Ergernis situaties hijswereld

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
gtrulez
Starter
Berichten: 306
Lid geworden op: di 11 sep, 2007 19:55
Locatie: Warmond
Contacteer:

Re: Ergernis situaties hijswereld

Bericht door gtrulez »

Hier nog paar puntjes die ik nog regelmatig tegenkom. Ze staan niet in volgorde of wat dan ook, maar vind het toch een slechte zaak.

- Onwetendheid over de kraan (je kan die ene poot toch wel recht naar beneden stempelen met een vouwkraan, stempels moeten ook nog uitgeschoven worden waar niet altijd rekening mee word gehouden, ruimte om uit te vouwen ontbreekt etc.)

- Overal nog geparkeerde auto's op je opstelplek, terwijl er lang bekend is dat er een kraan is besteld.

- Bouwvakkers of omwonenden die ergens nog in of uit willen, terwijl je er compleet afgezet en opgebouwd en wel staat met vergunning, borden en al (en dan moeten ze opeens allemaal naar het ziekenhuis, willen ze niet even via de andere kant eruit proberen te komen etc, trek die stempel maar ff in etc.)

- Het verkeerd aanslaan van lasten.

- Slechte of onduidelijke aanwijzingen (zowel met de hand als via de porto).

- Niet willen werken met hulpmaterialen om kosten te besparen. (denk aan bijv porto, of pallethaak terwijl bijv de pallets niet al te best zijn)

- Slecht omgaan met hijsgereedschap (hijsbanden worden zo door de bagger gesleept, kettingen in het zand geflikkert etc, of er word verwacht dat je ze met de kraan wel even door de pallet of onder de last vandaan trekt)

- Aan het eind van de dag allemaal zo snel mogelijk naar huis en uiteindelijk sta je daar weer alleen te kloten en met een beetje ongeluk kan je nog je hijsgereedschap gaan zoeken ook.

- Doordraaien of verwachten dat je de kraan verzet tijdens de schafttijden, terwijl de rest wel gaat eten en niemand even wil helpen.

- Bouwvakkers danwel de uitvoerder die jou onder druk probeert te zetten, terwijl er helemaal geen reden voor is.

- Weggebruikers die tot het uiterste doorrijden, geen ruimte laten, terwijl je met alle toeters en bellen aan het manouvreren bent.

Zo kom je nogal is wat ergenissen tegen, toch lopen er ook zat geschikte peren nog rond en maak je ook zat goede en leuke, zelfs onverwachte dingen mee :)
Met krappe opstelruimtes heb ik niet heel veel moeite, ik zie het meestal als een uitdaging om de kraan dan toch zo gunstig mogelijk neer te zetten.

Gebruikersavatar
liebherr-machinist
Starter
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
Locatie: leiden

Re: Ergernis situaties hijswereld

Bericht door liebherr-machinist »

animal schreef:
liebherr-machinist schreef:
animal schreef:Punt 7 is gewoon schraalheid van de werkgever,camera kost aanschaf 1500 euro,deel dat over de looptijd van een kraan[zegge 10 jaar] = 150 euro per jaar/365 dagen=0,42 per dag!
Goed,beetje onderhoud eraan,kom je misschien op 1 euro per dag wat dit gemak voor je personeel kost..
Mocht ik het fout hebben hoor ik het graag ;)
Het is wel lekker werken hoor met een camera alleen denkt de klant dat je alles kan zien, nou neem maar van mij aan dat is nit altijdzo.
]Plus jouw berekening van de kosten van de camera ia wel leuk maar als je wergever een kraan of 30 heeft lopen of meer dan praat je over een aanschaf waard van 45000 leg jij dat even in een keer neer????? (ok misschien krijgt hij ee duizendje of wat korting maar toch , kan je wel zeggen kost maar 1 euro per dag maar dan duurt het weel 1500 dagen voor hij hem heeft terug verdient en dit is berekent op een werkweek van 7 dagen.
Waarom moet ik dat neerleggen voor een werkgever? leg me dat eens even uit als je wilt[of denk je soms dat ik werkgever ben?
En waarom meerdere vraagtekens gebruiken,kan makkelijk met 1 vraagteken ;)
Daar bedoel ik mee , heb jij dat geld zo voor het oprapen.
Ik en volgens mij de meeste bedrijven niet.(een camera levert namelijk geen geld op en is dus inweze geen goede inverstering.
Ik bedoelde er niet mee dat jij het voor de baas neer moest leggen het was meer om duidelijk te maken dat niet iedereen (zelfs bedrijven niet) dat geld er voor heeft.

