Heistellingen: technische vragen
Moderator: Tim
Advertentie post before
Heistellingen: technische vragen
Omdat we bij het gedeelte hijskranen al een apart subforum hebben omtrent de techniek achter de machines, is het wellicht interessant om binnen het gedeelte "Heistellingen" een sticky te maken waarin mensen alles kwijt kunnen omtrent de specifieke techniek achter funderingsmachines.
Ik steek gelijk van wal. Al meerdere malen heb ik gezien dat palen op verschillende manieren geschoord worden geslagen. Voorover, achterover of zijwaarts. Kan ik nog wel begrijpen, hier in Houten heeft de Junttan PM 26 van Van 't Hek de palen geschoord moeten boren vanwege de harde bodem.
Maar op de locatie waar ze de overkapping van de A-2 aan het aanleggen zijn kwam ik dit tegen, en daar zag ik toch echt de logica niet van in...
Weet iemand hier een reden voor? Er zal toch rekening gehouden moeten worden met de bestektekeningen voor de fundering lijkt me.
Ik steek gelijk van wal. Al meerdere malen heb ik gezien dat palen op verschillende manieren geschoord worden geslagen. Voorover, achterover of zijwaarts. Kan ik nog wel begrijpen, hier in Houten heeft de Junttan PM 26 van Van 't Hek de palen geschoord moeten boren vanwege de harde bodem.
Maar op de locatie waar ze de overkapping van de A-2 aan het aanleggen zijn kwam ik dit tegen, en daar zag ik toch echt de logica niet van in...
Weet iemand hier een reden voor? Er zal toch rekening gehouden moeten worden met de bestektekeningen voor de fundering lijkt me.
-
- Starter
- Berichten: 943
- Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 19:17
- Locatie: Deventer Overijssel
ik kan zo uit mn kop 2 dingen bedenken.
de eerste is dat het gewicht wat op de palen komt zo over en groter oppervlak wordt verdeeld. dus dan bedoel ik aan de onderkant van de paal. dat wordt ook veel bij bruggen bouw gedaan. in plaats van alle druk op 3 vierkante meter krijg je dan dus en spreiding over vele vierkante meters.
en andere kan zijn dat zo trekkrachten worden opgevangen.
en mast die op rechte palen staat kan ze er makkelijker uit trekken dan waneer de palen onder en hoek staan. vergelijk het maar even met en piket of zo en weilland paal. trek je recht om hoog dan gaat dat makkelijker. trek je de paal onder en hoek dan bemerk je veel meer weer stand.
de eerste is dat het gewicht wat op de palen komt zo over en groter oppervlak wordt verdeeld. dus dan bedoel ik aan de onderkant van de paal. dat wordt ook veel bij bruggen bouw gedaan. in plaats van alle druk op 3 vierkante meter krijg je dan dus en spreiding over vele vierkante meters.
en andere kan zijn dat zo trekkrachten worden opgevangen.
en mast die op rechte palen staat kan ze er makkelijker uit trekken dan waneer de palen onder en hoek staan. vergelijk het maar even met en piket of zo en weilland paal. trek je recht om hoog dan gaat dat makkelijker. trek je de paal onder en hoek dan bemerk je veel meer weer stand.
ik ben gek maar niet achterlijk
-
- Starter
- Berichten: 634
- Lid geworden op: za 9 jul, 2005 17:21
- Locatie: hippolytushoef
.
Volgens mij is dit om evenueele verzakking later tegen te gaan . Door de palen schuin tegen elkaar te zetten krijg je een extra weerstand. Als daar druk op komt te staan dan werk de grond om de paal ook mee als extra weerstand
-
- Starter
- Berichten: 943
- Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 19:17
- Locatie: Deventer Overijssel
Prefab palen worden lang niet altijd op stuit geheid.
Kijk maar eens hoe vaak er tegenwoordig geribbelde palen gebruikt worden, onder andere als trek of duwpaal, maar ook als op kleef.
Het scheef heien van de palen heeft te maken met de horizontale krachten waar de palen aan blootgesteld gaan worden.
Bijvoorbeeld bij een landhoofd van een viaduct, hier razen auto's over heen en willen als het waren het landhoofd van de palen af duwen. Het lijkt ver gezocht, maar schijnt toch noodzakelijk te zijn.
Kijk maar eens hoe vaak er tegenwoordig geribbelde palen gebruikt worden, onder andere als trek of duwpaal, maar ook als op kleef.
Het scheef heien van de palen heeft te maken met de horizontale krachten waar de palen aan blootgesteld gaan worden.
Bijvoorbeeld bij een landhoofd van een viaduct, hier razen auto's over heen en willen als het waren het landhoofd van de palen af duwen. Het lijkt ver gezocht, maar schijnt toch noodzakelijk te zijn.
Toch mooi zo'n forum. Altijd iemand die wel weet hoe het zit, zo leer je steeds meer als leek.
De foto die ik heb gemaakt laat natuurlijk maar een heel klein gedeelte van de palen zien. Ik heb geen idee hoeveel palen er nog onder het zand verborgen zitten. Verder op waren in ieder geval nog meer palen te zien.
Mocht iemand toevallig inzage hebben in het bestek (iemand van Advano wellicht?) dan horen we het graag. Bij eerdere foto's van deze 'site' is namelijk goed te zien hoe de palen verder staan. Inderdaad om en om geschoord. Deze foto's staan bij het topic Heistellingen van ADVANO.
De foto die ik heb gemaakt laat natuurlijk maar een heel klein gedeelte van de palen zien. Ik heb geen idee hoeveel palen er nog onder het zand verborgen zitten. Verder op waren in ieder geval nog meer palen te zien.
Mocht iemand toevallig inzage hebben in het bestek (iemand van Advano wellicht?) dan horen we het graag. Bij eerdere foto's van deze 'site' is namelijk goed te zien hoe de palen verder staan. Inderdaad om en om geschoord. Deze foto's staan bij het topic Heistellingen van ADVANO.
-
- Starter
- Berichten: 943
- Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 19:17
- Locatie: Deventer Overijssel
linkje geeft aan waarom schoor palen gebruiken.
http://www.projectgroepa4.nl/project_gr ... anica.html
http://www.projectgroepa4.nl/project_gr ... anica.html
ik ben gek maar niet achterlijk