Hijskabels

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
J Witteveen
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 13220
Lid geworden op: zo 7 jun, 2009 18:51
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Hijskabels

Bericht door J Witteveen »

Ik kwam dit onderwerp nog niet tegen, hier in de afdeling techniek.

Wanneer breekt een hijskabel en waardoor?
Hier zien we een gebroken hijskabel van 8 mm. en deze gebruiken wij in de meeste van onze kranen.
Bijlagen
bruik hijskabel IMG_5249.jpg
bruik hijskabel IMG_5249.jpg (172.71 KiB) 5694 keer bekeken
vroeger waren we jong en draaiden we op antieke kranen. Nu zijn we antiek en draaien op jonge kranen

liebherrhc-l
Starter
Berichten: 496
Lid geworden op: do 11 jun, 2009 8:28

Re: hijskabels

Bericht door liebherrhc-l »

Hallo,

Kan natuurlijk diverse oorzaken hebben.
Voor de hand liggend is dat de kabel overtrokken is. Ook kan hij een keer zijn blijven hangen ergens tussen (steigers, leidingstraten, bordessen waar de hijskabel langs schuurt. Zo krijg je zwakke plekken die na verloop van tijd gaan rafelen en daarna vanzelf kapot gaan.
Bij telescoop kranen heeft de hijskabel 2 lagen. Deze kunnen ook onderling gaan werken waardoor dit kapot gaat (vraag me niet hoe precies heb het zelf nog niet meegemaakt) Of als de hijskabel een keer klem gezeten heeft verkeerd kappen (inkorten) waardoor de hijskabel als nog begint te rafelen en op den duur weer kapot gaat.

Meer opties zullen de machinisten hier wel geven die hebben iets meer ervaring.

Mvg. Mitchell

Gebruikersavatar
bassie
Starter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 14 mar, 2006 19:30
Locatie: nieuwegein

Re: Hijskabels

Bericht door bassie »

deze zal wel klem hebben gezeten zeker?teminste lijkt zo omdat die kink er in zit .misschien een slappe kabel gehad op de de trommel komt nog wel eens voor natuurlijk als er weleens zonder haakblok gedraait word (ch)
geen uitdaging te groot voor mijn challenger!!

Gebruikersavatar
J Witteveen
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 13220
Lid geworden op: zo 7 jun, 2009 18:51
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: Hijskabels

Bericht door J Witteveen »

Deze kabel brak bij een 5000 kg belasting !! min breuklast volgens fabrikant 4100 kg . Dus zo slecht was dit nog niet !
Bijlagen
staalkabel IMG_5251.jpg
staalkabel IMG_5251.jpg (151.94 KiB) 5495 keer bekeken
vroeger waren we jong en draaiden we op antieke kranen. Nu zijn we antiek en draaien op jonge kranen

kapteinron
Starter
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 19:17
Locatie: Deventer Overijssel

Re: Hijskabels

Bericht door kapteinron »

Te veel overbelasten doe je snel. Wij doen bij het kabel trekken de lier ook zeer snel overbelasten eigenlijk zonder dat we het merken. Ook het draaien en daar door knikken van de kabel kan en oorzaak zijn. Ik heb ook al eens en kabel breuk gezien op en plek waar de afzonderlijke draden van elkaar los waren gekomen. Het is bij en aantal kraanbedrijven bij mij in de buurt gebruikelijk om juist om alle rede die ik noem gewoon 1 keer per jaar nieuwe kabel op de kranen te doen.
ik ben gek maar niet achterlijk

Gebruikersavatar
J Witteveen
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 13220
Lid geworden op: zo 7 jun, 2009 18:51
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: Hijskabels

Bericht door J Witteveen »

Deze kabel die brak achter de pershuls dit soort pershulsen doet de capaciteit van de kabel 10 % verminderen .
Wij hebben deze kabel laten testen bij onze vaste leverancier.
Deze kabel kwam gebruikt van een kraan af en wilden deze informatie graag eens weten.
Bijlagen
kabelbreuk IMG_5250.jpg
kabelbreuk IMG_5250.jpg (168.75 KiB) 5280 keer bekeken
vroeger waren we jong en draaiden we op antieke kranen. Nu zijn we antiek en draaien op jonge kranen

Gebruikersavatar
André
Forumondersteuning
Berichten: 7388
Lid geworden op: do 7 dec, 2006 11:00
Locatie: Eethen

Re: Hijskabels

Bericht door André »

Mag ik vragen wat de veilige werklast van deze kabel is en bij welke kracht hij brak?

Dit gaat wel een leerzaam topic worden denk ik, maar probeer a.u.b. de foto's wel scherp te houden. :)
Verwarring schept werk...

Lees hier de forumregels nog eens door.

jutter
Starter
Berichten: 311
Lid geworden op: wo 3 jun, 2009 15:09

Re: Hijskabels

Bericht door jutter »

hijskabel zit al 14000 uur op mijn kraan , niks mis mee ,....hoop ik

Gebruikersavatar
stamgast_2
Forumlid
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 11 mar, 2007 20:52
Locatie: Bippen (D)
Contacteer:

Re: Hijskabels

Bericht door stamgast_2 »

Blijft altijd een moeilijk iets een hijsdraad.
Meest keur je visueel en met meten. Bij ons word als ze een te slecht stuk zien zo eenstuk ook weg gestuurd om kapot te trekken. Valt me altijd weer mee hoe veel er overblijft voor dat de draad werkelijk breekt.
Hier in het verleden een mooie day bij bridon voor gehad erg leerzaam.

ps Vind het erg goed dat je zo een draad laat kopot trekken. Is toch een hoop informatie wat je er uit kan halen.
Je hoeft niet alles te vertellen dat je weet.

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Hijskabels

Bericht door Bart »

kapteinron schreef:Te veel overbelasten doe je snel. Wij doen bij het kabel trekken de lier ook zeer snel overbelasten eigenlijk zonder dat we het merken. Ook het draaien en daar door knikken van de kabel kan en oorzaak zijn.
Klopt Ron, in het grondwerk.
Ik wil niet lullig doen, maar de mensen uit het verticale transport zijn door de regel veel bewuster en berekend bezig met hun werk en materialen dan de gemiddelde grondboer (uitzonderingen daargelaten) die 'er op los rost' met een stuk staaldraad of ander hijsmateriaal.
Vind het erg goed dat je zo een draad laat kopot trekken. Is toch een hoop informatie wat je er uit kan halen.
Precies, je wordt er altijd wijzer van. (Y)
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”