Ergernis situaties hijswereld

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Ergernis situaties hijswereld

Bericht door johanneuteboom »

Ergernis situaties hijswereld

Beste forumleden of collega' s,

Bij deze wil ik graag jullie medewerking vragen om samen een ergernis top tien op te stellen over allerlei ongewenste zaken die zich bij uit te voeren hijs opdrachten kunnen voordoen. En dan vooral zaken waarover machinisten zich opwinden of zogezegd vreselijk aan kunnen ergeren.

Eventueel kunnen berichten aan mij in vertrouwen van anonimiteit per p.b. worden gemeld. Maar ook in dit niet al te openbare Schaftkeet-topic mag er materiaal aangedragen worden.

Ik zal over enige tijd meer informatie geven of laten weten over het waarom van dit topic. Bij voorbaat wil ik iedereen die materiaal aandraagt, danken voor zijn medewerking.

Met vriendelijke groet,

Johan Neuteboom
Laatst gewijzigd door johanneuteboom op di 11 jan, 2011 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Ergenis situaties hijswereld

Bericht door johanneuteboom »

Laat ik nu zelf maar met de aftrap beginnen, de volgorde zullen we wellicht in later stadium kunnen rangschikken.

1 - Het onvoorbereid of niet volgens een hijsplan uit te voeren hijsopdracht

2 - Het werken met ondeskundige medewerkers t.a.v. aanslaan van lasten of aanwijzingen

3 - Niet beschikbaar gesteld of worden van juist hijsgereedschap

4 - Het niet gerespecteerd worden van een afgelint hijswerk ruimte gebied

5 - Geen goede info meegekregen van de planning omtrent de uit te voeren hijsopdracht

6 - Het niet kunnen waarnemen of zicht hebben over de te hijsen last. Bijv. door het ontbreken van een camera in de kop v/d mast

7 - Rommelige bouwplaats en meest niet genoeg ruimte om de kraan naar wens op te stellen

8 - Werken langs of op de openbare weg zonder een nodige en geregelde overheids vergunning

9 - Een werkgever die enige druk uitoefend om jou een hijsopdracht zonder te morren uit te laten voeren

10 - Zelf improviseren om een opdracht veilig uit te voeren, zoals b.v. het creëren van vangbeveiliging glas hijsen met vacuum apparaat naar grote hoogte

Dit is wat me nu even gauw te binnen schiet. Natuurlijk hoop ik dat jullie andere van belang zijnde punten aan kunnen dragen, en natuurlijk mag er ook commentaar geleverd worden op punten die ik nu even snel naar voren heb gebracht. ;N

Gebruikersavatar
Eyeless
Starter
Berichten: 831
Lid geworden op: vr 15 feb, 2008 21:18
Locatie: Verwegnistan
Contacteer:

Re: Ergenis situaties hijswereld

Bericht door Eyeless »

Kleine duit in het zakje van mij..

1] Niet respecteren van een afgezet hijsgebied..
2] Klanten die denken dat alles maar effe gauw kan..
3] Klanten die je totaal verkeerde informatie geven over een klus mbt opstelplaats,gewicht en vlucht..
4] Onkundige mensen die rond je kraan heen lopen rennen..
5] Mensen (riggers) die niet gewoon Nederlands of engels spreken en waar je als machinist aanwijzingen van krijgt..
6} Door uitvoerders slecht bekeken klussen..

Is niet direct in de volgorde van ergenis en deze hebben (gelukkig) geen betrekking op mijn huidige werkgever maar over het algemeen in de hijswereld..
Mvg Marco

Je kan alles hufterproof bouwen..Jammer dat ze elke keer betere hufters uitvinden..

jutter
Starter
Berichten: 311
Lid geworden op: wo 3 jun, 2009 15:09

Re: Ergenis situaties hijswereld

Bericht door jutter »

1- geen koffie
2- plotseling in het zicht komende harige bouwvakkers decolete
3- elkaar kapot concurerende kraanbedrijven (waardoor er te weinig marge zit op een kraanuur en er voor het personeel weinig van af kan)
4- tijd voor tijd regeling ( de ene dag een opgewarmt prakkie om 8 uur , de andere om 2 uur al thuis....zucht....)(mede oorzaak , zie punt 3)
5- slecht toezicht van de (arbieds)inspectie ( pas als er vaak flinke bekeuringen uitgedeeld worden gaan de neuzen de zelfde kant op staan -
...en huren opdrachtgevers afdoende tonnage aan kranen in , wordt dan ook in de calculatie rekening mee gehouden...denk..)
6-mixer chauffeurs die je kubel niet willen spoelen ( een of ander excuus over cementwater in het riool , wat niet mag) en geen water op de bouw

Ppm
Forumlid
Berichten: 1741
Lid geworden op: wo 5 okt, 2005 8:51
Locatie: Sondel
Contacteer:

