Kraankeuring
Moderator: Tim
Advertentie post before
Re: Kraankeuring
Even wat anders, op welk ongeluk doelen jullie ? Heb denk even wat gemist..
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...
Re: Kraankeuring
Gaat om dit ongeluk. http://www.omroepwest.nl/nieuws/19-11-2 ... k-gouderak
Misschien dat dit Johan ook is ontgaan?
Jammer, gelijk weer z'n negatieve reactie.
Lijkt me niets voor hem.
Misschien dat dit Johan ook is ontgaan?
Jammer, gelijk weer z'n negatieve reactie.
Lijkt me niets voor hem.
Groetjes Eddie.
Re: Kraankeuring
lijkt me niet , ik denk dat het een sneer is , en wie weet heeft Johan wel gelijk en nam Ranzijn het niet zo nauw met de keuringen ( wat me overigens sterk lijkt )ET schreef:Gaat om dit ongeluk. http://www.omroepwest.nl/nieuws/19-11-2 ... k-gouderak
Misschien dat dit Johan ook is ontgaan?
Jammer, gelijk weer z'n negatieve reactie.
Lijkt me niets voor hem.
in elk ander geval zijn excuses op zijn plek , heel vals
- J Witteveen
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 13220
- Lid geworden op: zo 7 jun, 2009 18:51
- Locatie: IJmuiden
- Contacteer:
Re: Kraankeuring
Je moet nooit over een ongeluk oordelen als je er zelf niet bent bij geweest.
Het werk is in opdracht van de Gasunie dus de kraan zal wel gekeurd zijn.
Er is in ieder geval een goed onderzoek gedaan naar het ongeval, Aboma voor opstelling /werkplek inspectie en Pat kruger voor controle op afwijkingen LMB evt overbrugging. Ik had van Johan die opmerking niet verwacht , vooral niet als afdelingsbestuurder van HZC.
Het werk is in opdracht van de Gasunie dus de kraan zal wel gekeurd zijn.
Er is in ieder geval een goed onderzoek gedaan naar het ongeval, Aboma voor opstelling /werkplek inspectie en Pat kruger voor controle op afwijkingen LMB evt overbrugging. Ik had van Johan die opmerking niet verwacht , vooral niet als afdelingsbestuurder van HZC.
vroeger waren we jong en draaiden we op antieke kranen. Nu zijn we antiek en draaien op jonge kranen
- Medium Demag
- Starter
- Berichten: 953
- Lid geworden op: vr 21 jul, 2006 14:37
- Locatie: Gouderak
- Contacteer:
Re: Kraankeuring
Een reactie over de kraankeuringen, en dan met name over de periodieke keuringen.
Ik ben de laatste paar dagen enkele x-ren de opmerking tegengekomen dat een rupskraan of een kraan met vakwerkgiekverlenging bij iedere opstelling gekeurd zou moeten worden omdat hij uit elkaar zou zijn geweest.
Dit is niet correct.
Onze wetgever schrijft voor dat een hijskraan (op truck of op banden) minimaal één keer per 24 maanden gekeurd (geinspecteerd) moet worden door een gecertificeerde keuringsinstantie. Zie hiervoor; Warenwetregeling machines: http://wetten.overheid.nl/BWBR0006022/B ... 11-01-2014
De meeste bedrijven, zowel kraanverhuurders als opdrachtgevers, conformeren zich echter aan de TCVT (= Stichting Toezicht Certificatie Vertikaal Transport) aanbeveling die adviseert om de kraan volgens de wettelijke regeling te keuren, 1x per 24 maanden en in de tusssenliggende periode minimaal één keer per 12 maanden te laten inspecteren door een ter zake kundige.
Dat betekent dat een rupskraan (of een tele- met beweegbare hulpgiek) dus niet na iedere montage gekeurd hoeft te worden. Dat een opdrachtgever dat als aanvullende voorwaarde stelt dat kan natuurlijk altijd.
Ik mag binnen ons bedrijf het opbouwen en afbreken van de rupsen begeleiden, maar een opstellingskeuring komt niet eens zo vaak voor.
