Stempeldruk berekenen autolaadkraan

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
dr.Hook
Starter
Berichten: 337
Lid geworden op: zo 4 jun, 2006 13:53
Locatie: Akersloot

Re: Stempeldruk berekenen autolaadkraan

Bericht door dr.Hook »

tiho schreef:De krans staat 220 mm uit het midden, en iets achter de poten. Veel meer als de helft zal het niet zijn. 4300 mm dus.

Autolaadkranen worden wel ander gerekent he. Geloof op twee meter uit het hart en telekranen op een.

Voor 50 ton tele moet je dus 100 ton autolaadkraan rekenen. Grofweg.
(ch) je zei dat de stempelbasis 8600mm was en dat de krans 220mm uit het midden staat ??

Dan is 8600mm delen door 2 toch 4300mm en dan moet daar nog 220 mm af of schuiven de poten links en rechts niet even veel uit ?

En dat laatste moet je nog even uit leggen dat je een autolaad kraan twee meter uit hart rekend en een telekraan op één ??
MY BABY MAKE'S HER BLUE JEANS TALK

Gebruikersavatar
dr.Hook
Starter
Berichten: 337
Lid geworden op: zo 4 jun, 2006 13:53
Locatie: Akersloot

Re: Stempeldruk berekenen autolaadkraan

Bericht door dr.Hook »

tiho schreef:De pk100002 is een 100 tons kraan. Deze heeft max 270 kn op de voorpoten bij een stempelbreedte van 8600 mm.
Hallo Tim,

Als we de kraan van C&P even als voorbeeld gebruiken die heb jij opgebouwd en Niels (dusss) kan vast nog wel wat extra informatie geven (Y)

Waar alleen heel veel mensen de fout mee ingaan is de 100Ton/Meter van een autolaadkraan vergelijken met de 50 ton hefkracht waar de bedrijfslast van een mobile kraan in wordt uitgedrukt.
Zoals je ziet is het één in Ton ( last) uitgedrukt en het andere in Ton/Meter ( lastmoment ).
Vergelijk het maar met Kilometer ( afstand ) en Kilometer/Uur ( snelheid ) want als je zegt ik rij 100 kilometer met m'n auto zegt dat nog niks over hoe lang je daar van plan bent over te doen (C)
Als je het lastmoment van de autolaadkraan dus wil vergelijken moet je eerst delen door de sprei ( de meters dussss )

De autolaadkraan van C&P zal dus iets minder dan 10 ton op 10 meter sprei pakken want het gewicht van de mast moet er nog wel vanaf !!!
Bijlagen
100 ton-meter.JPG
100 ton-meter.JPG (31.65 KiB) 4585 keer bekeken
MY BABY MAKE'S HER BLUE JEANS TALK

tiho
Starter
Berichten: 245
Lid geworden op: za 5 mar, 2011 14:59

Re: Stempeldruk berekenen autolaadkraan

Bericht door tiho »

de kraan staat 220 uit het midden en 500 schat ik vanaf de steunpootbalk. Trek je daar weer een lijn tussen denk ik dat dat ongeveer 4300 wordt.

Deze kraan tilt zonder Fly Jib en de f variant 10 ton op 8 meter.

Krijg de hijstabellen niet hierheen, deze zijn beveiligt helaas.

Gebruikersavatar
Victor
Forumlid
Berichten: 4642
Lid geworden op: do 26 jun, 2008 19:26
Locatie: Oosterhout

Re: Stempeldruk berekenen autolaadkraan

Bericht door Victor »

dr.Hook schreef:Vergelijk het maar met Kilometer ( afstand ) en Kilometer/Uur ( snelheid ) want als je zegt ik rij 100 kilometer met m'n auto zegt dat nog niks over hoe lang je daar van plan bent over te doen (C)
Als je zo'n vergelijking maakt, moet je tonmeter ook goed schrijven natuurlijk; het is geen ton per meter (C)

Gebruikersavatar
dr.Hook
Starter
Berichten: 337
Lid geworden op: zo 4 jun, 2006 13:53
Locatie: Akersloot

Re: Stempeldruk berekenen autolaadkraan

Bericht door dr.Hook »

Victor schreef:
dr.Hook schreef:Vergelijk het maar met Kilometer ( afstand ) en Kilometer/Uur ( snelheid ) want als je zegt ik rij 100 kilometer met m'n auto zegt dat nog niks over hoe lang je daar van plan bent over te doen (C)
Als je zo'n vergelijking maakt, moet je tonmeter ook goed schrijven natuurlijk; het is geen ton per meter (C)
Helemaal waar Viktor ($)de schuine streep hoort er niet tussen want het is inderdaad een "lastmoment" (Y)
MY BABY MAKE'S HER BLUE JEANS TALK

Gebruikersavatar
dr.Hook
Starter
Berichten: 337
Lid geworden op: zo 4 jun, 2006 13:53
Locatie: Akersloot

Re: Stempeldruk berekenen autolaadkraan

Bericht door dr.Hook »

Maar om terug te komen op het berekenen van de stempeldruk.......en Victor, jij kan daar natuurlijk als constructeur ook een antwoord op geven :?

Als je het lastmoment in (ton x meter) deelt door de afstand tot de kantellijn en in dit geval houden we deze even op Tim z'n 4300 mm dan hou je toch aardig de stempeldruk over ??

Dan wordt het toch 100tonmeter : 4,3meter = 23.25 ton ? (dit dan zonder eventuele lading op de auto)
MY BABY MAKE'S HER BLUE JEANS TALK

tiho
Starter
Berichten: 245
Lid geworden op: za 5 mar, 2011 14:59

Re: Stempeldruk berekenen autolaadkraan

Bericht door tiho »

Als ik het zo op een paar reken, sla je de spijker op zijn kop.
Kennen wij elkaar ergens van? Dr hook

Gebruikersavatar
dr.Hook
Starter
Berichten: 337
Lid geworden op: zo 4 jun, 2006 13:53
Locatie: Akersloot

Re: Stempeldruk berekenen autolaadkraan

Bericht door dr.Hook »

geen idee Tim :D maar wat ik me nu afvraag wat staat er dan in zo´n instructieboek over assen van de grond enz. (ch)
MY BABY MAKE'S HER BLUE JEANS TALK

tiho
Starter
Berichten: 245
Lid geworden op: za 5 mar, 2011 14:59

Re: Stempeldruk berekenen autolaadkraan

Bericht door tiho »

je assen/wielen mogen niet van de grond komen. Met ingebruiknamekeuring, op 130% gebeurt dat vaak wel, maar is niet gewenst.

Is geen idee een hint, of heb ik zelf mijn naam ergens genoemt?

Gebruikersavatar
dr.Hook
Starter
Berichten: 337
Lid geworden op: zo 4 jun, 2006 13:53
Locatie: Akersloot

Re: Stempeldruk berekenen autolaadkraan

Bericht door dr.Hook »

tiho schreef:je assen/wielen mogen niet van de grond komen. Met ingebruiknamekeuring, op 130% gebeurt dat vaak wel, maar is niet gewenst.

Is geen idee een hint, of heb ik zelf mijn naam ergens genoemt?
Nee geen hint....je hebt je naam zelf al eens genoemd en kwam je naam dus tegen tijdens het informatie vergaren (C)

Ik vraag dit namelijk omdat de wagen een bepaald gewicht moet hebben om te blijven staan :?
Zou me kunnen voorstellen dat een losse trekker zonder aangekoppelde trailer te ligt wordt (Y)

groeten Ruud
MY BABY MAKE'S HER BLUE JEANS TALK

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”