Rijtijden in het buitenland

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
J Witteveen
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 13220
Lid geworden op: zo 7 jun, 2009 18:51
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: Rijtijden in buitenland met een kraan

Bericht door J Witteveen »

Het rijden met de kraan in duitsland moet officieel met tacho ik weet dat tussen 1984 en 1987 ster kranen Beverwijk wel met een tadano 50 tons auto kraan naar Denemarken is geweest en daar mee problemen kreeg!
Zelf ben ik met mij C380 naar Duitsland geweest in 1995 met gewoon een simpele kilometerteller.Tachograaf in de kraan kende ik niet !
vroeger waren we jong en draaiden we op antieke kranen. Nu zijn we antiek en draaien op jonge kranen

Heavy Load
Starter
Berichten: 25
Lid geworden op: do 12 okt, 2006 16:30
Locatie: Leiden

Re: Rijtijden in buitenland met een kraan

Bericht door Heavy Load »

En hoe is het om met een kraan in Belgie te rijden is dat hetzelfde als Duitsland?

Gebruikersavatar
Fred
Starter
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 30 mei, 2007 17:26
Locatie: Houthulst

Re: Rijtijden in buitenland met een kraan

Bericht door Fred »

In Belgie is het niet nodig.....allé althans heb ik al geruchten gehoord als er een 2de persoon zou meerijden er dan wel een taco in moet...weet niet of dit fabeltje klopt misschien weten jullie misschien hoe dat gaat.....ik rij ondertussen al 4 jaar rond met een kraan waaronder 2 jaar hoofdzakelijk Frankrijk(Dufour) en daar gebruikten wij ook geen taco zulle....in 2 jaar terug in Belgie en hier heb ik nog nooit geen gebruikt en al gestopt geweest...

liebherr1025
Starter
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 14 jun, 2009 21:56

Re: Rijtijden in buitenland met een kraan

Bericht door liebherr1025 »

in belgie heb je ook tacho plicht volgens mij. en mag je zonder ontheffing niet over de snelwegen.
je mag geen kar achter de kraan hebben en ook niks aan je kraan hangen (bijv. palletvork)
en zelfs schotten op het dek kunnen ze al moeilijk over gaan doen.
en zwaailampen aan verplicht dat geld ook in duitsland volgens mij
van klein denken is nog nooit iemand groot geworden.

Gebruikersavatar
liebherr-machinist
Starter
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
Locatie: leiden

Re: Rijtijden in buitenland met een kraan

Bericht door liebherr-machinist »

Zwaailampen aan geld inprinciepe overal ,alleen doen ze er in nederland nie moeilijk over.

Gebruikersavatar
Beginneling
Forumlid
Berichten: 1371
Lid geworden op: za 26 jan, 2008 14:18
Locatie: Volendam

Re: Rijtijden in buitenland met een kraan

Bericht door Beginneling »

liebherr-machinist schreef:Zwaailampen aan geld inprinciepe overal ,alleen doen ze er in nederland nie moeilijk over.
Ik heb wel eens gehoord van een machinist op een mobiele graafmachine, dat hij van een agent zijn zwaailamp zelfs uit moest doen tijdens het rijden op de weg.

Volgens de agent is een zwaailamp alleen voor brede ladingen ( of als de machine zelf breder is dan 2.60, een hakselaar of zoiets dergelijks ) of lengtetransport.

Als je staat te werken op de openbare weg mogen zwaailampen uiteraard wel gevoerd worden.

Een vrachtwagen of kraan binnen de breedte en binnen de lengte zou ze dus niet mogen voeren.
"Ken niet" bestaat niet.

Gebruikersavatar
Sleaze
Forumlid
Berichten: 5914
Lid geworden op: vr 3 mar, 2006 23:29
Locatie: Makkum
Contacteer:

Re: Rijtijden in buitenland met een kraan

Bericht door Sleaze »

Beginneling schreef:
liebherr-machinist schreef:Zwaailampen aan geld inprinciepe overal ,alleen doen ze er in nederland nie moeilijk over.
Ik heb wel eens gehoord van een machinist op een mobiele graafmachine, dat hij van een agent zijn zwaailamp zelfs uit moest doen tijdens het rijden op de weg.

