Opstelplaats/toegangsweg

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
rapier
Forumlid
Berichten: 4044
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 1:39
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Re: Opstelplaats/toegangsweg

Bericht door rapier »

Volgens de TCVT voorwaarden dient de huurder i.o.m. de verhuurder te zorgen voor een deugdelijk draagkrachtige en vlakke opstel-plaats.
Ik ben in het verleden om gegaan met me rupskraan, weggezakt in een oude gedempte sloot en na onderzoek bleek ook de puinbaan waar ik stond, maar 15 cm dik te zijn.
Na het veroorzaken van een schade van +/- FL285000,- werd de aannemer verantwoordelijk gesteld voor de schade.
Wij waren gelukkig lid van de toen bestaande FNK club en onder hun voorwaarden was de kraan verhuurd.
De schade moest toen toch betaald worden door de verzekering van de aannemer.
De toen gehanteerde voorwaarden wijken niet veel af van de normen van de TCVT tegenwoordig.
Rapier
Geen last te zwaar voor ap sigaar

Gebruikersavatar
arjan
Forumlid
Berichten: 3672
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 20:37
Locatie: zwaag

Re: Opstelplaats/toegangsweg

Bericht door arjan »

Ik heb meer het idee dat de machinist de pallets heeft neergelegd om de schoentjes droog te houden, en daar laat ik het bij.
Arjan
Problemen zijn er niet, alleen maar nieuwe uitdagingen.

Gebruikersavatar
Piet Schep
Starter
Berichten: 188
Lid geworden op: do 18 mei, 2006 21:03
Locatie: Burum
Contacteer:

Re: Opstelplaats/toegangsweg

Bericht door Piet Schep »

arjan schreef:Ik heb meer het idee dat de machinist de pallets heeft neergelegd om de schoentjes droog te houden, en daar laat ik het bij.
Arjan
JA Arjan ik denk met je mee, de pallets zijn niet plat gereden (Y)

Zo heeft ieder zijn eigen! Maar ik ben rups machinist in het grondverzet, voor mij is het misschien heel erg gemakkelijk om te zeggen van "man zeur niet! ".
Maar gaan we met sommige reacties niet een beetje naast onze schoenen lopen. (ch)
Ja veiligheid gaat boven alles, maar we kunnen niet altijd via een rode loper bij onze machines komen (C)
Blijf jezelf, en laat je niet opjutten. Want jij hoort de vakman te zijn, omdat ze je daarvoor betalen lijkt mij.
Er is niets zo eerlijk verdeeld als verstand, iedereen denkt dat hij er genoeg van heeft.

Gebruikersavatar
stamgast_2
Forumlid
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 11 mar, 2007 20:52
Locatie: Bippen (D)
Contacteer:

Re: Opstelplaats/toegangsweg

Bericht door stamgast_2 »

Denk ook dat dit meer is voor droge voetjes.
En zo slecht vind ik dit er niet uit zien. Zou daar ook zo ingereden zijn. Beetje modder. Nou ja gelukkig is der nog water een zeep
Het ziet er zo op de foto niet uit dat hij tot aan zijn assen er in zit. ( Geen modder tot in zij velg)
Als dit al niet kan blijft er weinig over waar je wel de bouw weg opkan denk ik zo.
Geef wel toe ik werd er ok nooit gelukkiger van. En zag ook liever een mooie schoonen weg

Gr Roy
Je hoeft niet alles te vertellen dat je weet.

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Opstelplaats/toegangsweg

Bericht door Peter_S »

Met dank aan Cris voor het openen van dit topic, kan ik dit plaatje en verhaal tenminste op een goede plek kwijt, wil ik jullie bijgaand plaatje niet onthouden. Op vrijdag 3 maart 1995 zou er te Kinderdijk een zogenaamde "load-out" plaatsvinden van brugdelen voor de in aanbouw zijnde tweede spoorbrug over het Amsterdam Rijnkanaal nabij Weesp. De bedoeling was om de kraan, de DEMAG AC 1600 van Mammoet, om 7.00 uur hijsklaar aan de kade te hebben staan zodat met slechts 6 hijsjes te doen, het vroeg weekeinde zou worden voor de mannen van Mammoet. Omdat ik toen nog niet kon beschikken over een auto ben ik per OV van mijn woonplek (station Horst-Sevenum) per eerste reisgelegenheid naar Kinderdijk getogen. Wat schets mijn verbazing toen ik omstreeks 8.00 uur daar aankwam en alles nog in de ruststand aantrof! Wat bleek, de opdrachtgever was vergeten om de portier in te lichten dat hij om 5.00 uur al het hek open moest maken i.p.v. om 7.00 uur. Aangekomen aan de kade bleek de beoogde stempelplaats vol te liggen met pallest en andere zaken die de mannen van Mammoet uit arre moede maar zelf hebben opgeruimd. Uiteindelijk was het rond de klok van 11.00 uur, of misschien nog wel later, voordat de stempelplaten uitgelegd konden worden. Het opbouwen van de kraan nam niet zoveel tijd in beslag, ervaren rotten als het zijn, zodat de kraan rond/net na het middaguur hijsklaar was. Helaas was de opdrachtgever nog niet zover klaar dat hij de hijsogen had bevestigd aan de te hijsen onderdelen waarna de mannen van Mammoet, toen er geen zicht kwam op het tijdstip dat het wel geregeld zou zijn, omstreeks 15.00 uur maar onverrichte zaken huiswaarts gingen. Met veel vijven en zessen vond de load-out de volgende dag, een van oorsprong vrije zaterdag voor de kraan bemanning, plaats waarbij het nog steeds niet over rolletjes liep.

