Risicovolle hijshandelingen in de bouw

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw

Bericht door johanneuteboom »

Naast alle problematiek rond de plaat-hijsklemmen hebben we ook regelmatig te maken met allerlei bouwkundige situaties welke een aangepaste werkwijze vragen. Op de foto zien we dat de verdiepings platen door de dak constructie heen gehesen moeten worden. Absoluut niet vreemd daar dit toch met enige regelmaat voorkomt.

Vaak moeten er in het werk dan ook nog eens windverbanden uitgenomen worden, iets wat van negatieve invloed kan zijn op de stabiliteit van de constructie.
Meerdere malen heb ik meegemaakt dat hier niet over nagedacht is, overleg met de constructeur is dan gewoonweg nodig om te bepalen wat de juiste werkwijze is.
In de werkvoorbereiding hoort dat geregeld te zijn, helaas maken we dit anders mee.

Ook vreemde bouwkundige oplossingen kunnen aanleiding zijn om te gaan improviseren, zoals elementen die in of tussen balken geschoven moeten gaan worden, of raveelijzers gelegen op muurdammen.

Is de stabiliteit van de bouwmuren dan wel gewaarborgd ?

Ook dit zijn zaken waar we in de praktijk zomaar tegen aan kunnen lopen, wanneer we daar een risico in voorzien is het een plicht dit kenbaar te maken en daar een veilige oplossing met elkaar in te vinden. (ch)
Bijlagen
Akersloot12-12-08 006 Bmf.JPG
Akersloot12-12-08 006 Bmf.JPG (67.19 KiB) 3348 keer bekeken

Liebherr 27
Starter
Berichten: 822
Lid geworden op: zo 8 nov, 2009 15:54
Locatie: Maassluis

Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw

Bericht door Liebherr 27 »

Deze klem is namelijk ook te klein voor de te hijsen vloerplaten die nu in de kraan hangt,
er mag maar 1 meter vloerplaat uit steken links en rechts van de klem.
Als het goed is staat het op de gebruiksaanwijzing van de klem die de chaufeur bij hem heeft,of bij de uitvoerder met keurings certificaat.(kopie)

Gebruikersavatar
J Witteveen
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 13220
Lid geworden op: zo 7 jun, 2009 18:51
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw

Bericht door J Witteveen »

Betreft hijsen van kanaalplaten door de constructie heen.
De naam zegt het al een windverband in de constructie is er voor de wind als het gebouw geheel dicht is met wanden etc.
Dus als er een vak windverband uit moet kan je die er gewoon uithalen daar heb je echt geen constructeur voor nodig.
Veel handiger is het om het vloeren leggen in een staalconstructie, door de staalbouwer te laten doen die zal dan pas de windverbanden er in doen als alle vloeren liggen. Als de staalbouwer alleen de constructie moet zetten zal hij er alles indraaien anders moet hij speciaal terug komen om de windverbanden er in te zetten. (kosten plaatje)
vroeger waren we jong en draaiden we op antieke kranen. Nu zijn we antiek en draaien op jonge kranen

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw

Bericht door johanneuteboom »

Liebherr 27 schreef:Deze klem is namelijk ook te klein voor de te hijsen vloerplaten die nu in de kraan hangt,
er mag maar 1 meter vloerplaat uit steken links en rechts van de klem.
Als het goed is staat het op de gebruiksaanwijzing van de klem die de chaufeur bij hem heeft,of bij de uitvoerder met keurings certificaat.(kopie)
Inderdaad kan dat een norm zijn voor sommige bij sommige merk elementen, echter niet bij alle merken is het nodig die meter overhang aan te houden, hijs-voorschriften van de leverancier zijn bepalend voor het klem advies.

Wat betreft windverbanden in een constructie, deze hebben deze uitsluitend een stabiliserende functie, vooral bij het plaatsen van plaat-elementen kunnen deze van levens belang zijn de constructie stabiel te houden.
Laten we nu niet gaan roepen dat deze te kust en te keur zomaar weggehaald kunnen worden.

