Aandrijftechniek, vertragings- en remvermogen

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Jelmer
Starter
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 5 feb, 2007 20:59
Locatie: Verderop

Re: Aandrijftechniek, vertragings- en remvermogen

Bericht door Jelmer »

johanneuteboom schreef:Voor velen wellicht een goeie les is,
bij een onbekend gevoel of geluid in aandrijflijn op onderzoek uit gaan naar de mogelijke oorzaak.
De hint was in dit geval wel duidelijk, je kon de kraan van kilometers afstand al horen. Klonk als een wasmachine uit 1967. (ch)

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Aandrijftechniek, vertragings- en remvermogen

Bericht door Vetpot »

Johan wat ik allemaal lees, dat is toch wel heftig als je er niet in thuis bent.
Ik lees dat er een pion los is gehaalt van het dif, als je zover bent en je maakt alles goed schoon kom je waarschijlijk afstelgegevens tegen op het huis en de pion, die zijn heel belangrijk om via de shopmanual deze juiste afstelling te kunnen maken.
Als je alles demonteerd en ook weer gelijk terug zet is het misschien minder , omdat je dan in fijte de oude afstelgegevens respecteert, er van uit gaande dat die goed waren.
Ik weet uit ervaring dat een niet goed afgestelde pion op het kroonwiel in het totale dif, niet de verwachte resultaten halen, helaas.
Vroeger zeiden we, een klok moet fluiten, maar dat waren dif, van de veertiger jaren, het moderne spul vraagt echt om te werken volgens het boekje, maar daar had jij de specialist voor.
Verder lees ik iets van ,wervelstroomkoppelingen”ook een leuk onderwerp omdat die werden / zijn toegepast om op enigerlei manier een verbinding tot stand te brengen tussen draaiende en stilstaande componenten.
Hieruit is o.a. De Telma rem ontstaan.
Het grote probleem wat we allemaal hebben is, alle energie die je teniet wil doen, zet zich om in warmte.
Omdat de Telma rem luchtgekoelt is, is deze warmte afvoer een moeilijk punt, zo zie je in de zuidelijke landen opleggers met een cardan om de Telma te monteren en aan te drijven, waar de ingewanden uithangen omdat die volledig uitgebrand zijn.
Het alternatief hierop is een in, of aangebouwde intarder, eigenlijk een hydraulische koppeling in de aandrijflijn, meestal binnen de versnellingsbak.
Die deze warmte afvoerd via het motorkoelsysteem, wat redelijk te kontroleren is.
De wervelstroom koppeling werd toegepast in variabele aandrijvingen, denk hierbij aan voedingsdoseurs, maar ook in de zwenk van de P&H kraan, is een mooi maar achterhaald systeem, i.v.m. Koeling en gewicht zeker in de automobiel industrie.
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Aandrijftechniek, vertragings- en remvermogen

Bericht door johanneuteboom »

Dank voor je leerzame reactie Rinus

Ik ben geen specialist, zal me eigen niet wagen om zonder juiste afstel gegevens aan bepaalde specialistische drijfwerken te sleutelen,
In voorgaande reportage hebben we wel het reductiehuis met daaraan bevestigd differentieel gedemonteerd om het manko te achterhalen.
Zoals ik eerder berichte hebben we bij Fa. Verschoor een gebruikte reductiekastdiff.opgehaald en na een schoonspoeling tegen het ashuis gemonteerd.
Een deksel met steekas voor de vijfde asaandrijving aan de achterzijde maakte de klok weer dicht.

We hebben dus niets van belang zijnde onderdelen hoeven af te stellen wat de klok betreft.
Schoonmaak werk van div. onderdelen nam veruit de meeste tijd in beslag.

Stelwerk was er wel wat eindmontage naafreductie en remvoeringen betreft, echter is dit zuiver ervarings en gevoelswerk waar ikzelf ook wel meer mee te maken heb gehad.
Ondersteuning daarbij van een oude rot in het vak, tja, daar kan je toch wel veel van bijleren.

Wat de Telma wervelstroomrem werking betreft, schitterende vinding welk zeker ook een perfecte remwerking afgeeft, maar jongens , wat worden die dingen heet. Daar ben ik wel eens van geschrokken toen de rook er afkwam na een rit.

