Risicovolle hijshandelingen in de bouw
Moderator: Tim
Advertentie post before
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Risicovolle hijshandelingen in de bouw
Al hebben we het op BMFwel eens meer gehad over risicovolle hijs- en riggers handelingen bij prefab elementen, lijkt het mij toch zeer nuttig aandacht of ervaringen hier in dit topic uit te wisselen en te berichten. Dit vooral om schuilende gevaren bekend te maken en onze misschien onwetende collega's of branchegenoten te behoeden voor narigheid.
Afgelopen week vond er alweer een zeer ernstig ongeval plaats bij montage handelingen van systeem of kanaalplaat-vloeren.
In mijn ogen het meest risico volle werk waar je als kraanmachinist mee bezig kunt houden in de bouwwereld is en betreft het verplaatsen van, of montage hijshandelingen van systeem of kanaalplaat-vloeren. Vooral het werken met een platen-klem is hier debet aan.
Afgelopen week vond er alweer een zeer ernstig ongeval plaats bij montage handelingen van systeem of kanaalplaat-vloeren.
In mijn ogen het meest risico volle werk waar je als kraanmachinist mee bezig kunt houden in de bouwwereld is en betreft het verplaatsen van, of montage hijshandelingen van systeem of kanaalplaat-vloeren. Vooral het werken met een platen-klem is hier debet aan.
- Bijlagen
-
- Assendelft 4-6-09 19.JPG (93.92 KiB) 4576 keer bekeken
Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw
Meen me te herinneren dat we onder deze platen altijd een ketting moesten maken dat als de haken het begeven de ketting de plaat opvangt. Maar ja, een keer moet ook die ketting er af, zonder gevaar gaat het denk ik niet helemaal.
Ik heb zelf ervaren dat als een gevaarlijke situatie of handeling één keer goed gaat het de volgende keer al een stuk minder gevaarlijk gevonden wordt.
Ik pikte een keer een stapeltje staalmatten aan aan de verpakkingsband omdat we dat al een jaar deden. Na enige tellen stond het zaakje als een piramide onder de kraan. Gelukkig geen slachtoffers, maar wel een voorbeeld van foute gewenning.
Ik heb zelf ervaren dat als een gevaarlijke situatie of handeling één keer goed gaat het de volgende keer al een stuk minder gevaarlijk gevonden wordt.
Ik pikte een keer een stapeltje staalmatten aan aan de verpakkingsband omdat we dat al een jaar deden. Na enige tellen stond het zaakje als een piramide onder de kraan. Gelukkig geen slachtoffers, maar wel een voorbeeld van foute gewenning.
Supporter of 'Schenkers Apeldoorn'
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw
Vaak worden we geconfronteerd met hijsgereedschap zoals schaarplaat-klemmen welk door de prefab leverancier bij geleverd wordt. Kijk altijd goed voor aanvang met plaatklem hijshandelingen of de plaatklem in orde is en als wettelijk hijsgereedschap te gebruiken is.
Ook dien je als machinist op de hoogte te zijn met de specifieke hijsvoorschriften, zoals bv.de aangrijpings punten van de plaatklem op het element.
Daarom ook is het zondermeer nuttig voor aanvang werk met de uitvoering en medewerkers welke betrokken zijn bij deze werkzaamheden een goed werkoverleg te houden, waarbij div. zaken met elkaar nog eens goed doorgenomen worden.
Vergeet vooral niet dat dit punt ook een plicht is, mocht er wat gebeuren dan wordt je als machinist hier zeker op aangesproken, is er goed werkoverleg, of zoals men dat tegenwoordig noemt een toolbox meeting gehouden over de uit te voeren werkzaamheden.
Ook dien je als machinist op de hoogte te zijn met de specifieke hijsvoorschriften, zoals bv.de aangrijpings punten van de plaatklem op het element.