Gebruikersavatar
liebherr-machinist
Starter
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
Locatie: leiden

Re: Ergernis situaties hijswereld

Bericht door liebherr-machinist »

René schreef:
jutter schreef:
Ron schreef:Even naar het bouwkundige deel:

Als de bouwkundig uitvoerder zorgt voor een goede opstelplaats en hij met de betoncentrale afspreekt dat door de chauffeur van de laatste auto de kubel schoongespoten wordt is dat klaar.
De uitvoerder moet zorgen dat er 1 bouwvakker (nieuwe term voor bouwvarken) de communicatie met de machinist heeft. De machinist weet daar ook van en neemt geen commandos van anderen aan.
Ook chauffeurs melden zich bij deze bouwvakker (eventueel eerst via de uitvoerder) en daar wordt hetzelfde mee afgesproken.

.
als jij dit gelooft leef je of in een droomwereld , of je werkt voor het enige bouwbedrijf die het wel snapt , let wel , je kan als machinist goede afspraken maken met de timmerlieden , maar het zou voor menigeen geen overbodige luxe zijn om een rigger cursus te volgen oid , want man o man wat ben ik blij met mijn camera in de top , heb ik al een hoop ellende mee voorkomen
opstelplaatsen.......tja
Gelukkig snapt naast Ron's werkgever die van mij het ook wel. Zijn dus in ieder geval twee bedrijven waar het wel kan, samenwerken zonder ergernissen.

Respect schreven we over?? Ik zou beginnen iedereen in dit topic bij z'n echte naam of functie te noemen, levert de nodige respect op, alleen in de tekst al.

@ Johan, welke brancheorganisatie heeft om dit onderzoek gevraagd? En met welk doel? Daarbij merk ik op dat een ''ergernissen top tien'' negatiever overkomt dan bijvoorbeeld een ''verbeterpunten top tien''.

Ik weet niet of het er al is, maar als ik alles zo lees hier wordt het hoog tijd voor een ''plezier in je werk top tien''.
ER zijn gelukkig ook genoeg bedrijven die het snappen , alleen een heleboel bouwvakkers zijn toch vaakgenoeg te eigenwijs om het te doen zoals het moet.
En dan krijg je dus ergenissen, en als je gaat vragen om een verbeterpunten top 10 krijg je denk ik een hele andere lijst dan wanneer je het een ergenissen top tien noemt.
Want iets wat verbeterd moet worden in mijn ogen erger ik me nog niet perse aan.
En wat betreft het respect op de een of andere manier krijgen de machinisten chauffeur toch vaak wel het minste respect op helaas te veel bouwerijen.(ik zeg niet alle bouwerijen)

Gebruikersavatar
Wolter
Starter
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 15 apr, 2007 15:04
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Ergernis situaties hijswereld

Bericht door Wolter »

met al die ergernissen denk ik maar dat ik me maar na 22 jaar op de kraan laat omscholen.......................................... :? :? :?
de wereld is een gekkenhuis.................... en ik zit in de centrale

Gebruikersavatar
geertyke
Forumlid
Berichten: 7867
Lid geworden op: zo 24 okt, 2004 11:01
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Ergernis situaties hijswereld

Bericht door geertyke »

Dat er geen geld is voor camera is grootste onzin. Op een investering van honderduizenden euro's is een bedrag van 2000 euro voor systeem een miniscuul druppeltje op de gloeiende plaat. Maar draagt ontzettend veel bij. Dat kan echt makelijk betaald worden. Als dat er niet af kan, stap dan uit de kraanverhuur. Er zijn weinig die bij nieuwe kraan geen camaresysteem aanschaffen.

Deels zijn er punten waar. Maar is ook hoe je als machinist en bedrijf opstelt. In goed overleg is nog steeds veel mogelijk. Wanneer het echt onveilig is, is het aan de machinist de verantwoordelijkheid om in goed overleg met bedrijf en uitvoerder maatregelen te nemen. Alleen in deze tijden is het zo, prijzen staan onder druk, en als je er wat van zegt is iedereen bang dat het werk naar ander gaat. In de verhuurvoorwaarden staan niet voor niets ook de verhuurwaarden. Dit heeft ook betrekking op veilig werken. Als je dan laatst ziet hoe een spiering op de bouw staat op pallets, tja. Er hoort gewoon een fatsoendelijke opstelplaats te zijn. wat kosten een paar rijplaatjes nog.

