Machine bergen

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Cris
Forumlid
Berichten: 18250
Lid geworden op: do 5 mei, 2005 17:13
Locatie: Assen

Machine bergen

Bericht door Cris »

In het topic "Hoe het niet moet" wordt een berging van een graafmachine besproken. Deze ligt onder water vast in het zand.
De machine wordt geborgen door een Liebherr LTM 1250-6.1 en een Terex AC 700.
Beide machines staan ver van de oever af, de Liebherr Heeft alle ballast en de Terex heeft er ook genoeg achterop liggen.
Het lijkt me een interessant vraagstuk voor de kraanverhuurder, want;
Welk materieel zetten we in, hoeveel ballast hebben we nodig, nemen we de spanlift ook mee, en vooral natuurlijk; wat weegt het?

Een machine dat onder water ligt, vast in het zand. Hoe bereken je dan het gewicht?
Natuurlijk, de mannen op kantoor zullen daar wel diverse rekenmodules op loslaten, maar toch,, lijkt het mij lastig.
Ik vraag me dus af hoeveel zwaarder een graafmachine van 25 ton is, als hij onder water vast zit in het zand.
Cris

Gebruikersavatar
Arie H
Forumlid
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 25 dec, 2006 23:35
Locatie: Bodegraven

Re: Machine bergen

Bericht door Arie H »

Eerst het eigen gewicht van de kraan bepalen. Als je het type weet en de uitmonstering is daar vrij makkelijk uit te komen.
Hier hebben ze het over een 40-tons Cat. Ik ga er dan vanuit dat ze ermee bedoelen dat deze machine een eigen gewicht heeft van 40 ton. Uitgevoerd met lange giek en een flinke bak eraan kom je al gauw in de buurt van de 45-50 ton eigen gewicht. Daarvan mag je wat opwaartse kracht afhalen van het water. Echter dit zal niet veel meer als 5-6 ton zijn. ( aantal m3 waterverplaatsing?)
Komt de machine boven water dan zijn wel alle ruimtes volgelopen met water en dat moet er eerst uitlopen anders krijg je dat als gewicht er nog bij.
Dan rijst de vraag: hoe ziet het er onder water uit? Je moet je dan voorstellen wat er is gebeurt. De kraan stond op de oever en deze is afgeschoven door het gewicht van de kraan.
Uiteindelijk ligt deze dus op zijn kop geheel onder water. Aannemelijk is dan dat deze deels onder het zand ligt. Dit kan je ook door een duiker laten bepalen. Als er voor aanvang van deze hijsklus sonderingen zijn gemaakt dan zal dit ook van te voren bekeken kunnen zijn.
Aan de andere kant; ga je zo'n klus met twee kranen uitvoeren (wat ook nodig is om te kantelen) kan je ook zoals gedaan is met twee kranen vastmaken en enigszins 'wrikken'.
Ik verwacht echter dat onder water het zand van die samenstelling was ( nog niet gezet), dat het weinig weerstand zal opwerpen. Zeker als er met beleid is getrokken en het zand rond de kraan de kans krijgt weg te spoelen.
Vervolgens kan je gaan bepalen welke machines zet ik in voor deze berging.( Er is hier zo te zien niet te krap gekeken naar capaciteit. De Demag heeft in deze configuratie alleen al genoeg capaciteit: rond de 55 ton). Hoever moet ik van de waterlijn afstaan om zelf ook niet ten onder te gaan en wat kan ik doen om de stempeldruk te verlagen e.d.

ik denk dat de grootste uitdaging ligt in de kanteloperatie. Hoe krijg ik de kraan weer netjes op zijn rupsen zonder extra schade.
Liebherr.NL is een fotoboek over de historie van Liebherr in Nederland.

