Steile helling
Moderator: Tim
Advertentie post before
Steile helling
Hey
Zoek een beetje raad over hoe ik het best een steile helling afdaal met een hijskraan. Betreft een bm600 60tons kraan met een giek van 45,7 m met deze zou ik binnenkort in een put moeten afdalen wie weet raad?
Zoek een beetje raad over hoe ik het best een steile helling afdaal met een hijskraan. Betreft een bm600 60tons kraan met een giek van 45,7 m met deze zou ik binnenkort in een put moeten afdalen wie weet raad?
Re: steile helling afdalen
er zitten hier een aantal hele goeie vakmensen die je waarschijnlijk goed kunnen adviceren , toch denk ik dat ze iets meer info willen hebben (en miss. een foto van de heling) om je van dienst te kunnen zijn
- liebherr-machinist
- Starter
- Berichten: 878
- Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
- Locatie: leiden
Re: Steile helling afdalen met hijskraan
mast zo recht mogelijk en de ballast aan de achtekant houden(de hoge kant) beste ook de sprockets achterhouden en dan voorzichtig vooruit de helling af .
Als je weer omhoog wilt moet je de mast rechtophouden ballast achterhouden (de hoge kant) en dan achteruit de helling op.
Staat als het goed is vermeld in het instructie boek waar op te letten en hoe steil de helling mag/kan zijn.
Als je weer omhoog wilt moet je de mast rechtophouden ballast achterhouden (de hoge kant) en dan achteruit de helling op.
Staat als het goed is vermeld in het instructie boek waar op te letten en hoe steil de helling mag/kan zijn.
Re: Steile helling afdalen met hijskraan
deze kobelco bm 600 met een giekje van 45,7 meter moet naar beneden komende week, zal allesinds het boekje nakijken en bedankt voor de raad , nog nooit een steile helling afgegaan moet voor alles de eerste keer zijn
- Bijlagen
-
- kobelco bm 600
- P1030307 (Kopie).JPG (57.13 KiB) 5622 keer bekeken
Re: Steile helling afdalen met hijskraan
De te nemen afdaling
- Bijlagen
-
- de helling/afdaling
- P1030309 (Kopie).JPG (127.5 KiB) 5598 keer bekeken
Re: Steile helling afdalen met hijskraan
Omhoog met de mast rechtop en dan achteruit ? De kans dat je achterover gaat als je van het taluud een "dompie"maakt naar het vlakke maaiveldliebherr-machinist schreef:mast zo recht mogelijk en de ballast aan de achtekant houden(de hoge kant) beste ook de sprockets achterhouden en dan voorzichtig vooruit de helling af .
Als je weer omhoog wilt moet je de mast rechtophouden ballast achterhouden (de hoge kant) en dan achteruit de helling op.
Staat als het goed is vermeld in het instructie boek waar op te letten en hoe steil de helling mag/kan zijn.
is dan wel erg groot. Maar goed ieder doet het op z'n eigen manier en iedere situatie is anders. Persoonlijk top ik liever flink af om de kraan in balans
te krijgen en gewoon vooruit omhoog en omlaag, maar goed dat is ieder zijn eigen keus. gr René
P.S Darius,vraag het aan iemand met vele jaren ervaring en desnoods of iemand komt kijken !
Re: Steile helling afdalen met hijskraan
Ik zou achter uit naar beneden gaan met de sprockets aan de voorkant.
Eerst de giek op +\- 20 graden zetten en de kraan laten dompen en dan voorzichtig laten dalen. Omdat je altijd wordt geleerd om de sprockets achter te houden bij zware rij belasting, moet je nu de sprockets voor houden. Vanwege het feit dat je nu tijdens de afdaling de rupsen precies contra gaat gebruiken. Zo blijft je rups strak onder de kraan.
Zet je kraan recht voor de afdaling en ga niet schranken tijdens deze rit. Een helling van 1:3 mag geen probleem zijn. Maar hou je giek ten opzichte van het maaiveld op 45 graden.
Na dit een paar keer gedaan te hebben is dit ook mogelijk met last, maar blijf er bij nadenken.
Wil je weer naar boven draai je je rijwerk om en ga je met de sprockets achter weer naar boven.
