Riggen

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Shai
Starter
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 14 mar, 2007 18:11
Locatie: rotterdam

Kraanmachinist rigger

Bericht door Shai »

Hai,
graag wilde ik wat antwoorden hebben over een voorval die wij vandaag meegemaakt hebben,zou leuk zijn als ik een "preciese"antwoord krijg want de meningen zullen wel gelijk zijn maar kan er op internet weinig van terugvinden.

watskebeurt?
Wij waren vandaag op de maasvlakte aan het werk en hadden een kraan gehuurd om een stalen constructie te zetten,kleine portalen.Nu kwam men het staal brengen en 1 van mijn collega's sprong op de wagen om de vrachtwagen te lossen.
Nu kregen wij na 5 min de opmerking of degene op de wagen (die dus de stroppen aan de kraan vastmaakte) wel een rigger was en zijn papieren had.Die had hij dus niet,nu was het toeval dat ik er ook liep en ik in het bezit ben van een hijsbewijs( een geldige jah).
Dus dacht ik ,nou dan sla ik de last wel aan ,ben immers kraanmachinist,volgens de meneer in kwesgtie mocht dat dus niet en moest ik rigger papieren hebben,nadat ik hem uitgelegd had dat ik kraanmachinist was wilde hij niet van zijn standpunt afwijken.

Mijn vraag;een kraanmachinist is toch zeker wel bevoegd om lasten aan te slaan?

Brand maar los boyzz

Gebruikersavatar
desmoklepje
Starter
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 25 jun, 2006 13:51
Locatie: emmen

Re: Kraanmachinist rigger

Bericht door desmoklepje »

lijkt mij wel je heb toch met je cursus in amerongen of harderwijk ook weken niets anders geleerd dan lasten aanslaan en optillen
bij ons worden de machinisten ook regelmatig als rigger ingezet.
ALS DE HAAN NIET KRAAIT VOOR HET AVONDROOD,GAAT HET MORGEN REGENEN OF DE HAAN IS DOOD

liebherrhc-l
Starter
Berichten: 496
Lid geworden op: do 11 jun, 2009 8:28

Re: Kraanmachinist rigger

Bericht door liebherrhc-l »

Hallo,

Als je je kraanmachinist ben je verantwoordelijk voor de lading die in de kraan hangt.
En of het op een veilige manier de lucht in gaat.
Maar als rigger leer je hoe het echt aangeslagen moet worden.

Ik denk dus officieel dat als kraanmachinist dus niet mag aanpikken.

Maar het is erg raar om daar naar te vragen. Normaal lopen er altijd een paar mensen van de bouw bij.
Die pikken aan en zullen geen papieren hier voor hebben. Als je als kraanmachinist gewoon een oogje in het zijl houd dat het veilig gebeurt
en uitleggen hoe het kan is het ook goed. Heb zelf ook nog geen rigger pappieren en heb al behoorlijk wat aangeslagen.
Vind het trouwens een overdreven reactie om naar de papieren te vragen. Als het goed hangt en veilig gehesen kan worden is het toch goed?
En als je als kraanmachinist er niet mee eens bent zeg je hoe jij het wil hebben.

Maar als kraanmachinist heb je ongeveer wel het inzicht om in te schatten hoe het goed hangt.
En als je ervaring hebt weet je wel hoe het werkt.

Als ik kraanmachinist geweest was had ik het in iedergeval toegelaten.
Mits het veilig gebeurt en het goed hangt.

Dit is puur mijn mening geen oficiele bronnen.

Groetjes Mtichell.

Gebruikersavatar
stamgast_2
Forumlid
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 11 mar, 2007 20:52
Locatie: Bippen (D)
Contacteer:

Re: Kraanmachinist rigger

Bericht door stamgast_2 »

Der is een aparte curcus voor ( rigging en lifting ) welke meer ingaat op het juist inslaan van de last.
En comunicatie met de kraanmachinist.

http://adriamare.net/Training/courses/r ... d-lifting/


Maar ook dichterbij huis.
http://www.somabedrijfsopleidingen.nl/O ... 4801).aspx

Gr Roy
Je hoeft niet alles te vertellen dat je weet.

Gebruikersavatar
desmoklepje
Starter
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 25 jun, 2006 13:51
Locatie: emmen

Re: Kraanmachinist rigger

Bericht door desmoklepje »

bij mammoet hebben ze de cursus ook
ALS DE HAAN NIET KRAAIT VOOR HET AVONDROOD,GAAT HET MORGEN REGENEN OF DE HAAN IS DOOD

Shai
Starter
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 14 mar, 2007 18:11
Locatie: rotterdam

Re: Kraanmachinist rigger

Bericht door Shai »

alvast bedankt voor de reacties,wat de cursussen betreft waar je die kan gaan doen,snap ik wel hoe ik aan die info kan komen,waar het mij om gaat is wrom een kraanmachinist met papieren niet een last zou mogen aanslaan.
Ik las net een reactie met :Als je je kraanmachinist ben je verantwoordelijk voor de lading die in de kraan hangt.
En of het op een veilige manier de lucht in gaat.
Maar als rigger leer je hoe het echt aangeslagen moet worden.

