Vangmuilkoppeling aan telekraan

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
jutter
Starter
Berichten: 311
Lid geworden op: wo 3 jun, 2009 15:09

Vangmuilkoppeling aan telekraan

Bericht door jutter »

jongens en meiden , ik wordt kierewiet van mijn vangmuilkoppeling , wil niet vast of los (ja na veel vloeken en geweld) hebben al veel geleerde heren naar gekeken , maar probleem wordt er niet minder door
het is een rockinger ( naar het schijnt een niet al te best merk???) 50 mm
hebben hullie tips or tricks , ik krijg moordneigingen van dat ding

alvast bedankt

daf3600
Starter
Berichten: 749
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 22:42

Re: Vangmuilkoppeling aan telekraan

Bericht door daf3600 »

Staat ie er wel helemaal recht achter? sommige koppelingen willen niet goed los of dicht als ze er iets gedraaid achter zitten.
Dat wil nog wel eens gebeuren als je er een keer net naast zit te prikken.

jutter
Starter
Berichten: 311
Lid geworden op: wo 3 jun, 2009 15:09

Re: Vangmuilkoppeling aan telekraan

Bericht door jutter »

geloof me , in de afgelopen tijd alles al geprobeerd ,
probleem in een notendop ,: als het oog ook maar even uit het midden staat , al is het maar een mm wil de pen er slecht in of uit , een 3 assige ballastkar met 15 ton erop wil ook geen kant op dus is het rommelen (lees vloeken) todat hij in de vergrendeling gaat of een doorslag er doorheen rammen als je moet afkoppelen (het is niet overal perfect vlak...)
Nu vertelde een monteur laatst dat een luchtbediende beter is ( meer druk op de pen ) of een platte 57 mm koppeling ( zgn pannekoek )
is dat zo?

freesmachinist
Starter
Berichten: 696
Lid geworden op: vr 7 nov, 2008 19:59
Locatie: giessenburg

Re: Vangmuilkoppeling aan telekraan

Bericht door freesmachinist »

bij slijtage aan de pen wil deze slecht schuiven, een revisie setje wil wel eens helpen ,die van rockinger zijn relatief goedkoop ,en eenvoudig te monteren ,echter de overige delen moeten moeten nog in orde zijn anders is het probleem niet opgelost
wirtgen w 150

daf3600
Starter
Berichten: 749
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 22:42

Re: Vangmuilkoppeling aan telekraan

Bericht door daf3600 »

Ik bedoel de koppeling zelf, niet het oog van de aanhanger. Ik heb ooit eens gehad dat de vangmuil iets gedraaid zat achter de auto, toen wou de pen ook niet los zonder dat er iets achter hing. Later bleek dat de pennen die van boven naar beneden in de vangmuil zitten iets krom waren. (die ervoor zorgen dat de vangmuil kan draaien naar links en naar rechts)
Welk merk dat was weet ik niet.

jutter
Starter
Berichten: 311
Lid geworden op: wo 3 jun, 2009 15:09

Re: Vangmuilkoppeling aan telekraan

Bericht door jutter »

freesmachinist schreef:bij slijtage aan de pen wil deze slecht schuiven, een revisie setje wil wel eens helpen ,die van rockinger zijn relatief goedkoop ,en eenvoudig te monteren ,echter de overige delen moeten moeten nog in orde zijn anders is het probleem niet opgelost
probleem is al van nieuws af aan

freesmachinist
Starter
Berichten: 696
Lid geworden op: vr 7 nov, 2008 19:59
Locatie: giessenburg

Re: Vangmuilkoppeling aan telekraan

Bericht door freesmachinist »

dan wordt het hoog tijd om de leverancier aan het jasje te trekken ,want in deze tijden sta je vaak in het donker en de regen te tobbe
wirtgen w 150

vouwkraan
Starter
Berichten: 130
Lid geworden op: za 25 okt, 2008 18:17

Re: Vangmuilkoppeling aan telekraan

Bericht door vouwkraan »

Misschien is het makkelijker om een luchtbediende vangmuilkoppeling te monteren, heeft onze 120 tons telescoopkraan ook.
Dit werkt perfect, merk is mij onbekend, maar is opgebouwd door Lako Eibergen.

crazy crane operator
Starter
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 mei, 2006 19:49
Locatie: gouda

Re: Vangmuilkoppeling aan telekraan

Bericht door crazy crane operator »

Zoals je misschien weet komt dit omdat er met de wipkar veel spanning optreed door de 3 starre assen!

Als je hem aanhaakt of loskoppelt en dit gaat niet 100% recht dan gebeurt dit. Dat geld ook zowel in de hoogte. Dit probleem is gewoonweg niet te verhelpen. Wat ik zelf altijd met losmaken deed, is een pijpje erop zetten (kracht maal arm). Voor het vastmaken eerst er tegenaan rijden tot hij half dicht slaat (rode pennetje steekt nog uit), dan slangen vast en niveau leren daarna heel rustig (kut liebherr :D :D ) wegrijden en beetje remmen en rommelen. Als je een camera op je vangmuil heb zie je het pennetje er vanzelf inschieten. Is misschien niet de beste manier, maar werkte voor mij altijd heel goed (Y)

henkpauw
Starter
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 1 jul, 2012 20:42

Re: Vangmuilkoppeling aan telekraan

Bericht door henkpauw »

Had ook zo''n rockinger.vind het niks. Nu een nieuwe VBG 50 mm. vroeger ook veel mee gewerkt,vind dit de beste,wil altijd los en vast.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”