Hijsen van een zeecontainer

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Hijsen van een zeecontainer

Bericht door johanneuteboom »

Het lijkt er op Jelmer

Twee maal een vaste tweesprong in de ramshorn, daar aan beide een 16 meter tien tons roundsling dubbel gehangen in de twee sprong.

In de nek daarvan een 25 tons harp met twee zes meter lange 10 tons ketting lengen.

Dus jou plaatje enigzins op de kop houden en je zit aardig in de richting, de platte hijsband is dan wel de roundsling.

Jelmer
Starter
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 5 feb, 2007 20:59
Locatie: Verderop

Re: Hijsen van een zeecontainer

Bericht door Jelmer »

Afbeelding

Uiteraard kloppen de verhoudingen en tonnages niet met de afbeelding....

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Hijsen van een zeecontainer

Bericht door johanneuteboom »

Daar mag je mee rekenen Jelmer,

Totale lengte ongeveer zestien meter.

Gebruikersavatar
crawlerguy in disquise
Starter
Berichten: 192
Lid geworden op: di 11 dec, 2007 19:54
Locatie: Akersloot

Re: Hijsen van een zeecontainer

Bericht door crawlerguy in disquise »

figuren die bijkans hun nek breken met hun commentaren zonder de zaken eerst eens goed te bestuderen leggen het meest gewoon af.
Ook voor jou Arie H.


Div. discusies zijn er de afgelopen jaren gepasseerd hier en nog steeds heb ik vier poten onder mijn stoel, maar schroom niet met geven van reactie's ik blijf het in ieder geval waarderen hopende op iets nuttigs waarbij ik ook nog van kan leren ;)

Als je denkt dat die poten nog onder je stoel zitten komt echt door het feit dat je alle kritiek of commentaar in de wind slaat cq. naast je neer legt met een air van "ik weet het toch wel " :niet leuk
En als we dat toch even terug gaan naar het begin.... het hijsen van een container mag volgens de fabrikant alleen met een speciaal daarvoor ontworpen container spreader in combinatie met daarvoor ontworpen "hijssleutels" voor in de twistlocks ;E
OPLICHTER IN VERTIKAAL TRANSPORT

Gebruikersavatar
J Witteveen
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 13220
Lid geworden op: zo 7 jun, 2009 18:51
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: Veilig hijsen van een zee container

Bericht door J Witteveen »

johanneuteboom schreef:
dennis17 schreef:
jutter schreef:dus niet zo? , je moet wat
Twee kranen dit werk laten doen is een puur betere oplossing.
Zelf kom ik natuurlijk ook wel eens zo'n en te hijsen beladen veertig voeter tegen, som dan altijd de risico's op richting opdracht gever.
Met een spreidhoek van 60 graden of minder zal er niet gauw iets gebeuren met een evenwichtig beladen 40 voets container, mits minder dan een vijfentwintig ton bruto gewicht.
En, ik heb er al wat in de kraan gehad, waarbij ik (gelukkig) nog nooit een vervormde container heb achter gelaten.
Maar wat niet is zou nog kunnen komen, dus worden we wel steeds waakzamer.

Desalniettemin blijft mijn wens om dit werk toch met twee kranen uit te voeren wanneer er geen spraeder voorhanden is.
Helaas hebben wij het niet altijd voor het zeggen, al mag je natuurlijk in ons vrije kikkerlandje wel alles zeggen. ;)
Grappig dit kwam ik op pagina 3 tegen van deze klets afdeling !
Dit is een eindeloze discussie !
Niemand kan hier zeggen of de 4 kettingen gelijk belast worden !
Dit lukt alleen als je in elke ketting een loadcell hangt ! en ik denk dat je schrikt van de verschillen in de ketting.
vroeger waren we jong en draaiden we op antieke kranen. Nu zijn we antiek en draaien op jonge kranen

Gebruikersavatar
stamgast_2
Forumlid
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 11 mar, 2007 20:52
Locatie: Bippen (D)
Contacteer:

Re: Hijsen van een zeecontainer

Bericht door stamgast_2 »

crawlerguy in disquise schreef:
figuren die bijkans hun nek breken met hun commentaren zonder de zaken eerst eens goed te bestuderen leggen het meest gewoon af.
Ook voor jou Arie H.


Div. discusies zijn er de afgelopen jaren gepasseerd hier en nog steeds heb ik vier poten onder mijn stoel, maar schroom niet met geven van reactie's ik blijf het in ieder geval waarderen hopende op iets nuttigs waarbij ik ook nog van kan leren ;)

Als je denkt dat die poten nog onder je stoel zitten komt echt door het feit dat je alle kritiek of commentaar in de wind slaat cq. naast je neer legt met een air van "ik weet het toch wel " :niet leuk
En als we dat toch even terug gaan naar het begin.... het hijsen van een container mag volgens de fabrikant alleen met een speciaal daarvoor ontworpen container spreader in combinatie met daarvoor ontworpen "hijssleutels" voor in de twistlocks ;E
Het hijsen van een zee container mag wel. (alleen wel de daar voor bestemde containers nemen. Wij hebben ze met 4 verzonken hijsogen. Ik meen dat ze een wll van 18 hebben.)
Zware containers pakken we met een spreader of staan al in een hijsframe

Gr Roy
Je hoeft niet alles te vertellen dat je weet.

Gebruikersavatar
stamgast_2
Forumlid
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 11 mar, 2007 20:52
Locatie: Bippen (D)
Contacteer:

Re: Hijsen van een zeecontainer

Bericht door stamgast_2 »

Afbeelding
Je hoeft niet alles te vertellen dat je weet.

Gebruikersavatar
stamgast_2
Forumlid
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 11 mar, 2007 20:52
Locatie: Bippen (D)
Contacteer:

Re: Hijsen van een zeecontainer

Bericht door stamgast_2 »

Afbeelding

Speciaal een hijsoog er achter. Zo kunnen ze met alle normale containers mee. Ook zit er netjes bij de container hoelang en hoe zwaar het hijsgereedschap moet zijn als de container vol zou zijn.
Je hoeft niet alles te vertellen dat je weet.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”