Risicovolle hijshandelingen in de bouw

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Randy
Forumlid
Berichten: 3670
Lid geworden op: za 11 dec, 2004 22:31
Locatie: Echt

Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw

Bericht door Randy »

Ik wil hierbij wel even een kanttekening plaatsen, want voor de torenkraanmachinisten onder ons zijn haast alle handelingen risicovol. Toolbox, pre-task-meeting, LMRA....zeg het maar...in de praktijk gebeurt er altijd wel iets wat niet volgens de regels gaat. En de communicatie van bovenuit naar de grond en vooral terug is dan erg lastig. Niet terug voeren op het gebruik van portofoons, want het zijn meestal net de mensen die geen portofoon hebben, die vanalles naar boven roepen. En dat versta je toch niet.

Daarom ben ik er voorstander van om inderdaad de machinist minder verantwoording op te leggen. Wij hebben al genoeg aan ons hoofd met al die mensen op de werkvloer en ook buiten de bouw....

Randy
Liebherr LTM1050-3.1

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw

Bericht door johanneuteboom »

Verantwoording kraanmachinist, dat zal nooit minder worden als wat nu van ons gevraagd wordt Randy. Er zijn letterlijk en figuurlijk wel mogelijkheden om de last wat minder zwaar te maken.
Zoals bv. een nog betere beleids en regelgeving.
Waaronder we zouden kunnen denken aan het verplichten van deskundige riggers op werken van enige omvang of werken in een risico gevoelige omgeving.

Ook zouden we kunnen denken aan het invoeren van een op werk afgestemde checklist, waardoor betrokken medewerkers door deze te ondertekenen wellicht een betere zelfbewustheid krijgen.
In de petrochemie en voedings industrie is dit al grotendeels ingevoerd.

Desalniettemin zal de eindverantwoording voor een groot deel altijd aan de machinist blijven, wat mij betreft zal daarom ook eens een keer in de richting van een verantwoordings toeslag in CAO besprekingen meegenomen moeten gaan worden. (ch)

Foto;
het inhijsen van een zg. raveelijzer, wat weer dient om met één of meerdere platen kortere platen een trapgat of andere sparing in de vloer te maken.
Ook hier moeten we wederom weer voorzichtig te werk gaan, de mannen staan rond een open gat te werken , in de praktijk is het nog lang niet altijd zo dat de medewerkers aan een safety line gebonden zijn.
Bijlagen
P1040342 Bmf.JPG
P1040342 Bmf.JPG (90.36 KiB) 3841 keer bekeken

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw

Bericht door johanneuteboom »

We zijn prefab balcon elementen aan het plaatsen, een van de opleg sparingen blijkt niet te passen.
Er moet een nieuw gat worden geboord, echter niet door en door en alleen aan de onderzijde, improviseren maar weer hoe we dat enigszins op een redelijke veilige werkbare wijze kunnen uitvoeren.
Om de stabiliteit wat te waarborgen zijn in overleg een tweetal onderslagen van baddinghout als juk onder de plaat gezet.
Zelf ben ik natuurlijk niet van mijn plaats geweest om bij de les te blijven. (ch)
Bijlagen
P1050704 Bmf.JPG
P1050704 Bmf.JPG (107.35 KiB) 3784 keer bekeken

Gebruikersavatar
stamgast_2
Forumlid
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 11 mar, 2007 20:52
Locatie: Bippen (D)
Contacteer:

Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw

Bericht door stamgast_2 »

Randy schreef: Daarom ben ik er voorstander van om inderdaad de machinist minder verantwoording op te leggen. Wij hebben al genoeg aan ons hoofd met al die mensen op de werkvloer en ook buiten de bouw....

Randy

Is een goed iets voor cao onderhandelingen. Geen verantwoording meer.
Staat het vak straks gelijk met vakkenvullen bij de supermarkt.

Gr Roy
Je hoeft niet alles te vertellen dat je weet.

