Steile helling

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
jomeno
Forumlid
Berichten: 1322
Lid geworden op: za 30 mei, 2009 21:18
Locatie: Oostzaan

Re: Steile helling afdalen met hijskraan

Bericht door jomeno »

Ho ho collega ik wilde jouw ervaring niet bekritiseren maar gaf Darius de tip om er eventueel uit zijn omgeving ( iemand die hij persoonlijk kent )
erbij te halen. In mij begintijd als machinst vroeg ik als ik het niet vertrouwde altijd een oude rot uit het vak om raad. Je kan tenslotte van een foto
niet alles bekijken, je weet bv niet hoe de draagkracht van de grond is enz. Stel je voor dat iemand die geen machinist is zomaar wat op dit forum zet
en je voert dit uit. Maar daar twijfel ik niet aan, we zijn tenslotte toch allemaal vakidioten ! Gr René

Gebruikersavatar
liebherr-machinist
Starter
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
Locatie: leiden

Re: Steile helling afdalen met hijskraan

Bericht door liebherr-machinist »

jomeno schreef:Ho ho collega ik wilde jouw ervaring niet bekritiseren maar gaf Darius de tip om er eventueel uit zijn omgeving ( iemand die hij persoonlijk kent )
erbij te halen. In mij begintijd als machinst vroeg ik als ik het niet vertrouwde altijd een oude rot uit het vak om raad. Je kan tenslotte van een foto
niet alles bekijken, je weet bv niet hoe de draagkracht van de grond is enz. Stel je voor dat iemand die geen machinist is zomaar wat op dit forum zet
en je voert dit uit. Maar daar twijfel ik niet aan, we zijn tenslotte toch allemaal vakidioten ! Gr René
Dan neem ik mijn woorden direkt terug (Y)

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Steile helling afdalen met hijskraan

Bericht door dr crane »

mooi bijna iedereen blijft lekker om de brij heen draaien, nouja Rapier is tenminste helder, maar je kunt de vraag ook aan je zelf stellen. als je wilt verkanten ( zo heet dat ) moet je er vanuit gaan dat je de zwaarste kant aan de lage kant houdt en dat als je zou kantelen je niet op de mast valt , je moet natuurlijk aftoppen om het zwaartepunt zo laag mogelijk te krijgen (anders krijg je het heistelling effect) je rijdt dan dus achteruit de helling af en dan houd je je mast veilig , je ballast laag en de controle om terug op te klimmen en kom je niet klem te staan met een mast die de grond gaat raken bij het omlaagrijden. het is natuurlijk zo dat de grootste druk op de hoogste kant van de rupsen komt , maar dat wil je net , daarmee ben je altijd baas over je kraan (A)
a daily check , keeps the undertaker away

Gebruikersavatar
ex455
Forumlid
Berichten: 3531
Lid geworden op: zo 24 apr, 2005 12:51
Locatie: oud-gastel

Re: Steile helling afdalen met hijskraan

Bericht door ex455 »

Ik hou het ballast altijd boven.Dan kun je echt flink schuinstaan zonder om te gaan.Of je moet een last van een paar ton in je haak kunnen hangen(iets wat je ff oppakt en dan kun je er ook achteruit inrijden)Maar waarom niet even de ramp wat flauwer maken.Het zand kan losser zijn dan je denkt waardoor je kraan verder voorover kiepert dan je verwacht maar dan worden het moeilijk om terug te gaan(kun je maar 1 ding doen en dat is doorrijden naar beneden en niet twijfelen).Maar er zal altijd wel iets op de werf aanwezig zijn om de helling wat aan te passen zodat je zonder risico erin kunt karren.

Gebruikersavatar
Ron
Forumlid
Berichten: 3506
Lid geworden op: wo 9 nov, 2005 22:55
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Steile helling afdalen met hijskraan

Bericht door Ron »

De vraag is inmiddels ruim 5 weken oud. Zou Darias al niet onderin zijn put staan? Ben wel benieuwd hoe hij dat gedaan heeft.
Ron van der Velpen
Hoogeveen

http://www.vandervelpen.nl

Darius
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: za 25 jun, 2011 8:24

Re: Steile helling afdalen met hijskraan

Bericht door Darius »

Beste collega's,

Het spijt me voor deze late reactie maa met het bouwverlof en de uitstel van de werken hebbben we ons gezond verstand gebruikt. Ik heb idd de raad gevraagd aan een oude rot van het vak tevens zijn ze komen kijken en hebben ze uiteindelijk besloten om de kraan langs de weg (onder politie begeleiding) naar de andere kant van te tunnel te rijden. De Talud was te stijl en ik zou daar tevens moeten schranken hebben.
Bedankt aan iedereen voor hun leerrijke reacties :)

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”