Kraankeuring
Moderator: Tim
Advertentie post before
-
- Forumlid
- Berichten: 1629
- Lid geworden op: do 23 jun, 2011 16:44
- Locatie: Leiden
Re: Kraan keuring....hoe?
Vorige week zaterdag gekeurd: bij gebrek aan ruimte om de giek te strijken komt er een hulpkraan + manbak mee.
Een 100 tons kraan is nodig om de giek van 35+35 meter te kunnen bereiken.
Want uiteraard dienen alle (vaste) verbindingen, uitloopbeveiligingen, draadschijven en dergelijke gewoon gecontroleerd te worden.
Wat ik trouwens nog mis in het rijtje punten:
Werking ruitenwissers
Werking werkverlichting
Werking windmeter
Uitstapbeveiliging in de cabine
Claxon
Bordessen/treden/handgrepen
Lekkages hydro/motor
Het meten van de hijshaak (op slijtage)
Controle certificaten
Ik zal nog wel iets vergeten zijn.
Een 100 tons kraan is nodig om de giek van 35+35 meter te kunnen bereiken.
Want uiteraard dienen alle (vaste) verbindingen, uitloopbeveiligingen, draadschijven en dergelijke gewoon gecontroleerd te worden.
Wat ik trouwens nog mis in het rijtje punten:
Werking ruitenwissers
Werking werkverlichting
Werking windmeter
Uitstapbeveiliging in de cabine
Claxon
Bordessen/treden/handgrepen
Lekkages hydro/motor
Het meten van de hijshaak (op slijtage)
Controle certificaten
Ik zal nog wel iets vergeten zijn.
- Bijlagen
-
- IMAG0649.jpg (51.28 KiB) 4265 keer bekeken
De apenrots, het lijkt hier potverdikkeme wel de apenrots...
Re: Kraan keuring....hoe?
Heb ik vandaag nog gedaan ,maar als het om een rups gaat word er ook gelijk gekeken naar de kabels van de jip en hoofdmast,hoe het rijwerk eraan toe is.krachtpatser schreef:Vorige week zaterdag gekeurd: bij gebrek aan ruimte om de giek te strijken komt er een hulpkraan + manbak mee.
Een 100 tons kraan is nodig om de giek van 35+35 meter te kunnen bereiken.
Want uiteraard dienen alle (vaste) verbindingen, uitloopbeveiligingen, draadschijven en dergelijke gewoon gecontroleerd te worden.
Wat ik trouwens nog mis in het rijtje punten:
Werking ruitenwissers
Werking werkverlichting
Werking windmeter
Uitstapbeveiliging in de cabine
Claxon
Bordessen/treden/handgrepen
Lekkages hydro/motor
Het meten van de hijshaak (op slijtage)
Controle certificaten
Ik zal nog wel iets vergeten zijn.
-
- Starter
- Berichten: 277
- Lid geworden op: zo 11 sep, 2005 15:40
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Kraankeuring
Foto 17-12-2013 ;
Afgelopen dagen samen met keurmeester Aboma-Keboma Pieter Bakker een groot deel van het Schol materieel gekeurd .
Op de voorgrond de tele-giek LTM 1150 , daarachter die van de 1030 .
Piet bekijkt voor keurtoetsing de telegiek in zijn laagste stand op oa. glij sporen , lasverbindingen , draadgeleidingen, zetel en mastverpenning boven, glijblokken in de kraag met zijn borgplaten,
bovenglij blokken binnen , topschijven , kabel en geleiders lengtegever cq hoekgever windmeter , eind-hijsafslag en schakelaar , jib-oren en pengaten
hijsdraad bevestiging en hijsblok,
eventuele onrechtmatigheden zoals bv.vervorming giekoppervlak en roest sporen alsook natuurlijk verder alles wat optisch waar te nemen van zaken die een deugdelijke en veilige werking in diskrediet zouden kunnen brengen.
Afgelopen dagen samen met keurmeester Aboma-Keboma Pieter Bakker een groot deel van het Schol materieel gekeurd .
