Aandrijftechniek, vertragings- en remvermogen

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Aandrijftechniek, vertragings- en remvermogen

Bericht door johanneuteboom »

Foto wk 6 ;

As schade LTM 1160/2 ,

Afgelopen week bezig geweest met de vierde as.
eerst de olie maar eens afgetapt, dit gaf al snel een beeld wat er niet fris uit zag.

Wielen en naaf-reductie demonteren om nog meer te kunnen zien, wat was er gaande en veroorzaakte een hoop herrie.

Eerste vermoeden was schade aan het differentieel.
We waren er al snel achter dat de complete as onder het chassis weg te sleutelen de beste optie was.

Daarna konden we de as op bokken leggen om uiteindelijk nagenoeg geheel te demonteren.

Het euvel bleek uiteindelijk een losgelopen moer van de pignonas reductiekast, naar alle waarschijnlijkheid veroorzaakt door het stuklopen van een lagering.

Gelukkig hadden ze bij Fa. Verschoor nog een reductiekast van een vierde as LTM 1160/2 op voorraad.
Na de demontage en nu bekend wat we precies nodig hadden zijn we naar Sassenheim gereden, werden daar natuurlijk weer alleraardigst op onze wenken bediend.

Een pakking set en enkele pennen en bussen waren in Ehingen op voorraad, zoals we van Liebherr gewend zijn de volgende dag ook in huis.

Momenteel zijn we nog aan het opbouwen en hopen de as morgen weer onder de kraan te kunnen hangen.

Al met al een hele klus, maar wat we gelukkig binnen in onze werkplaats kunnen uitvoeren.
Bijlagen
P1240071 Bmf.JPG
P1240071 Bmf.JPG (63.08 KiB) 3017 keer bekeken

freesmachinist
Starter
Berichten: 696
Lid geworden op: vr 7 nov, 2008 19:59
Locatie: giessenburg

Re: Aandrijftechniek, vertragings- en remvermogen

Bericht door freesmachinist »

Telmarem,in Spanje rijden ze soms met twee telma's een onder de trekker en een onder de opleger ,de opleger heeft dan een cardanas om de telma te kúnnen monteren
wirtgen w 150

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Aandrijftechniek, vertragings- en remvermogen

Bericht door johanneuteboom »

Foto 2 ;

De reductiekast grotendeels gedemonteerd, met rechts de pignonas waarvan de borgmoer van de as gelopen was en los in de kast lag, het had nooit lang kunnen duren of het spul klapt geheel in de soep.
Eigenlijk viel de schade door snel ingrijpen nog best mee ondanks dat het herstel toch een van de meest ingrijpende sleutel klussen is van mijn loopbaan.

Nu maar hopen dat het weer helemaal goed komt, met de bijstand van een oud Liebherr technicus is het vertrouwen groot.
Bijlagen
P1240052 Bmf.JPG
P1240052 Bmf.JPG (99.03 KiB) 3009 keer bekeken

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Aandrijftechniek, vertragings- en remvermogen

Bericht door johanneuteboom »

Foto 3 ;
Bijlagen
P1240056 Bmf.JPG
P1240056 Bmf.JPG (76.91 KiB) 3006 keer bekeken

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Aandrijftechniek, vertragings- en remvermogen

Bericht door johanneuteboom »

Foto 4 ;

Enorm veel onderdelen schoon te maken, hier een van de homokineet steekassen in de schoonmaakbak.

Wanneer er een kraanmachinist beschikbaar is kan hij aan de gang, er is altijd wel wat te doen.

Mijn eigen (Schol) kraantje draait deze week met tweede machinist collega Marco volop.
Bijlagen
P1240055 Bmf.JPG
P1240055 Bmf.JPG (103.92 KiB) 2994 keer bekeken

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Aandrijftechniek, vertragings- en remvermogen

Bericht door johanneuteboom »

Foto 5 ;

De as grotendeels met klok en reductie kast inmiddels weer samengebouwd op de bokken.
Bijlagen
P1240054 Bmf.JPG
P1240054 Bmf.JPG (100.5 KiB) 2992 keer bekeken

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Aandrijftechniek, vertragings- en remvermogen

Bericht door johanneuteboom »

Foto 6 ;
Bijlagen
P1240058 Bmf.JPG
P1240058 Bmf.JPG (111.54 KiB) 2991 keer bekeken

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Aandrijftechniek, vertragings- en remvermogen

Bericht door johanneuteboom »

Foto 7 ;

Buiten Fusee huis met remplaat, waar hier eerst nog even de oliekering voor de aandrijfsteek of kineetas vervangen moet worden.

De fussee oren en penkamers zijn inmiddels flink opgezuiverd voor de montage.
Bijlagen
P1240061 Bmf.JPG
P1240061 Bmf.JPG (109.81 KiB) 2980 keer bekeken

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Aandrijftechniek, vertragings- en remvermogen

Bericht door johanneuteboom »

Foto 8 ;

Oliekering kineetas uitwisselen met speciaal gereedschap.
Bijlagen
P1240062 Bmf.JPG
P1240062 Bmf.JPG (99.84 KiB) 2976 keer bekeken

Gebruikersavatar
rapier
Forumlid
Berichten: 4044
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 1:39
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Re: Aandrijftechniek, vertragings- en remvermogen

Bericht door rapier »

Bij zo'n reperatie zal er bij me thuis met een gerust hart tijdens het eten gezegt worden Zal wel te hard over een putdeksel hebben gereden. :D
Werd echt niet om gelachen Als ik niet uit keek Kreeg ik ook nog een slag om me harses
Rapier
Geen last te zwaar voor ap sigaar

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”