Hijsen met onweer

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
liebherr-machinist
Starter
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
Locatie: leiden

Re: Hijskranen & Onweer

Bericht door liebherr-machinist »

599GTBFiorano schreef:
liebherr-machinist schreef:het is wel leuk dat iedereen zegt blijven zitten , maar niemand zegt dat je na de inslag ook moet blijven zitten totdat de hulpverleners zeggen dat het veilig is. je kan ook uit de kraan SPRINGEN met de hakken van je voeten tegen elkaar en zover mogelijk weg proberen te springen.
dit om te voorkomen dat je alsnog een optater krijgt van eventuele reststroom.

Doe dit laatse niet op een poton anders heb je kans op natte voeten als je te ver springt :D
Als een kraan gewoon op stalen schotten of rupsen staat is er toch niets aan de hand? Dan gaat de stroom toch direct de grond in?
Ben ik met je eens , maar stond in een instructieboek ergens weet eerlijk gezegt niet meer waar maar volgens mij gewoon die van mijn vaste kraan , zal eens kijken maar eerst drie weken vakantie.

spiering gek
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: za 14 jul, 2007 20:00

Re: Hijskranen & Onweer

Bericht door spiering gek »

het bet een keer met iemand van de rbo over gehad

hij gaf het advies om de kraan te verlaten als er tussen de bliksem en de donder minder dan 10 sec tussen zit.

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Hijskranen & Onweer

Bericht door dr crane »

ik denk dat het inslaan van bliksem zo weinig voorkomt dat je er nooit op voorbereid kan zijn , als ik in onweer aan het werk ben trek ik de haak op en wacht ik tot de bui over is , voor mij in de kraan is weinig gevaar , maar voor diegene die de haak net vastpakt is het denk ik net te veel van het goede.
theorïen over wat de bliksem doet is vissen in zeer troebel water. een paar miljoen volt zal geen grote eisen stellen aan het object waar het inslaat.
in nederland is het geen wetenschap , behalve bij gebouwen en dan nog op aanwijzing van de verzekering , die regels stelt aan wat je moet doen voordat de bliksem inslaat. in de industrie kom je vanalles tegen qua regels , geen mobieltje of open vuur etc etc , maar daar zie ik geen speciaale maatregelen of inrichtingen , Behalve de koperen strippen op de schoorstenen. op de verdere installatie die toch ook brandgevaarlijk is etc zie je zelden iets bijzonders .
a daily check , keeps the undertaker away

Gebruikersavatar
liebherr-machinist
Starter
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
Locatie: leiden

Re: Hijskranen & Onweer

Bericht door liebherr-machinist »

dr crane schreef:ik denk dat het inslaan van bliksem zo weinig voorkomt dat je er nooit op voorbereid kan zijn , als ik in onweer aan het werk ben trek ik de haak op en wacht ik tot de bui over is , voor mij in de kraan is weinig gevaar , maar voor diegene die de haak net vastpakt is het denk ik net te veel van het goede.
theorïen over wat de bliksem doet is vissen in zeer troebel water. een paar miljoen volt zal geen grote eisen stellen aan het object waar het inslaat.
in nederland is het geen wetenschap , behalve bij gebouwen en dan nog op aanwijzing van de verzekering , die regels stelt aan wat je moet doen voordat de bliksem inslaat. in de industrie kom je vanalles tegen qua regels , geen mobieltje of open vuur etc etc , maar daar zie ik geen speciaale maatregelen of inrichtingen , Behalve de koperen strippen op de schoorstenen. op de verdere installatie die toch ook brandgevaarlijk is etc zie je zelden iets bijzonders .
Behalve het feit dat je bij b.v de NAM niet op het terein aanwezig mag zijn tijdens onweer.
En wat betreft niet vaak voorkomt geloof twee jaar geleden bij drie kranen van ons tijdens een nacht (ch)

Gebruikersavatar
boertje
Forumlid
Berichten: 2459
Lid geworden op: do 3 apr, 2008 15:48
Locatie: purmerend

Re: Hijskranen & Onweer

Bericht door boertje »

spiering gek schreef:het bet een keer met iemand van de rbo over gehad

hij gaf het advies om de kraan te verlaten als er tussen de bliksem en de donder minder dan 10 sec tussen zit.
bij het spoor gebruikte ze ook altijd de 10sec. regel,maar dit schijnt/is een fabel.heb het ooit zelf ook gezien,een klap en meteen sloeg de bliksem in de bovenleiding.......

Gebruikersavatar
LR 1140
Starter
Berichten: 173
Lid geworden op: di 6 mar, 2007 22:02
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: Hijskranen & Onweer

Bericht door LR 1140 »

Weleens meegemaakt in Barendrecht met een Sennebogen 670 met beweegbare jib.
Boxk-bouw in de tunnels en vergeet het nooit meer zo was/ben ik toen geschrokken.
Strak blauwe lucht met heel in de verte een donkere regenwolk tijdens het storten.
Bliksem sloeg volgens mij in de nog niet gebruikte trambaan 15 mtr van de kraan en ging via de kraan weer weg.
Jongen die de kubel bijna beet had mankeerde op dat moment gelukkig niets,maar zijn collega`s zagen toch echt duidelijk de stroom via kubel naar z`n handen gaan.
Hij vertelde later beneden ook dat hij z`n tenen in zijn laars voelde krullen.
Na tig keer gevraagd te hebben of hij iets mankeerde steeds hetzelfde antwoord "Nee helemaal niets"
De volgende dag kon hij niet meer lopen van de spier-pijn, maar moesten gelukkig lachen dat hij nog kon lopen en hoe hij kon lopen.
De kraan deed overigens ook niets meer als enkel nog aftoppen met de hoofdgiek.
Schade : enkele draadjes waren door gebrand en (maar weet het niet zeker meer) de lood-cel was ook gesmolten.

