Hoogte meting asfalt

Post hier de algemene zaken over wegenwerken, en de wegenbouwbedrijven.

Moderator: André

Plaats reactie
Advertentie post before
De Leergierige
Nieuw forumlid
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 19 jun, 2011 12:04

Hoogte meting asfalt

Bericht door De Leergierige »

Een goede avond allen,

Heb even een paar reportages zitten bekijken. Dit asfalt aanbrengen is net zo facinerend als het leggen van een rioolbuis :)

Maar, moet je bij het aanbrengen van asfalt net als bij grondwerk de hoogte meten? Of is het alleen maar uitzetten, de frees erin, en weer nieuw asfalt erop? En hoe gaat het aanbrengen van asfalt op een brug? Met de glooiing van de brug mee of moet er op een brug speciale hoogte genomen worden? Ik hoor het graag.

Groet,

piktjetoe
Forumlid
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 6 feb, 2007 20:48
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Hoogte meting asfalt

Bericht door piktjetoe »

Het is niet zo even in een paar woorden te vertellen.
de laagdikte word door de hoek van de balk geregeld, en die hoek word bepaald door vele factoren.
Van soort mengel tot weersomstandigheden, zoveel om op te noemen.
Er komt ook zeer veel inzicht en vooruitkijken bij, en er gevoel voor hebben.

Gebruikersavatar
HotRod
Starter
Berichten: 368
Lid geworden op: do 28 jun, 2007 7:54
Locatie: Tiel

Re: Hoogte meting asfalt

Bericht door HotRod »

De afwerkbalk van een machine drijft op het asfal. door geavanceerde apparatuur kan men gewenste kilo's en centimeters onder een in te stellen verkanting.
Bij het vervangen van een rijstrook op de snelweg (zoab) haalt de frees zoals jij het zegt er gewoon 5 centimeter af en brengt de asfaltploeg gewoon 5 centimeter terug. Dit komt wel op de halve centimeter nauwkeurig, zowel het frezen en het aanbrengen omdat die 5 cm. minimaal gehaald dient te worden.

Bij een brug zit de glooiing meestal al in het onderliggende dek, zodoende wordt daar veelal een egale laag afgefreesd en weer teruggebracht. Anders zit je soms al gauw op het betonnen dek of de stalen constructie, en dan zijn de rapen helemaal gaar als dat gebeurt.

Ik hoop dat dit je vraag een beetje beantwoord, als er meer vragen zijn hoor ik het wel.
Kwaliteit... Kost tijd.

http://www.ifcomethode.nl

Gebruikersavatar
Vincent84
Forumlid
Berichten: 2736
Lid geworden op: di 11 sep, 2007 19:05
Locatie: Veenendaal

Re: Hoogte meting asfalt

Bericht door Vincent84 »

Zoals Piktjetoe al zegt is het niet zo makkelijk als het eruit ziet en komt er veel bij kijken. Het fingerspitzengefuhl van de balkman is van groot belang. Via deze link kun je een hele hoop zeer interessante PDFjes downloaden t.b.v. de verwerking van asfalt.
Rustig aan.... En rap een beetje! Afbeelding

Gebruikersavatar
william brooymans
Forumlid
Berichten: 3730
Lid geworden op: di 3 mei, 2005 19:22
Locatie: Nieuw-vossemeer

Re: Hoogte meting asfalt

Bericht door william brooymans »

Ik weet niet waar je woont maar als je eens een mooi staaltje asfaltwerk wilt zien dan zou je eens moeten gaan kijken bij de werkzaamheden op de A4 tussen Hoogerheide en de grens met Belgie (zandvliet). daar is Rasenberg Breda van een behoorlijk slecht stuk (zeer onregelmatig bestaande weg) een snaarstrak baantje aan het maken. daar kun je denk ik alle aspecten van hoogtes verwerken wel zien.
't komt goed

www.nelen-bv.nl

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”