Re: Ergenis situaties hijswereld

Bericht door Ppm »

1 bouwvarkens die menen dat een kraan alleen is om te werken dus je hoeft er niet netjes mee omtegaan gewoon je kruiwagen er tegen aan beuken (X)
2 denken dat dat rood witte lint er voor de sier hangt.
3 niet schoon rond de kraan kunnen lopen zown dikke bagger bende.
4 bouwvakkers die geen verstand van werken met een kraan hebben
5 bouwvakkers of rigger die niks fatsoenlijk inpikken.
6 bouwvakkers die niet snappen dat je de knop van de porto duidelijk in moet drukken voor dat je praat.
7 doe het zelf bouwers :D
8 mixerchauffeurs die geen fatsoenlijke volle kubbels kunnen draaien oftewel de ene x alles er overheen en de andere x halve kubbels.
9 mixerchauffers die de kubel niet fatsoenlijk schoon kunnen maken die menen dat een kubel in het grijs het mooist is (ch)
10 collega's die het fatsoen niet hebben om je kraan schoon en netjes achter te laten zoals hij ook was toen hij hem uit de rij pakte (X) ;P
DEMIENESCHUUFTUT
FRYSLAN BOPPE

Gebruikersavatar
chapmandriver
Starter
Berichten: 599
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 18:49
Locatie: Bussum

Re: Ergenis situaties hijswereld

Bericht door chapmandriver »

Als ik dit zo lees kan er gerust een top 50 gaan komen....
Running on heavy fuel...

henrikraan
Starter
Berichten: 491
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 18:57
Locatie: Dalerveen
Contacteer:

Re: Ergenis situaties hijswereld

Bericht door henrikraan »

ik zal mijn top 100 hier ook even neerzetten haha

1. Bouwvakkers die het werk met een kraan niet snappen
2. Geen koffie op de bouw!!!
3. Zeurende mensen die opeens weg moeten terwijl ze weten dat er een kraan is.
4. Chauffeurs van een mixer die de kubel niet schoon maken!
5. Mensen die de kraan niet netjes achter laten:P
6. Bouwvakkers die dingen gaan verzinnen als je klaar bent!

en zo zijn er nog meer te verzinnen

Bas91
Starter
Berichten: 333
Lid geworden op: vr 21 nov, 2008 18:14
Locatie: Twente

Re: Ergenis situaties hijswereld

Bericht door Bas91 »

1)Mensen die schijt hebben aan afzettingen, en vooral mensen die niet bij het kraanwerk betrokken zijn.
2)Bouwvarkens die doordrammen om toch die sleutel om te draaien, terwijl je al aangeeft dat je niet verder kunt.
3)Bouwvarkens die geen aanwijzingen kunnen geven. 'Intoppen, Uittoppen, Opkatten, Afkatten.. enz enz'
4)Onvoldoende informatie, en dan met name adress, evt telefoonnummer uitvoerder,] aard van werk. bij ons word Diversen namelijk HEEEL breed gezien.
5)Mixerchauffeurs die de kubel niet schoon willen maken.
6)Bouwvarkens die niet met hijsmateriaal om kunnen gaan, of het gewoon weg 'kwijtraken' in hun eigen bus bijv.
7)Heeft niks met uit te voeren opdracht te maken, maar collega's die een dagje met je kraan op stap gaan en er gelijk een puinzooi van maken.
Vakmanschap Is Meesterschap

Gebruikersavatar
De Faunman
Starter
Berichten: 237
Lid geworden op: za 17 feb, 2007 10:37
Locatie: Montfoort

Re: Ergenis situaties hijswereld

Bericht door De Faunman »

Ik heb even zitten lezen maar er staan veel punten tussen die de machinist ook zelf op kan lossen:
b.v. een kubel word niet schoongemaakt en er is geen water op de bouw !!
Geen stroment water word er niet gestort!!!
Geen ruimte om de kraan neer te zetten:
Eerst opruimen je uuren worden betaald zij huuren jou in.
als machinist moet je wat sterker in je schoenen staan ,als er een situati voordoet dat volgen jou niet veilig is hijs je ook niet.
En negeren van afzetlint is stoppen met draaien!!
Bouwvakkers die geen nederlands kunnen draaien we niet voor
Is wel makelijk om het hier zo te zeggen maar als ik de rest van het forum leest weet iedereen hoe hij of zij veilig moet werken
Maar simpele dingen als dit is te moeilijk????
JE BENT VAAK TE BANG JE VALT ALLEEN OMLAAG

mammoet freak
Starter
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 16 mei, 2008 20:34
Locatie: scheveningen

Re: Ergenis situaties hijswereld

Bericht door mammoet freak »

Heel goed Faunman, goed gesproken. Zou alleen toevoegen gebruik je recht als kraanmachinist.
NIET VEILIG NIET WERKEN
size does matter

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”