Tubexstellingen

Post hier al je informatie en foto's van heistellingen en toebehoren!

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Tubexstellingen

Bericht door Peter_S »

Beste allen,

Een type fundatiemachine wat ik hier nog niet langs heb zien komen zijn de Tubexstellingen van Strukton. Een Tubexstelling is een fundatiemachine die een stalen buispaal middels een roterende beweging omlaag drukt de bodem in. De palen zijn voorzien van speciale boorpunten en middels een dunne buis die in de buispaal zit wordt er, als de buispaal bijna op diepte is, een groutmengsel geinjecteerd in de bodem dat na uitharden een betonprop vormt in de grond. Door het telkens oplassen van stukken buispaal kan er zelfs in ruimtes met beperkte werkhoogte tot op behoorlijke diepte gefundeerd worden.

Op bijgaand plaatje zie je zo'n Tubexstelling staan op een Demelwagen onder de grote traverse van Utrecht Centraal. Dit plaatje, en de volgende vier opnames, zijn gemaakt op woensdag 24 februari 2010 tijdens mijn treinreis van Rhenen naar Delft.
Bijlagen
IMGP1495 verkleind tbv BMF.jpg
IMGP1495 verkleind tbv BMF.jpg (139.67 KiB) 4040 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Tubexstellingen

Bericht door Peter_S »

De achterzijde van de machine. Voor mijn gevoel is deze machine iets kleiner dan de KSC-45 RB stelling van Kandt die ik in een ander topic heb geplaatst. Net zoals op Rotterdam Centraal komt er ook te Utrecht Centraal een kompleet nieuw station, met grote stationskap, en deze Tubexstelling gaat daarvoor wat fundatiepalen draaien.
Bijlagen
IMGP1498 verkleind tbv BMF.jpg
IMGP1498 verkleind tbv BMF.jpg (137.43 KiB) 4037 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Tubexstellingen

Bericht door Peter_S »

En zo ziet het er vanaf de perronzijde uit. Ter rechterzijde de boortafel met de geleidingen om de buispalen de grond in te drukken. Gelet op het feit dat de stempels buiten de wagens uitsteken vermoed ik dat dit transport als buitenprofiel vervoer is gekomen. Omdat Strukton in Maarssen zit zal dat denkelijk wel niet zo heel veel voeten in aarde hebben gehad.
Bijlagen
IMGP1502 verkleind tbv BMF.jpg
IMGP1502 verkleind tbv BMF.jpg (105.32 KiB) 4036 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Tubexstellingen

Bericht door Peter_S »

Je hebt de Tubexstellingen in diverse soorten en maten, afhankelijk van de beschikbare werkruimte/benodigde paaldikte wordt er een grotere of kleinere machine ingezet. Hier een van de kleinere Tubexstellingen.
Bijlagen
IMGP1499 verkleind tbv BMF.jpg
IMGP1499 verkleind tbv BMF.jpg (125.88 KiB) 4034 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Tubexstellingen

Bericht door Peter_S »

Ter, voorlopige, afsluiting van dit topic door mij nog een plaatje van een ander model kleine Tubexmachine. Mettertijd zal ik hier nog een aantal actiefoto's plaatsen van deze Tubexstellingen want in de loop der tijden heb ik deze machines op vele lokaties onder de meest uiteenlopende omstandigheden gefotografeerd.
Bijlagen
IMGP1500 verkleind tbv BMF.jpg
IMGP1500 verkleind tbv BMF.jpg (133.46 KiB) 4037 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Tubexstellingen

Bericht door Peter_S »

Beste allen,

In de loop der tijden heb ik vele honderden plaatjes gemaakt van de Tubexstellingen van Strukton. De meeste van deze plaatjes zal ik gebruiken in de werkreportages zoals ik die hier op het BMF plaats. Na wat foto's van een Tubexstelling die op een niet alledaagse manier naar zijn werkplek werd vervoerd nu een 3-tal plaatjes van afvoeren, na gedane arbeid, van een Tubexmachine zoals het normaal te doen gebruikelijk is. Deze machine werd gebruikt voor het indraaien van een aantal stalenbuispalen t.b.v. de te realiseren onderdoorgang, voor langzaamverkeer, in de Velderseweg. Vlakbij lag ook de evenementenhalte Liempde waarbij slechts bij hoge uitzondering reizigerstreinen stopte.

Deze opnames zijn tot stand gekomen op 19 september 1995 tijdens een van mijn vele "spoorwandelingen" langs het baanvak Boxtel-Eindhoven dat in deze periode werd uitgebreid van 2 naar 4 sporen. Mettertijd zal ik uitgebreid verslag doen van deze spoorwandelingen die ik vele (tientallen) malen heb gemaakt.

Op de eerste opname rijdt de Tubexmachine langzaam, over de zijkant, de dieplader op. Ter rechter zijde is de firma van Halteren ook nog eens bezig met het transport gereed maken van een P&H/Kobelco rupskraan. Wel heel toevallig dat hier twee machines tegelijkertijd geladen werden voor afvoer naar een andere klus.
Bijlagen
08494005-15928 verkleind voor het BMF.jpg
08494005-15928 verkleind voor het BMF.jpg (181.98 KiB) 3825 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Tubexstellingen

Bericht door Peter_S »

De onderwagen van de Tubexmachine staat inmiddels in de goede richting, nu de bovenwagen nog.
Bijlagen
08494009-15932 verkleind voor het BMF.jpg
08494009-15932 verkleind voor het BMF.jpg (176.13 KiB) 3825 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Tubexstellingen

Bericht door Peter_S »

De combinatie (bijna) gereed voor vertrek.
Bijlagen
08494011-15934 verkleind voor het BMF.jpg
08494011-15934 verkleind voor het BMF.jpg (171.63 KiB) 3825 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Tubexstellingen

Bericht door Peter_S »

Beste allen,

Tijdens het selectief scannen van mijn dia-archief in de afgelopen periode kwam ik o.a. nog bijgaande plaatjes tegen van Tubexstellingen. Deze 3 plaatjes zijn gemaakt op 1 maart 1995 te Amsterdam Centraal. De Tubexmachine was bezig met het draaien van stalen buispalen die als hulpwerk diende om de brug waaronder de stelling staat tijdelijk te ondersteunen als het oude landhoofd wordt weggesloopt. De werkzaamheden vonden plaats in het kader van het verlengen van spoor 14b en 15b aan de oostzijde van Amsterdam Centraal. Terwijl de kont van de machine nog net niet onder het viaduct staat staat het belangrijkste deel van de machine wel onder de oude overbrugging.
Bijlagen
08494102-13854 verkleind voor het BMF.jpg
08494102-13854 verkleind voor het BMF.jpg (175.3 KiB) 3684 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Tubexstellingen

Bericht door Peter_S »

Erg veel werkruimte is er, in de hoogte gezien, niet voor de Tubexstelling maar dat zijn deze mannen wel gewend. Deze enkelsporige stalenbrug werd in het kader van de spoorverlenging van de sporen 14b en 15b vervangen door een tweesporig betonnen exemplaar. T.z.t. zal er van dit vervangen een uitgebreide werkreportage van mijn hand verschijnen op het BMF.
Bijlagen
08494107-13859 verkleind voor het BMF.jpg
08494107-13859 verkleind voor het BMF.jpg (188 KiB) 3683 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Plaats reactie

Terug naar “Hei,- boor- & damwandstellingen”