Aandrijftechniek, vertragings- en remvermogen

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
jutter
Starter
Berichten: 311
Lid geworden op: wo 3 jun, 2009 15:09

Aandrijftechniek, vertragings- en remvermogen

Bericht door jutter »

johanneuteboom schreef:Foto 10-8-2010; Voordeel is dat de remschoenen zo'n drie keer langer mee gaan als normaal en de remweg bij noodstop aanzienlijk verkort, weliswaar natuurlijk afhankelijk van een juist gebruik. Een Telma rem is meest optioneel bij aanschaf en er hangt een behoorlijk prijskaartje aan, desalnietemin is dit meestal binnen de afschrijfings termijn terugverdiend.
Amen Johan.

Het is een dure optie, maar verdient zich zeker terug. Een aantal jaar terug bood Liebherr het op o.a. de 45-tonner tegen gereduceerde prijs aan na klachten m.b.t. overmatige slijtage van remvoeringen. Sindsdien geen klachten meer met 't apparaat.
Bijlagen
Telma.jpg
Telma.jpg (81.27 KiB) 4610 keer bekeken

Gebruikersavatar
stamgast_2
Forumlid
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 11 mar, 2007 20:52
Locatie: Bippen (D)
Contacteer:

Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen

Bericht door stamgast_2 »

johanneuteboom schreef:Telma rem

Nooitte jong om te leren.
Telma is een merk. En de rem een retarder. (kan ook een intarder hebben meende ik)


Gr Roy

ps (Y) ged bezig
Je hoeft niet alles te vertellen dat je weet.

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen

Bericht door johanneuteboom »

stamgast_2 schreef:
johanneuteboom schreef:Telma rem

Nooitte jong om te leren.
Telma is een merk. En de rem een retarder. (kan ook een intarder hebben meende ik)


Gr Roy

ps (Y) ged bezig
Dank je Roy. Telma is inderdaad een gerenommeerd merk wervelstroom rem welk d.m.v. een magnetisch veld een remschijf aantrekt. Een retarter is volgens mij een mechanisch of hydraulisch werkende rem welk zijn remvermogen afgeeft aan het begin van de aandrijflijn. Wellicht dat een technische bmf er' dat principe goed kan omschrijven.

Gebruikersavatar
chapmandriver
Starter
Berichten: 599
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 18:49
Locatie: Bussum

Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen

Bericht door chapmandriver »

Johan, voor zover mijn kennis reikt, is de retarder een rem die in de aandrijflijn zit verwerkt en dmv meer of minder vloeistof in een behuizing meer of minder gaat remmen. De retarder maakt ook gebruik van het koelsysteem van de motor. Hoe harder er geremd wordt, hoe meer toeren de motor moet draaien om de vloeistof te koelen. Voordeel van de retardertechniek is dat je altijd een paar koude bedrijfsremmen hebt als t nodig mocht zijn..vooral op een lange afdaling. Correct me if I'm wrong
Running on heavy fuel...

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen

Bericht door johanneuteboom »

chapmandriver schreef:Johan, voor zover mijn kennis reikt, is de retarder een rem die in de aandrijflijn zit verwerkt en dmv meer of minder vloeistof in een behuizing meer of minder gaat remmen. De retarder maakt ook gebruik van het koelsysteem van de motor. Hoe harder er geremd wordt, hoe meer toeren de motor moet draaien om de vloeistof te koelen. Voordeel van de retardertechniek is dat je altijd een paar koude bedrijfsremmen hebt als t nodig mocht zijn..vooral op een lange afdaling. Correct me if I'm wrong
Ik denk dat je daar mee de goede richting in techniek aangeeft chapmandriver. Velen spreken ook bij de wervelstroom rem over een retarder, terwijl dat naar mijn weten niet zo is. Wel geeft een wervelstroom rem ook aardig wat remvermogen af, maar of het werkelijk veel verschilt met een retarder of intarder, daar zou ik wel meer van willen horen. (ch)

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Aandrijftechniek, vertragings en remvermogen

Bericht door Bart »

Bij deze een link naar de Engelse-talige Telma-site over hoe de Telma-electromagnetsiche retarder werkt.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Aandrijftechniek, vertragings en remvermogen

Bericht door johanneuteboom »

Mooi gedaan Bart (Y) , dit maakt veel duidelijk, we mogen dus inderdaad spreken over een retarder.

Gebruikersavatar
kleintje75
Forumlid
Berichten: 1629
Lid geworden op: do 15 feb, 2007 19:40
Locatie: doorwerth
Contacteer:

Re: Aandrijftechniek, vertragings en remvermogen

Bericht door kleintje75 »

hier een hele uitleg over retarder of wervelstroomrem.


http://www.timloto.org/download/pdf_les ... arders.pdf

in dit PDF staat het duidelijk uitgelegd, als er iemand vragen over heeft, kan je ze gerust stellen.


gr Alexander

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Aandrijftechniek, vertragings en remvermogen

Bericht door johanneuteboom »

Wel zware kost om uit te vinden waar via deze link wat te halen is betreft retarder techniek Alexander, er valt hier wel heel veel te zien op allerlei technisch gebied. Niettemin natuurlijk bedankt voor de moeite (Y) . Foto; De wervelstroom rem of retarder tegen het achter-cardan gemonteerd van een LTM 1160/2.
Bijlagen
P1040887 Bmf.JPG
P1040887 Bmf.JPG (93.79 KiB) 4448 keer bekeken

M. Verhage
Starter
Berichten: 53
Lid geworden op: za 5 apr, 2008 10:01
Locatie: Terneuzen

Re: Aandrijftechniek, vertragings en remvermogen

Bericht door M. Verhage »

Hallo.

Hangt er mooi onder, maar hij geeft wel veel warmte af die polyamide leidingen
er boven zou ik maar goed beschermen.
Maar we zijn nu een half jaar verder het zal wel goed gegaan zijn.

Gr Martin.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”