Transmundum Sleephopperzuigers
Moderator: André
Advertentie post before
Re: Transmundum Sleephopperzuigers
De Transmundum IV
Re: Transmundum Sleephopperzuigers
Na het faillissement van Boltje werden de schepen verkocht en is o.a. de Transmundum III naar Boskalis gegaan. Het vaartuig kwam, bij hen, onder de naam Beachway in de vaart.
Later werd het vaartuig naar een baggerbedrijf in Vietnam verkocht en vaart daar nog steeds onder de naam Tran Hung Dao.
Boskalis kocht later de Transmundum VI en noemde de sleephopperzuiger opnieuw Beachway. Dit schip vaart nog steeds in Argentinië.
Later werd het vaartuig naar een baggerbedrijf in Vietnam verkocht en vaart daar nog steeds onder de naam Tran Hung Dao.
Boskalis kocht later de Transmundum VI en noemde de sleephopperzuiger opnieuw Beachway. Dit schip vaart nog steeds in Argentinië.
Laatst gewijzigd door wiechert op ma 22 jun, 2015 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Transmundum Sleephopperzuigers
De Tran Hung Dao
Re: Transmundum Sleephopperzuigers
De huidige Beachway
Re: Transmundum Sleephopperzuigers
Om niet teveel ruimte op deze site te gebruiken, kunnen jullie eventueel meer foto's van deze schepen bekijken in de fotomappen van R.Boltje en Zonen
http://gallerij.rboltje.nl/#!home
en op Youtube staat een filmpje over de Transmundum IV.
https://www.youtube.com/watch?v=nI-JIOoPXTg
http://gallerij.rboltje.nl/#!home
en op Youtube staat een filmpje over de Transmundum IV.
https://www.youtube.com/watch?v=nI-JIOoPXTg
Re: Transmundum Sleephopperzuigers
Je mag gerust nog meer foto's plaatsen hoor; reuze interessant dit
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...
Re: Transmundum Sleephopperzuigers
De grootste sleephopperzuiger van de wereld
Roelof Boltje verwachte veel werk vanuit Azië en wilde hij, na oplevering van zijn Transmundum Sleephopperzuigers, deze vloot uitbreiden.
In 1970 vond er geregeld overleg plaats tussen Roelof Boltje en Cornelis Verolme.
De beide heren waren vrienden en hadden zij het plan geopperd om de grootste sleephopperzuiger van de wereld te bouwen.
Op de tekentafel stond een schip (Transmundum 15) met de afmetingen van 360.00 x 48.00 x 18.00 mtr. met een hoppercapaciteit van meer dan 40.000 m3.
Het schip moest een snelheid halen van 15 knopen en waren er 2 machinekamers getekend, één voor de voortstuwing en één voor de zandpompen.
De zandpompen zouden elk een vermogen krijgen van 5000 kW met daarbij extra pompen in de zuigmond.
De zuigdiepte zou 60 meter bedragen en stonden er 24 hydraulische horizontale bodemschuiven en 2 boegschroeven op papier.
Boltje had het idee op het vaartuig op diverse manieren in te zetten.
-- als een zelflossend schip
-- als een soort bevoorradingsschip, waarbij het zand ( als de diepgang te klein was voor zo'n groot schip) werd overgepompt naar kleinere schepen, zoals zijn B 40 serie onderlossers.
Deze B 40 onderlossers ( 6 stuks) hebben de afmetingen van 65.00 x 10.95 x 3.51 mtr. en een hopperinhoud van 1000 m3.
De 28 hydr. horizontale bodemschuiven zorgen ervoor dat het ruim aan de onderzijde wordt geopend/gesloten.
Ik schrijf hebben en niet hadden, want een deel van de vaartuigen, waarbij er 3 bij v/d Herik, varen nog steeds.
Boltje had, in deze schepen, Dorman motoren laten plaatsen en zorgden deze met een totaal vermogen van 1096 Pk voor een snelheid van 9 knopen.
Naast de bouw van de gigantische sleephopperzuiger Transmundum 15, had hij ook het idee om kleinere sleephopperzuigers te laten bouwen.
Deze schepen met hun afmetingen van 75.00 x 13.90 x 5.25 mtr. zouden eerst als onderlossers ( B 50 serie) in de vaart komen en worden ingezet als "hulpschepen" voor de Transmundum 15.
Wanneer de tijd rijp was, zouden de schepen worden omgebouwd tot sleephopperzuiger.
De zuigdiepte zou 18 mtr. bedragen en met hun hopperinhoud van 1600 m3 waren zulke schepen uitermate geschikt voor het "kleinere" baggerwerk.