Ik ben van mening dat zelfs de 10 sec nog te weinig is en zeker met regen.
Gebruik als voorbeeld maar die voetbal wedstrijd op een nat veld.
Hoeveel lagen er niet te kronkelen toen, als paling op het droge.

Maar zo denk ik erover en dan maar ruzie met een uitvoerder of planning.

Groeten,

Alex

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Hijskranen & Onweer

Bericht door dr crane »

ik denk nu toch dat er een misverstand rijst over de seconden regel.

Het is natuurlijk niet zo dat diezelfde 10 seconden een vast gegeven zijn, omdat de bui dan een stukkie verder dan wel een stukkie dichterbij is dan die 10 seconden geluidssnelheid. Om makkelijk te rekenen kunnen we stellen dat geluid met een snelheid van 300 meter per seconde naar ons toe komt dus als ik een heiblok (van een hijstelling ) zie vallen, dan duurt het even langer voordat ik de klap hoor. Ruwweg is dat per 300 meter een seconde later (vrolijk Bartjens toepassen) en als ik de klap drie seconden later hoor, dan is de machine 900 meter verderop aan het werk (is ook wel goed toch, lekker ver weg).

Dit zelfde verhaal gaat ook op bij onweer. Als de flits zich laat zien en de klap 10 seconde later aankomt, dan is de bui 10 maal 300 meter bij ons verwijderd. Dat is dus een kilometer of drie.

Nou geeft dat geen enkele garantie over het feit dat er net boven jou hooft net een nieuwe ontlading zich opbouwt , maar dat terzijde. Als de bui nog drie kilometer weg is, kun je dus iedereen waarschuwen en de krant voor de dag halen om een kleine pauze in de hijswerkzaamheden in te lassen. Dit om ongewenste kapsels en "kromme tenen" te voorkomen.

Als de klap vlak achter de flits zit is de bui bijna boven je hoofd, dan moet je zonder te waarschuwen de haak optrekken als die leeg is! Dit om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren. En nogmaals dát het voorkomt betekend nog steeds niet veel voorkomt, zeker niet voor de individu.
Laatst gewijzigd door dr crane op di 2 nov, 2010 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
a daily check , keeps the undertaker away

Gebruikersavatar
liebherr-machinist
Starter
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
Locatie: leiden

Re: Hijskranen & Onweer

Bericht door liebherr-machinist »

Nu vind ik die 10 seconden regel wel heel makkelijk, en je moet toch iets hebben om je aan te houden.

Maar weet niet of er meer mensen zijn die het gehoord hebben maar een jaar geleden was er op discovery een documentere over bliksem inslag bij golfers, een van de heren golfers zakte spontaan in elkaar en niemand wist waarom klaarlichte dag blauwe hemel en 35graden.
In het ziekenhuis aangekomen zagen ze duidelijk de tekens van een bliksem inslag (was overigens wel in amerika kunnen ze best overdrijven).

Nu zal dit wel een uniek (verzonnen?)geval zijn maar stel je voor je bent aan het tunnellen je legt net de kim neer en de bliksem slaat in blauwe lucht lekker temperatuurtje en de complete tunnel ploeg stort neer plus dat de kraan ermee uitschijt zit je denk toch wel gek te kijken.

Randy
Forumlid
Berichten: 3670
Lid geworden op: za 11 dec, 2004 22:31
Locatie: Echt

Re: Hijskranen & Onweer

Bericht door Randy »

Ja, dan zit je in een kraan nog beschermd, maar stel je voor dat je op dat moment onder die omstandigheden de helling van de Goliath in Biddinghuizen wordt opgetrokken en vanuit het niets ineens de bliksem recht voor je? Een beetje off-topic, maar dat heb je echt een thrill ride; dat kan ik je verzekeren!

Randy
Liebherr LTM1050-3.1

kapteinron
Starter
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 19:17
Locatie: Deventer Overijssel

Re: Hijskranen & Onweer

Bericht door kapteinron »

Het is en lastig onderwerp. Ook die 10 secondenregel is en lastige. Je moet je bedenken dat bliksem en grillig verschijnsel is en over en afstand van 5 kilometer in kan slaan maar ook over en afstand van 10 kilometer. Als je dan gaat praten over water ben je helemaal gezegend want dan doet bliksem helemaal gekke dingen. Dan heb je nog het verhaal waar de regel op gebaseerd is. Je zult eerst de bliksem moeten zien en dan gaan tellen tot je de donder hoort. Dat is heel vervelend want de kans dat je de bliksem ziet is overdag gering en dan kan het al te laat zijn. Daar bij komt dat en bouwplaats niet bepaald de meest stille werkplek is dus je moet echt wel goede oren hebben wil je donder kunnen waarnemen. Bovendien heb je nog de omgeving waar je staat, sta je in de middel off helemaal niks dan zie je en bui op 20 km naderen. Sta je in de stad dan hangt die al boven je voor je merkt dat er wat mis is.

Het blijft altijd lastig vooral als er beton gestort word dan leg je niet zo maar het werk stil, tot er en keer doden vallen natuurlijk.
ik ben gek maar niet achterlijk

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”