Vrachtje zand halen bij de "Muiderzand" te IJmuiden.

Post hier de algemene zaken over waterwerken, en de waterbouwbedrijven.

Moderator: André

Advertentie post before
Gebruikersavatar
André
Forumondersteuning
Berichten: 7388
Lid geworden op: do 7 dec, 2006 11:00
Locatie: Eethen

Bericht door André »

Misschien dat het water is wat uit het zand komt terwijl het zand zich "zet" in het schip? (ch)
Verwarring schept werk...

Lees hier de forumregels nog eens door.

Gebruikersavatar
kinderschepje
Starter
Berichten: 32
Lid geworden op: do 11 okt, 2007 12:48
Locatie: Rivierenland

zand laden

Bericht door kinderschepje »

Dit water "op" het zand pompen is om het zand te ontzilten. Ze pompen er zoet water op en aan de onderzijde pompen ze het water weer af.
Het is namelijk niet de bedoeling om zout zand in het achterland aan de wal te brengen. vergunningen, landbouw etc etc. :Y
Fluitend door het leven

Gebruikersavatar
ex455
Forumlid
Berichten: 3531
Lid geworden op: zo 24 apr, 2005 12:51
Locatie: oud-gastel

Bericht door ex455 »

Als ze niet goed ontzilt zijn kunnen ze het schip zelfs wegsturen.Heb dat wel eens gezien.

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Bericht door johanneuteboom »

Fraaie reportage MZ.240 , super om het zo eens te zien van een BMF er die er boven op zit :Y Het ontzilten gebeurt al grotendeels tijdens het dumpen hier in de put bij IJmuiden, waar het af Zee gewonnen zand zo bewust een voorbehandeling krijgt. Voor het zuigen en verpompen is natuurlijk ook een enorme hoeveelheid water onontbeerlijk, dit komt grotendeels vanzelf weer uit de beun . Wederom spoelt er weer een fractie zout uit vandaan, echter een geheel zoutloos dieet zal het niet gauw worden. :roll:

Gebruikersavatar
Zandstorm
Starter
Berichten: 397
Lid geworden op: do 30 jun, 2005 20:44
Locatie: West-Friesland
Contacteer:

Bericht door Zandstorm »

Ik weet niet helemaal p[recies hoe je het bedoel...
Als er water in een beun ligt is dat of voor ballast zodat de schroef wat water ziet.
Of/en hebben ze het beun "schoongespoten" oa tegen het stuiven.

Al beginnen met ontzilten op zee is niet zulk dankbaar werk...........

Gebruikersavatar
J.B235
Forumlid
Berichten: 2597
Lid geworden op: za 16 jul, 2005 19:20
Locatie: @Home in de kop van N-H

Bericht door J.B235 »

Zandstorm schreef:Ik weet niet helemaal p[recies hoe je het bedoel...
Als er water in een beun ligt is dat of voor ballast zodat de schroef wat water ziet.
Of/en hebben ze het beun "schoongespoten" oa tegen het stuiven.

Al beginnen met ontzilten op zee is niet zulk dankbaar werk...........

Lijkt een beetje op water naar de zee dragen.. Zout zand spoelen met zout water !!!!!
Verbaas U niet,Verwonder U slechts!!!

Caterpillar 966Mxe

Gebruikersavatar
Thomas
Forumlid
Berichten: 1082
Lid geworden op: ma 25 dec, 2006 22:24
Locatie: Koudum

Bericht door Thomas »

ontzilten op zee helpt niet echt. bij mijn vader ontziltten we soms op vaste plaatsen aan een steiger. bij ijmuiden is/was er ook een daar tegen de hoogovens aan. en ook met het zandvaren naar de stolpen onziltten we bij een station tussen den helder en de kooi

gr thomas 8)

Gebruikersavatar
cat power
Starter
Berichten: 974
Lid geworden op: wo 25 mei, 2005 20:11

Bericht door cat power »

Klopt thomas achter het deuren eiland van de grote zeesluis (noordersluis) heb je ontziltings station. En net even achter de wijker tunnel heb je er ook 1. Die waren alle bij in gebruik toen ze het middensluis eiland hebben af gegraven en gecutterd. En dat ze in die zand put in ijmuiden ontzilten lijkt me sterk. Want het is daar net zo zout als de noordzee sterker nog het is de noordzee.
domme vragen bestaan niet:
er altijd mensen zijn die alleen maar domme antwoorden kunnen geven

Gebruikersavatar
Thomas
Forumlid
Berichten: 1082
Lid geworden op: ma 25 dec, 2006 22:24
Locatie: Koudum

Bericht door Thomas »

juist die bedoelde ik.. volgens mij werd dat station ook veel gebruikt toen ze zand voeren naar purmerend..

gr thomas 8)

petercat325clmh
Starter
Berichten: 148
Lid geworden op: za 14 jul, 2007 20:19
Locatie: hillegom

vrachtje zand

Bericht door petercat325clmh »

Ook ik ben vandaag een keer mee geweest. We hebben een bak zand gehaald met de Nelly in IJmuiden. Het was er erg rustig. Om 15:45 weg uit de Zueshaven en om 20,00 uur terug onder de kraan. Ook zij ontzilten met een brandweerslang over het zand. Helaas geen fototoestel bij me. Mijn zoon van 9 wel, die vond het prachtig :Y .

gr peter

*modbreak, ik heb even de tekst wat leesbaarder gemaakt. Zou je de volgende keer iets meer punten e.d. willen gebruiken? Alvast bedankt!*

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”