De schepen waren dan al zover voorbereid, dat het een kleine ingreep was om de vaartuigen om te bouwen.
Zodra ze als sleephopperzuiger waren ingericht, zouden de schepen worden hernoemd ( Transmundum 7 t/m 11).
Naast het baggeren had men het idee om de sleephopperzuigers ook in te zetten bij oliebestrijding op zee.
Men wilde het water/oliemengsel opzuigen en d.m.v. een speciaal filtersysteem de olie op te vangen en het water daarna te lozen.
Hiervoor had men in 1970 een patent aangevraagd.
De ideeën waren uniek te noemen - multi-inzetbare schepen.
Alleen haalde de recessie van toen een streep door de plannen en vanwege het gebrek aan werk, werd het bedrijf in 1973 failliet verklaard.
Roelof Boltje verwachte veel werk vanuit Azië en wilde hij, na oplevering van zijn Transmundum Sleephopperzuigers, deze vloot uitbreiden.
In 1970 vond er geregeld overleg plaats tussen Roelof Boltje en Cornelis Verolme.
De beide heren waren vrienden en hadden zij het plan geopperd om de grootste sleephopperzuiger van de wereld te bouwen.
Op de tekentafel stond een schip (Transmundum 15) met de afmetingen van 360.00 x 48.00 x 18.00 mtr. met een hoppercapaciteit van meer dan 40.000 m3.
Het schip moest een snelheid halen van 15 knopen en waren er 2 machinekamers getekend, één voor de voortstuwing en één voor de zandpompen.
De zandpompen zouden elk een vermogen krijgen van 5000 kW met daarbij extra pompen in de zuigmond.
De zuigdiepte zou 60 meter bedragen en stonden er 24 hydraulische horizontale bodemschuiven en 2 boegschroeven op papier.
Boltje had het idee op het vaartuig op diverse manieren in te zetten.
-- als een zelflossend schip
-- als een soort bevoorradingsschip, waarbij het zand ( als de diepgang te klein was voor zo'n groot schip) werd overgepompt naar kleinere schepen, zoals zijn B 40 serie onderlossers.
Deze B 40 onderlossers ( 6 stuks) hebben de afmetingen van 65.00 x 10.95 x 3.51 mtr. en een hopperinhoud van 1000 m3.
De 28 hydr. horizontale bodemschuiven zorgen ervoor dat het ruim aan de onderzijde wordt geopend/gesloten.
Ik schrijf hebben en niet hadden, want een deel van de vaartuigen, waarbij er 3 bij v/d Herik, varen nog steeds.
Boltje had, in deze schepen, Dorman motoren laten plaatsen en zorgden deze met een totaal vermogen van 1096 Pk voor een snelheid van 9 knopen.
Naast de bouw van de gigantische sleephopperzuiger Transmundum 15, had hij ook het idee om kleinere sleephopperzuigers te laten bouwen.
Deze schepen met hun afmetingen van 75.00 x 13.90 x 5.25 mtr. zouden eerst als onderlossers ( B 50 serie) in de vaart komen en worden ingezet als "hulpschepen" voor de Transmundum 15.
Wanneer de tijd rijp was, zouden de schepen worden omgebouwd tot sleephopperzuiger.
De zuigdiepte zou 18 mtr. bedragen en met hun hopperinhoud van 1600 m3 waren zulke schepen uitermate geschikt voor het "kleinere" baggerwerk.
De schepen waren dan al zover voorbereid, dat het een kleine ingreep was om de vaartuigen om te bouwen.
Zodra ze als sleephopperzuiger waren ingericht, zouden de schepen worden hernoemd ( Transmundum 7 t/m 11).
Naast het baggeren had men het idee om de sleephopperzuigers ook in te zetten bij oliebestrijding op zee.
Men wilde het water/oliemengsel opzuigen en d.m.v. een speciaal filtersysteem de olie op te vangen en het water daarna te lozen.
Hiervoor had men in 1970 een patent aangevraagd.
De ideeën waren uniek te noemen - multi-inzetbare schepen.
Alleen haalde de recessie van toen een streep door de plannen en vanwege het gebrek aan werk, werd het bedrijf in 1973 failliet verklaard.
Re: Transmundum Sleephopperzuigers
Hier wat foto's van de B 40 serie zelfvarende onderlossers in de haven van Tunis.
Laatst gewijzigd door wiechert op wo 24 jun, 2015 9:47, 1 keer totaal gewijzigd.