Daarom ook is het zondermeer nuttig voor aanvang werk met de uitvoering en medewerkers welke betrokken zijn bij deze werkzaamheden een goed werkoverleg te houden, waarbij div. zaken met elkaar nog eens goed doorgenomen worden.
Vergeet vooral niet dat dit punt ook een plicht is, mocht er wat gebeuren dan wordt je als machinist hier zeker op aangesproken, is er goed werkoverleg, of zoals men dat tegenwoordig noemt een toolbox meeting gehouden over de uit te voeren werkzaamheden.
- Bijlagen
-
- P1220541 Bmf.JPG (123.26 KiB) 4553 keer bekeken
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw
Inderdaad Rene, daar gaat nog steeds heel veel niet op een veilige wijze, meest vooral omdat er te makkelijk over gedacht wordt.René schreef:Meen me te herinneren dat we onder deze platen altijd een ketting moesten maken dat als de haken het begeven de ketting de plaat opvangt. Maar ja, een keer moet ook die ketting er af, zonder gevaar gaat het denk ik niet helemaal.
Ik heb zelf ervaren dat als een gevaarlijke situatie of handeling één keer goed gaat het de volgende keer al een stuk minder gevaarlijk gevonden wordt.
Ik pikte een keer een stapeltje staalmatten aan aan de verpakkingsband omdat we dat al een jaar deden. Na enige tellen stond het zaakje als een piramide onder de kraan. Gelukkig geen slachtoffers, maar wel een voorbeeld van foute gewenning.
Zelf ken ik de gevaren heel goed, soms had ik het allemaal liever niet geweten denk ik wel eens. Maar waarschijnlijk toch ook wel een redenen waarom het tot nu toe altijd vrij goed is gegaan.
Heel veel metertjes vloeroppervlak (meest als aangenomen werk) door bijna geheel Nederland heen heb ik op me naam staan, soms echt hele vreemde dingen zoals platen waarvan het klemdek losliet heb ik ook meegemaakt.
Goed is dan als de vangkettingen redding brengen. Daarom is het ook heel belangrijk dat die vangkettingen pas los gaan, of gemaakt worden als de plaat boven de bouwmuur ontlast is.
- Bijlagen
-
- P1020651 Bmf.JPG (123.68 KiB) 4534 keer bekeken
- stamgast_2
- Forumlid
- Berichten: 1257
- Lid geworden op: zo 11 mar, 2007 20:52
- Locatie: Bippen (D)
- Contacteer:
Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw
Het hijsen van een bundel lange steigerpijpen vind ik hier ook wel tussen passen. In het verleden vaak genoeg wat pijpen er tussen uit zien schuiven.
Net als met de blokken klem. Heb hier al een keer een hand klem zien zitten toen er een blok tussen uitschoof toen ze net het net los aan het maken waren.
Of de (te)grote pallets stenen voor een pallethaak. Als je die oppakt hangt je pallethaak al de verkeerde kant op. Dan heeft die spanband al niet veel meer tevertelen.
Vond het wel altijd fijn als je dan op het huloformaat pallet stonden (was vaak meerprijs)
Soms is de beveiliging gevaarlijker dan het eerste probleem. Juist omdat ze lastige handelingen moeten doen. Op vervelende postitie's
Gr Roy
Net als met de blokken klem. Heb hier al een keer een hand klem zien zitten toen er een blok tussen uitschoof toen ze net het net los aan het maken waren.
Of de (te)grote pallets stenen voor een pallethaak. Als je die oppakt hangt je pallethaak al de verkeerde kant op. Dan heeft die spanband al niet veel meer tevertelen.
Vond het wel altijd fijn als je dan op het huloformaat pallet stonden (was vaak meerprijs)
Soms is de beveiliging gevaarlijker dan het eerste probleem. Juist omdat ze lastige handelingen moeten doen. Op vervelende postitie's
Gr Roy
Je hoeft niet alles te vertellen dat je weet.
