Harde wind

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
janatlas
Starter
Berichten: 884
Lid geworden op: za 29 sep, 2007 13:17

Re: Hijskraan en harde wind

Bericht door janatlas »

Wind is een onzichtbare vijand die hele rare kan doen met je kraan.Neem nou het geval van KVN met de 11200 daar is ook de grootste oorzaak wind geweest.Het is allemaal diep triest dat het is gebeurd we kunnen er ook veel van leren.
Als we met zijn allen op de bouw staan dan is er niemand die nadenkt over de wind de uitvoerder staat je alleen maar vreemd aan te kijken als je zegt het gaat niet meer.
Ik laatst in de tunnels gestaan met windkracht 8 een tunnel van 18 ton in de kraan is geen pretje.De uitvoerders willen alleen maar beton in de tunnels.Op dat moment moet je zeggen tot hier en niet verder dat getuigd van vakmanschap en laat je zien dat je goed met je vak bezig bent.

Randy
Forumlid
Berichten: 3670
Lid geworden op: za 11 dec, 2004 22:31
Locatie: Echt

Re: Hijskraan en harde wind

Bericht door Randy »

Bij mobiele torenkranen begint het al of je wel of niet kunt opbouwen. En als dat niet gaat (en je legt natuurlijk ook de reden ervan uit bij de uitvoerder) heeft die daar alle begrip voor. Wat ze meestal niet snappen, is dat de kans bestaat dat bij te harde wind de kraan moet blijven staan, omdat je niet meer kunt afbreken. En dan zeggen ze: "Maar als je niet kunt afbreken, dan kun je toch best nog wel ff doordraaien voor ons?".....

Overigens begrijp ik Ducky ook niet helemaal. Stel dat je je last op moet pakken en 180 graden moet zwenken om ze neer te zetten of zo.....dan zul je toch ergens wind IN moeten draaien? Ik zal niet zeggen dat ik stante pede stop bij te harde wind. In eerste instantie laat ik zakken (als dat mogelijk is) en wacht af of het om een korte periode van krachtige wind gaat. Als het na 10 minuten niet minder wordt, dan voer ik eerst overleg of het wel zinvol en/of mogelijk is om door te gaan met hijsen. Als ik een hijs moet uitvoeren waarbij ik lange tijd de last in de kraan hou tijdens het stellen cq positioneren, dan houdt dat al gauw in dat ik het werk staak.
Liebherr LTM1050-3.1

Gebruikersavatar
Whitey
Starter
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 12 mar, 2008 16:47
Locatie: Tynaarlo
Contacteer:

Re: Hijskraan en harde wind

Bericht door Whitey »

Randy dat heet draaimolen spelen. Spreek dan over torenkraan. Je gaat volgas met de wind mee en probeert er aan de andere kant zover mogelijk tegen IN te komen. dan gaat je vol speed weer terug met de wind mee en probeer je 270 graden door te kunnen zwenken zodat je door het hevigste zij wind heen bent. en als je dan daar door bent kun je hem rustig op de zwenkrem laten gaan tot dat je erboven hangt en je het kunt laten zakken.

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Hijskraan en harde wind

Bericht door dr crane »

hmmmm "spelen" dat is nog de beste omschrijving
a daily check , keeps the undertaker away

Xtraforte
Starter
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 22 jun, 2009 18:41
Locatie: Deurne

Re: Hijskraan en harde wind

Bericht door Xtraforte »

Lijkt me toch niet helemaal de juiste manier om met je kraan om te gaan.

Ik denk bijvoorbeeld dat die MK100 in Haarlem ook een harde duw van de wind heeft gehad. Lijkt erop dat ie op het eerste scharnierpunt is geknakt.
Ik hoop op opheldering, misschien valt er wat van te leren
;)
De huisarts denkt dat ik last heb van schizofrenie, maar daar denken wij heel anders over

Gebruikersavatar
pvanhesteren
Forumlid
Berichten: 5891
Lid geworden op: do 8 feb, 2007 22:32
Locatie: Hillegom

Re: Hijskraan en harde wind

Bericht door pvanhesteren »

Nee, hij is niet geknakt maar het eerste giekdeel dat aan de mast vastzit is verdraaid. M.a.w. dat stuk lijkt een beetje op een achtbaan (kurketrekker). De 'kat' zou (indien het nog werkte) bijna bovenop de giek komen te liggen.

