Aandrijftechniek, vertragings- en remvermogen
Moderator: Tim
Advertentie post before
Aandrijftechniek, vertragings- en remvermogen
Amen Johan.johanneuteboom schreef:Foto 10-8-2010; Voordeel is dat de remschoenen zo'n drie keer langer mee gaan als normaal en de remweg bij noodstop aanzienlijk verkort, weliswaar natuurlijk afhankelijk van een juist gebruik. Een Telma rem is meest optioneel bij aanschaf en er hangt een behoorlijk prijskaartje aan, desalnietemin is dit meestal binnen de afschrijfings termijn terugverdiend.
Het is een dure optie, maar verdient zich zeker terug. Een aantal jaar terug bood Liebherr het op o.a. de 45-tonner tegen gereduceerde prijs aan na klachten m.b.t. overmatige slijtage van remvoeringen. Sindsdien geen klachten meer met 't apparaat.
- Bijlagen
-
- Telma.jpg (81.27 KiB) 4617 keer bekeken
- stamgast_2
- Forumlid
- Berichten: 1257
- Lid geworden op: zo 11 mar, 2007 20:52
- Locatie: Bippen (D)
- Contacteer:
Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen
johanneuteboom schreef:Telma rem
Nooitte jong om te leren.
Telma is een merk. En de rem een retarder. (kan ook een intarder hebben meende ik)
Gr Roy
ps ged bezig
Je hoeft niet alles te vertellen dat je weet.
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen
Dank je Roy. Telma is inderdaad een gerenommeerd merk wervelstroom rem welk d.m.v. een magnetisch veld een remschijf aantrekt. Een retarter is volgens mij een mechanisch of hydraulisch werkende rem welk zijn remvermogen afgeeft aan het begin van de aandrijflijn. Wellicht dat een technische bmf er' dat principe goed kan omschrijven.stamgast_2 schreef:johanneuteboom schreef:Telma rem
Nooitte jong om te leren.
Telma is een merk. En de rem een retarder. (kan ook een intarder hebben meende ik)
Gr Roy
ps ged bezig
- chapmandriver
- Starter
- Berichten: 599
- Lid geworden op: za 19 jan, 2008 18:49
- Locatie: Bussum
Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen
Johan, voor zover mijn kennis reikt, is de retarder een rem die in de aandrijflijn zit verwerkt en dmv meer of minder vloeistof in een behuizing meer of minder gaat remmen. De retarder maakt ook gebruik van het koelsysteem van de motor. Hoe harder er geremd wordt, hoe meer toeren de motor moet draaien om de vloeistof te koelen. Voordeel van de retardertechniek is dat je altijd een paar koude bedrijfsremmen hebt als t nodig mocht zijn..vooral op een lange afdaling. Correct me if I'm wrong
Running on heavy fuel...
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen
Ik denk dat je daar mee de goede richting in techniek aangeeft chapmandriver. Velen spreken ook bij de wervelstroom rem over een retarder, terwijl dat naar mijn weten niet zo is. Wel geeft een wervelstroom rem ook aardig wat remvermogen af, maar of het werkelijk veel verschilt met een retarder of intarder, daar zou ik wel meer van willen horen.chapmandriver schreef:Johan, voor zover mijn kennis reikt, is de retarder een rem die in de aandrijflijn zit verwerkt en dmv meer of minder vloeistof in een behuizing meer of minder gaat remmen. De retarder maakt ook gebruik van het koelsysteem van de motor. Hoe harder er geremd wordt, hoe meer toeren de motor moet draaien om de vloeistof te koelen. Voordeel van de retardertechniek is dat je altijd een paar koude bedrijfsremmen hebt als t nodig mocht zijn..vooral op een lange afdaling. Correct me if I'm wrong
- Bart
- Beheer van forum & site
- Berichten: 18897
- Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
- Locatie: Heeten
- Contacteer:
Re: Aandrijftechniek, vertragings en remvermogen
Bij deze een link naar de Engelse-talige Telma-site over hoe de Telma-electromagnetsiche retarder werkt.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.
Lees de Forumregels eens door.
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Aandrijftechniek, vertragings en remvermogen
Mooi gedaan Bart , dit maakt veel duidelijk, we mogen dus inderdaad spreken over een retarder.
- kleintje75
- Forumlid
- Berichten: 1629
- Lid geworden op: do 15 feb, 2007 19:40
- Locatie: doorwerth
- Contacteer:
Re: Aandrijftechniek, vertragings en remvermogen
hier een hele uitleg over retarder of wervelstroomrem.
http://www.timloto.org/download/pdf_les ... arders.pdf
in dit PDF staat het duidelijk uitgelegd, als er iemand vragen over heeft, kan je ze gerust stellen.
gr Alexander
http://www.timloto.org/download/pdf_les ... arders.pdf
in dit PDF staat het duidelijk uitgelegd, als er iemand vragen over heeft, kan je ze gerust stellen.
gr Alexander
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Aandrijftechniek, vertragings en remvermogen
Wel zware kost om uit te vinden waar via deze link wat te halen is betreft retarder techniek Alexander, er valt hier wel heel veel te zien op allerlei technisch gebied. Niettemin natuurlijk bedankt voor de moeite . Foto; De wervelstroom rem of retarder tegen het achter-cardan gemonteerd van een LTM 1160/2.
- Bijlagen
-
- P1040887 Bmf.JPG (93.79 KiB) 4455 keer bekeken
-
- Starter
- Berichten: 53
- Lid geworden op: za 5 apr, 2008 10:01
- Locatie: Terneuzen
Re: Aandrijftechniek, vertragings en remvermogen
Hallo.
Hangt er mooi onder, maar hij geeft wel veel warmte af die polyamide leidingen
er boven zou ik maar goed beschermen.
Maar we zijn nu een half jaar verder het zal wel goed gegaan zijn.
Gr Martin.
Hangt er mooi onder, maar hij geeft wel veel warmte af die polyamide leidingen
er boven zou ik maar goed beschermen.
Maar we zijn nu een half jaar verder het zal wel goed gegaan zijn.
Gr Martin.