Belangrijk is het ook zeker dat daar af en toe eens aandacht voor is, zorg dat de koelribben schoonblijven en vetresten van drijfcardan weghalen.(vooral bij oudere kranen) ;N

sjowie
Forumlid
Berichten: 1077
Lid geworden op: za 15 jul, 2006 7:45
Locatie: costa del kattuk
Contacteer:

Re: Aandrijftechniek, vertragings- en remvermogen

Bericht door sjowie »

Dus ik die as voor jullie gedemonteerd!!! Klein wereldje.........
Ben om braam.........

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Aandrijftechniek, vertragings- en remvermogen

Bericht door johanneuteboom »

Bij deze bedankt voor jullie medewerking Sjowie (Y)

Onze LTM 1160 is vanmiddag op de baan geweest voor zijn eerste klussje met de vervangen klok, werkt weer zoals het hoort, nagenoeg geruisloos. :)

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Aandrijftechniek, vertragings- en remvermogen

Bericht door Vetpot »

Johan ik heb in de 80tiger jaren nogal eens een klok van de NAT DAF mogen repareren, het is niet moeilijk.
Als je de juiste info en gereedschappen hebt, en natuurlijk een ruime keuze aan vul shims.
Gereedschap bestaat onder andere uit een kleine unster om de rolweerstand van de lagers te meten, en de nodige micrometers.
Dat alles te samen met gedult, om het goed te willen doen.
Maar die investering komt je niet zo gauw tegen binnen een bedrijf, zodat je al snel gaat gokken, en dan ga je mist in.
En is de lol van korte duur,en word je naam weer snel herinnert, dat is het risico van onvolledige info, of gereedschap.
Vandaar dat ik zo reageerde.
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Aandrijftechniek, vertragings- en remvermogen

Bericht door johanneuteboom »

Leuk te lezen Rinus.

1972 , leerling machinist bij Gebr. Beentjes te Akersloot.
Vrijdag naar school te Haarlem voor opleiding primair Machinist.

Enigst ervaring het sleutelen aan brommers en repareren cq plakken van trekker banden.

Het eerste werk wat chef monteur Piet Meijer mij liet uitvoeren was het uit elkaar sleutelen van een GMC as en klok.
Bij Beentjes reden toen ( en waar niet) div. REO's , waar om de haverklap steekassen en klokken in de strijd sneuvelden.

Na enige tijd deed ik het uitwisselen van een klok geheel in mijn eentje.
Liep ik als jochie de werkplaats voor de zoveelste keer te vegen, kwam er wel eens een kreupele REO binnen, in gloria (op de baas na) wist ik gauw wat te doen, steekassen er uit was de eerste handeling.
Dan zag je al gauw of het differentieel stuk was.

Waarna Kipper omhoog, balk voor de veiligheid er tussen, takel ophangen, en sleutelen maar.

Niemand om je heen en trots als die zes bij zessen na enige uren zwoegen weer de strijd in konden.
Daar genoot ik van, achteraf gezien gewoonweg simpel sleutel werk, dat doe ik nu zo heel af en toe nog, weliswaar niet in gloria stemming, maar loop er ook niet voor weg.

Het ingenieuze werk laten we maar aan de echte specialisten over. ;)

Gebruikersavatar
rapier
Forumlid
Berichten: 4044
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 1:39
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Re: Aandrijftechniek, vertragings- en remvermogen

Bericht door rapier »

Johan
Had dit zonnewiel toevallig geen timingcenters in de tandwielen staan??
Hebben wij een keer gehad met een zwenkmoter.
Bleken de tandwielen een bepaalde timing te hebben.
Je zet het hele zooitje in elkaar en je draaide :?
Na zoveel slagen liep het hele zooitje vast.
Ga dan maar zoeken.
Ben echt niet voor niks grijs en kaal geworden. :D :D :D
Rapier
Geen last te zwaar voor ap sigaar

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Aandrijftechniek, vertragings- en remvermogen

Bericht door Vetpot »

In 1972 werd ik aangenomen bij Piet Vermeer,voor de vestiging Moerdijk als (service)monteur.
Heel mooi bedrijf,maar ik moest me wel iedere dag bewijzen,want als Brabander was ik een halve Belg dus in de ogen van
,,de Hollanders'' onbetrouwbaar.
En in die tijd was Willem de Wit hoofd vande TD die kwam oorsprongkelijk van Etten Leur, en als er iets speelde, zei ik wel eens, zal het Zondag wel aan Wim vragen als hij komt kaarten. :D
Maar daar werd niet op knaak gekeken voor onderhoud, soms een beetje overdreven, wel leuk.
Er staat nog een foto van een P&H op de site, waar ik nog aan gesleutelt heb.
Groetjes Rinus
,
Beter in een keer goed gedaan.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”