Hijsen van een zeecontainer
Moderator: Tim
Advertentie post before
- Regay De schotgay
- Starter
- Berichten: 798
- Lid geworden op: di 5 sep, 2006 20:13
- Locatie: Zwaag
Re: Hijsen van een zeecontainer
Arie H schreef:Wie weet, ontstaat er wel een polonaise.johanneuteboom schreef:Ik probeer het een beetje gezellig te houden ,
Geertyke rijdt weer flink in het ezelenspoor mee, mans hoor.
(Ome Arie h) Even voor de duidelijkheid; we zijn naar mijn weten geen familie.
Re: Hijsen van een zeecontainer
Zo ingewikkeld is dit allemaal niet. We hebben een zeecontainer van 23 ton, opgehangen aan twee zijdes, 11.5 ton per zijde. Door de gekozen lengte van het hijsgereedschap is de bridlehoek +/- 30 graden, gegokt op basis van MS Paint. Wie vroeger bij natuurkunde heeft opgelet kan met vectoren de extra belasting uitrekenen op de hijsmiddelen. Mijn calculator komt afgerond op 12 ton per zijde. Een 10-tons polyester sling per kant is net niet genoeg, maar dubbelgevouwen is de theoretische 20-ton meer dan genoeg. Zelfs als je daar nog wat marge af trekt door de kleine shackles.
Dan de stukjes ketting tussen hijshaak en de dubbelgevouwen sling. Per kant twee kettingen, 10 ton per ketting. Doordat de band 'vrij' kan draaien aan de andere kant worden beide kettingen gelijk belast. Dus aftrek van punten zoals bij een direct verbonden viersprong is er niet.
Als laatste de tweesprong onderaan. Beide tweesprongen krijgen de hierboven berekende 12 ton te verduren. Met een hoek van 30-40 graden is dat is dat 6.5 ton per ketting. Dat is meer dan 10 ton.
Klopt dit een beetje?
Dan de stukjes ketting tussen hijshaak en de dubbelgevouwen sling. Per kant twee kettingen, 10 ton per ketting. Doordat de band 'vrij' kan draaien aan de andere kant worden beide kettingen gelijk belast. Dus aftrek van punten zoals bij een direct verbonden viersprong is er niet.
Als laatste de tweesprong onderaan. Beide tweesprongen krijgen de hierboven berekende 12 ton te verduren. Met een hoek van 30-40 graden is dat is dat 6.5 ton per ketting. Dat is meer dan 10 ton.
Klopt dit een beetje?
Re: Hijsen van een zeecontainer
Nee. Haal de voorschriften er maar bij van de hijsmaterialenfabrikanten.
Een kettingviersprong die belast wordt tussen de 0 en 45 graden, heeft een werklastfactor van 2,1. Met parten van 10 ton geeft dit een totaal van 21 ton aan.
De 10-tons dubbel geslagen hijsband met een kleine binnenhoek(zoals een sluiting) komt niet verder als een werklast van 1,4 of zelfs 1!
Kijk, het zal allemaal niet breken, maar als we het hier op de letters/cijfers willen spelen zijn dit gewoon de harde feiten.
Een kettingviersprong die belast wordt tussen de 0 en 45 graden, heeft een werklastfactor van 2,1. Met parten van 10 ton geeft dit een totaal van 21 ton aan.
De 10-tons dubbel geslagen hijsband met een kleine binnenhoek(zoals een sluiting) komt niet verder als een werklast van 1,4 of zelfs 1!
Kijk, het zal allemaal niet breken, maar als we het hier op de letters/cijfers willen spelen zijn dit gewoon de harde feiten.
Liebherr.NL is een fotoboek over de historie van Liebherr in Nederland.
Re: Hijsen van een zeecontainer
Dat bedoel ik nu met een werklast tabel lezen. Als we allemaal met onze eigen "ik vind dat" manier gaan werken kunnen de werklast voorschriften de vuilbak wel in. En kom maar eens met een natuurkundig verhaal aan als er stront aan de knikker is...........
- Eyeless
- Starter
- Berichten: 831
- Lid geworden op: vr 15 feb, 2008 21:18
- Locatie: Verwegnistan
- Contacteer:
Re: Hijsen van een zeecontainer
Iedereen kan wel moedig doen , en 99 uit 100 zal het goed gaan..Maar als het mis gaat en je kettingwerk klopt niet sta je als machinist gewoon voor het hekje bij de rechtbank..En dan kan iedereen een oude rot zijn maar als je niet volgens de regels hijst en het gaat fout ben je gewoon klaar en sta je voor dat hekje.. Oude rot of niet , hou je gewoon aan de regels..
Mvg Marco
Je kan alles hufterproof bouwen..Jammer dat ze elke keer betere hufters uitvinden..
Je kan alles hufterproof bouwen..Jammer dat ze elke keer betere hufters uitvinden..
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Hijsen van een zeecontainer
Naast de korte twee sprong voorlopers werk ik met alleen maar met enkele lengen van 10 ton gecertificeerd gr.100 kettingwerk.johanneuteboom schreef:Foto Wk 12 ;
Enkele nachten 23 ton zware veertig voeters laden Amsterdam westpoort,
met flinke lange tien tons lengen geen enkel probleem.
Voordeel t.o.v. een vaste viersprong is dat er meest met een hogere factor gewerkt kan worden mits de lastspanning evenredig verdeeld wordt over de samengestelde lengen.
Een factor 1.4 halen uit een vaste tweesprong bij een hoek van 0 t/m 45 gerekend vanuit de loodlijn is een vast gestelde tabelwaarde en alzo ook niets bijzonders.