Tijdens het vouwen komen deel 2 en 3 in een soort omgekeerde V te staan. Het lijkt erop dat tijdens die situatie de 'omgekeerde V' naar buiten (naar de zijkant) is geklapt en zo de verdraaiing van het eerste giekstuk veroorzaakt heeft.

Gr. Pascal

Gebruikersavatar
rapier
Forumlid
Berichten: 4044
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 1:39
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Re: Hijskraan en harde wind

Bericht door rapier »

Dat was de reden dat ik altijd een vlag boven op de kop van de giek had staan. Dan was je de wind vaak een slag voor.
Ook bij te veel wind heb ik bij bepaalde werken het werk gestaakt. Meerdere malen gewerkt met een LIEBHERR LR Maar daar reageert de LMB ook al op de harde wind (gaat dat grijze kassie mij vertellen wat ik moet doen). (I) (I) Bij de ene of de andere werkzaamheden is dat lastig.

Staan er vrachtauto's met vloerplaten te wachten, gelukkig veel ruimte naast het werk dus lossen laag bij de grond.
Probleem heb je dan dat de leg volgorde dan precies verkeert om ligt. Nadat de wagens gelost waren ging de wind liggen en konden ze alsnog gelegd worden.

De wind blijft niet om die kraan wapperen en in goed overleg is er veel te regelen.

Een wand of wand bekisting ken je met alle gemak boven de andere wanden uit tillen als je maar weet voor je zelf dat je de ruimte heb om de zwenk los te laten.
En laat maar gaan en dan aan de grond en dan tegen de uitvoerder zeggen 'zeg maar hoe gaan we het verder doen'.
Als je draait op een rupskraan en zegt 'het waait te hard', ga dan niet naar huis, maar blijf op de treeplank zitten. je krijgt je uren niet betaald (risico Huurder)

Je eigen niet te zwak op stellen en met goede geloofwaardige reden naar voren komen is een must.

Groetjes rapier
Geen last te zwaar voor ap sigaar

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Hijskraan en harde wind

Bericht door dr crane »

ik weet niet wat er precies gebeurt is bij de situatie in Haarlem maar ik heb al meerdere keren een vouwkraan "NIET" ingevouwen bij harde wind . je moet namelijk bij harde wind wel vrij kunnen zwenken om de wind voortdurend in de juiste richting te houden bij het opvouwen. Kan dat niet dan vouwt de kraan niet op de juiste manier op en wordt de giek en mast extreem zwaar belast. dus als je geen vrijheid hebt met de kraan "te zwenken" tijdens het inklappen , moet je hem laten staan. Overigens is het op volle snelheid meezwenken met de wind op zijn zachtst gezegd een "broodje aap" verhaal. ik neem aan dat je dat bij een "munsters" oid misschien wel kan doen, maar als je dat met een Ehc550 of iets in die klasse, doet op een meter of 60 moet je wel rekening houden met een raar geurtje in de cabine ..... en een verschoning ! (C)
a daily check , keeps the undertaker away

Gebruikersavatar
pvanhesteren
Forumlid
Berichten: 5891
Lid geworden op: do 8 feb, 2007 22:32
Locatie: Hillegom

Re: Hijskraan en harde wind

Bericht door pvanhesteren »

Hier kun je meer foto's zien van de giek van de MK100 en zie je ook wat ik bedoel met de "verdraaiing".

http://www.112haarlem.nl/2011/03/bouwkr ... arde-wind/

Gr. Pascal

schot meindert
Starter
Berichten: 528
Lid geworden op: do 2 nov, 2006 17:15

Re: Harde wind

Bericht door schot meindert »

Ja ja, vandaag was er weer een lekker stormpje in het land. Vanochtend kon ik mijn kraan (mk63) nog goed uitvouwen alleen het invouwen rond half 10 werd niks meer. Uit eindelijk was de wind rond 14 uur wat af gezwakt.
Mijn hoogste gemeten windstoot was 148 km/h.
Hoe hebben de kranen het gedaan vandaag in het land?

Groeten niels.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”