Volgens de agent is een zwaailamp alleen voor brede ladingen ( of als de machine zelf breder is dan 2.60, een hakselaar of zoiets dergelijks ) of lengtetransport.

Als je staat te werken op de openbare weg mogen zwaailampen uiteraard wel gevoerd worden.

Een vrachtwagen of kraan binnen de breedte en binnen de lengte zou ze dus niet mogen voeren.
Dat klopt. Motorrijtuigen met beperkte snelheid en landbouwtrekkers moeten zijn voorzien van:

a. twee dimlichten en indien het voertuig aan de voorzijde wordt voorzien van werktuigen die de dimlichten
afschermen, twee extra dimlichten;
b. twee stadslichten en indien het voertuig aan de voorzijde wordt voorzien van werktuigen die de stadslichten
afschermen, twee extra stadslichten;
c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van het voertuig, alsmede
waarschuwingsknipperlichten;
d. een zijrichtingaanwijzer aan elke zijkant van het voertuig, indien het voertuig langer is dan 6,00 m (dit
geldt niet voor landbouwtrekkers);
e. twee achterlichten;
f. twee remlichten;
g. twee of vier niet-driehoekige rode retro-reflectoren aan de achterzijde van het voertuig;
h. ambergele retro-reflectoren aan elke zijkant van het
voertuig indien het voertuig langer is dan 6,00 m (dit geldt niet voor landbouwtrekkers);
i. een rode retro-reflector in de vorm van een afgeknotte driehoek;
j. zwaai- en knipperlicht als het voertuig breder is dan 2,60 m; dit licht moet bevestigd zijn bovenop het
voertuig en het moet naar alle zijden zichtbaar zijn.

Gebruikersavatar
flipke ltm
Starter
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 6 jan, 2010 21:29
Locatie: stekene (B)

Re: Rijtijden in buitenland met een kraan

Bericht door flipke ltm »

liebherr1025 schreef:in belgie heb je ook tacho plicht volgens mij. en mag je zonder ontheffing niet over de snelwegen.
je mag geen kar achter de kraan hebben en ook niks aan je kraan hangen (bijv. palletvork)
en zelfs schotten op het dek kunnen ze al moeilijk over gaan doen.
en zwaailampen aan verplicht dat geld ook in duitsland volgens mij

in belgie heb je de tacho plicht niet rij nu bijna 20 jaar met de kraan rond in belgie.reeds meerdere keren moeten stoppen maar ze hebben nog nooit naar de tacho schijf gevraagd.snelwegen zijn niet toe gelaten met de kraan alleen met een 30 tons kraan en kleiner natuurlijk mag het wel maar je mag met de kraan niet zwaarder zijn dan 34 ton en max 12 ton asdruk hebben.schotten op het dek is geen probleem als je maar niet meer dan 12 ton per as hebt.
groetjes flipke.

Gebruikersavatar
Fred
Starter
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 30 mei, 2007 17:26
Locatie: Houthulst

Re: Rijtijden in buitenland met een kraan

Bericht door Fred »

Thx Flipke...ging net het zelfde berichtje plaatsen.....wat die kraantjes betreft op de autostrade is inderdaad toegelaten maar als je een iets oudere kraan hebt zoals ik Tadano AR-300E is dit af te raden....haal je nog net 80 km/h en de truckers krijgen er horens van Hoi.....dus zowieso als ik met deze op de baan ga is 'autostrade verlijden' de leuze..........

Randy
Forumlid
Berichten: 3670
Lid geworden op: za 11 dec, 2004 22:31
Locatie: Echt

Re: Rijtijden in buitenland met een kraan

Bericht door Randy »

Vorige week nog in België geweest (althans teruggekomen van een week werk in Dessel). Kranen moeten gebruik maken van het Kraannetwerk dat als bijlage bij je ontheffing zit. Hierop staan de wegen vermeld die je mag/moet gebruiken.

Toen we nog op rode diesel reden (tot 3 jaar geleden) tankten we, voor we naar Duitsland gingen, witte diesel en hielden daarvan het bonnetje in de cabine. Toch een bewijsstuk dat je witte hebt getankt.

Randy
Liebherr LTM1050-3.1

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”