Greppelfrezen met GPS

Plaats hier lokaties en/of foto's van actuele grondwerken en alle uitgevoerde grondwerken.

Moderator: André

Advertentie post before
Gebruikersavatar
martin 520
Forumlid
Berichten: 2296
Lid geworden op: zo 26 aug, 2007 9:22
Locatie: Vlak bij Harlingen..
Contacteer:

Re: Greppelfrezen met GPS

Bericht door martin 520 »

Vroeger werd er bij ons op de Veluwe een aantal keren per jaar onderhoud aan de "brandgangen" gedaan in de bos en heidegebieden. Er werd voor gezorgd dat er een strook van ongeveer 5 meter absoluut geen begroeiing stond en werd dus met een vaste tand cultivator regelmatig los getrokken. Deze paden waren ooit ontdaan van stronken en andere zware vegetatie. Ik kan me nog herinneren als kind dat deze brandgangen toch goed meehielpen in de bestrijding van brand over de grond. :?
Eerbied voor het oude......open oog voor het nieuwe..!!!

Gebruikersavatar
service man
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 11829
Lid geworden op: wo 20 aug, 2008 15:54
Locatie: Heerde

Re: Greppelfrezen met GPS

Bericht door service man »

martin 520 schreef:Vroeger werd er bij ons op de Veluwe een aantal keren per jaar onderhoud aan de "brandgangen" gedaan in de bos en heidegebieden. Er werd voor gezorgd dat er een strook van ongeveer 5 meter absoluut geen begroeiing stond en werd dus met een vaste tand cultivator regelmatig los getrokken. Deze paden waren ooit ontdaan van stronken en andere zware vegetatie. Ik kan me nog herinneren als kind dat deze brandgangen toch goed meehielpen in de bestrijding van brand over de grond. :?
ik heb ze nog wel gefreesd bij mij vorige baas
Als u een goedkope monteur zoekt ? verder zoeken

Gebruikersavatar
japio
Starter
Berichten: 161
Lid geworden op: di 17 apr, 2007 20:29
Locatie: Heemskerk

Re: Greppelfrezen met GPS

Bericht door japio »

service man schreef:
martin 520 schreef:Vroeger werd er bij ons op de Veluwe een aantal keren per jaar onderhoud aan de "brandgangen" gedaan in de bos en heidegebieden. Er werd voor gezorgd dat er een strook van ongeveer 5 meter absoluut geen begroeiing stond en werd dus met een vaste tand cultivator regelmatig los getrokken. Deze paden waren ooit ontdaan van stronken en andere zware vegetatie. Ik kan me nog herinneren als kind dat deze brandgangen toch goed meehielpen in de bestrijding van brand over de grond. :?
ik heb ze nog wel gefreesd bij mij vorige baas
Ja, dat was vroegâh. Tegenwoordig gebeurt dat om allerlei redenen niet meer. ( natuurlijker natuur, dynamisch beheer etc. ) Vroeger werd er ook een rij Loofhout langs die brandgangen en wegen geplant. met die nieuwe regels wordt een bos wel mooier, maar ook wat kwetsbaarder.
Bedankt voor de informatie.
Ik kan altijd nog als slecht voorbeeld dienen!

Gebruikersavatar
jwvdst
Starter
Berichten: 866
Lid geworden op: ma 10 nov, 2008 17:25
Locatie: NOP
Contacteer:

Re: Greppelfrezen met GPS

Bericht door jwvdst »

de diepte zou je heel makkelijk kunnen laten regelen met met behulp van een laser systeem wat je ook op kilverbakken gebruikt. Deze monteer je dan met een frame op de greppelfrees. Als je de draadspindels van de hef nou vervangt door hydraulische cilinders en dan een dubbele laserontvanger gebruikt en dan ervoor zorgt dat elke ontvanger een cilinder aanstuurt. Dan zorg je er ook automatisch voor dat de frees altijd in de breedte waterpas in staat. In combinatie met een afschotlaser kun je dan ook afschot krijgen in je sloot. Belangrijk is wel dat de laser dan voor de trekker opgesteld wordt in verband met de opgeworpen grond.

Gebruikersavatar
den smee
Starter
Berichten: 207
Lid geworden op: zo 7 jan, 2007 18:35
Locatie: eersel

Re: Greppelfrezen met GPS

Bericht door den smee »

japio schreef:
service man schreef:
martin 520 schreef:Vroeger werd er bij ons op de Veluwe een aantal keren per jaar onderhoud aan de "brandgangen" gedaan in de bos en heidegebieden. Er werd voor gezorgd dat er een strook van ongeveer 5 meter absoluut geen begroeiing stond en werd dus met een vaste tand cultivator regelmatig los getrokken. Deze paden waren ooit ontdaan van stronken en andere zware vegetatie. Ik kan me nog herinneren als kind dat deze brandgangen toch goed meehielpen in de bestrijding van brand over de grond. :?
ik heb ze nog wel gefreesd bij mij vorige baas
Ja, dat was vroegâh. Tegenwoordig gebeurt dat om allerlei redenen niet meer. ( natuurlijker natuur, dynamisch beheer etc. ) Vroeger werd er ook een rij Loofhout langs die brandgangen en wegen geplant. met die nieuwe regels wordt een bos wel mooier, maar ook wat kwetsbaarder.
Bedankt voor de informatie.
vroeger werd ook al het loofhout uit het bos gehaald zodat er dennen akkers overbleven, met een goede humuslaag voor de brand.
tegenwoordig blijft het loof staan en zorgt dit voor aardige remming van het vuur. maar nu weer ontopic
unimog gek

Michael..
Starter
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 30 nov, 2011 18:49
Locatie: Wezep

Re: Greppelfrezen met GPS

Bericht door Michael.. »

Komen er nog foto`s van?

