Buitenlandse bedrijven - hijsen in NL

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
swa
Starter
Berichten: 504
Lid geworden op: do 19 okt, 2006 18:42
Locatie: Stabroek

Re: Buitenlandse bedrijven - hijsen in NL

Bericht door swa »

Ik ben het er volkomen mee eens dat je minstens je vakbekwaamheid moet kunnen tonen door, hetzij een diploma of attest of gewoon door je jarenlange ervaring. Persoonlijk vindt ik het laatste het belangrijkst,want je kan net van school komen en 84 diploma's hebben maar GEEN ervaring. En dat stoort mij het meest. In Nederland kan je naar de Machinistenschool. In Belgie kennen we dat niet,maar hier zie je ook bijna geen jongens onder de 25 jaar op een kraan. In Nederland gaan ze al op hun 18 of 19 jaar op de kraan. Dan kan je toch nooit genoeg ervaring opgebouwd hebben om diverse situaties in te kunnen schatten . Natuurlijk moet iedereen het leren,maar waar ik het meeste problemen mee heb is,dat die jongens op hun borst kloppen en zeggen dat ze een tcvt attest hebben op hun 19e,terwijl die Pool bv met 35 jaar ervaring in de bouw,niet met een kraan zou kunnen draaien omdat hij misschien analfabeet is,of niet kan lezen of Nederlands praten.
Ik ben wel voorstander dat ze in de gehele EU een attest ontwikkelen die in alle landen van de EU geldig is,en niet dat elk land afzonderlijk een attest invoert of in sommige landen zelfs helemaal niets nodig is.
Cowboys zul je helaas overal wel tegenkomen,maar vakbekwaamheid kan je op verschillende manieren interpreteren .
catfan

Gebruikersavatar
gaetan
Forumlid
Berichten: 3070
Lid geworden op: zo 15 feb, 2009 18:45
Locatie: zeebrugge belgie

Re: Buitenlandse bedrijven - hijsen in NL

Bericht door gaetan »

swa. over een EU attest heb je een zeer goeie punt (Y) . maar over belgie zit je redelijk mis . ik heb na mijn 7de (laatste) jaar op school waar ik vrachtwagen bestuurder volgde. een opleiding gevolgd via de vdab voor mobiele kraanman . in oostende. die opleiding centrum werk daar met de bouwfonds. je kan via hen ook terecht komen bij sarens training center, zo heeft een collega zijn opleiding gedaan. over de leeftijd gesproken : ik ben 25jaar , in mei 26j. in april zal ik 5jaar ervaring hebben als kraanbestuurder. dus er zijn jonge kraanmannen en opleiding centra's in belgie voor toekomstige kraanbestuurders.
grtz gaetan

corne van de
Starter
Berichten: 58
Lid geworden op: ma 9 apr, 2007 18:52
Locatie: dronten
Contacteer:

Re: Buitenlandse bedrijven - hijsen in NL

Bericht door corne van de »

Ja voor een jaar of wat geleden hadden we een rupskraan verhuurt in Portugal en prompt moest deze kraan een koprol maken en was total los verklaard. Toen begon het gesodemieter in Den Haag met Nationale Nederlanden. De Portugese machinist was niet vakbekwaam, geen hijsbewijs, dus geen uitkering.

Zijn toen naar de dure mensen geweest in Portugal en daar vertelde men ons dat de machinist een zeeman’s boekje moest hebben of een groot rijbewijs voor de vrachtwagen om de kraan te mogen bedienen.
Dit was internationaal geregeld op dat moment, een jaar of 20 geleden. Nationale Nederlanden heeft toen wel uitbetaald, omdat de machinist een grootrijbewijs had.
Maar wij waren onze mooie Prietman kwijt, ex-Piet Feenstra. Deze kwam in stukken en brokken terug naar Nederland. Rapier loopt nog rood aan als hij het hoort.
Ik vraag mij af hoe het nu is geregeld in Europees verband met verzekeringen, buitenlandse machinisten en hun vakbekwaamheid.
het kan altijd beter met hijsen.

swa
Starter
Berichten: 504
Lid geworden op: do 19 okt, 2006 18:42
Locatie: Stabroek