Groetjes rapier
Eerst de giek op +\- 20 graden zetten en de kraan laten dompen en dan voorzichtig laten dalen. Omdat je altijd wordt geleerd om de sprockets achter te houden bij zware rij belasting, moet je nu de sprockets voor houden. Vanwege het feit dat je nu tijdens de afdaling de rupsen precies contra gaat gebruiken. Zo blijft je rups strak onder de kraan.
Zet je kraan recht voor de afdaling en ga niet schranken tijdens deze rit. Een helling van 1:3 mag geen probleem zijn. Maar hou je giek ten opzichte van het maaiveld op 45 graden.
Na dit een paar keer gedaan te hebben is dit ook mogelijk met last, maar blijf er bij nadenken.
Wil je weer naar boven draai je je rijwerk om en ga je met de sprockets achter weer naar boven.
Groetjes rapier
Geen last te zwaar voor ap sigaar
Re: Steile helling afdalen met hijskraan
ik sluit me volledig aan bij "liebherr-machinist"!
let wel, ik ben geen rupskraanmachinist en heb hier dus geen ervaring in maar zijn logica klopt mijns inziens wel! volledig optoppen en de ballast achter houden om zodoende zo min mogelijk gewicht aan de diepe kant en zoveel mogelijk gewicht aan de hoge kant van de helling te houden, zo heb je het minste kans om voorover van het taluud te kiepen.
let wel, ik ben geen rupskraanmachinist en heb hier dus geen ervaring in maar zijn logica klopt mijns inziens wel! volledig optoppen en de ballast achter houden om zodoende zo min mogelijk gewicht aan de diepe kant en zoveel mogelijk gewicht aan de hoge kant van de helling te houden, zo heb je het minste kans om voorover van het taluud te kiepen.
Re: Steile helling afdalen met hijskraan
ik zou er gewoon vooruit uitrijden en de giek een heel stuk aftoppen maar dat is mijn mening weet niet hoe andere hier over denken
- liebherr-machinist
- Starter
- Berichten: 878
- Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
- Locatie: leiden
Re: Steile helling afdalen met hijskraan
Heren mag ik er even op wijze dat de persoon die dit moet gaan doen nog nooit van een talud is afgegaan als hij de mast, dus gaf ik heb het advies hoe het beschreven is.
Hoe Rapier het zegt kan ook, maar vergeet niet dat als je de kraan achteruit laat dompen dit voor de eerste keer eng is en tegen je gevoel in gaat.
Wat betreft het vooruit er uit rijden, ik heb dit zelf moeten doen op een helling van 3 meter lang en een hoogte verschil van een meter, de voorkant van de rupsen kwam ongeveer een meter de lucht in en nadat ik de hoofd mast had afgetopt naar de 45 graden (ongeveer 40 meter hoofd en 40 meter jib) kwam de kraan pas heel langzaam voorover. Het is voor de eerste keer ook niet prettig om te doen.
En René, de ervaring zit er bij mij genoeg in denk ik, maar jij leest het verkeerd. Als je de ballast aan de hoge kant houdt en de mast recht omhoog (zoals voorgeschreven bij Liebherr), dan maak je juist een hele kleine domp, omdat je gewicht gelijk naar beneden wilt. Doe je dit anders om, dan blijft de kraan klimmen omdat het gewicht aan de lage kant blijft.
Hoe Rapier het zegt kan ook, maar vergeet niet dat als je de kraan achteruit laat dompen dit voor de eerste keer eng is en tegen je gevoel in gaat.
Wat betreft het vooruit er uit rijden, ik heb dit zelf moeten doen op een helling van 3 meter lang en een hoogte verschil van een meter, de voorkant van de rupsen kwam ongeveer een meter de lucht in en nadat ik de hoofd mast had afgetopt naar de 45 graden (ongeveer 40 meter hoofd en 40 meter jib) kwam de kraan pas heel langzaam voorover. Het is voor de eerste keer ook niet prettig om te doen.
En René, de ervaring zit er bij mij genoeg in denk ik, maar jij leest het verkeerd. Als je de ballast aan de hoge kant houdt en de mast recht omhoog (zoals voorgeschreven bij Liebherr), dan maak je juist een hele kleine domp, omdat je gewicht gelijk naar beneden wilt. Doe je dit anders om, dan blijft de kraan klimmen omdat het gewicht aan de lage kant blijft.