-
- Starter
- Berichten: 491
- Lid geworden op: za 5 mei, 2007 18:57
- Locatie: Dalerveen
- Contacteer:
Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw
Ik vind het klote met die hulo's op pallets. Als je 2 hulo's op 1 pallet heb staan moet je ze in de lengte pakken omdat in de breedte niet kan. Dan doe je de band erom en dan vallen ze alsnog.
Je ziet nu ook vaker dat er hulo's worden geleverd die tegen mekaar aan staan. Dit zijn dan 2 hulo's naast mekaar en aan elkaar geseald. Krijg ze maar eens goed uit elkaar met de hulo klem
Pallets met dakrollen zijn ook altijd een probleem als je met banden moet hijsen omdat het dunne pallets zijn.
Je ziet tegenwoordig ook verschillende blokken en de kraanverhuur bedrijven hebben verschillende klemmen.
Ik heb bv een klem waar je alleen lijm elementen mee mag hijsen maar als je kleine blokken moet draaien doe je het ook maar omdat je geen andere klem bij je hebt. Gevolg is dat alles in mekaar valt als je het oppakt.
Je ziet nu ook vaker dat er hulo's worden geleverd die tegen mekaar aan staan. Dit zijn dan 2 hulo's naast mekaar en aan elkaar geseald. Krijg ze maar eens goed uit elkaar met de hulo klem
Pallets met dakrollen zijn ook altijd een probleem als je met banden moet hijsen omdat het dunne pallets zijn.
Je ziet tegenwoordig ook verschillende blokken en de kraanverhuur bedrijven hebben verschillende klemmen.
Ik heb bv een klem waar je alleen lijm elementen mee mag hijsen maar als je kleine blokken moet draaien doe je het ook maar omdat je geen andere klem bij je hebt. Gevolg is dat alles in mekaar valt als je het oppakt.
- liebherr-machinist
- Starter
- Berichten: 878
- Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
- Locatie: leiden
Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw
Het is wel leuk dat je zegt als de plaat boven de bouwmuur ontlast is, maar hoe willen die bouwvakkers dan de plaat aanschuiven tegen de andere plaat? Ik ben gewend de plaat tot ongeveer een halve meter boven de vloer te laten zakken (lees boven de plek waar hij moet komen), dan de kettingen los en dan rustig doorzakken.Ik praat dan wel over platen van boven de 12 meter lengte.johanneuteboom schreef:Inderdaad Rene, daar gaat nog steeds heel veel niet op een veilige wijze, meest vooral omdat er te makkelijk over gedacht wordt.René schreef:Meen me te herinneren dat we onder deze platen altijd een ketting moesten maken dat als de haken het begeven de ketting de plaat opvangt. Maar ja, een keer moet ook die ketting er af, zonder gevaar gaat het denk ik niet helemaal.
Ik heb zelf ervaren dat als een gevaarlijke situatie of handeling één keer goed gaat het de volgende keer al een stuk minder gevaarlijk gevonden wordt.
Ik pikte een keer een stapeltje staalmatten aan aan de verpakkingsband omdat we dat al een jaar deden. Na enige tellen stond het zaakje als een piramide onder de kraan. Gelukkig geen slachtoffers, maar wel een voorbeeld van foute gewenning.
Zelf ken ik de gevaren heel goed, soms had ik het allemaal liever niet geweten denk ik wel eens. Maar waarschijnlijk toch ook wel een redenen waarom het tot nu toe altijd vrij goed is gegaan.
Heel veel metertjes vloeroppervlak (meest als aangenomen werk) door bijna geheel Nederland heen heb ik op me naam staan, soms echt hele vreemde dingen zoals platen waarvan het klemdek losliet heb ik ook meegemaakt.
Goed is dan als de vangkettingen redding brengen. Daarom is het ook heel belangrijk dat die vangkettingen pas los gaan, of gemaakt worden als de plaat boven de bouwmuur ontlast is.