Of hebben we misschien ook een constructeurs bevoegdheid, zelfs dan nog is elke constructie weer anders geconstrueerd, zelfs de allerbeste constructeur zal daar geen oordeel over kunnen vellen alvorens hij de tekeningen en berekeningen heeft bestudeerd. (ch)

Gebruikersavatar
liebherr-machinist
Starter
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
Locatie: leiden

Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw

Bericht door liebherr-machinist »

Maar moeten wij als machinist ineens een constructeurs bevoegdheid gaan halen, aangezien ik als machinist niet weet hoe de constructie in elkaar hoort te zitten en dus ook niet weet of de wind verbanden wel of niet weggehaald kunnen/mogen worden. Kan ik ook niemand op het gevaar wijzen, dit zelfde geld voor het eerder genoemde stabiliteit van de bouwmuren ook dit kan ik als machinist niet weten aangezien ik niet de gehele opbouw van die muur heb meegemaakt, het is wel leuk dat er word gezegt dat wij andere op gevaren moeten wijzen, maar dan moeten wij als machinist wel verstand van zaken hebben. Soms zien dingen er zo eng uit maar is het toch berekent ,neem nu eens die mooie balkons die worden veelal op twee of vier hoeklijnen gehangen met een paar bouten, ik vind dit er erg onveilig uit zien maar toch is het zeer stevig en vallen er bijna nooit balkons naar beneden.

Gebruikersavatar
Beginneling
Forumlid
Berichten: 1371
Lid geworden op: za 26 jan, 2008 14:18
Locatie: Volendam

Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw

Bericht door Beginneling »

Liebherr 27 schreef:Deze klem is namelijk ook te klein voor de te hijsen vloerplaten die nu in de kraan hangt,
er mag maar 1 meter vloerplaat uit steken links en rechts van de klem.
Als het goed is staat het op de gebruiksaanwijzing van de klem die de chaufeur bij hem heeft,of bij de uitvoerder met keurings certificaat.(kopie)
Ik denk dat je hier helemaal gelijk hebt. Het lijkt mij dat wanneer hij er nu uit zou glijden, dat hij ook zo tussen de kettingen vandaan schiet, ofwel breekt.


Wat de windverbanden betreft, die kun je er rustig uithalen, als je ze maar weer terug plaatst, voordat je het volgende vak er uit haalt.
"Ken niet" bestaat niet.

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw

Bericht door johanneuteboom »

Wij hoeven niet het naadje van de kous te weten, maar ons gevoel zegt gouw genoeg of iets door de beugel kan. Als het vertrouwen niet is in een stabiele constructie horen we dat wel kenbaar te maken.
We hebben ook een deel verantwoording in het gehele plaatje van veilige werksituaties, iedere machinist in de bouw werkzaam weet dat er met enige regelmaat situaties opdoemen welke niet voorzien zijn, we gaan dan toch niet zomaar wat doen lijkt mij.

In een werkoverleg zal al gauw duidelijk zijn of er doordachte en weloverwogen keuzes gevolgd zullen gaan worden. Bij het geringste vertrouwen beginnen wij er toch niet aan om mensenlevens in de waagschaal te zetten . Van een beetje kraanmachinist wordt gewoon technisch inzicht verwacht zonder dat deze over een constructeurs bevoegdheid hoeft te beschikken.

Het is mij wel vaker opgevallen dat veel machinisten ondanks hun bedenkingen dit niet of moeilijk vinden kenbaar te maken, toch bij schade of ongevalsituaties kan dat wel eens lelijk opspelen en dat gun ik niemand.

Daarom, schroom niet om je mond open te trekken als je de zaak niet vertrouwd. Dit kan gewoon op een nette collegiale wijze geuit worden en zal meest alleen maar in dank worden af genomen. ;)
Bijlagen
P1040332 Bmf.JPG
P1040332 Bmf.JPG (80.23 KiB) 3272 keer bekeken

jutter
Starter
Berichten: 311
Lid geworden op: wo 3 jun, 2009 15:09

Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw

Bericht door jutter »