In de loop van dit jaar kunnen jullie van mij een tweetal reportages verwachten van de montage, en het invaren, van deze "tweeling spoorbrug" te Weesp.
Bijlagen
88413017-13942 verkleind voor het BMF.jpg
88413017-13942 verkleind voor het BMF.jpg (174.6 KiB) 4597 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
liebherr-machinist
Starter
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
Locatie: leiden

Re: Opstelplaats/toegangsweg

Bericht door liebherr-machinist »

johanneuteboom schreef:Daar moet je gewoonweg met 80 km/uur voorbijrijden, maar ja, dan hebben we helemaal niets verdiend.
Dus toch maar wel even stoppen om overleg te voeren of er nog wat gedaan kan worden aan een gezonde bereikbaarheid, zodat we zonder schade risico bij de opstelplaats kunnen komen. Waarschijnlijk hebben ze bij BKF nog een grote voorraad banden en maakt (een beetje veel) aanmodderen niet uit. Dit in het kader van ' je moet toch wat over hebben voor de klant '. :?
Klinkt wel luek met 80 voorbijrijden maar voorzover ik weet heeft een uitvoerder het weer niet in de hand, zelf heb ik op een bouw gestaan met een goede korrelbaan die op vrijdag perfect was en op maandag middag een grote modderboel was. Er zijn vaak bouwerijen waar het slecht gesteld is met de bouwweg en de opstelplaats maar dan moet je maar improviseren, iets wat de oude rotten in het vak ook moesten (aangezien ik heel vaak hoor vroeger deden we gewoon wat de baas zij en stonden we wel eens tot onze klotn in de bagger).
en wat betreft de pallets denk dat die eerder voor zijn voeten zijn.

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Opstelplaats/toegangsweg

Bericht door johanneuteboom »

liebherr-machinist schreef:
johanneuteboom schreef:Daar moet je gewoonweg met 80 km/uur voorbijrijden, maar ja, dan hebben we helemaal niets verdiend.
Dus toch maar wel even stoppen om overleg te voeren of er nog wat gedaan kan worden aan een gezonde bereikbaarheid, zodat we zonder schade risico bij de opstelplaats kunnen komen. Waarschijnlijk hebben ze bij BKF nog een grote voorraad banden en maakt (een beetje veel) aanmodderen niet uit. Dit in het kader van ' je moet toch wat over hebben voor de klant '. :?
Klinkt wel luek met 80 voorbijrijden maar voorzover ik weet heeft een uitvoerder het weer niet in de hand, zelf heb ik op een bouw gestaan met een goede korrelbaan die op vrijdag perfect was en op maandag middag een grote modderboel was. Er zijn vaak bouwerijen waar het slecht gesteld is met de bouwweg en de opstelplaats maar dan moet je maar improviseren, iets wat de oude rotten in het vak ook moesten (aangezien ik heel vaak hoor vroeger deden we gewoon wat de baas zij en stonden we wel eens tot onze klotn in de bagger).
en wat betreft de pallets denk dat die eerder voor zijn voeten zijn.


Al mocht dat zo zijn schuif je die pallets toch niet onder de wielen lijkt mij. In elk geval lijkt het mij onbegrijpelijk waarom collega's zo'n situatie accepteren, i.pl.v. een uitvoerder of werkvoorbereider het eens af te leren. Naar alle waarschijnlijkheid zal een dezer ook wel behulpzaam zijn geweest met het neer vleien der pallets, of ze ook zullen helpen een band te verwisselen in de bagger betwijfel ik ten sterkste .(ch)

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”