Ergernis situaties hijswereld

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
jutter
Starter
Berichten: 311
Lid geworden op: wo 3 jun, 2009 15:09

Re: Ergernis situaties hijswereld

Bericht door jutter »

Ron schreef:Even naar het bouwkundige deel:

Als de bouwkundig uitvoerder zorgt voor een goede opstelplaats en hij met de betoncentrale afspreekt dat door de chauffeur van de laatste auto de kubel schoongespoten wordt is dat klaar.
De uitvoerder moet zorgen dat er 1 bouwvakker (nieuwe term voor bouwvarken) de communicatie met de machinist heeft. De machinist weet daar ook van en neemt geen commandos van anderen aan.
Ook chauffeurs melden zich bij deze bouwvakker (eventueel eerst via de uitvoerder) en daar wordt hetzelfde mee afgesproken.

.
als jij dit gelooft leef je of in een droomwereld , of je werkt voor het enige bouwbedrijf die het wel snapt , let wel , je kan als machinist goede afspraken maken met de timmerlieden , maar het zou voor menigeen geen overbodige luxe zijn om een rigger cursus te volgen oid , want man o man wat ben ik blij met mijn camera in de top , heb ik al een hoop ellende mee voorkomen
opstelplaatsen.......tja

Gebruikersavatar
bouwertjuh
Starter
Berichten: 484
Lid geworden op: do 15 mei, 2008 13:40

Re: Ergernis situaties hijswereld

Bericht door bouwertjuh »

Ron schreef: Even naar het bouwkundige deel:

Als de bouwkundig uitvoerder zorgt voor een goede opstelplaats en hij met de betoncentrale afspreekt dat door de chauffeur van de laatste auto de kubel schoongespoten wordt is dat klaar.
van dat schoon spuiten van de kubel is mijn ervaring als nou kijkt naar de mebin bijvoorbeeld die hebben geen water bij hun.
maar weet je wat het groten probleem is met de machinsten is dat als het even netjes vragen aan de chauffeur dan spuit hij de kubel wel even schoon.
maar vaak lopen ze te schreeuwen uit die cabine omdat ze te beroerd zijn om even uit te stappen en het even (netjes) te vragen.
dit is mijn ervaring. en ik ging best vaak mee op een beton auto.
wanneer je echt voor je leven vreest is als de achterkant van je auto jou voorbij sjeest...!

Gebruikersavatar
stamgast_2
Forumlid
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 11 mar, 2007 20:52
Locatie: Bippen (D)
Contacteer:

Re: Ergernis situaties hijswereld

Bericht door stamgast_2 »

DAF CF driver schreef:Juist Speedy, ik kan het wel even aanvullen.

- Veel te zware kettingen/haken gebruiken voor prutswerk
- Altijd van die vuile 3 tons banden bij zich hebben met hoes en volgezogen met water voor pallets, lekker makkelijk
- Te laat komen
- Glasbokken lossen en dan een kettingviersprong volgas ertussen laten zakken terwijl je toch echt gevraagd heb om een 2-sprong en voorzichtig te doen.
- In slaap vallen
- Vouwkraanmachinsten die alleen bij +20 C de afstandbediening pakken.
- Vouwkraanmachinsten die met een afstandbediening ernaast staan en toch echt niet een handje toesteken .
- Geen aanwijzingen geven en toch wat doen.
- Zeggen dat die moet wegzwenken i.v.m uitstekende balken, niet doen met het gevolg een stapel steigerdelen naast de auto.

Het leven van een vrachtwagenchauffeur/autokraanmachinst gaat niet altijd over rozen :)

Haha, een van de ergernissen die ik had op de vouwkraan.
Het verwachten van je dat je met de rc draait. En dan ook nog verwachten dat je ook aan en afpikt.

Die cabine die langs de toren hangt is ook betaald. En als het uit het zicht is hebben we portofoon's
Heb helaas al teveel ongelukken gezien door de afstands bediening.


Gr Roy

ps snap dat de ergernis er andersom ook is.
Je hoeft niet alles te vertellen dat je weet.

