Harde wind

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
jutter
Starter
Berichten: 311
Lid geworden op: wo 3 jun, 2009 15:09

Re: Hijskraan en harde wind

Bericht door jutter »

ducky schreef:de eerste telekraan en harde wind die t van mij gaat winnen moet nog gemaakt worden, als je niet tegen de wind in kom zwenk je toch met de wind mee, snap jullie problemen niet hoor..
zolang als je de kraan en de last nog onder beheersing heb kan je nog door , zodra de last er met de kraan vandoor wil moet je stoppen

Gebruikersavatar
liebherr-machinist
Starter
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
Locatie: leiden

Re: Hijskraan en harde wind

Bericht door liebherr-machinist »

jutter schreef:
ducky schreef:de eerste telekraan en harde wind die t van mij gaat winnen moet nog gemaakt worden, als je niet tegen de wind in kom zwenk je toch met de wind mee, snap jullie problemen niet hoor..
zolang als je de kraan en de last nog onder beheersing heb kan je nog door , zodra de last er met de kraan vandoor wil moet je stoppen
Dus als je niet meer tegen de wind in komt heb je je kraan NIETmeer onder controle .
Daarbij komt ook nog eens dat je windvlagen niet ziet aankomen.

Gebruikersavatar
stamgast_2
Forumlid
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 11 mar, 2007 20:52
Locatie: Bippen (D)
Contacteer:

Re: Hijskraan en harde wind

Bericht door stamgast_2 »

liebherr-machinist schreef:
jutter schreef:
ducky schreef:de eerste telekraan en harde wind die t van mij gaat winnen moet nog gemaakt worden, als je niet tegen de wind in kom zwenk je toch met de wind mee, snap jullie problemen niet hoor..
zolang als je de kraan en de last nog onder beheersing heb kan je nog door , zodra de last er met de kraan vandoor wil moet je stoppen
Dus als je niet meer tegen de wind in komt heb je je kraan NIETmeer onder controle .
Daarbij komt ook nog eens dat je windvlagen niet ziet aankomen.

Is denk ook meer groot praat.
Geloof niet zo er in dat ducky met veel mastlengte zal staan als er erg veel wind staat.

Gr Roy
Je hoeft niet alles te vertellen dat je weet.

Gebruikersavatar
Regay De schotgay
Starter
Berichten: 798
Lid geworden op: di 5 sep, 2006 20:13
Locatie: Zwaag

Re: Hijskraan en harde wind

Bericht door Regay De schotgay »

Als ik op een telekraan draai denk ik net als vriend Ducky.Zolang het gaat gaat t.Wij westfriezen geven ons niet gauw gewonnen.

Gebruikersavatar
arjan
Forumlid
Berichten: 3672
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 20:37
Locatie: zwaag

Re: Hijskraan en harde wind

Bericht door arjan »

Iedere machinist zal met harde wind een hijsje proberen of het gaat. Maar als je last niet meer met de kraan onder controle kan krijgen is het einde oefening. Mocht je toch doorgaan omdat een ander dat van je eist, ben je gewoon stom bezig en daar hoef je echt niet trots op te zijn. Dat er machinsten zijn die langer doordraaien heeft meer te maken met wat voor last hangt erin, en wat voor ploeg heb je eronder lopen. Daar zit ook een hoop verschil in.
Arjan
Problemen zijn er niet, alleen maar nieuwe uitdagingen.

Gebruikersavatar
liebherr-machinist
Starter
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
Locatie: leiden

Re: Hijskraan en harde wind

Bericht door liebherr-machinist »

Dat ben ik met je eens arjan maar er word hier gesproken over als ik niet meer tegen de wind in kom gaat ik wel de andere kant op draaien, de meeste kranen hebben hier pas last van bij een dikke windkracht 8 a 9 tel daar je windstoten bij op dan ben je niet stom bezig maar kansloos bezig.
Maar goed ik hoef niet zo nodig stoer te praten en ben gewoon verstandig ;E ;N

Gebruikersavatar
Eyeless
Starter
Berichten: 831
Lid geworden op: vr 15 feb, 2008 21:18
Locatie: Verwegnistan
Contacteer:

Re: Hijskraan en harde wind

Bericht door Eyeless »

Als ik met een groot en LICHT stuk naar grote hoogte moet en het is bij windkracht 5 al niet meer te controleren dan stop ik dan al.. Maar een zwaar stuk net boven de grond kan je best wel ff doorgaan zolang als het maar controleerbaar blijft voor de kraan en de mensen die bij de last staan.. Maar het bedrijf waar je voor werkt heeft altijd het laatste woord.. Onze baas zegt heel duidelijk dat we moeten stoppen bij windkracht 6..Staat ook in onze regels die we van de zaak krijgen.. Het is tegenwoordig niet meer of het gaat/kan.. Maar wat je verteld wordt.. En sorry om te zeggen maar als de baas zegt stoppen dan schuif ik hem in en vind het best.. Hij betaald mijn mooie boterham en die hou ik ook graag.. Want bij ons staat er gewoon ontslag op overtreding van sommige regels..
Mvg Marco

Je kan alles hufterproof bouwen..Jammer dat ze elke keer betere hufters uitvinden..