Factor 2.1 tabelwaarde voor een viersprong is hoofdzakelijk berekend vanuit het gegeven dat een praktische gelijkblijvende hijsspanning per leng bijna nooit haalbaar is.
Zondermeer heb ik begrip voor al diegene die een meest simpel en zekere tabelwaarde aanhoudt, waren het niet dat ik hier vaak genoeg praktijk voorbeelden zie waar men dat even vergeten is , maar ook haast nooit iemand op reageerd.
Re: Hijsen van een zeecontainer
Qua belasting maakt het geen zak uit of 4 kettingen via één topschalm aan de haak hangen of dat ze afzonderlijk in de haak hangen, het wordt gewoon gezien als werken met een viersprong.
Kan jij zo zien of alle vier de parten evenveel belast wordt? Zijn de containers gelijkmatig beladen, is er geen vervorming zodat 2 kettingen meer voor hun kiezen krijgt? Is de lengte van elke ketting exact hetzelfde?
Natuurlijk zijn er meer voorbeelden hiervan te zien op het BMF, maar pretenderen die machinisten dat ze 100% veilig werken, c.q. de wijsheid in pacht hebben?
Kan jij zo zien of alle vier de parten evenveel belast wordt? Zijn de containers gelijkmatig beladen, is er geen vervorming zodat 2 kettingen meer voor hun kiezen krijgt? Is de lengte van elke ketting exact hetzelfde?
Natuurlijk zijn er meer voorbeelden hiervan te zien op het BMF, maar pretenderen die machinisten dat ze 100% veilig werken, c.q. de wijsheid in pacht hebben?
Liebherr.NL is een fotoboek over de historie van Liebherr in Nederland.
Re: Hijsen van een zeecontainer
Johan! Om te beginnen een compliment voor de mooie foto's die je geplaatst hebt Is altijd leuk om ''gewone'' werkfoto's te bekijken.
En misschien een TIP! Neem in het vervolg als je een container moet hijsen alstublieft zo'n container spreader mee, en neem daar een mooie foto van en zet die op het forum! Dat scheelt nl. 2 volle pagina's gezeik van allerlei experts
Je doet het nl. toch nooit goed
Gr Plm-fan
En misschien een TIP! Neem in het vervolg als je een container moet hijsen alstublieft zo'n container spreader mee, en neem daar een mooie foto van en zet die op het forum! Dat scheelt nl. 2 volle pagina's gezeik van allerlei experts
Je doet het nl. toch nooit goed
Gr Plm-fan
Wij slaan over, maar niet door....
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Hijsen van een zeecontainer
Dank je PLM fan, ik vermaak mij nog best.
figuren die bijkans hun nek breken met hun commentaren zonder de zaken eerst eens goed te bestuderen leggen het meest gewoon af.
Ook voor jou Arie H.
Als je goed kijkt en leest kom je wellicht tot andere conclusie (al denk ik dat je dat echt niet wilt gezien eerdere ervaringen), zie je bv. hoe enkele ketting lengen zijn aangeslagen, containers welke enigzins flexibel zijn en ook nog gelijkmatig zijn beladen maken samen met een doordachte aanslag gelijkblijvende hijspanning in de lengen.
Enige vaste samenstel zijn de twee voorlopers waar de dubbele slings vrij zoekend aan hangen, factor 1.4 rekenen voor het dubbel tweespan ketting en slings is mede daardoor een goed onderbouwd uitgangs punt.
Wel teken ik hierbij aan dat het zeker afhankelijk is van de toegepaste aanslag configuratie gelijkblijvende spanning en hoek minder dan 45gr vanuit loodlijn.
Dat betekend 28 ton werkbelasting zonder zorgen gezien mijn eerdere berichtgeving in uitgelegde configuratie.
Maar we hebben het hier over hijswerk van netto 23 ton, daar zou ik al me helemaal niet druk om maken.
Div. discusies zijn er de afgelopen jaren gepasseerd hier en nog steeds heb ik vier poten onder mijn stoel, maar schroom niet met geven van reactie's ik blijf het in ieder geval waarderen hopende op iets nuttigs waarbij ik ook nog van kan leren
figuren die bijkans hun nek breken met hun commentaren zonder de zaken eerst eens goed te bestuderen leggen het meest gewoon af.
Ook voor jou Arie H.
Als je goed kijkt en leest kom je wellicht tot andere conclusie (al denk ik dat je dat echt niet wilt gezien eerdere ervaringen), zie je bv. hoe enkele ketting lengen zijn aangeslagen, containers welke enigzins flexibel zijn en ook nog gelijkmatig zijn beladen maken samen met een doordachte aanslag gelijkblijvende hijspanning in de lengen.
Enige vaste samenstel zijn de twee voorlopers waar de dubbele slings vrij zoekend aan hangen, factor 1.4 rekenen voor het dubbel tweespan ketting en slings is mede daardoor een goed onderbouwd uitgangs punt.
Wel teken ik hierbij aan dat het zeker afhankelijk is van de toegepaste aanslag configuratie gelijkblijvende spanning en hoek minder dan 45gr vanuit loodlijn.
Dat betekend 28 ton werkbelasting zonder zorgen gezien mijn eerdere berichtgeving in uitgelegde configuratie.
Maar we hebben het hier over hijswerk van netto 23 ton, daar zou ik al me helemaal niet druk om maken.
Div. discusies zijn er de afgelopen jaren gepasseerd hier en nog steeds heb ik vier poten onder mijn stoel, maar schroom niet met geven van reactie's ik blijf het in ieder geval waarderen hopende op iets nuttigs waarbij ik ook nog van kan leren