Hoek spijlen vakwerkgiek

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Plaats reactie
Advertentie post before
basklein
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 27 okt, 2014 19:17

Hoek spijlen vakwerkgiek

Bericht door basklein »

Hoi,

Momenteel bezig met het maken van een Lr1750 op schaal, en nu ben ik bezig met de giekdelen te reviseren..
Alleen vroeg me af weet iemand of er vaste hoeken zijn voor de spijlen van een giekdeel?

Ik heb ergens een plaatje voorbij zien komen met een hoek van 30,4 graden, zal ook niet op een graad aankomen maar altijd leuk om weer iets nieuws te leren!
Of zullen de hoeken per giekdeel of juist per merk verschillen?
Bijlagen
boom1.png
boom1.png (231.23 KiB) 4116 keer bekeken
boom2.png
boom2.png (747.35 KiB) 4116 keer bekeken

Gebruikersavatar
pvanhesteren
Forumlid
Berichten: 5891
Lid geworden op: do 8 feb, 2007 22:32
Locatie: Hillegom

Re: Hoek spijlen vakwerkgiek

Bericht door pvanhesteren »

Ik kan alleen maar spreken voor de LR1600/2. Iedere type giekdeel heeft eigen hoeken. De LR1600/2 heeft bijv. dikke 12 meter stukken en na de verjonging een paar dunnere 12 meter delen. Dit zie je op jouw foto bij de Demag ook. Tussen die 2 delen zit verschil. Ook het 3 en 6 meter stuk hebben een iets andere hoek en bij de verjonging al helemaal.

Gr. Pascal

basklein
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 27 okt, 2014 19:17

Re: Hoek spijlen vakwerkgiek

Bericht door basklein »

Ah okay, opzich ook wel logisch door de verschillende lengtes. Dat is natuurlijk precies zo berekend om een giek zo sterk mogelijk te maken..
Maar thanks! Dan hou ik voor m'n model de hoeken maar op de gok, dat zie je natuurlijk toch niet

Gebruikersavatar
stamgast_2
Forumlid
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 11 mar, 2007 20:52
Locatie: Bippen (D)
Contacteer:

Re: Hoek spijlen vakwerkgiek

Bericht door stamgast_2 »

basklein schreef: di 7 apr, 2020 15:46 Ah okay, opzich ook wel logisch door de verschillende lengtes. Dat is natuurlijk precies zo berekend om een giek zo sterk mogelijk te maken..
Maar thanks! Dan hou ik voor m'n model de hoeken maar op de gok, dat zie je natuurlijk toch niet
Hangt af van het ontwerp die de bouwer had.
Dit zal mede afhangen van het formaat en soort maincore enbraces dat er gebruikt wordt.
Je hoeft niet alles te vertellen dat je weet.

Gebruikersavatar
ET
Forumlid
Berichten: 2596
Lid geworden op: zo 1 apr, 2007 21:36
Locatie: Den Haag

Re: Hoek spijlen vakwerkgiek

Bericht door ET »

Heb je al gekeken op de Lieherr site , naar de PDF van de LR1750 ? daar staan tekeningen op waarvan ik denk dat ze wel op schaal zijn. Daar uit zou je de hoek kunnen bepalen.
Groetjes Eddie.

Gebruikersavatar
Victor
Forumlid
Berichten: 4642
Lid geworden op: do 26 jun, 2008 19:26
Locatie: Oosterhout

Re: Hoek spijlen vakwerkgiek

Bericht door Victor »

Je moet eigenlijk niet zoeken naar de hoek... dat is iets wat volgt uit de hartlijnen van de buizen.
De knooppunten (waar de hartlijnen samenkomen) zitten in principe ook op de hartlijnen van de hoekbuizen.
Dus niet tegen de binnenkant van de hoekbuizen zoals jij getekend hebt.

nicolaasmeccano
Starter
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 30 jul, 2010 19:11

Re: Hoek spijlen vakwerkgiek

Bericht door nicolaasmeccano »

Hallo ;
Zoals jij de stijlen in de mast hebt getekend werd toegepast o.a. bij de P&H 353 tc van Verhagen kraan 22 .
De mastdelen van de LR 1750 hebben een deelmaat van 14 m en 7 m zowel van de hoofdmast als de jip.
De mast heeft diagonalen en alleen aan de uiteinden stijlen. dan beginnen de giekkoppelingen .Als je foto's bekijk kan je het aantal diagonalen tellen per zijde kant ,liggen steeds anders in het zijvlakken en het onder en bovenvlak . Focke.

basklein
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 27 okt, 2014 19:17

Re: Hoek spijlen vakwerkgiek

Bericht door basklein »

Bedankt voor de reacties, is vrij duidelijk. Hangt dus per stuk af!
Inderdaad kloppen de verticale spijlen niet, ik had wat modellen van internet geprint maar daar kloppen de spijlen al helemaal niet ...
Heb nieuwe nu nieuwe getekend en nu volgen de 'pijlen' elkaar wel, ik denk dat ik de verticale spijlen er wel inlaat voor extra stevigheid. Het is vrij sterk plastic maar toch :)

Volgende kraan maar 100% netjes opbouwen :D
IMG_20200408_113623.jpg
IMG_20200408_113623.jpg (64.05 KiB) 3916 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”