Inscheren

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
dennis17
Starter
Berichten: 691
Lid geworden op: zo 5 okt, 2008 15:28
Locatie: Rotterdam

Re: Inscheren

Bericht door dennis17 »

denk zelf de linker

Gebruikersavatar
rapier
Forumlid
Berichten: 4044
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 1:39
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Re: Inscheren

Bericht door rapier »

Eerlijk gezegt, ben ik het eens met de fabrikant.

Dit zal te maken hebben met het torderen van de giek. Als je bij een LIEBHERR LTM 1120 de hijsdraad links over de geleidschijf en over het linker hoofdschijf laat lopen en via het hijsblok terug gaat naar de rechterkant van de giek om daar je hijsdraad weer vast te maken, zal je er van schrikken wat de uit-geschoven giek tordeerd bij een zware last.

Ik ben het niet eens over de constructie van de fabrikant om de hijsdraad zo ver te laten verseizen op zo'n korte afstand.
Ik zou de kop aanpassen. Je snijd de 2 kopplaten los en deze zet je even wat breder en de tussen ruimte vul je op met platen die iets groter zijn als de schijven.

Om de ronde platen las en buig je een stuk massief-rond. Zo heb je gelijk een perfecte uitloop-beveiliging.

Groetjes Rapier
Geen last te zwaar voor ap sigaar

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Inscheren

Bericht door johanneuteboom »

willem-kranen schreef:Als leek zijnde snap ik van de formule van Johan Neuteboom dus de ballen wat van , niks dus.
Welke kraanmachinist kan het op een andere manier goed uitleggen.

Nog een keer dan misschien wat duidelijker:

- De trekkracht in de reep noemen we Fr.
- Bij een direct aangeslagen last (dus zonder schijfblok) is de trekkracht in de reep gelijk aan het gewicht van de te heffen last. Gewicht last is nu afgekort GL

- De giek wordt in voorgaand geval belast met een kracht die twee keer zo groot is als het gewicht van de last. Fg = GL + Fr = 2GL

In werkelijkheid ondervindt de giek weliswaar een geringere belasting, omdat de krachten schuin op de giek werken en we niet altijd recht opgetopt staan. Praktisch is het veiliger om aan te nemen dat de krachten evenwijdig aan de giek lopen, wat het geval is wanneer de giek verticaal zou staan. Is de last aangeslagen via een enkelschijfs blok waarbij het dode part is bevestigd aan de kop van de giek, is de trekkracht in de reep de helft van de last, iets wat we allemaal wel snappen denk ik.

Maar dat hierbij de giek ook direct gunstiger belast wordt is bij lang niet iedereen duidelijk. Fg = GL + Fr = 1,5 GL
Hebben we de hijsdraad nu op drie parten aan het blok is de trekkracht in de reep 1/3, ook wel te snappen denk ik.

De giekbelasting is nu nog gunstiger, misschien ook gunstig te begrijpen via de formule Fg = GL + Fr = 1-1/3 ;)

Gebruikersavatar
geertyke
Forumlid
Berichten: 7867
Lid geworden op: zo 24 okt, 2004 11:01
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Inscheren

Bericht door geertyke »

Johan, wat is dan de factor voor de belasting voor de giek als je de wind van de zijkant hebt? Dan wordt giek ook niet goed belast. Dat zou betekenen dat als je de wind, bijvoorbeeld rechts op de giek hebt, je dan je hijsdraad zover mogelijk op linker schijf moet zetten om belasting gelijk te houden ;E (ch)

Gebruikersavatar
J Witteveen
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 13220
Lid geworden op: zo 7 jun, 2009 18:51
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: Inscheren

Bericht door J Witteveen »

geertyke schreef:Johan, wat is dan de factor voor de belasting voor de giek als je de wind van de zijkant hebt? Dan wordt giek ook niet goed belast. Dat zou betekenen dat als je de wind, bijvoorbeeld rechts op de giek hebt, je dan je hijsdraad zover mogelijk op linker schijf moet zetten om belasting gelijk te houden ;E (ch)
En als je dan 180 graden zwenkt ? Onder weg na 90 graden zwenken even de kraan anders inscheren ? :D :D
vroeger waren we jong en draaiden we op antieke kranen. Nu zijn we antiek en draaien op jonge kranen