J Witteveen schreef:Betreft hijsen van kanaalplaten door de constructie heen.
De naam zegt het al een windverband in de constructie is er voor de wind als het gebouw geheel dicht is met wanden etc.
Dus als er een vak windverband uit moet kan je die er gewoon uithalen daar heb je echt geen constructeur voor nodig.
Veel handiger is het om het vloeren leggen in een staalconstructie, door de staalbouwer te laten doen die zal dan pas de windverbanden er in doen als alle vloeren liggen. Als de staalbouwer alleen de constructie moet zetten zal hij er alles indraaien anders moet hij speciaal terug komen om de windverbanden er in te zetten. (kosten plaatje)
is een goed punt
in ieder geval wel overleg met de staalbouwer en dan evt noodwindverband aanbrengen onder de betreffende vloer , kleine moeite , geeft een stuk meer stabiliteit , de opleg is vaak al niet zoveel , je moet er niet aan denken dat de constructie iets wijkt

Liebherr 27
Starter
Berichten: 822
Lid geworden op: zo 8 nov, 2009 15:54
Locatie: Maassluis

Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw

Bericht door Liebherr 27 »

johanneuteboom schreef:Wij hoeven niet het naadje van de kous te weten, maar ons gevoel zegt gouw genoeg of iets door de beugel kan. Als het vertrouwen niet is in een stabiele constructie horen we dat wel kenbaar te maken.
We hebben ook een deel verantwoording in het gehele plaatje van veilige werksituaties, iedere machinist in de bouw werkzaam weet dat er met enige regelmaat situaties opdoemen welke niet voorzien zijn, we gaan dan toch niet zomaar wat doen lijkt mij.

In een werkoverleg zal al gauw duidelijk zijn of er doordachte en weloverwogen keuzes gevolgd zullen gaan worden. Bij het geringste vertrouwen beginnen wij er toch niet aan om mensenlevens in de waagschaal te zetten . Van een beetje kraanmachinist wordt gewoon technisch inzicht verwacht zonder dat deze over een constructeurs bevoegdheid hoeft te beschikken.

Het is mij wel vaker opgevallen dat veel machinisten ondanks hun bedenkingen dit niet of moeilijk vinden kenbaar te maken, toch bij schade of ongevalsituaties kan dat wel eens lelijk opspelen en dat gun ik niemand.

Daarom, schroom niet om je mond open te trekken als je de zaak niet vertrouwd. Dit kan gewoon op een nette collegiale wijze geuit worden en zal meest alleen maar in dank worden af genomen. ;)
En waar zijn de veiligheidsgordels bij de 2 bouwvakkers op de vloer ?????

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw

Bericht door johanneuteboom »

Ook dat is een punt Liebherr 27, ik heb dat in het werkoverleg kenbaar gemaakt, evenals de rand beveiligingen rond de raveel of trapgaten. Als alle collega's nu ook meer hun mond open doen wordt het veiligheids besef in de bouw wellicht iets duidelijker. Ik krijg meestal als antwoord dat van de 10 kraanmachinisten er hooguit twee zijn welke deze aanwijzingen uiten. (ch)

Foto;
Te vroeg en onzinnig losmaken van de vangkettingen, meest zijn het medewerkers met ervaring in systeemvloeren die verkeerd met de vangkettingen omgaan. Mensen welk geen ervaring hebben is het makkelijker duidelijk te maken, terwijl de zg. ervaren jongens er geen kwaad in zien en gewoon hun gang gaan.

Mijn advies als het enigzins mogelijk is, niet eerder de kettingen los te maken voordat de plaatklem (iets) ontlast is, ook is het dan veiliger om de kettingen aan de andere kant los te maken en hoeft er niet over een belaste klem heen gebogen te worden.
Met een kleine tussenruimte kan dat makkelijk, na het lossen van de vang kan de plaat aangeschoven worden op de juiste maat. Een werkwijze die echt niet veel meer tijd in beslag neemt wanneer je goed op elkaar ingespeeld ben. Als je deze veiligheids punten kenbaar heb gemaakt vindt ik dat je ook je best heb gedaan.

Misschien gaan of moeten we wel toe werken naar een systeem van checklist onder tekenen voor te volgen handelingen bij risicovolle werk-situaties, al is het alleen maar om de machinist te vrijwaren van eventuele aansprakelijkheid. Leuker zou zijn als een ieder zich gewoon aan de beleids-regelgeving houd, hoewel ik denk dat we dat helaas zo niet bereiken. (ch)
Bijlagen
9-4-2010  Zaandam Inverdam 066 Bmf.JPG
9-4-2010 Zaandam Inverdam 066 Bmf.JPG (90.05 KiB) 3161 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”