Is zeker goed om zaken aan het licht te stellen. Maar met goed overleg is nog veel mogelijk. En de VVT heeft ook kaartjes met seinen. Dus voor je begint met hijsen, kan je eerst ook eens kort overleg hebben met bouwvakkers met minder ervaring. Velen hijsen en en dan ergernis. Kaartjes zijn gratis door de VVT door verhuurders te bestellen. En ja, soms is het inderdaad improviseren en gezond verstand en kennis gebruiken. Tja, als ik dan lees van valbeveiling van glasplaten met vacuumklem, dat is nu eenmaal lastig. Je kan er moeilijk ketting omheen gooien zoals met vloerplaten. Is dan nog steeds zo, dat je dan moet zorgen dat er niemand onder de last bevindt, mocht het misgaan. In prefab elementen zitten ook gekeurde hijsvoorzieningen, maar ook daar is het niet ondenkbaar dat er bij de productie iets is misgegaan. Daar ga je ook geen extra uitvalbeveiling voor maken. Als machinist heb je gewoon je verantwoordelijkheid en in goed overleg is nog altijd veel mogelijk. Velen zien het ook als uitdaging.

Maar als ik zie waar sommigen zich wel niet aan ergeren, wat enigszins ook te voorkomen is en zeer makkelijk op te lossen is. Daarvoor ben je ook machinist, met uitdagingen en met jouw kennis van zaken goed werk te leveren. In Nederland zijn ze al van zeer hoog niveau op gebied van scholing. We moeten de problemen ook niet groter maken dan het is en op elke slak een kilo zout te leggen. Maar regelmatige problemen mogen zeker aan de kaak worden gesteld.

jutter
Starter
Berichten: 311
Lid geworden op: wo 3 jun, 2009 15:09

Re: Ergernis situaties hijswereld

Bericht door jutter »

ik denk ook dat het veel uitmaakt of je vaak met de zelfde opdrachtgevers werkt , of met veel incidentele klanten
als bedrijf en machinist bouw je een bepaalde relatie met je opdrachtgever op en als machinist kan je met een beetje educatie de veelal jongere timmerlieden precies naar je hand zetten
ik kan vaak fijner met die jonge especertjes of jonge timmerlieden werken dan met de oudere timmerlieden , het kost me heel wat zakken droppies en overleg , maar die jongens vinden het leuk om te doen (en dat scheelt een stuk! )
zeker als je ze voor vol aanziet en ook zo behandelt , zo klaar je vaak samen klussen waar de oudere timmerlieden tegenop zien , en ze laten je niet medderen met je stempelschotten

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Ergernis situaties hijswereld

Bericht door johanneuteboom »

Een goed verhaal Geertyke met maar enkele kantekeningen, zo'n zichtcamera systeem in de mast is wel een keer of vier duurder als wat jij schetst, maar op een totaal investering nieuwe kraan zal daar de pijn niet liggen. Ik red mijn eigen heel goed zonder zo'n systeem, al weet ik wel heel erg goed wat het is of kan betekenen voor de veiligheid om over een zicht-camera te beschikken.

In mijn visie horen toekomstig alle kranen welk wel eens kunnen worden ingezet om z.g. blind hijswerk uit te voeren ( dus waarbij de machinist geen optisch zichtveld over de last-weg heeft) over een mast top-camera te beschikken. Een punt waar ik zo'n twaalf jaar terug al eens een voorstel brief over bij de v.g.w.m.-commissie HZC heb gedeponeerd, dus het voorstel zit nog steeds in de molen en zal daar hopelijk in positieve zin een keer uit gaan vallen, in ieder geval is het niet zomaar even geregeld.

Het zelfde geld voor glas hijsen met vacuüm zuigers, ook daar is al (door mij pers.) geprobeerd via HZC vgwm-commissie om alle bekend zijnde glasleveranciers aan te schrijven en bij nadruk te verzoeken bij alle vacuüm apparatuur een uitval beveiliging tot de standaard uitrusting te laten behoren. Vooralsnog is het wel wettelijk verplicht een uitval beveiliging aan te brengen (improviseren) wanneer we met een vacuüm app. hoger als een meter moeten hijsen, dus heerlijk fijn en lekker gaan we dan maar wat improviseren, ik zit daar echt niet mee. Echter krijg je wel te horen dat Wimpie, Jantje, Pietje, Arie en vele anderen hun eigen daar niet druk over maken, en alzo maar een eind weg hijsen. Twee of twintig verdiepingen hoog, het maakt allemaal niks uit, zolang de vacuüm maar op het gekeurde apparaat blijft en er geen spontane scheur in het glas optreed worden tranen met tuiten voorkomen. (C)

animal
Starter
Berichten: 790
Lid geworden op: zo 10 dec, 2006 10:06
Locatie: heerhugowaard

Re: Ergernis situaties hijswereld

Bericht door animal »

Lijkt wel een persoonlijk ergernis topic ipv wat de meerderheid vind....