Gebruikersavatar
arjan
Forumlid
Berichten: 3672
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 20:37
Locatie: zwaag

Re: Inscheren

Bericht door arjan »

Het lijkt hier wel een kleuterklas te worden. Nog even doorgaan met de zijdelingse belasting en dan komt er zelf iemand met het idee om de mast vast te zetten met scheer lijnen. Om even terug te komen van de twee foto,s van Linfiel zeg ik dat de rechtse foto is zoals het hoort.
Arjan
Problemen zijn er niet, alleen maar nieuwe uitdagingen.

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Inscheren

Bericht door johanneuteboom »

J Witteveen schreef:
johanneuteboom schreef:Ik waardeer het dat bmf ers er over meedenken, zelf ben ik nooit echt goed geschoold in natuurkundige berekeningen. (Y)
Bovenstaande stond op pagina 8 en onderstaande op pagina 14. Hoe kunnen mensen zich zelf tegen spreken !!

Knap gevonden Jan, ik wilde met deze uitspraak niet met de eer van Leonardo da Vinci pronken.
Deze was namelijk de briljante natuurkundige grondlegger van onze huidige veel gebruikte natuurkundige formules.
Ongelofelijk dat deze Leonardo da Vinci dat al in de 15 e eeuw klaarspeelde. (ch)
Hoe ik dat weet ? lees nog al veel over wat ikzelf interessant vindt.
En, dan spreek ik me eigen echt niet tegen, of uit de dikke duim. :?
Laatst gewijzigd door johanneuteboom op zo 21 aug, 2011 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Inscheren

Bericht door Bart »

johanneuteboom schreef:Hoe ik dat weet, lees nog al veel over wat ikzelf interessant vindt, dan spreek ik me eigen echt niet tegen. :?
En al lezende leert men.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Inscheren

Bericht door johanneuteboom »

geertyke schreef:Johan, wat is dan de factor voor de belasting voor de giek als je de wind van de zijkant hebt? Dan wordt giek ook niet goed belast. Dat zou betekenen dat als je de wind, bijvoorbeeld rechts op de giek hebt, je dan je hijsdraad zover mogelijk op linker schijf moet zetten om belasting gelijk te houden ;E (ch)
Daar zou je inderdaad mee kunnen spelen Geertyke, stel dat je ergens in donker Afrika een schoorsteen moet slopen met de kraan opgesteld werkend over een vaste hoek met de wind stevig uit de zelfde richting over rechts op de giek staand.
Manueel en natuurkundig berekend kunnen zouden we de giek belasting kunnen beïnvloeden door de reeptrek over de meest linkse schijf te laten lopen.
Echter zitten we hier niet in donker Afrika, en houden we ons zo veel als praktisch mogelijk aan de machine gebruiks richtlijnen en voorschriften, welk ook altijd in de toelaatbare wind belasting voorziet.

Zinnig verantwoord is het hier in geen geval om te gaan klooien buiten de door de fabrikant gestelde richtlijnen of voorschriften.

Wel moet ik toegeven dat je er wel leuk over heb nagedacht Geertyke. (Y)

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Inscheren

Bericht door johanneuteboom »

Inscheerschema's uit het instructie boek van een LTM 1035, kunnen bij Liebherr meest voor alle vijf schijfs Trolly koppen gehanteerd worden.
Het instructie boek heeft altijd een bijlage over de juist te volgen inscheer wijze, jammer dat deze bijlage veelal niet wordt opgemerkt gezien de praktijk beelden (ch)

Te zien is dat de buitenste schijf pas bij vijf of meer parten ingeschoren mee mag gaan doen, uitgekiend om de giekbelasting evenwichtig te krijgen. ;)
Bijlagen
P1120723  Bmf.JPG
P1120723 Bmf.JPG (49.47 KiB) 3098 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”