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Hijskraan en harde wind

Bericht door johanneuteboom »

Eyeless schreef:Als ik met een groot en LICHT stuk naar grote hoogte moet en het is bij windkracht 5 al niet meer te controleren dan stop ik dan al.. Maar een zwaar stuk net boven de grond kan je best wel ff doorgaan zolang als het maar controleerbaar blijft voor de kraan en de mensen die bij de last staan.. Maar het bedrijf waar je voor werkt heeft altijd het laatste woord.. Onze baas zegt heel duidelijk dat we moeten stoppen bij windkracht 6..Staat ook in onze regels die we van de zaak krijgen.. Het is tegenwoordig niet meer of het gaat/kan.. Maar wat je verteld wordt.. En sorry om te zeggen maar als de baas zegt stoppen dan schuif ik hem in en vind het best.. Hij betaald mijn mooie boterham en die hou ik ook graag.. Want bij ons staat er gewoon ontslag op overtreding van sommige regels..
Heerlijk toch als je bij windkracht zes tegen je baas kan zeggen ik blijf vandaag maar thuis. Volgens mij is er geen ondernemer in ons land die dat in zijn hoofd zou halen. Natuurlijk zijn er werkzaamheden te bedenken die gewoon goed en veilig uit te voeren zijn bij windkracht acht, denk maar eens aan bv. het opbouwen van een zware machine, terwijl het leggen van bepaalde dakplaten al met windkracht vier soms niet meer te doen of onverantwoord is. Het besluit om veilig door te kunnen werken zal in eerste instantie bij de machinist liggen, meest gaat deze dan evengoed in overleg met zijn opdracht of werkgever inzake onderbreken of staken van onveilig geschatte kraanhandelingen. (ch)

Ernie
Starter
Berichten: 340
Lid geworden op: di 30 aug, 2005 18:43

Re: Hijskraan en harde wind

Bericht door Ernie »

Eyeless schreef:Als ik met een groot en LICHT stuk naar grote hoogte moet en het is bij windkracht 5 al niet meer te controleren dan stop ik dan al.. Maar een zwaar stuk net boven de grond kan je best wel ff doorgaan zolang als het maar controleerbaar blijft voor de kraan en de mensen die bij de last staan.. Maar het bedrijf waar je voor werkt heeft altijd het laatste woord.. Onze baas zegt heel duidelijk dat we moeten stoppen bij windkracht 6..Staat ook in onze regels die we van de zaak krijgen.. Het is tegenwoordig niet meer of het gaat/kan.. Maar wat je verteld wordt.. En sorry om te zeggen maar als de baas zegt stoppen dan schuif ik hem in en vind het best.. Hij betaald mijn mooie boterham en die hou ik ook graag.. Want bij ons staat er gewoon ontslag op overtreding van sommige regels..
Ten eerste een hond heeft een baas.Ik heb een werkgever en als wij als werknemer zeggen dat de risicoos ontoelaatbaar zijn ,wordt dat gerespecteerd einde discussie.Heb wel als voordeel dat mijn werkgevers opgegroeid zijn in het bedrijf (zelf eerst machinist geweest}.En op mijn boterham zit nog iedere dag meer als hagelslag ;P

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Hijskraan en harde wind

Bericht door dr crane »

Leuk zo'n discussie met zulke uiteenlopende uitspraken (meningen kun je het bijna niet noemen) is de een voorzichtig dan is de ander onverschrokken.

Als de één zijn regelboek erbij haalt, blijkt de ander op basis van "alhier ander drinkwater" veel meer te kunnen en mogen.

Slechts enkele schrijvers of sommige stukken uit bepaalde uitspraken zijn zinnig. Maar als je dan toch als verstandig door het leven wilt gaan...
Er is een regel die zegt dat je bij 13,9 meter per seconde wind MOET stoppen. En er is een verantwoordelijkheid die je als machinist hebt om geen levens op het spel te zetten. Dus dat kan ver voor die 13,9 regel zijn en soms als je met de wind in de rug kan werken eroverheen. Maar dan ga je bij een ongeluk niet zomaar vrijuit.
a daily check , keeps the undertaker away

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”