Gebruikersavatar
LR 1140
Starter
Berichten: 173
Lid geworden op: di 6 mar, 2007 22:02
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: Ergernis situaties hijswereld

Bericht door LR 1140 »

Ergernissen:

- Onervaren mensen onder de kraan

- Slecht verstaanbare mensen aan de portofoon (geen tijd hebben om het knopje goed in te drukken en vaak ook nog hun hand voor het microfoontje houden)

- Slecht lerende mensen onder de kraan. 100.000 keer uit moeten leggen van het hoe en waarom er zo aangeslagen moet worden (vandaar ook vaak maar zwaarder hijs gereedschap gebruiken)

- Denken dat alles in een seconde kan gebeuren.(bijv: zware last ophijsen dus zorgen dat je rekening houd met eventueel doorbuigen van de giek en niet gelijk de last meters uitzwaai)

- Hijs gereedschap overal maar neer gooien (het is maar een kleine moeite om deze even op een pallet/vloer of wat dan ook neer te leggen)

- Het omgaan met spullen/materiaal van een ander (jw leent het, gebruikt het, het kost geld en je moet het vaker gebruiken dus wees er zuinig mee)

- Denken dat ze een shovel in plaats van een kraan gehuurd hebben

- Denken dat je soms een sleepwagen hebt in plaats van een hijskraan (slecht geladen vrachtwagens waar je alles tussen uit moet zwenken en trekken, omdat het met een heftruck geladen is)

- Als je geen camera hebt, mensen die niet even de moeite nemen om te kijken of je recht boven de last hangt en je zomaar laten hijsen als je niets kunt zien

- Vrachtwagen-chauffeurs die te laat komen omdat ze eerst effe een bakkie doen onderweg en jij volgens de planning krap in de tijd zit

- Vrachtwagen-chauffeurs die te lui zijn om de zijkant open te maken bij een huif trailer (je hebt toch een hijs-kraan en je krijgt toch aanwijzingen maar voorlopig zie jij niets)

- Vrachtwagen-chauffeurs die geen woord Nederlands kunnen (ook geen Engels of Duits)

- Planning die constant belt waarom het allemaal zo lang duurt (heb ik al 10 jaar geen last meer van, maar het gebeurde wel toen)

- Denken dat wij niet hoeven te eten. (Ach kun je toch ook in de kraan en je uren worden toch betaald. Ja maar een bakkie koffie op z`n tijd is wel lekker)

- Aannemers die denken dat een tonnetje meer of minder niets uitmaakt tijdens het bekijken van een hijsklus (minder niet nee maar geen tonnen zwaarder of net dat metertje verder)

- Aannemers die denken dat je overal maar in kunt rijden (zowel telekraan als rupskraan)

Postief:

Ik moest een tijdje terug invallen in Alkmaar op een werk van de BAM en daar waren Riggers. Geweldig! Met zulke mensen kun je met je ogen dicht draaien (bij wijze van spreken).

- Je hoeft vaak niet te twijfelen of het wel juist aangeslagen is

- Je krijgt duidelijke aanwijzingen

- Ze weten vaak wat een kraan kan

- Ze weten vaak wat de werkzaamheden zijn voor die dag

- Het werk prettiger, omdat het werk gewoon loopt

- Zo'n jongen kost geld, maar bij een redelijk groot project verdiend hij zijn eigen terug

- Hij helpt vaak mee bij het opstellen van de machine, want tijd kost geld

- Is zuinig op je hijs banden en laat ze niet in de blubber slingeren, want hij is vaak degene die aan moet pikken en ook niet onder de blubber wil zitten

- Heeft een beetje kijk op het werk en geeft ook vaak de te hijsen gewichten door(voor zover bekend is) zodat ook hij niet met te zware of te lichte kettingen te werk gaat

- Je kan met zo`n iemand overleggen

Prutswerk bestaat niet, want dat doe je thuis. Chauffeurs staan vaak ook onder tijdsdruk en hebben ook rekening te houden met de rij-tijden wet, maar we hebben elkaar allemaal nodig.