Gebruikersavatar
J Witteveen
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 13220
Lid geworden op: zo 7 jun, 2009 18:51
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: Ergernis situaties hijswereld

Bericht door J Witteveen »

Het zelfde geld voor glas hijsen met vacuüm zuigers, ook daar is al (door mij pers.) geprobeerd via HZC vgwm-commissie om alle bekend zijnde glasleveranciers aan te schrijven en bij nadruk te verzoeken bij alle vacuüm apparatuur een uitval beveiliging tot de standaard uitrusting te laten behoren. Vooralsnog is het wel wettelijk verplicht een uitval beveiliging aan te brengen (improviseren) wanneer we met een vacuüm app. hoger als een meter moeten hijsen, dus heerlijk fijn en lekker gaan we dan maar wat improviseren, ik zit daar echt niet mee. Echter krijg je wel te horen dat Wimpie, Jantje, Pietje, Arie en vele anderen hun eigen daar niet druk over maken, en alzo maar een eind weg hijsen. Twee of twintig verdiepingen hoog, het maakt allemaal niks uit, zolang de vacuüm maar op het gekeurde apparaat blijft en er geen spontane scheur in het glas optreed worden tranen met tuiten voorkomen.
johanneuteboom
Johan het is zo simpel !!
Gewoon tegen je werkgever zeggen dat je geen glas meer wil hijsen !

betreft het ontbreken van een hijsplan.
Machinisten die vaak hoog van de toren blazen en veel praatjes hebben willen met een hijsplan werken.
Machinisten met inzicht en ervaring die hebben geen hijsplan nodig die bespreken het gewoon voor het starten van het werk met een bak koffie.
vroeger waren we jong en draaiden we op antieke kranen. Nu zijn we antiek en draaien op jonge kranen

DAF CF driver
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: di 30 jun, 2009 20:06
Locatie: Zevenhuizen

Re: Ergernis situaties hijswereld

Bericht door DAF CF driver »

De ergernis over het niet willen draaien met de afstandsbediening door DAF CF-driver begrijp ik niet. Als jullie met een autolaadkraan wel de rc gebruiken zijn jullie in de directe nabijheid van de wagen aan het werk. Of dicht bij het werk bijv. het plaatsen van ruiten. Maar jullie werkgebied verplaatst zich nooit zo snel als dat van ons.
Dit houdt in dat als we de last in het oog willen houden, we nooit volledig de omgeving en de ondergrond zien. Een ongeluk is dan zo gebeurd. Hmmm, neem de VVT-gids er eens bij. Daar staat ergens iets overhet draaien met de afstandbediening en de maatregelen die dan daarvoor getroffen moeten worden.
.

Euh ja .
Met de autokranen van tegenwoordig staan we altijd in het zicht en nabijheid van de auto :? .
Heb geen mega autokraan maar zeker geen kipper met hoogsta .
We hebben weliswaar geen draaikrans die wat kan raken.
Je stabiliteit is geen reden , je bent zeker van je werk of niet .
We hebben hier in zuid-holland de slechtste ondergrond van nederland en dan moet je wel een oogje in het zeil houden , ook met de autokraan.
En de "feeling"die je buiten mist , je heb het in je of je heb het niet .
Wij staan vaak over schuttingen / op steigers / in gebouwen met de afstandbediening , als er wat is stopt die vanzelf.
Wij staan vaak alleen met laden en lossen of dat nou toegestaan is of niet , het word zeer gewaardeert .
Daarom word voor een beetje autokraan meer betaalt dan een klein (en duurder in aanschaf) telekraanje :D .
Van de week een machinst van de koninklijke vond het maar niks voor hem , een ponton met 14 glasbokken lossen en lege laden , 1,5 uur werk alleen (uurtje factuurtje en geen getreuzel hoor).
Hij zat liever bij zijn kachel , ik me dagelijkse beweging/training (Y)

Kraanbedrijven zijn er ook heel goed in transportwerk ''af te pikken' van de gewone vervoerder .
Dan word er gezegt dat ze het werk bij een proffesioneel partij neerleggen met mooie computerprogramma's en gladde praatjes .
Om vervolgens met een trailer en een losse telekraan aan te komen rijden , maar dan bijv. geen evenaar bij zich want dat is geen standaard uitrusting.
Dan vind ik het best grappig als ze randen kapottrekken of dergelijks .
Maarja dat is de klant die daar voor kiest .

En wat Jan net zegt , helemaal gelijk .
Wij werken nooit met een hijsplan en dan maakt het niet uit of het alleen laden/lossen is of dat er wat 100 meter hoog moet.
Zelf logische nadenken en een inzicht kom je een heel eind , de petrochemie erbuiten dan wat dat zijn vervelende en en verwende opdrachtgevers en machinsten

Gr. Nico

ps Heej Jan je weet wel wie ben toch ? Zie je zo weinig bij firma , ze hebben ook geen werk voor jouw soort kranen .
jaja next time P.B

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”