Hijsen met onweer

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Whitey
Starter
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 12 mar, 2008 16:47
Locatie: Tynaarlo
Contacteer:

Hijsen met onweer

Bericht door Whitey »

Heuj mede - machinisten,

Hoe handelen jullie bij onweer ? zijn veel geruchten maar, wat is nu echt nuttig.

Kraan inpakken weet ik als je het kunt redden en natuurlijk werk staken. Telekraan is bijna altijd mogelijk in te pakken, Torenkraan wordt stuk moeilijker.
maar als je verrast wordt wat is dan een wijs besluit om te nemen. de volgende tips kreeg ik al.

* Ketting om de trekhaak
* Kunststof schot onder stempelpoot weghalen
* Blok op de grond leggen ( vind ik zelf niet handig i.v.m. rommel op trommel)
* Massa uitschakelen
* Steigerpijp op stempelbalk leggen.

Hoe denken jullie over dit soort weertype & welke oplossingen gebruiken jullie ?

Gebruikersavatar
Eyeless
Starter
Berichten: 831
Lid geworden op: vr 15 feb, 2008 21:18
Locatie: Verwegnistan
Contacteer:

Re: Hijskranen & Onweer

Bericht door Eyeless »

Als het werk het toelaat (!!) Inschuiven en aftoppen zover als je kan, in ieder geval onder de gebouwen of constructies rond je heen.. In het open veld ook zo.. inschuiven, plat leggen en je spullen pakken en uit de kraan..
In jouw opsoming is er maar 1 ding zinnig.. en dat is die pijp op je balken..

Zijn mij gedachten.. Vul me maar aan..
Mvg Marco

Je kan alles hufterproof bouwen..Jammer dat ze elke keer betere hufters uitvinden..

jutter
Starter
Berichten: 311
Lid geworden op: wo 3 jun, 2009 15:09

Re: Hijskranen & Onweer

Bericht door jutter »

massa schakelaar is ook geen slechte toch? voorkomt miss. dat alles wat erna zit gefrituurt wordt bij inslag

Gebruikersavatar
rapier
Forumlid
Berichten: 4044
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 1:39
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Re: Hijskranen & Onweer

Bericht door rapier »

Zo lang jij je ramen en deuren dicht heb overkomt je niet gauw wat, maar voor diegene die dan net aan de kubel of de last staat aan of uit te pikken is het maar af wachten.

Eerlijk gezegd zou ik zo iets niet op m'n geweten willen hebben. Ik heb zelf (na een inslag op m'n kraan in het verleden) altijd het werk stil gelegd. Een keer op de bouw werd de uitvoerder kwaad op me omdat ik de giek streek, ik heb toen gezegd als hij aan de kubel ging staan, gaan we vrolijk verder. Dus de giek bleef aan de grond.

Ook een goede raad is: Als je haar op je hoofd begint te bewegen van de staticiteit, berg je eigen maar op want dan komt het echt dichtbij.

Op die inslag nog even: Ik was met mijn AMERICAN aan het werk en er naderde een donkere bui en het begon te spetteren. Ik was bezig met me voorraam om deze dicht te doen, toen ik weer zou beginnen volgde een onmenselijke knal met een grote vuurbal die ronddraaiend door de giek recht op me af kwam en via het fearlead en toen tussen de rupsen verdween. De kraan mankeerde niks en ik kon gewoon verder met me werk, maar met de schrik goed in de benen :shock: :shock: :shock: :shock: (zo zag ik er ongeveer uit)

Sindsdien heb ik ontzag voor deze weersomstandigheden, gepaard met zware windstoten.

M'n AMERICAN mankeerde dan wel niks, maar ik weet niet hoe de elektronische olie kranen het er tegenwoordig vanaf brengen :? :?

Groetjes Rapier
Geen last te zwaar voor ap sigaar

machinist_knorretje
Starter
Berichten: 309
Lid geworden op: za 3 nov, 2007 18:17
Locatie: leidschendam

Re: Hijskranen & Onweer

Bericht door machinist_knorretje »

het is meer gevaarlijk voor de mensen die onder de kraan lopen. als je op kunststof staat dan ben je geen geleider voor de bliksem .de bliksem zoek altijd de weg met de minste weerstand,maar voor de elektonica van de kraan is het niet fijn hoor gr

machinist_knorretje
Starter
Berichten: 309
Lid geworden op: za 3 nov, 2007 18:17
Locatie: leidschendam

Re: Hijskranen & Onweer

Bericht door machinist_knorretje »

Eyeless schreef:Als het werk het toelaat (!!) Inschuiven en aftoppen zover als je kan, in ieder geval onder de gebouwen of constructies rond je heen.. In het open veld ook zo.. inschuiven, plat leggen en je spullen pakken en uit de kraan..
In jouw opsoming is er maar 1 ding zinnig.. en dat is die pijp op je balken..

