GG Crane
Moderator: Tim
Advertentie post before
Re: GG Crane
iedere torenkraan heeft normaal gesproken een ballast die in theorie 33% zwaarder is dan de te hijsen last . dus als je niet hijst, is de achtergiek het eerste wat bij omvallen de grond raakt . al de tijd dat je hijst breng je de kraan min of meer beter in balans !.
in dit curieuse geval dient dus de ene giek als ballast voor het werk van de andere giek . de vervorming die de spits met zich meebrengt als je dus de kraan met de twee gieken in onbalans brengt door aan een kant te gaan hijsen is de bij de GG machine niet maatgevend voor de last zoals bij vele torenkranen wel het geval is. bij de GG worden de krachten op de tuien met een loadcell gemeten en opgeteld zodat je nooit meer dan het maximum (gedeeld over misschien twee ongelijke lasten) kan hijsen. maar toen ik vandaag in de kraan een poosje rust had om wat te peinzen kwamen dit soort nadelen van de GG in rap tempo en schier oneindig voorbij. het meest probleemvolle is volgens mij de extra zware toren die veel meer buiging moet gaan opvangen dan bij een normale torenkraan (die in rust altijd achterover gespannen staat). de GG is in principe nooit gespannen. en dan gaat het hele spul flink gieren in de wind, dus in de praktijk moet de giek altijd gecontroleerd worden zodat hij altijd in lijn met de wind staat. prakties gezien is de vooruitgang met twee gieken net zoiets als, en van voor, en van achter een bak op een shovel. heel handig zou "Guust Flater" zeggen. maar misschien breng ik de GG club nu wel op en idee
in dit curieuse geval dient dus de ene giek als ballast voor het werk van de andere giek . de vervorming die de spits met zich meebrengt als je dus de kraan met de twee gieken in onbalans brengt door aan een kant te gaan hijsen is de bij de GG machine niet maatgevend voor de last zoals bij vele torenkranen wel het geval is. bij de GG worden de krachten op de tuien met een loadcell gemeten en opgeteld zodat je nooit meer dan het maximum (gedeeld over misschien twee ongelijke lasten) kan hijsen. maar toen ik vandaag in de kraan een poosje rust had om wat te peinzen kwamen dit soort nadelen van de GG in rap tempo en schier oneindig voorbij. het meest probleemvolle is volgens mij de extra zware toren die veel meer buiging moet gaan opvangen dan bij een normale torenkraan (die in rust altijd achterover gespannen staat). de GG is in principe nooit gespannen. en dan gaat het hele spul flink gieren in de wind, dus in de praktijk moet de giek altijd gecontroleerd worden zodat hij altijd in lijn met de wind staat. prakties gezien is de vooruitgang met twee gieken net zoiets als, en van voor, en van achter een bak op een shovel. heel handig zou "Guust Flater" zeggen. maar misschien breng ik de GG club nu wel op en idee
a daily check , keeps the undertaker away
-
- Starter
- Berichten: 58
- Lid geworden op: zo 6 jul, 2008 19:04
Re: GG Crane
Propellers t.b.v. de zwenkbeweging.
- Bijlagen
-
- 70bd283a6e.jpg (8.06 KiB) 2480 keer bekeken
-
- Starter
- Berichten: 58
- Lid geworden op: zo 6 jul, 2008 19:04
Re: GG Crane
Een van de beeldschermen(Siemens) in de GG.
- Bijlagen
-
- P100424_105506compri.jpg (78.02 KiB) 2477 keer bekeken
Re: GG Crane
En die maakten toch een hoop lawaai....wesley3626 schreef:Propellers t.b.v. de zwenkbeweging.
De kraan viel op de Bauma dan ook vooral op vanwege het lawaai dat hij produceerde.
Alsof er een helikopter op steeg. Ik denk niet dat deze kraan, als hij er ooit komt, populair wordt in stedelijke gebieden.
Cris
-
- Starter
- Berichten: 58
- Lid geworden op: zo 6 jul, 2008 19:04
Re: GG Crane
Een blik in de cabine.