De opdrachtgever kan zelf een gecertificeerde instantie inhuren, dat is dan een onpartijdige instantie, doen zij dat niet dan mag ik zelf de opstellingskeuring uitvoeren mits ik hem goed documenteer, dit op grond van ervaring en diploma's.
Hieruit blijkt dat de opdrachtgever uiteindelijk het laatste woord heeft voor wat voor schema aangehouden word.
De verhuurder hoeft in feite alleen aan de wettelijke regel te voldoen.
Voorbeeld: afgelopen week een rups opgebouwd bij een pijpleiding projekt, alleen omdat de door de opdrachtgever benaderde verhuurder een kraan wilde leveren die niet gekeurd was volgens het TCVT advies en geen aanvullende keuring wilde of kon laten uitvoeren. Zo is er dus voordeel te behalen als je je zaken goed voor elkaar hebt.
Hans
Ik ben de laatste paar dagen enkele x-ren de opmerking tegengekomen dat een rupskraan of een kraan met vakwerkgiekverlenging bij iedere opstelling gekeurd zou moeten worden omdat hij uit elkaar zou zijn geweest.
Dit is niet correct.
Onze wetgever schrijft voor dat een hijskraan (op truck of op banden) minimaal één keer per 24 maanden gekeurd (geinspecteerd) moet worden door een gecertificeerde keuringsinstantie. Zie hiervoor; Warenwetregeling machines: http://wetten.overheid.nl/BWBR0006022/B ... 11-01-2014
De meeste bedrijven, zowel kraanverhuurders als opdrachtgevers, conformeren zich echter aan de TCVT (= Stichting Toezicht Certificatie Vertikaal Transport) aanbeveling die adviseert om de kraan volgens de wettelijke regeling te keuren, 1x per 24 maanden en in de tusssenliggende periode minimaal één keer per 12 maanden te laten inspecteren door een ter zake kundige.
Dat betekent dat een rupskraan (of een tele- met beweegbare hulpgiek) dus niet na iedere montage gekeurd hoeft te worden. Dat een opdrachtgever dat als aanvullende voorwaarde stelt dat kan natuurlijk altijd.
Ik mag binnen ons bedrijf het opbouwen en afbreken van de rupsen begeleiden, maar een opstellingskeuring komt niet eens zo vaak voor.
De opdrachtgever kan zelf een gecertificeerde instantie inhuren, dat is dan een onpartijdige instantie, doen zij dat niet dan mag ik zelf de opstellingskeuring uitvoeren mits ik hem goed documenteer, dit op grond van ervaring en diploma's.
Hieruit blijkt dat de opdrachtgever uiteindelijk het laatste woord heeft voor wat voor schema aangehouden word.
De verhuurder hoeft in feite alleen aan de wettelijke regel te voldoen.
Voorbeeld: afgelopen week een rups opgebouwd bij een pijpleiding projekt, alleen omdat de door de opdrachtgever benaderde verhuurder een kraan wilde leveren die niet gekeurd was volgens het TCVT advies en geen aanvullende keuring wilde of kon laten uitvoeren. Zo is er dus voordeel te behalen als je je zaken goed voor elkaar hebt.
Hans
Re: Kraankeuring
Ach Jan,J Witteveen schreef:Je moet nooit over een ongeluk oordelen als je er zelf niet bent bij geweest.
Het werk is in opdracht van de Gasunie dus de kraan zal wel gekeurd zijn.
Er is in ieder geval een goed onderzoek gedaan naar het ongeval, Aboma voor opstelling /werkplek inspectie en Pat kruger voor controle op afwijkingen LMB evt overbrugging. Ik had van Johan die opmerking niet verwacht , vooral niet als afdelingsbestuurder van HZC.
Meneer ''gewaardeerd lid'' voelt zich,zo getuige uit PB verkeer,te goed om hier te reageren onder het mom van'' ik heb het daar niet over gehad en niet over gesuggereerd'' want het was wederom een stok om de hond mee te slaan volgens de Mr''ik weet alles beter maar er mag niet op mij gereageerd worden''
Maar dat mag je ook niet zeggen,gezien er door hem meer fotos aangeleverd word dan door andere,dus krijg je daar weer waarschuwingen voor,of worden er weer antwoorden verwijderd...
Maar goed,om niet off topic te gaan.
opstelkeuringen