En wat ik eigenlijk nog het gevaarlijkste moment vind, is de plaat oppakken van de auto wanneer de kettingen er nog omheen moeten. Hoe vaak je wel niet ziet dat er iemand tegen de plaat aan gaat duwen en zijn maat van de wagen afduwt, omdat hij geen geduld heeft om te wachten tot ik iets opzij ben gezwenkt. Terwijl je hebt uitgelegd wat je gaat doen! En het leggen van de eerste plaat die twee man op dat laddertje is en blijft ook altijd spannend.
Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw
Inderdaad het vloeren leggen opzicht vind ik minder risicovol dan de valbeveiliging aanbrengen. Heb 1x meegemaakt dat de vloer in de lengte door het kanaal heen scheurde omdat hij nog veel te vers was! Was een vloer van 6 ton en daar had ik alleen de bovenkant nog van in de klem hangen terwijl ik hem net los van de auto had nog geen eens kans voor de kettingen gehad. Soms zie je de meest gevaarlijke taverelen om de kettingen aan te brengen. Zelf ben ik voorstander van de kettingen tussen 2 platen in te laten zakken en dan met de zwenk te zorgen dat de kettingen voor het grijpen liggen.
DEMIENESCHUUFTUT
FRYSLAN BOPPE
FRYSLAN BOPPE
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw
Leveranciers zouden er eigenlijk voor kunnen zorgen dat vangstroppen onder elk element aangebracht zijn op de laadvloer, zodat voor de plaatklem aangespannen wordt de vangstroppen dan al eerder aangebracht zijn.Ppm schreef:Inderdaad het vloeren leggen opzicht vind ik minder risicovol dan de valbeveiliging aanbrengen. Heb 1x meegemaakt dat de vloer in de lengte door het kanaal heen scheurde omdat hij nog veel te vers was! Was een vloer van 6 ton en daar had ik alleen de bovenkant nog van in de klem hangen terwijl ik hem net los van de auto had nog geen eens kans voor de kettingen gehad. Soms zie je de meest gevaarlijke taverelen om de kettingen aan te brengen. Zelf ben ik voorstander van de kettingen tussen 2 platen in te laten zakken en dan met de zwenk te zorgen dat de kettingen voor het grijpen liggen.
Dit zou een goede optie kunnen zijn wanneer men met plaat-hijsklemmen blijft werken.
Desalniettemin blijft het probleem om vang-stroppen of kettingen veilig af te nemen. Het afnemen mag eigenlijk niet eerder plaatsvinden alvorens het element ontlast is op de bouwmuren, na het afnemen v/d vang kan het element op de plaats gelegen of geschoven worden.
Echter in sommige situaties is niet te voorkomen dat de vang-middelen eerder afgenomen moeten gaan worden, bv. bij een raveelplaat montage.
Er is ook al overwogen door enkele fabrikanten om helemaal van de hijsklem gereedschappen af te stappen en over te gaan op ingestortte hijsvoorzieningen. Een mooi idee maar strand waarschijnlijk op meerkosten vergeleken bij de concurrent.
Toch zal het wellicht door overheids bepalingen voorgeschreven kunnen gaan worden zodat dit probleem collectief aangepakt wordt.
Vooralsnog blijft het nu zaak om te proberen een zo veilig mogelijke werkwijze met elkaar goed door te spreken alvorens een werk aan te vangen.
- liebherr-machinist
- Starter
- Berichten: 878
- Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
- Locatie: leiden
Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw
Ik heb al een paar keer mogen werken met de ingertorte hijsvoorzieningen (hijslussen), dit omdat we de platen schuin moesten leggen in een h balk (het werd een oprit van een garage) het werkt eigenlijk heel goed alleen (en dat vind ik persoonlijk) met een klem heb je nog de tweede beveiliging van de ketinkjes ingeval van ingestorte hijsvoorzieningen meot je maar vertrouwen en geloven dat ze goed bevestigd zijn, aangezien je dit niet kunt zien dus of het veilliger is weet ik niet.