- Zonder transport is er geen aanvoer van materiaal

- Zonder materiaal is transport ook niet nodig

- Overleg is het halve werk en kan iedereen tevree maken

Alex

Gebruikersavatar
Dizzy
Starter
Berichten: 223
Lid geworden op: zo 17 okt, 2010 19:23
Locatie: Maldegem (Belgie)

Re: Ergernis situaties hijswereld

Bericht door Dizzy »

jutter schreef: het zou voor menigeen geen overbodige luxe zijn om een rigger cursus te volgen
het zou inderdaad goed zijn om zo een cursus te volgen, dan zouden de eindelijk eens snappen dat een last hoort recht te hangen en niet scheef!

Gebruikersavatar
mart
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: za 9 dec, 2006 11:38
Locatie: Noordwijkerhout
Contacteer:

Re: Ergenis situaties hijswereld

Bericht door mart »

De Faunman schreef:Ik heb even zitten lezen maar er staan veel punten tussen die de machinist ook zelf op kan lossen:
b.v. een kubel word niet schoongemaakt en er is geen water op de bouw !!
Geen stroment water word er niet gestort!!!
Geen ruimte om de kraan neer te zetten:
Eerst opruimen je uuren worden betaald zij huuren jou in.
als machinist moet je wat sterker in je schoenen staan ,als er een situati voordoet dat volgen jou niet veilig is hijs je ook niet.
En negeren van afzetlint is stoppen met draaien!!
Bouwvakkers die geen nederlands kunnen draaien we niet voor
Is wel makelijk om het hier zo te zeggen maar als ik de rest van het forum leest weet iedereen hoe hij of zij veilig moet werken
Maar simpele dingen als dit is te moeilijk????

Dat is een goed idee moeten we het wel ALLEMAAL doen

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Ergernis situaties hijswereld

Bericht door johanneuteboom »

Ron schreef:Als ik zo de verschillende reacties lees, is 1 ding voor mij duidelijk:
Ieder vindt vanuit zijn eigen standpunt dat hij/zij het goed doet, alleen is het jammer dat er andere mensen bij nodig zijn.
Oplossing zou kunnen zijn: goed overleg met z'n allen en vooral respect hebben voor elkaars werk(-methode).

Even naar het bouwkundige deel:

Als de bouwkundig uitvoerder zorgt voor een goede opstelplaats en hij met de betoncentrale afspreekt dat door de chauffeur van de laatste auto de kubel schoongespoten wordt is dat klaar.
De uitvoerder moet zorgen dat er 1 bouwvakker (nieuwe term voor bouwvarken) de communicatie met de machinist heeft. De machinist weet daar ook van en neemt geen commandos van anderen aan.
Ook chauffeurs melden zich bij deze bouwvakker (eventueel eerst via de uitvoerder) en daar wordt hetzelfde mee afgesproken.

Daarbij vindt ik persoonlijk dat SMS-en, bellen (niet-zakelijk) en al dat gedoe met I-Phone leuk is voor je vrije tijd (schaft), maar niet tijdens je werk. Uitvoerders mogen hier best duidelijke afspraken over maken en zonodig maatregelen nemen.


In dit verhaal kan ik me volledig vinden.

Ik heb zelf de afgelopen jaren aardig wat hijsprojecten mogen organiseren en als leidinggevende mogen helpen uitvoeren, soms met mij onbekende machinisten of medewerkers. Vooroverleg of zo als we dat nu noemen via een toolboxmeeting waarin we werk-uitleg en afspraken met elkaar maken kan zeer verhelderend zijn en absoluut bijdrage leveren om het werk uit te voeren zoals het behoord te gaan. Ook als machinist, rigger, of anders bij de werkzaamheden betrokken medewerkers kunnen ten alle tijden het initiatief nemen inzake een werkoverleg of zg. toolbox, om al mocht overleg niet georganiseerd zijn dit toch niet na te laten.

