Kraanchassis

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
bouwertjuh
Starter
Berichten: 484
Lid geworden op: do 15 mei, 2008 13:40

Re: Kraanchassis

Bericht door bouwertjuh »

dit is het zelfde systeem als een manitex alleen dan van terex alleen komt hier het dek(laadbak) erop te leggen en niet zoals bij arjan er is het tegen de crossbox/torsiebox aan daar is hij wel een stuk hoger. en hij staat ook heel anders vast dan een manitex achter in het chassis zitten zitten soort van kokers/potten in totaal 4 stuks waar door elk 4 draadeinden van M30X1.5 de hele toren van de kraan staat vast met 16 draadeinden.
onder de kokers/potten komen plaaten van 4 cm dik die als ware om het chassis worden geklemt.
de stempels staan hier op het frame vast met 8 draadeinden M30X1.5 ook weer met dikke platen.
door dat het frame zo stijf is hoeven er geen groote schetsplaten aan het chassis
wanneer je echt voor je leven vreest is als de achterkant van je auto jou voorbij sjeest...!

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Kraanchassis

Bericht door dr crane »

Al dit soort oplossingen zijn prima voor het doel waarvoor ze ontworpen zijn, een zware hydraulische arm kan op die manier prima vervoerd worden (want dat is toch eigenlijk het doel) en als kraan kan de machine uit de voeten zolang de stempeling 100 % is.

Vanuit de kraanbouwers gezien die alles zelf ontwerpen en bouwen incl. de cabine is het vaak makkelijker een monoblock te ontwerpen waarbij de PPM en cornuiten de eenvoudigste onderwagens bouwen en o.a. Demag met de City's de meest ingewikkelde. Ook mooi om te zien zijn de allergrootste exemplaren van beide diciplines,aan de ene kant de reeds genoemde Manitex kranen en aan de andere kant de AC 650/700.

Daar zie je combinaties van zowel box als ladderchassis of ruggegraat chassis gecombineerd. Maar ik moet oppassen niet te snel iets in een bepaalde klasse in te delen, omdat er teveel soorten chassis varianten zijn om deze zo maar in een paar woorden te beschrijven.
a daily check , keeps the undertaker away

foto-data
Forumlid
Berichten: 1026
Lid geworden op: zo 16 jan, 2005 21:23
Locatie: Wolvega

Re: Kraanchassis

Bericht door foto-data »

Hallo,

Zit er tussen het chassis van een truck en de bovenwagen van b.v. een HK kraan van Faun een doos, voor de stevigheid van de kraan.

Groetjes,
Foto-Data.
Kranen tot 200 ton, groot zat, uitzonderingen daargelaten.

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Kraanchassis

Bericht door dr crane »

op het standaard chassis van bv een HK kraan is een hulpchassis gemonteerd dat eigenlijk geen "hulp"chassis meer mag heten. het dik, stevig en zwaarder dan het standaard chassis. Maar dan heb je ook wat. daarbij blijft het de vraag waarom een hk kraan bouwen als je ook een prima kraan kant en klaar uit een kraan "familie" kan aanschaffen.
a daily check , keeps the undertaker away

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Kraanchassis

Bericht door dr crane »

afijn ik heb niet op zitten letten de laatste tijd , er is een normale HK kraan , de 45 tons terex die ook op een truckchassis zou passen en op een kraan onderwagen gelevert wordt , wel is het in beide gevallen zo dat het net een 160 tonner is qua dekhoogte.
a daily check , keeps the undertaker away

Gebruikersavatar
bouwertjuh
Starter
Berichten: 484
Lid geworden op: do 15 mei, 2008 13:40

Re: Kraanchassis

Bericht door bouwertjuh »

dr crane schreef:op het standaard chassis van bv een HK kraan is een hulpchassis gemonteerd dat eigenlijk geen "hulp"chassis meer mag heten. het dik, stevig en zwaarder dan het standaard chassis. Maar dan heb je ook wat. daarbij blijft het de vraag waarom een hk kraan bouwen als je ook een prima kraan kant en klaar uit een kraan "familie" kan aanschaffen.
klopt want zo'n hulp chassis is zo gemaakt dat de truck alleen voor het rijden en als tegen wicht word gebruikt dat frame is dan zo gemaakt dat het eigenlijk maar op een paar plekken vast zit op het chassis. en het frame zo stijf is dat het alle krachten van de kraan opvangt.
wanneer je echt voor je leven vreest is als de achterkant van je auto jou voorbij sjeest...!

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Kraanchassis

Bericht door dr crane »

Helemaal aan de andere kant van de kraan "machines" zijn de Gottwald producten uit de jaren '70 en '80 .

Die zijn ontstaan uit de techniek van toen met de problemen die we nu nog kennen nl. het moet altijd groter! De aslasten waren zowel door de wet als door de sterkte van de aangedreven assen beperkt dus werden er allerlei oplossingen gezocht om de zware hijskranen te vervoeren.

Je moet het zo zien: een kraan is een machine die kan hijsen en kan zwenken.

De eerste kranen werden dus op een vaste plek gebouwd met en dik stuk beton of steen eronder. De eerste oplossingen waren vervoer per rail of op een rupsonderstel. Gottwald wilde in die jaren dus een (auto)kraan bouwen die boven de 200 ton uitkwam en liefst nog groter. De eerste grote kranen werden met een oplegger vervoert en de oplegger was een vast onderdeel van de kraan. De kranen waren bijna altijd opbouwers en de stempels waren uitklappers. Bij die ontwikkeling is de kraan steeds gegroeid en de transport oplossing meegegroeid en vooral veranderd.

Waren de eerste "Leo"producten kraantjes van 25 ton, de AK 700 en 1000 zaten absoluut in het hoogste segment en zelfs nu staan die machines hun mannetje. Je kan dan ook mooi volgen hoe Gottwald en Faun de huisleverancier het probleem steeds tackelden. De oplegger variant verdween en een gekoppelde trekker en gekoppelde achterdolly deden hun intrede. Het mooie aan deze oplossing was dat je een zg. "pedestal" kraan overhield. Dus een zwenkpot met vier stempelarmen die tussen de voor- en achter roller werden opgepakt en vervoerd. Sommige van die kranen werken nog elke dag.

Ondertussen gaan de ontwikkelingen in kraanchassis nog steeds door!
a daily check , keeps the undertaker away

foto-data
Forumlid
Berichten: 1026
Lid geworden op: zo 16 jan, 2005 21:23
Locatie: Wolvega

Re: Kraanchassis

Bericht door foto-data »

Hallo,

Ik vond deze foto bij het inscannen van documentatie, in de vorm van pdf.

Een onderwagen van Locatelli Gril 832

Groetjes,
Foto-Data.
Bijlagen
1301297761N1301297456NLocatelli_Gril_832.jpg
1301297761N1301297456NLocatelli_Gril_832.jpg (135.79 KiB) 4376 keer bekeken
Kranen tot 200 ton, groot zat, uitzonderingen daargelaten.

foto-data
Forumlid
Berichten: 1026
Lid geworden op: zo 16 jan, 2005 21:23
Locatie: Wolvega

Re: Kraanchassis

Bericht door foto-data »

Hallo,

Hier een chassis van een PPM C 580.

Groetjes,
Foto-Data.
Bijlagen
1301297976NC580_carrier.jpg
1301297976NC580_carrier.jpg (30.4 KiB) 4376 keer bekeken
Kranen tot 200 ton, groot zat, uitzonderingen daargelaten.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”