Re: Buitenlandse bedrijven - hijsen in NL

Bericht door swa »

tja, dat is een heel andere kwestie natuurlijk. Zoals ik al zei, cowboys heb je overal zitten,en zullen er altijd wel zijn.
catfan

swa
Starter
Berichten: 504
Lid geworden op: do 19 okt, 2006 18:42
Locatie: Stabroek

Re: Buitenlandse bedrijven - hijsen in NL

Bericht door swa »

gaetan schreef:swa. over een EU attest heb je een zeer goeie punt (Y) . maar over belgie zit je redelijk mis . ik heb na mijn 7de (laatste) jaar op school waar ik vrachtwagen bestuurder volgde. een opleiding gevolgd via de vdab voor mobiele kraanman . in oostende. die opleiding centrum werk daar met de bouwfonds. je kan via hen ook terecht komen bij sarens training center, zo heeft een collega zijn opleiding gedaan. over de leeftijd gesproken : ik ben 25jaar , in mei 26j. in april zal ik 5jaar ervaring hebben als kraanbestuurder. dus er zijn jonge kraanmannen en opleiding centra's in belgie voor toekomstige kraanbestuurders.
grtz gaetan
Ik zei dat er maar WEINIG machinisten zijn onder de 25,niet GEEN!
Natuurlijk heb je uitzonderingen,maar over het algemeen zijn ze dun bezaaid .
Je kan het hijswerk en kranen van nu,niet vergelijken met die van 25à30 jaar geleden.Toen kon en mocht alles ( toch in Belgie) en toch gebeurden er relatief weinig ongevallen. De kunst was ( en is nog steeds) om situaties correct inschatten. Als je dat goed kan,dan maakt het niet veel uit of je 19 jaar of 60 bent!
catfan

Gebruikersavatar
gaetan
Forumlid
Berichten: 3070
Lid geworden op: zo 15 feb, 2009 18:45
Locatie: zeebrugge belgie

Re: Buitenlandse bedrijven - hijsen in NL

Bericht door gaetan »

dat is zeer juist swa.

Gebruikersavatar
stamgast_2
Forumlid
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 11 mar, 2007 20:52
Locatie: Bippen (D)
Contacteer:

Re: Buitenlandse bedrijven - hijsen in NL

Bericht door stamgast_2 »

swa schreef:
gaetan schreef:swa. over een EU attest heb je een zeer goeie punt (Y) . maar over belgie zit je redelijk mis . ik heb na mijn 7de (laatste) jaar op school waar ik vrachtwagen bestuurder volgde. een opleiding gevolgd via de vdab voor mobiele kraanman . in oostende. die opleiding centrum werk daar met de bouwfonds. je kan via hen ook terecht komen bij sarens training center, zo heeft een collega zijn opleiding gedaan. over de leeftijd gesproken : ik ben 25jaar , in mei 26j. in april zal ik 5jaar ervaring hebben als kraanbestuurder. dus er zijn jonge kraanmannen en opleiding centra's in belgie voor toekomstige kraanbestuurders.
grtz gaetan
Ik zei dat er maar WEINIG machinisten zijn onder de 25,niet GEEN!
Natuurlijk heb je uitzonderingen,maar over het algemeen zijn ze dun bezaaid .
Je kan het hijswerk en kranen van nu,niet vergelijken met die van 25à30 jaar geleden.Toen kon en mocht alles ( toch in Belgie) en toch gebeurden er relatief weinig ongevallen. De kunst was ( en is nog steeds) om situaties correct inschatten. Als je dat goed kan,dan maakt het niet veel uit of je 19 jaar of 60 bent!
Denk dat leeftijd ook weinig zegt.
Ben zelf begonnen toen ik 16 was. En of je nou 55 ben of 16 maakt voor je ervaring niet uit.
Zelf vind ik de jongere leeftijd alleen maar een voordeel. Hoe jonger hoe sneller je leerd. En der zijn altijd wel mensen die het net wat beter kunnen dan de ander.

Gr Roy
Je hoeft niet alles te vertellen dat je weet.

TFD
Starter
Berichten: 182
Lid geworden op: do 29 sep, 2005 18:18
Locatie: Riyadh Saudi Arabia

Re: Buitenlandse bedrijven - hijsen in NL

Bericht door TFD »

"Ben zelf begonnen toen ik 16 was. En of je nou 55 ben of 16 maakt voor je ervaring niet uit." ????

