Aanleg van paardebakken

Post hier de algemene zaken over grondwerken, en de grondverzetbedrijven.

Moderator: André

Plaats reactie
Advertentie post before
Gebruikersavatar
Sleaze
Forumlid
Berichten: 5914
Lid geworden op: vr 3 mar, 2006 23:29
Locatie: Makkum
Contacteer:

Aanleg van paardebakken

Bericht door Sleaze »

Een beetje off topic voor een bouwmachineforum, maar heeft iemand ervaring met het aanleggen van paardebakken?

Graag eens de ervaringen met anderen willen delen! Ik hoor het wel :Y

kapteinron
Starter
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 19:17
Locatie: Deventer Overijssel

Bericht door kapteinron »

zie ff nie wat door offtopic aan is.
tenzei je die bakken met en theelepeltje aan legt natuurlijk.

er kan mooi materieel aan te pas komen. graafmachines shovels kilvers.
dus kom maar op met de foto's
ik ben gek maar niet achterlijk

Gebruikersavatar
marceldk
Starter
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 1 jun, 2007 20:29
Locatie: heeze

Bericht door marceldk »

tja ervaring ik heb er wel eens een gemaakt ;-)

dat was met de mobiele kraan liebherr 311
ik moest toen de zwarte eraf en de gele eronderuit halen en bovenop een laag van +- 1,5 meter gele aanbrengen ( de grond omdraaien dus )

maar ik weet niet of dat normaal ook gaat heb er helaas geen foto`s van :Y

N-GVM
Starter
Berichten: 43
Lid geworden op: do 5 apr, 2007 13:18
Locatie: Utrecht

Bericht door N-GVM »

Link naar de experts:

http://www.vandoorn-soest.nl/ap/manegebodems/3/

Heb zelf weinig met paarden. Heb er 150 onder de motorkap en dat vind ik wel genoeg. ;)

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Bericht door Bart »

Geel zand naar boven draaien en zwarte grond laten zakken heb ik in het verleden ook gedaan. Dit werkt mooi en je moet zorgen dat je net als bij spitten een voor houdt. Als de paardenbak op 1 oor komt te liggen dan spit je op de lage kant een baan van 2 bak breed zand op zand, zodat daar het water altijd weg kan.

Weet wel dat deze manier van spitten verboden en dus strafbaar is, omdat je feitelijk aan het ontgronden bent.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

aerdvruter
Starter
Berichten: 26
Lid geworden op: do 16 aug, 2007 18:58
Locatie: Knegsel

Manegebodem

Bericht door aerdvruter »

Hoi, ik weet uit ervaring dat de firma Meulendijks uit Son en Breugel (NBR) ook regelmatig manege bodems aanlegd.Zoals bij Piet Raaimakers in Someren.
Nog zo gezegd geen bommetje

racecees
Starter
Berichten: 133
Lid geworden op: di 14 feb, 2006 21:11
Locatie: t veld

paardenbak

Bericht door racecees »

ik woon in noord holland en heb paarden bakken aangelgd op de kleigrond . we begonnen altijd om de 5 a 6 meter drainage aanteleggen daarboven op schelpen of heel grof zand .dan antiworteldoek en dan een laag zand van ongeveer 20 centimeter . word de bak s winters ook gebruikt dan werd er een laag boomschors overheen gewerkt in het najaar zodat je bevriezen tegen gaat . ik hoop dat je hier wat aan hebt . gr race cees :Y

Laurens
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 14 mei, 2007 19:25
Locatie: Ommen

Bericht door Laurens »

tsjah tis maar net wat de klant er voor over heeft, omspitten is een optie maar dan kan de eigenaar wel gaan klagen over water ed.

wat echt goed en tevens DUUR is is natuurlijk een achterberg bodem, maar hier zijn ook weer verschillende varianten op zoals doeken drains boomschorsen verschillende soorten zand ed.

Gebruikersavatar
djwireless
Starter
Berichten: 39
Lid geworden op: do 3 jan, 2008 12:28
Locatie: zwammerdam
Contacteer:

Bericht door djwireless »

ik heb nog niet zo heel lang geleden een ep en vloed bak gemaakt

eerst afgraven op ongeveer 50cm waterdicht doek leggen drains er op om de meter en vast maken aan een blinde drain daarna drainzand er over daarna verschralingszand en daarna de toplaag met flaks er door heen
in de avond pompen ze er water in zodat alles echt nat word staan dan ook echt plassen in en dan pompen ze hem weer droog en is de bak hard en bijna weer vlak (vandaar dat het een eb en vloed bak heet :D )

foto zegt meer
(is er veel werk en het moet perfect vlak zijn anders werkt het niet)

bak is imiddels in gebruik en werkt perfect ze hebben daar een paar paarden die op top niveou mee rijden en die zijn erg tevreden met de bak
Bijlagen
26022008034klein.JPG
26022008034klein.JPG (102.72 KiB) 8025 keer bekeken
volvo ecr 88 plus met verlengde giek

Gebruikersavatar
kleintje75
Forumlid
Berichten: 1629
Lid geworden op: do 15 feb, 2007 19:40
Locatie: doorwerth
Contacteer:

Bericht door kleintje75 »

wij hebben een boden die afloopt naar een greppel, is gedraineerd, met grind erop, daarna zand, dan een vleisdoek, en dan speciaal zand wat door een betonmixer gemixed is met een soort vezel die het zand vasthoud. en daarbovenob een toplaag van 2,5-5 cm zand wat we dan kunnen slepen.

en de bak is 12 maanden van het jaar te berijden.

oja, het is een buitenbak.

voor de binnenbak hebben we kleizand met viltsnippers( zorgen voor een verende bodem) en die slepen we ook gewoon en als extra wals ik deze na.

gr Alex

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”