Een ongewenste handeling van een machinist zoals Speedy mocht ervaren kan in een goed werkoverleg wellicht op voorhand al afgestraft worden door duidelijke afspraken met elkaar te maken. ;)

animal
Starter
Berichten: 790
Lid geworden op: zo 10 dec, 2006 10:06
Locatie: heerhugowaard

Re: Ergernis situaties hijswereld

Bericht door animal »

Heb er nog wel 1,
Als je een tandemhijs heb,en het moment is daar,dat de andere machinist verdwenen is om te roken :roll:

Gebruikersavatar
papahenkie
Forumlid
Berichten: 5912
Lid geworden op: ma 17 sep, 2007 22:03
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Ergernis situaties hijswereld

Bericht door papahenkie »

animal schreef:Heb er nog wel 1,
Als je een tandemhijs heb,en het moment is daar,dat de andere machinist verdwenen is om te roken :roll:
roken is ook erg belangrijk , jij rookt zeker niet ? :D :D
tis nog nooit zo nat wes of dreught weh weer op

Randy
Forumlid
Berichten: 3670
Lid geworden op: za 11 dec, 2004 22:31
Locatie: Echt

Re: Ergernis situaties hijswereld

Bericht door Randy »

Ik had eigenlijk niet veel te melden, maar er valt me toch nog iets in:

- Bouwvakkers (vaak zzp-ers) die tijdens een hijs en het geven van aanwijzingen ineens de gsm grijpen, zich omdraaien en weglopen. En zich wel ergeren als wij eens een belangrijk foontje krijgen. (ik kan niet geconcentreerd bellen en hijsen, dus het is het één of het ander)

- Mensen die de kettingen (die bij mij zo mooi met de topschalm aan een haak in de kubel hangen) wel uit het hijsblok nemen, maar hem dan maar gewoon in de kubel gooien. Hetzelfde geldt voor je mooi opgerolde hijsbanden bij uitgifte die je vaak door elkaar heen uitgerold door de modder achter je kraan aantreft

- Uitvoerders die hun terrein niet in orde hebben m.a.w. waar je een klemmenbak op de kop naast je cabine moet leggen en dan net in spreidstand naar binnen kunt, omdat de helling zo steil is dat je achterbumper op de grond ligt en de voorbumper op ooghoogte. (en achteraf zeggen dat ze 2x opstellen wel erg amateuristisch vinden, terwijl je ze erbij hebt gehaald met opstellen en ze hebt geadviseerd iets aan het terrein te doen.

- Uitvoerders die niet weten dat boven een bepaalde windkracht de mogelijkheid bestaat dat de mobiele torenkraan niet meer kan worden afgebroken en moet blijven staan.

- Uitvoerders die menen dat als er een bus of vrachtwagen langs moet, je even een stempelpoot intrekt. Ja, ook bij een mobiele torenkraan. Soms kan ik het ze echter niet kwalijk nemen.

- Weer....het niet respecteren van afzetlint.

- Zo ruw omgaan met bouwmaterialen dat je of schade (kapotte spiegels en verlichting agv langslopen met steigermateriaal) of een vuile cabine hebt (storten op verdieping)

Mixerchauffeurs die de kubel niet schoonmaken? Het lijkt alsof dat in het noorden vaak voorkomt. Ik heb het tot nu toe slechts 2x meegemaakt. De eerste keer wilde de chauffeur wel, maar lekte de slang en de tweede keer reed de mixer gewoon weg terwijl 180 graden gezwenkt stond voor de laatste kubel. En de uitvoerder weigerde de centrale te bellen om hem terug te laten komen en verweet mij dat ik de chauffeur dat niet gevraagd had. Terwijl ik in een mobiele torenkraan zat. Als ze de kubel niet schoon willen maken, maak ik een opmerking daarover tegen de uitvoerder, noteer het op de bon en 1 uur extra op de bon. Maar dat komt haast nooit voor gelukkig.

De ergernis over het niet willen draaien met de afstandsbediening door DAF CF-driver begrijp ik niet. Als jullie met een autolaadkraan wel de rc gebruiken zijn jullie in de directe nabijheid van de wagen aan het werk. Of dicht bij het werk bijv. het plaatsen van ruiten. Maar jullie werkgebied verplaatst zich nooit zo snel als dat van ons.
Dit houdt in dat als we de last in het oog willen houden, we nooit volledig de omgeving en de ondergrond zien. Een ongeluk is dan zo gebeurd. Hmmm, neem de VVT-gids er eens bij. Daar staat ergens iets overhet draaien met de afstandbediening en de maatregelen die dan daarvoor getroffen moeten worden.
Liebherr LTM1050-3.1

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”