Gronddruk van een kraan
Moderator: Tim
Advertentie post before
- Muddy
- Starter
- Berichten: 176
- Lid geworden op: wo 10 aug, 2011 20:20
- Locatie: Hengelo Twente
- Contacteer:
Gronddruk van een kraan
Hoi hoi
Een vraag.
Een kraan heeft een gewicht van 10 kilo in de haak op een hijsafstand van 100 cm, de ballas moet nu veel zwaarder zijn dan het te hijsen gewicht.
En er komt een kracht te staan op het schanierpunt van de mast en super structure.
Nu is mijn vraag maakt het uit voor de gronddruk hoe veel de vlucht van een kraan is ?
Muddy
Een vraag.
Een kraan heeft een gewicht van 10 kilo in de haak op een hijsafstand van 100 cm, de ballas moet nu veel zwaarder zijn dan het te hijsen gewicht.
En er komt een kracht te staan op het schanierpunt van de mast en super structure.
Nu is mijn vraag maakt het uit voor de gronddruk hoe veel de vlucht van een kraan is ?
Muddy
Mooi Twente
-
- Starter
- Berichten: 246
- Lid geworden op: di 24 jan, 2012 9:30
Re: Gronddruk van een kraan
dat lijkt mij wel , hoe verder de vlucht hoe meer druk er op de stempel poten komen te staan aan de te hijsen kant
- supergreenpin
- Forumlid
- Berichten: 1148
- Lid geworden op: zo 4 okt, 2009 15:22
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Gronddruk van een kraan
Als je een telescoop kraan als voorbeeld neem, bijv. een AC500 deze kraan kan 180 ton ballast aan de bovenwagen hangen.
Als de mast dan nog niet uitgeschoven is en de kraan richting een stempelpoot zwenkt dan komt het merendeel van het gewicht van de ballast als stempeldruk in die poot terecht [stempelpoot onder de ballast van de kraan, dus aan de achterkant, en niet aan de hijskant].
Klanten willen heel vaak weten wat voor stempeldrukken er optreden tijdens het hijsen van een last, om de belasting op een onderliggende constructie te kunnen controleren. Wat zij vaak niet weten is dat de belasting [stempeldruk] tijdens het opbouwen van de kraan soms groter is dan tijdens het hijsen.
Terugkomend op je vraag:
De ballast van een kraan stem je af op de te hijsen last en vlucht, je gaat niet onnodig veel ballast op de kraan zetten, dit zijn alleen maar extra transportkosten.
Maar als je het maximale hijsvermogen bij de maximale vlucht wilt hebben, hangt natuurlijk alles aan de kraan.
Op het moment dat je niet aan het hijsen bent, heb je een hoge stempeldruk aan de kant van de ballast en minder stempeldruk aan de kant van de mast.
Als je met de mast gaat aftoppen gaat niet alleen de last verder weg hangen maar het zwaartepunt van de mast verplaatst ook verder weg van het draaipunt. Hierdoor komt er meer stempeldruk op de poten aan de hijs kant en minder stempeldruk aan de zijde van de ballast.
Ik zal kijken of ik een voorbeeld kan vinden.
Als de mast dan nog niet uitgeschoven is en de kraan richting een stempelpoot zwenkt dan komt het merendeel van het gewicht van de ballast als stempeldruk in die poot terecht [stempelpoot onder de ballast van de kraan, dus aan de achterkant, en niet aan de hijskant].
Klanten willen heel vaak weten wat voor stempeldrukken er optreden tijdens het hijsen van een last, om de belasting op een onderliggende constructie te kunnen controleren. Wat zij vaak niet weten is dat de belasting [stempeldruk] tijdens het opbouwen van de kraan soms groter is dan tijdens het hijsen.
Terugkomend op je vraag:
De ballast van een kraan stem je af op de te hijsen last en vlucht, je gaat niet onnodig veel ballast op de kraan zetten, dit zijn alleen maar extra transportkosten.
Maar als je het maximale hijsvermogen bij de maximale vlucht wilt hebben, hangt natuurlijk alles aan de kraan.
Op het moment dat je niet aan het hijsen bent, heb je een hoge stempeldruk aan de kant van de ballast en minder stempeldruk aan de kant van de mast.
Als je met de mast gaat aftoppen gaat niet alleen de last verder weg hangen maar het zwaartepunt van de mast verplaatst ook verder weg van het draaipunt. Hierdoor komt er meer stempeldruk op de poten aan de hijs kant en minder stempeldruk aan de zijde van de ballast.
Ik zal kijken of ik een voorbeeld kan vinden.
Groeten Richard,
http://www.rmw-technoscalemodels.nl
http://www.rmw-technoscalemodels.nl
Re: Gronddruk van een kraan
De kraan stond hier naar links gedraaid op 83°.
Re: Gronddruk van een kraan
Hier staat een mooi voorbeeld van Arie H met z'n AC700 :
viewtopic.php?f=105&t=3183&start=4530
viewtopic.php?f=105&t=3183&start=4530
Re: Gronddruk van een kraan
De simpele berekening is gewicht kraan+gewicht last delen door twee. Je hebt dan de maximale druk wanneer de kraan balacerend op twee stempels net niet omvalt.
- Muddy
- Starter
- Berichten: 176
- Lid geworden op: wo 10 aug, 2011 20:20
- Locatie: Hengelo Twente
- Contacteer:
Re: Gronddruk van een kraan
Hoi hoi
Bedankt voor de andworden, blij mee.
Maakt een hoop duidelijk voor me.
Groeten Muddy
Bedankt voor de andworden, blij mee.
Maakt een hoop duidelijk voor me.
Groeten Muddy
Mooi Twente