Gebruikersavatar
Cris
Forumlid
Berichten: 18250
Lid geworden op: do 5 mei, 2005 17:13
Locatie: Assen

Re: Machine bergen

Bericht door Cris »

Dank voor de heldere uitleg, Arie (Y) .
Cris

johan de volvo man
Forumlid
Berichten: 3554
Lid geworden op: ma 26 dec, 2005 21:59
Locatie: rouveen

Re: Machine bergen

Bericht door johan de volvo man »

Ja , intressante vraag , Cris . En mooie uitleg weer van Arie (Y) , voor zover ik begrepen heb moesten ze nogal een stukje uit de buurt blijven , meende iets van 30 meter . En de giek stak in eerste instantie nog wel een paar meter verder boven water uit , dus ik verwacht dat de kraan nog wel een stukje nagezakt is in het losse zand , waardoor hij vermoedelijk nog wel een beetje vaster in het zand is komen te liggen .
als het met oliedruk kan , moet je het niet met bloeddruk doen .

Jelmer
Starter
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 5 feb, 2007 20:59
Locatie: Verderop

Re: Machine bergen

Bericht door Jelmer »

Hoe ga je om met de zuigkracht van de ondergrond? Iets wat een dag op de bodem van een Limburgse steengroeve heeft gelegen trek je makkelijker los dan een kraan die al een week geleden is verdwenen in Noord-Hollandse veengrond.



Gebruikersavatar
Arie H
Forumlid
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 25 dec, 2006 23:35
Locatie: Bodegraven

Re: Machine bergen

Bericht door Arie H »

Berkel Rodenrijs 7-2001

Deze machine was door een lekke band van de weg geraakt en lag bijna op z'n kop.
In eerste instantie getild aan de assen en daarna kettingwerk bevestigd aan de giek.
De kraan toen weer in de bagger laten zakken en vervolgens overgepakt aan de andere kettingen.
Hierdoor kon deze 18 ton zware machine in de zachte bagger zonder noemenswaardige schade rechtop draaien.
Bijlagen
m_scannen0569.jpg
m_scannen0569.jpg (208.35 KiB) 5237 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Arie H op za 13 dec, 2014 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Liebherr.NL is een fotoboek over de historie van Liebherr in Nederland.

Gebruikersavatar
J Witteveen
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 13220
Lid geworden op: zo 7 jun, 2009 18:51
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: Machine bergen

Bericht door J Witteveen »

Als je een bagger sloot hebt dan kan de machine wel eens wat bagger mee naar boven nemen.
Bijlagen
ongelukje3.jpg
ongelukje3.jpg (82.66 KiB) 5206 keer bekeken
vroeger waren we jong en draaiden we op antieke kranen. Nu zijn we antiek en draaien op jonge kranen

Gebruikersavatar
Arie H
Forumlid
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 25 dec, 2006 23:35
Locatie: Bodegraven

Re: Machine bergen

Bericht door Arie H »

Wel makkelijk zo'n standaard hijsoog, Jan.


Deze onfortuinlijke graver werd er ook niet vrolijk van.
(Haastrecht 2004)
Bijlagen
m_101_0195.jpg
m_101_0195.jpg (241.23 KiB) 5160 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Arie H op za 13 dec, 2014 17:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Liebherr.NL is een fotoboek over de historie van Liebherr in Nederland.

Gebruikersavatar
Arie H
Forumlid
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 25 dec, 2006 23:35
Locatie: Bodegraven

Re: Machine bergen

Bericht door Arie H »

Ik heb eerst getracht met een 45-tonner te tillen/trekken.
De Cat hielp mee met door z'n bak mee te trekken en gelijktijdig te 'rupsen'.
Bijlagen
m_101_0196.jpg
m_101_0196.jpg (194.82 KiB) 5155 keer bekeken
Liebherr.NL is een fotoboek over de historie van Liebherr in Nederland.

Gebruikersavatar
Arie H
Forumlid
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 25 dec, 2006 23:35
Locatie: Bodegraven

Re: Machine bergen

Bericht door Arie H »

Maar in deze veengrond heb je niet veel te vertellen.
Bijlagen
m_101_0197.jpg
m_101_0197.jpg (194.66 KiB) 5155 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Arie H op za 13 dec, 2014 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Liebherr.NL is een fotoboek over de historie van Liebherr in Nederland.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”