Ik vind dit maar gedeeltijke waar : want op de cursus ( ikw eet niet hoe de cursussen tegenwoordig gaan hoor|) maar de cusrsu die ik gedaan heb 2 jaar avondschool en 4 weken amerongen,is mij toch wel degelijk geleerd Hoe ik een last moest aanslaan en als een machinist verantwoordelijk is voor het veilig de lucht in gaan zal die toch ook moeten weten hoe je veilig de last aanslaat?

Shai
Starter
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 14 mar, 2007 18:11
Locatie: rotterdam

Re: Kraanmachinist rigger

Bericht door Shai »

Even voor alle duidelijkheid,Het was niet de kraanmachinist van de kraan die wij gehuurd hadden die om die papieren vroeg,maar een veiligheidsmannetje van het terrein :)

Gebruikersavatar
Eyeless
Starter
Berichten: 831
Lid geworden op: vr 15 feb, 2008 21:18
Locatie: Verwegnistan
Contacteer:

Re: Kraanmachinist rigger

Bericht door Eyeless »

liebherrhc-l schreef:Hallo,

Ik denk dus officieel dat als kraanmachinist dus niet mag aanpikken.
Wij als kraanmachinisten zijn verantwoordelijk voor wat we hijsen.. Dus als ik vind dat het niet veilig is hoe iemand de last voor mij aanslaat zal ik het zelf moeten doen of hem instrueren toch? Mag dit dan ook niet?
Er wordt geacht dat wij ons vak verstaan en ook die verantwoordelijkheid daarin nemen..
Als wij zelf niet onze lasten mogen aanslaan als Gediplomeert machinisten hoe mogen we dan wel beoordelen of dat het goed gedaan is?? Hoe kunnen wij als machinisten verantwoording nemen voor iets wat we zelf niet mogen?

Ik heb zelf 2 keer erbij gestaan met de kraan dat er door een extern bedrijf een curses gegeven werd over het veilig aanslaan van lasten en aanwijzingen geven aan de machinist..
Laat ik het zo zeggen..Ik heb een 20 minuten bijna op zijn kop in de kraan gelegen van het lachen en ben toen zelf maar is wat gaan helpen.. De instructeur wist niet eens wat je er met een hijsband gebeurt als je hem stropt..
Vervolgens wordt de curses gegeven in 1 dag.. 1 ochtend theorie en 1 middag praktijk en dat aan het soort mensen dat over de basisschool 15 jaar heeft gedaan.. Die mensen krijgen vervolgens hun rigger papieren en moeten bij ons bij de kraan gaan riggen..

Wij hebben dit dus dit zelf op een raffinaderij voor handen gehad.. Hun veiligheid mensen vertelden ons machinisten dus ook dat we zonder de rigger papieren niet mochten riggen..Hier werd binnen 24 ook vanaf gezien met een bijna eenzelfde onderbouwing als ik gaf..

Ik zie dit graag als discussie tegemoet want ik vind het een erg goed item op de veiligheid..
Mvg Marco

Je kan alles hufterproof bouwen..Jammer dat ze elke keer betere hufters uitvinden..

Gebruikersavatar
Whitey
Starter
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 12 mar, 2008 16:47
Locatie: Tynaarlo
Contacteer:

Re: Kraanmachinist rigger

Bericht door Whitey »

Bij mijn vorige baas ben ik vaak als aanpikker meegeweest. met hijsbewijs. nooit geen problemen gehad. 1x silo's geplaats bij een boederij. de gasten van het silo bedrijf wisten zelf niet eens hoe ze een silo moesten hijsen.

En lange vloeren met grote klem hijsen is ook altijd feest met bouwvakkers.

Tegenwoordig knoop ik ook vaak zelf lasten aan de kraan want dan hebben ze het zo aangeslagen dat het volkomen fout is hoe het aan de kraan hangt en dan maak ik het zelf vast om zeker te zijn dat we s'avonds met ons alle de bouw verlaten en niet met de gele wagen + blauwe lampen.

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Kraanmachinist rigger

Bericht door johanneuteboom »

Eyeless schreef:
liebherrhc-l schreef:Hallo,


Wij hebben dit dus dit zelf op een raffinaderij voor handen gehad.. Hun veiligheid mensen vertelden ons machinisten dus ook dat we zonder de rigger papieren niet mochten riggen..Hier werd binnen 24 ook vanaf gezien met een bijna eenzelfde onderbouwing als ik gaf..

Ik zie dit graag als discussie tegemoet want ik vind het een erg goed item op de veiligheid..
Duidelijk verhaal Eyeles, en ik ben het er helemaal mee eens, als een gediplomeerd en gecertificeerd machinist het aanslagwerk afkeurd omdat het niet naar zijn zin is, wordt er gewoonweg niet gehesen, dus wie heb het nu uiteindelijk voor het zeggen. Eigenlijk is het niet zo moeilijk om daar een veiligheids piepeltje van te overtuigen lijkt me, ik zou het graag een keer mee willen maken dat er tegen mij vertelt wordt dat ik niet capabel zou zijn om lasten aan te slaan zonder mijn riggers certificaat. ;N

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”