Gebruikersavatar
japio
Starter
Berichten: 161
Lid geworden op: di 17 apr, 2007 20:29
Locatie: Heemskerk

Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw

Bericht door japio »

Foto;
het inhijsen van een zg. raveelijzer, wat weer dient om met één of meerdere platen kortere platen een trapgat of andere sparing in de vloer te maken.
Ook hier moeten we wederom weer voorzichtig te werk gaan, de mannen staan rond een open gat te werken , in de praktijk is het nog lang niet altijd zo dat de medewerkers aan een safety line gebonden zijn.Bijlagen


Veilig werken is één. Maar ik zie op de foto een heer ( met rode helm) en ervan uitgaand dat deze heer een normaal postuur heeft dan is het valgevaar kleiner dan 2,5 meter oftewel de hoogte waarop valbescherming toegpast moet worden. Deze norm van 2,5 meter is overigens gekozen om een zg "grounder"te voorkomen. Dit wil zeggen dat je ondanks PBM's alsnog de grond kan raken ( reactielengtes van de PBM's samen met je eigen lichaamslengte )
Schijnveiligheid noemen we dit.
Ik kan altijd nog als slecht voorbeeld dienen!

Gebruikersavatar
liebherr-machinist
Starter
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
Locatie: leiden

Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw

Bericht door liebherr-machinist »

Alleen als je heel goed kijkt zie je dat hij op een ladder staat ;) .
En wat betreft de verantwoordelijkheid ik zeg niet geen, maar het is toch te gek voor woorden dat wij ook verantwoordelijk zijn voor dingen die een bouwvakker ook kan weten,dit heet gezond verstand.(helm , harnas enz)

Gebruikersavatar
rapier
Forumlid
Berichten: 4044
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 1:39
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw

Bericht door rapier »

Wil je nu ook nog zeggen dat wij machinisten ook nog verantwoordelijk worden gesteld voor de wandaden van de bouwmannen onder de kraan.
Ken je beter ander werk gaan zoeken.
Met dit risico ken je je werk toch niet verrichten.
Zal het rustig worden hier op het forum.
Allemaal timmelaars op het het forum en geen machinisten meer.
Rapier
Geen last te zwaar voor ap sigaar

Randy
Forumlid
Berichten: 3670
Lid geworden op: za 11 dec, 2004 22:31
Locatie: Echt

Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw

Bericht door Randy »

Zoals Liebherr-machinist al zegt; ik bedoel absoluut niet dat we geen andere verantwoording dragen buiten die van de kraan en draaibereik, maar het is tegenwoordig wel heel makkelijk om machinisten op papier mede-verantwoordelijk te houden voor dingen op het werk, waarop hij geen toezicht kan uitoefenen. Of in elk geval geen directe actie kan ondernemen indien iets mis dreigt te gaan.
De afstand tot de overige werknemers is daar gewoon te groot voor.

Veiligheids-checklists hebben we al voor specifiek werk. Zo moet elke keer dat er een werkbak gebruikt worden zo'n checklist worden doorgenomen, besproken en afgetekend worden door de machinist, gebruiker en opdrachtgever. En ik mag wel zeggen dat dat zeker geen kwaad kan.

Overigens denk ik dat ik wel mag zeggen dat de gemiddelde machinist alert genoeg is om mensen te waarschuwen als er een onveilige situatie dreigt of kan ontstaan en hoe deze te voorkomen. Soms betekent dat niet hijsen voordat een veilige werkomgeving is gegarandeerd en soms betekent het de ketting op spanning houden. Zoals ik recent had bij het leggen van ee breedplaatvloer die slechts voor de helft werd gedragen door een muur. Hier moest eerst een extra onderslag geplaatst worden voor ik de ketting liet zakken.
Liebherr LTM1050-3.1

Gebruikersavatar
liebherr-machinist
Starter
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
Locatie: leiden

Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw

Bericht door liebherr-machinist »

Ik heb een mooi voorbeeld hier over, ik sta een uitrijsteiger uit het gebouw te halen aan de achterkant.
Vraag via de portofoon of er iemand onder loopt of werkt , het andwoord is nee dus ik gaat door ,steiger eruit een verdieping hoger er weer in. zwenk weg staat er ineens een steigerbouwer op mijn treeplank beetje rood van woede.
Of we de volgende keer uit kunnen kijken want hij stond er onder en kreeg vanalles in zijn nek (hij was trouwens bozer op de tunnelploeg dan op mij want hij snapte dat ik het niet kon zien)
Maar hoe je het went of keert de verantwoordelijkheid ligt in dit geval bij de machinist en dat klopt niet vind ik persoonlijk.

jutter
Starter
Berichten: 311
Lid geworden op: wo 3 jun, 2009 15:09

Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw

Bericht door jutter »

een oplossing is natuurlijk dat de verhuurder ook een rigger c\q aanwijspiet standaart meeverhuurt met een kraan , ik geloof dat het in engeland al standaard is

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”