Zijn mij gedachten.. Vul me maar aan..
ik zou trouwens in de kraan blijven zitten en geen ijzer aanraken in de cabine dan gebeurt er niks de regen geleid de stroom van de bliksem weer naar de grond

Gebruikersavatar
Gabriël Seinen
Forumlid
Berichten: 4688
Lid geworden op: zo 24 jun, 2007 13:25
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Hijskranen & Onweer

Bericht door Gabriël Seinen »

Dat is net als in de auto. Kooi van Faraday ;)
Fotopagina: https://www.flickr.com/photos/108439484@N05/
Met vriendelijke groet,
Gabriël Seinen

animal
Starter
Berichten: 790
Lid geworden op: zo 10 dec, 2006 10:06
Locatie: heerhugowaard

Re: Hijskranen & Onweer

Bericht door animal »

Mocht er een inslag zijn zal dit de snelste weg naar de aarde zoeken,dus als je met een kraan verrast word door het weer,en niet meer de tijd heb om in te pakken[in geval van Torenkraan] gooi je kettingen maar op de grond ipv je hijsblok.Heb je geen rommel op de trommel en ben je evengoed ''geaard''.
gr Johan

kapteinron
Starter
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 19:17
Locatie: Deventer Overijssel

Re: Hijskranen & Onweer

Bericht door kapteinron »

Ik weet het niet het is lastig. Op het werk staat en kleine torenkraan op rups onderstel en de uitvoerder vroeg wat er gebeurde mocht de bliksem in slaan. Het heldere antwoordt was je bent dood en iedereen in de nabijheid van de kraan waarschijnlijk ook. Op zich ook niet vreemd want die kooi van huppelepup werkt alleen als er sprake is van en rubberen isolatie of iets anders wat goed isoleert voor de rest is elk contact met de aarde schadelijk. Daarbij komt dat extra aarde zo als en stijgerpijp of ketting aan de grond domweg goden verzoeken is om dat je bliksem juist en extra mogelijkheid geeft om naar de aarde te gaan. Zelfde als met bliksem afleiders Ze leiden de bliksem weg van en gebouw maar 9 van de 10 keer slaat de bliksem op de afleider vaak juist met brand tot gevolg. Het beste wat je kunt doen is de bouw ontruimen als het onweert of wel in de keet gaan zitten. Zelfde geld overigens voor graafmachines ook de mobiele om dat de bak aarde maakt met de grond.
ik ben gek maar niet achterlijk

vleeuwen
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 9 jun, 2010 22:15
Contacteer:

Re: Hijskranen & Onweer

Bericht door vleeuwen »

Uitgaande van dat het te laat is om in te pakken: Blok naar de grond tot kettingen de grond raken = naar mijn mening de best optie. Leuk om een ketting op de trekhaak te leggen of een stijgerpijp tegen de poot, maar als ie inslaat heb je denk ik wel kans dat ie daarna aan je pootje of trekhaak vast zit. En op plastic platen gaan staan is onzin, een van de slechtste geleiders is "lucht" als die spanning honderden meters door de lucht naar beneden weet te komen denk ik dat dat plastic plaatje van enkele centimeters ook niet veel verschil zal maken. Zelf trouwens lekker blijven zitten "kooi van faraday" dus je zit veilig. Maar hievoor zijn standaard regels opgesteld waar je als machinist altijd op terug kunt vallen. Kijk bv in je (als je lid bent) VVT handboek :D daar staat netjes wat te doen bij onweer, ben je geen lid dan staat er misschien wel iets over in je kraan handleiding.Denk daar aan voordat je wat doet, als er uiteindelijk toch iets verkeerd gaat zijn dat soort documenten van toepassing in het vervolgproces. En iedere machinist weet dat ie zich niet moet laten afbluffen door een uitvoerder, onthou: Het is ten aller tijde JOUW verantwoording.

Met vriendelijke groet,

Ronald
Don't agrue with an idiot, he will drag you down to his level and beat you with experiance...

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”