Op de voorgrond de tele-giek LTM 1150 , daarachter die van de 1030 .
Piet bekijkt voor keurtoetsing de telegiek in zijn laagste stand op oa. glij sporen , lasverbindingen , draadgeleidingen, zetel en mastverpenning boven, glijblokken in de kraag met zijn borgplaten,
bovenglij blokken binnen , topschijven , kabel en geleiders lengtegever cq hoekgever windmeter , eind-hijsafslag en schakelaar , jib-oren en pengaten
hijsdraad bevestiging en hijsblok,
eventuele onrechtmatigheden zoals bv.vervorming giekoppervlak en roest sporen alsook natuurlijk verder alles wat optisch waar te nemen van zaken die een deugdelijke en veilige werking in diskrediet zouden kunnen brengen.
- Bijlagen
-
- 001 Bmf.jpg (76.03 KiB) 3593 keer bekeken
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Kraankeuring
Foto 4 ;
Liertrommel en een stukje Piet op monitor beeld in cabine bij hijsdraad inspectie.
De hijskabel van 260 meter lang wordt langzaam en nagenoeg geheel van de trommel gelierd om deze te schouwen.
Liertrommel en een stukje Piet op monitor beeld in cabine bij hijsdraad inspectie.
De hijskabel van 260 meter lang wordt langzaam en nagenoeg geheel van de trommel gelierd om deze te schouwen.
- Bijlagen
-
- 005 Bmf.jpg (69.54 KiB) 3580 keer bekeken
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Kraankeuring
Foto 5 ;
Met een testgewicht worden diverse giek-configuraties doorgelopen en getest op lastmoment begrenzing.
Met een testgewicht worden diverse giek-configuraties doorgelopen en getest op lastmoment begrenzing.
- Bijlagen
-
- 007 Bmf.jpg (78.96 KiB) 3574 keer bekeken
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Kraankeuring
Foto 6 ;
Onderwagen en chassis , ook daar valt heel wat optisch na te zien.
Ervaring om ook de technische details goed te kunnen schouwen is hierbij echt van groot belang,
voor keurmeester Bakker bijna appeltje eitje.
Onderwagen en chassis , ook daar valt heel wat optisch na te zien.
Ervaring om ook de technische details goed te kunnen schouwen is hierbij echt van groot belang,
voor keurmeester Bakker bijna appeltje eitje.
- Bijlagen
-
- 008 Bmf.jpg (121.21 KiB) 3569 keer bekeken
Re: Kraan keuring....hoe?
Wat hebben die gasten met je rijwerk te maken. Als een rupskraan staat, is dat niet van belang. Jij kan je werk gewoon veilig doen met een versleten rijwerk.animal schreef:Heb ik vandaag nog gedaan ,maar als het om een rups gaat word er ook gelijk gekeken naar de kabels van de jip en hoofdmast,hoe het rijwerk eraan toe is.krachtpatser schreef:Vorige week zaterdag gekeurd: bij gebrek aan ruimte om de giek te strijken komt er een hulpkraan + manbak mee.
Een 100 tons kraan is nodig om de giek van 35+35 meter te kunnen bereiken.
Want uiteraard dienen alle (vaste) verbindingen, uitloopbeveiligingen, draadschijven en dergelijke gewoon gecontroleerd te worden.
Wat ik trouwens nog mis in het rijtje punten:
Werking ruitenwissers
Werking werkverlichting
Werking windmeter
Uitstapbeveiliging in de cabine
Claxon
Bordessen/treden/handgrepen
Lekkages hydro/motor
Het meten van de hijshaak (op slijtage)
Controle certificaten
Ik zal nog wel iets vergeten zijn.
(hij is juist sterker want je voorwiel staat dan uit gespannen.)
Heeft hij niet de drukken van je boomstops gekontroleerd van je beweegbare jip.
Lekker zo'n klootviool bij je kraan Ben je zuinig op je kraan, slaat hij met z'n hamer al de verf kapot op diverse bouten van je kraan.
Na een maand spoor je overal roest
Rapier
Geen last te zwaar voor ap sigaar