Kraankeuring

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
krachtpatser
Forumlid
Berichten: 1629
Lid geworden op: do 23 jun, 2011 16:44
Locatie: Leiden

Re: Kraan keuring....hoe?

Bericht door krachtpatser »

Vorige week zaterdag gekeurd: bij gebrek aan ruimte om de giek te strijken komt er een hulpkraan + manbak mee.
Een 100 tons kraan is nodig om de giek van 35+35 meter te kunnen bereiken.
Want uiteraard dienen alle (vaste) verbindingen, uitloopbeveiligingen, draadschijven en dergelijke gewoon gecontroleerd te worden.

Wat ik trouwens nog mis in het rijtje punten:

Werking ruitenwissers
Werking werkverlichting
Werking windmeter
Uitstapbeveiliging in de cabine
Claxon
Bordessen/treden/handgrepen
Lekkages hydro/motor
Het meten van de hijshaak (op slijtage)
Controle certificaten

Ik zal nog wel iets vergeten zijn.
Bijlagen
IMAG0649.jpg
IMAG0649.jpg (51.28 KiB) 4260 keer bekeken
De apenrots, het lijkt hier potverdikkeme wel de apenrots...

animal
Starter
Berichten: 790
Lid geworden op: zo 10 dec, 2006 10:06
Locatie: heerhugowaard

Re: Kraan keuring....hoe?

Bericht door animal »

krachtpatser schreef:Vorige week zaterdag gekeurd: bij gebrek aan ruimte om de giek te strijken komt er een hulpkraan + manbak mee.
Een 100 tons kraan is nodig om de giek van 35+35 meter te kunnen bereiken.
Want uiteraard dienen alle (vaste) verbindingen, uitloopbeveiligingen, draadschijven en dergelijke gewoon gecontroleerd te worden.

Wat ik trouwens nog mis in het rijtje punten:

Werking ruitenwissers
Werking werkverlichting
Werking windmeter
Uitstapbeveiliging in de cabine
Claxon
Bordessen/treden/handgrepen
Lekkages hydro/motor
Het meten van de hijshaak (op slijtage)
Controle certificaten

Ik zal nog wel iets vergeten zijn.
Heb ik vandaag nog gedaan ,maar als het om een rups gaat word er ook gelijk gekeken naar de kabels van de jip en hoofdmast,hoe het rijwerk eraan toe is.

powertower
Starter
Berichten: 277
Lid geworden op: zo 11 sep, 2005 15:40

Re: Kraan keuring....hoe?

Bericht door powertower »

Ze controleren ook vaak op "scheuren" in de cabine zowel ow als bw
dus...

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Kraankeuring

Bericht door johanneuteboom »

Foto 17-12-2013 ;

Afgelopen dagen samen met keurmeester Aboma-Keboma Pieter Bakker een groot deel van het Schol materieel gekeurd .

Op de voorgrond de tele-giek LTM 1150 , daarachter die van de 1030 .

Piet bekijkt voor keurtoetsing de telegiek in zijn laagste stand op oa. glij sporen , lasverbindingen , draadgeleidingen, zetel en mastverpenning boven, glijblokken in de kraag met zijn borgplaten,
bovenglij blokken binnen , topschijven , kabel en geleiders lengtegever cq hoekgever windmeter , eind-hijsafslag en schakelaar , jib-oren en pengaten

hijsdraad bevestiging en hijsblok,
eventuele onrechtmatigheden zoals bv.vervorming giekoppervlak en roest sporen alsook natuurlijk verder alles wat optisch waar te nemen van zaken die een deugdelijke en veilige werking in diskrediet zouden kunnen brengen.
Bijlagen
001 Bmf.jpg
001 Bmf.jpg (76.03 KiB) 3588 keer bekeken

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Kraankeuring

Bericht door johanneuteboom »

Foto 2 ;
Bijlagen
002 Bmf.jpg
002 Bmf.jpg (75.76 KiB) 3586 keer bekeken

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Kraankeuring

Bericht door johanneuteboom »

Foto 3 ;
Bijlagen
003 Bmf.jpg
003 Bmf.jpg (75.76 KiB) 3583 keer bekeken

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Kraankeuring

Bericht door johanneuteboom »

Foto 4 ;

Liertrommel en een stukje Piet op monitor beeld in cabine bij hijsdraad inspectie.

De hijskabel van 260 meter lang wordt langzaam en nagenoeg geheel van de trommel gelierd om deze te schouwen.
Bijlagen
005 Bmf.jpg
005 Bmf.jpg (69.54 KiB) 3575 keer bekeken

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Kraankeuring

Bericht door johanneuteboom »

Foto 5 ;

Met een testgewicht worden diverse giek-configuraties doorgelopen en getest op lastmoment begrenzing.
Bijlagen
007 Bmf.jpg
007 Bmf.jpg (78.96 KiB) 3569 keer bekeken

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Kraankeuring

Bericht door johanneuteboom »

Foto 6 ;

Onderwagen en chassis , ook daar valt heel wat optisch na te zien.

Ervaring om ook de technische details goed te kunnen schouwen is hierbij echt van groot belang,
voor keurmeester Bakker bijna appeltje eitje.
Bijlagen
008 Bmf.jpg
008 Bmf.jpg (121.21 KiB) 3564 keer bekeken

Gebruikersavatar
rapier
Forumlid
Berichten: 4044
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 1:39
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Re: Kraan keuring....hoe?

Bericht door rapier »

animal schreef:
krachtpatser schreef:Vorige week zaterdag gekeurd: bij gebrek aan ruimte om de giek te strijken komt er een hulpkraan + manbak mee.
Een 100 tons kraan is nodig om de giek van 35+35 meter te kunnen bereiken.
Want uiteraard dienen alle (vaste) verbindingen, uitloopbeveiligingen, draadschijven en dergelijke gewoon gecontroleerd te worden.

Wat ik trouwens nog mis in het rijtje punten:

Werking ruitenwissers
Werking werkverlichting
Werking windmeter
Uitstapbeveiliging in de cabine
Claxon
Bordessen/treden/handgrepen
Lekkages hydro/motor
Het meten van de hijshaak (op slijtage)
Controle certificaten

Ik zal nog wel iets vergeten zijn.
Heb ik vandaag nog gedaan ,maar als het om een rups gaat word er ook gelijk gekeken naar de kabels van de jip en hoofdmast,hoe het rijwerk eraan toe is.
Wat hebben die gasten met je rijwerk te maken. Als een rupskraan staat, is dat niet van belang. Jij kan je werk gewoon veilig doen met een versleten rijwerk.
(hij is juist sterker want je voorwiel staat dan uit gespannen.) :D
Heeft hij niet de drukken van je boomstops gekontroleerd van je beweegbare jip.
Lekker zo'n klootviool bij je kraan Ben je zuinig op je kraan, slaat hij met z'n hamer al de verf kapot op diverse bouten van je kraan.
Na een maand spoor je overal roest :mrgreen:
Rapier
Geen last te zwaar voor ap sigaar

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”