Het woordenboek zegt, Ervaring is "Dat wat men in het verleden heeft meegemaakt en zo nodig in de praktijk van alle dag kan toepassen en/of overdragen op anderen" Hoe langer men dus met een activiteit bezig is hoe meer ervaring of zie ik dat verkeerd. Wat men dan onthouden heeft en overdragen kan je dan nog over twisten.

In ieder geval heb ik zelf in de 15 jaren buitenland nog nooit problemen gehad buitenlandse machinisten (misschien zeuren die wel minder haha, oops)

freeze72
Starter
Berichten: 371
Lid geworden op: wo 25 jun, 2008 21:22
Locatie: oudenaarde

Re: Buitenlandse bedrijven - hijsen in NL

Bericht door freeze72 »

swa schreef:
gaetan schreef:swa. over een EU attest heb je een zeer goeie punt (Y) . maar over belgie zit je redelijk mis . ik heb na mijn 7de (laatste) jaar op school waar ik vrachtwagen bestuurder volgde. een opleiding gevolgd via de vdab voor mobiele kraanman . in oostende. die opleiding centrum werk daar met de bouwfonds. je kan via hen ook terecht komen bij sarens training center, zo heeft een collega zijn opleiding gedaan. over de leeftijd gesproken : ik ben 25jaar , in mei 26j. in april zal ik 5jaar ervaring hebben als kraanbestuurder. dus er zijn jonge kraanmannen en opleiding centra's in belgie voor toekomstige kraanbestuurders.
grtz gaetan
Ik zei dat er maar WEINIG machinisten zijn onder de 25,niet GEEN!
Natuurlijk heb je uitzonderingen,maar over het algemeen zijn ze dun bezaaid .
Je kan het hijswerk en kranen van nu,niet vergelijken met die van 25à30 jaar geleden.Toen kon en mocht alles ( toch in Belgie) en toch gebeurden er relatief weinig ongevallen. De kunst was ( en is nog steeds) om situaties correct inschatten. Als je dat goed kan,dan maakt het niet veel uit of je 19 jaar of 60 bent!
da is gesproken swa.ge moogt hij zelfs 10jaar met een kraan werken maar alles volgens de boekskes doen en en als het niet in de boekskes staat bellen naar de baas dat het niet gaat.
maar als je 10 jaar op een kraan zit en je kan dingen correct inschatten en weet exact waar je mee bezig bent.en je probeert zelf een oplossing te zoeken zonder risico's te nemen dan word je volgens mij een goede.
en da is iets da ze in belgie altijd hebben gekend.durven.zelf een oplossing zoeken.
en niet van:nouw deze klus kunnen wij niet klaren daarvoor hebben we een grotere nodig.dus zullen we maar even de baas bellen.
de belgen bellen naar de baas om uit te leggen wat de mogelijkheden zijn om het zelf op te lossen en of ze de toestemming krijgen.

Gebruikersavatar
arjan
Forumlid
Berichten: 3672
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 20:37
Locatie: zwaag

Re: Buitenlandse bedrijven - hijsen in NL

Bericht door arjan »

swa schreef:
corne van de schreef:Maar we hebben in Nederland eigen regels zoals TCVT verzonnen om de Nederlandse machinisten exclusief te maken, Maar of dit gaat werken in de toekomst is een grote vraag?????
Veel buitenlandse bedrijven komen naar Nederland om dat het in eigenland zeer slecht gaat dus die gaan ook pionieren.
Eindelijk iemand die toegeeft dat jullie die TCVT verzonnen hebben, alsof je zonder, niet met een kraan kan draaien!
Het is niet omdat je een tcvt attest hebt ,dat je feilloos bent. Ik vraag mij soms af hoe ze in de rest van de wereld met een kraan werken? die hebben toch ook geen tcvt?


Swa ik haal je onderwerp heel even terug, en inderdaad die Hollanders hebben dit verzonnen. Zelf bij Verschoor zijn we met code 95 bezig. Daar hadden we een leraar voor de cursus via het TCVT, die beste man is een Belg. Die vertelde ons dat de regels voor kraanverhuur in Belgie opleiding examens enz enz verzorgt worden via de richt lijnen van het TCVT.

Arjan
Problemen zijn er niet, alleen maar nieuwe uitdagingen.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”