- Bijlagen
-
- P100424_103630compri.jpg (109.24 KiB) 2474 keer bekeken
-
- Starter
- Berichten: 58
- Lid geworden op: zo 6 jul, 2008 19:04
Re: GG Crane
De stoel is op een elektrisch te verstellen draai plataeu geplaatst. Iedere giek heeft zijn eigen joystick, om het kat en lier werk te bedienen. De zwenkbeweging word bediend door twee voetpedalen. De lieren zijn in de giek gebouwd(kruislings).
De kraan die op de Bauma getoond werd, was nog lang niet klaar voor gebruik. De frequentie omvormers draaiden maar op 60% van hun capaciteit. Ook de propellerbladen waren verkeerd gemonteerd, wat resulteerde in een wat trage reactie op het commando zwenken, en de zwenksnelheid bleef ook laag. Wel was goed te zien dat er bij het zwenken geen torsie in de toren ontstond bij het begin of einde van het zwenken(tegenzwenken of afremmen). Dit komt omdat er geen gebruik word gemaakt van zwenkmotoren, maar de propellers trekken aan de giek voor de zwenkbeweging. De aanschafprijs van de kraan ligt ongeveer 35% hoger dan normaal. Ook is de kraan eenvoudig om te bouwen naar een normale kraan met giek en contra giek.
De kraan die op de Bauma getoond werd, was nog lang niet klaar voor gebruik. De frequentie omvormers draaiden maar op 60% van hun capaciteit. Ook de propellerbladen waren verkeerd gemonteerd, wat resulteerde in een wat trage reactie op het commando zwenken, en de zwenksnelheid bleef ook laag. Wel was goed te zien dat er bij het zwenken geen torsie in de toren ontstond bij het begin of einde van het zwenken(tegenzwenken of afremmen). Dit komt omdat er geen gebruik word gemaakt van zwenkmotoren, maar de propellers trekken aan de giek voor de zwenkbeweging. De aanschafprijs van de kraan ligt ongeveer 35% hoger dan normaal. Ook is de kraan eenvoudig om te bouwen naar een normale kraan met giek en contra giek.
-
- Starter
- Berichten: 58
- Lid geworden op: zo 6 jul, 2008 19:04
Re: GG Crane
Wanneer de kraan wel op volle capaciteit kan zwenken (lees vorige post), word ook het geluid wat hij op de Bauma produceerde aanzienlijk minder. In de giek waren wat ontsierlijke reclame borden geplaatst, deze worden vervangen door borden die de machinist bij aanvang werkzaamheden een voudig kan inklappen. De borden zijn in de giek geplaatst om een windvrijstelling mogelijk te maken. Wanneer de borden er niet zouden zijn en de kraan word windvrijgesteld, dan zou deze rondjes blijven draaien.Cuno Riga schreef:En die maakten toch een hoop lawaai....wesley3626 schreef:Propellers t.b.v. de zwenkbeweging.
De kraan viel op de Bauma dan ook vooral op vanwege het lawaai dat hij produceerde.
Alsof er een helikopter op steeg. Ik denk niet dat deze kraan, als hij er ooit komt, populair wordt in stedelijke gebieden.
-
- Starter
- Berichten: 58
- Lid geworden op: zo 6 jul, 2008 19:04
Re: GG Crane
Hier een blik op een van de twee lier motoren, die in de giek is gebouwd. De foto is niet echt super, met de telefoon gemaakt en in de haast de zuignap over het hoofd gezien.
- Bijlagen
-
- P100424_103735compri.jpg (124.88 KiB) 2467 keer bekeken
-
- Starter
- Berichten: 58
- Lid geworden op: zo 6 jul, 2008 19:04
Re: GG Crane
De machinist op "links op de foto" heeft voor 40 jaar terug op de eerste GG kraan gedraaid.
- Bijlagen
-
- P100424_111838compri.jpg (59.09 KiB) 2462 keer bekeken
Re: GG Crane
mij komt het hele apparaat voor als een Wilbert product.
a daily check , keeps the undertaker away