Hoogtemeting grondwerk

Post hier de algemene zaken over grondwerken, en de grondverzetbedrijven.

Moderator: André

Plaats reactie
Advertentie post before
De Leergierige
Nieuw forumlid
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 19 jun, 2011 12:04

Hoogtemeting grondwerk

Bericht door De Leergierige »

Avond allen,

Ik ben al een poosje zoekende naar een antwoord welke ik tot nu toe nog niet heb kunnen vinden. Ik denk en hoop dat dit forum en de leden ervan mij verder kunnen helpen? Ik zit regelmatig op bestektekeningen te kijken en kom daar het volgende tegen.

- 13980010
- hoogte -3.338 nap
- hoogtebout hugo de vrieslaan 63
- muurvlak coordinaten x= -40 y= x19

Is deze -3.338 NAP de hoogte van het maaiveld?

Er wordt wel op een tekening gesproken van NAP optellen bij een + - situatie. Bijvoorbeeld van +1.78 NAP en op de tekening riooldiepte - 2.35 = dan 1.78 + 2.35 = 4.13 meter diepte voor het riool.

Maar als het -1.78 NAP = en op de tekening een riooldiepte van -2.35 wordt dit dan ook bij elkaar opgeteld?

En er zijn gebieden in Nederland met een +23.5 NAP, hoe wordt bij het leggen van bijvoorbeeld een riolering of een put omgegaan met deze +23.5 NAP? Want het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je deze +23.5 NAP ergens bij op moet tellen? Want dan komt het riool toch wel erg diep te liggen, hetgeen mij niet erg logisch lijkt :)

Ik ben hier erg nieuwsgierig naar, en ben daarom dan ook hopende dat iemand hier in dit forum mij hier een beetje uitleg over zou willen geven over hoe om te gaan met deze NAP hoogte maten?

Groet,
De Leergierige.

Gebruikersavatar
Rinse
Forumlid
Berichten: 6425
Lid geworden op: vr 3 jun, 2005 20:18
Locatie: Hippolytushoef

Re: Hoogtemeting grondwerk

Bericht door Rinse »

Wat je op de bestektekeningen ziet is het nummer van de hoogte bout, de hoogte van bovenkant bout t.o.v. N.A.P, de plaats van de bout, in jouw voorbeelt Hugo de Vrieslaan 63 en de plaats van de bout op de muur.

De hoogte's op een tekening zijn altijd t.o.v. N.A.P, tenzij anders aangegeven. Bij woning en utiliteitsbouw wordt nog wel eens gerekend met een hoogte t.o.v. peil, dit is dan de hoogte van de afgewerkte begane grond vloer.
Als je een maaiveld hoogte hebt van -1.78 en het riool komt op -2.35 dan komt het op een diepte van 57 cm onder maaiveld te liggen (-2.35--1.78=57cm)

Bij een hoogte van bijv +23,5 NAP dan verschilt dit niet kwa werkwijze, er wordt gerekend naar deze hoogte. ALs het riool dan op bijv. 4 meter diep moet komen dan krijg je +23.5-4.0= +19,5 dit is dan de hoogte van het riool t.o.v. NAP.

De Leergierige
Nieuw forumlid
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 19 jun, 2011 12:04

Re: Hoogtemeting grondwerk

Bericht door De Leergierige »

Bedankt voor de reactie, en uitleg. (Y) Hier kan ik weer even op gaan studeren. Het lijkt vaak allemaal simpel, maar is vaak toch net even niet het geval. Ik heb nog wel een paar vragen aangaande asfalt, maar dit komt later. Want het asfalt gebeuren vind ik ook reuzen boeiend.

Groet,

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”