Gebruikersavatar
js145w
Starter
Berichten: 91
Lid geworden op: za 7 nov, 2009 17:14
Locatie: Tull en ´t Waal

Re: Greppelfrezen met GPS

Bericht door js145w »

jwvdst schreef:de diepte zou je heel makkelijk kunnen laten regelen met met behulp van een laser systeem wat je ook op kilverbakken gebruikt. Deze monteer je dan met een frame op de greppelfrees. Als je de draadspindels van de hef nou vervangt door hydraulische cilinders en dan een dubbele laserontvanger gebruikt en dan ervoor zorgt dat elke ontvanger een cilinder aanstuurt. Dan zorg je er ook automatisch voor dat de frees altijd in de breedte waterpas in staat. In combinatie met een afschotlaser kun je dan ook afschot krijgen in je sloot. Belangrijk is wel dat de laser dan voor de trekker opgesteld wordt in verband met de opgeworpen grond.
Dat zou kunnen, maar de GPS bol zit bij trekkers boven op dak.
Dus moet de baan wel vlak zijn anders krijg je slingers in de greppel.
Als 1 wiel door een kuiltje van 5cm rijd gaat de bol boven op de trekker al bijna 10 cm om.
Wordt wel ingewikkeld maar je zou de bol op de frees kunnen zetten in combinatie met zijdschift.
Groeten johan.

Gebruikersavatar
jwvdst
Starter
Berichten: 866
Lid geworden op: ma 10 nov, 2008 17:25
Locatie: NOP
Contacteer:

Re: Greppelfrezen met GPS

Bericht door jwvdst »

js145w schreef:
jwvdst schreef:de diepte zou je heel makkelijk kunnen laten regelen met met behulp van een laser systeem wat je ook op kilverbakken gebruikt. Deze monteer je dan met een frame op de greppelfrees. Als je de draadspindels van de hef nou vervangt door hydraulische cilinders en dan een dubbele laserontvanger gebruikt en dan ervoor zorgt dat elke ontvanger een cilinder aanstuurt. Dan zorg je er ook automatisch voor dat de frees altijd in de breedte waterpas in staat. In combinatie met een afschotlaser kun je dan ook afschot krijgen in je sloot. Belangrijk is wel dat de laser dan voor de trekker opgesteld wordt in verband met de opgeworpen grond.
Dat zou kunnen, maar de GPS bol zit bij trekkers boven op dak.
Dus moet de baan wel vlak zijn anders krijg je slingers in de greppel.
Als 1 wiel door een kuiltje van 5cm rijd gaat de bol boven op de trekker al bijna 10 cm om.
Wordt wel ingewikkeld maar je zou de bol op de frees kunnen zetten in combinatie met zijdschift.
dat is alleen bij de goedkope onnauwkeurige systemen zo. Bij de dure nauwkeurige systemen zit er een waterpas in die meet hoe schuin de trekker staat en als de hoogte van de bol tot de grond goed ingesteld is mag het scheef staan niks uit maken
sbg en trimble zijn naast de automatische trekker besturing ook uit te breiden met automatische werktuigbesturing(sideshift of stuurschijven) voor een nog hogere nauwkeurigheid. Maar met dit werk komt het niet aan op de laatste cm.
Maar als je dat met dit werk sideshift/machinebesturing gebruikt is wel belangrijk dat je de stabilisatie van de hef los hebt staan. Als je dat niet hebt druk je de hele machine krom.

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Greppelfrezen met GPS

Bericht door Bart »

Even een mededeling van algemene aard:

Is het jullie forumleden wel eens opgevallen dat berichten met qoute' s zijn ingekort, doordat de quote' s zijn verwijderd?

Waarom quoten jullie elke vraag als je direct erop antwoord? In een normale conversatie herhaal je ook geen vragen of opmerkingen waarop jij reageerd? De 'Plaats reactie' button hebben de ontwikkelaars van de forumsoftware niet voor niks ingebouwd.

Als er een opmerking gemaakt wordt, dan reageer je daarop met een reactie.
Als je ergens op terug wilt komen, ergens aan wilt refereren, of pas later een antwoord hebt op een vraag, dán gebruik je de 'Quote' button.

De 'Quote' functie gebruiken als normale reactie op een bericht leidt tot lange berichten en pagina' s en dan heb ik het nog niet over foto' s en filmpjes die je tot 3 á 4 keer toe achter elkaar ziet.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
jwvdst
Starter
Berichten: 866
Lid geworden op: ma 10 nov, 2008 17:25
Locatie: NOP
Contacteer:

Re: Greppelfrezen met GPS

Bericht door jwvdst »

Nu je het zegt bart daar zit wel wat in......

Maar nu zat ik het topic even terug te lezen en is de jd nou met rtk uitgerust of met starfire2? Bij de rtk versie van jd zit er namelijk een nog een antenne direkt achter de gele bol en die zie ik hier niet zitten

Plaats reactie

Terug naar “Grondwerken in uitvoering en uitgevoerde grondwerken”