Over kleef gesproken
Moderator: André
Advertentie post before
- Dikke Teerman
- Starter
- Berichten: 233
- Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 12:30
- Locatie: Hippolytushoef
- Contacteer:
Re: Over kleef gesproken
"Machinefabriek J.J. Kremer Groningen"piktjetoe schreef:Kijk eens aan, een kleeftopic .
Rinus, jij bedoeld denk ik de 3 poot/wiel karretjes van Kramer, uit Appingedam als ik het goed heb.
Daar hadden we bij bruil toen 3 van, en 1 grote 4wieler aanhanger, met een Bernhard moteur.
deze werden inderdaad voort getrokken door een trekker of met een wals.
De teerkarretjes zijn toen allemaal weggedaan, en is er 1 Burtec kleefaanhanger voor achter de auto/bus voor in de plaats gekomen.
Die bernhard motor op de 4 wieler is toen vervangen voor een hatz diezel.
En ik heb de Bernhard overgenomen, en na jaren staan is hij bijna kleefvrij.
Ik ben er pas weer mee begonnen, en hoop van de winter hem gereed te hebben, als stationare motor.
Dikke Teerman doet het zwart
Re: Over kleef gesproken
Ja, ik kon mij dat Groningen nog herrinneren, maar dat Kremers was ik vergeten.
Maar ik begrijp dat jij nog steeds werk en bekend met kleef, kan jij je nog herrinneren dat er in die tijd ooit azijn werd gebruikt om de kleef te verdunnen
En dat de vaten doppen onderin de in de ketel lagen
Ook werd er in die tijd nog ''asfalt lak,, gebruikt, vertel nu eens en niet alleen aan mij, hoe ging het toen in jou beleving en nu.
Volgens mij heeft de totale techniek een enorme vlucht gemaakt, en ik denk dat Burtec daar heel veel aan heeft bijgedragen.
Groetjes Rinus
Maar ik begrijp dat jij nog steeds werk en bekend met kleef, kan jij je nog herrinneren dat er in die tijd ooit azijn werd gebruikt om de kleef te verdunnen
En dat de vaten doppen onderin de in de ketel lagen
Ook werd er in die tijd nog ''asfalt lak,, gebruikt, vertel nu eens en niet alleen aan mij, hoe ging het toen in jou beleving en nu.
Volgens mij heeft de totale techniek een enorme vlucht gemaakt, en ik denk dat Burtec daar heel veel aan heeft bijgedragen.
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.
- Dikke Teerman
- Starter
- Berichten: 233
- Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 12:30
- Locatie: Hippolytushoef
- Contacteer:
Re: Over kleef gesproken
Vetpot schreef:Ja, ik kon mij dat Groningen nog herrinneren, maar dat Kremers was ik vergeten.
Maar ik begrijp dat jij nog steeds werk en bekend met kleef, kan jij je nog herrinneren dat er in die tijd ooit azijn werd gebruikt om de kleef te verdunnen
En dat de vaten doppen onderin de in de ketel lagen
Ook werd er in die tijd nog ''asfalt lak,, gebruikt, vertel nu eens en niet alleen aan mij, hoe ging het toen in jou beleving en nu.
Volgens mij heeft de totale techniek een enorme vlucht gemaakt, en ik denk dat Burtec daar heel veel aan heeft bijgedragen.
Groetjes Rinus
Moet er ff over nadenken....bepaalde herinneringen/anekdotes enz boven water halen, maar ga het hier zeker plaatsen!
Dikke Teerman doet het zwart
Re: Over kleef gesproken
Ik heb nog niet zo lang geleden de gevolgen gezien van verdunnen met leidingwater .
ik heb er gelukkig geen problemen mee gehad, maar anderen wel.
ik heb er gelukkig geen problemen mee gehad, maar anderen wel.
- Wup
- Starter
- Berichten: 265
- Lid geworden op: za 28 apr, 2007 15:41
- Locatie: Bleskensgraaf
- Contacteer:
Re: Over kleef gesproken
Vertel eens Klaas! Ik was altijd van mening dat dat met de kleef van tegenwoordig niet meer gaat. Zet maar eens een gieter kleef in de regen, gaat snel klonten is mijn ervaring.piktjetoe schreef:Ik heb nog niet zo lang geleden de gevolgen gezien van verdunnen met leidingwater .
ik heb er gelukkig geen problemen mee gehad, maar anderen wel.
Ik ben er altijd erg huiverig voor en de laat de kleef zoals hij is.
Op de A15, waar we nu ook bezig zijn, komen ze elke week de dikte van de kleef meten d.m.v. tapijttegels onder de sproeibalk en moet 2 blikjes kleef afstaan voor monstering.
Voor de meelezers: De tapijttegels hebben een bepaald eigen gewicht. Nadat erover heen gesproeid is worden de tegels nogmaals gewogen. Vol gewicht- leeg gewicht is het aantal gram kleef. De tegels zijn 1/4 m2 dus het aantal gram x 4 is het aantal gram per m2.
Wel lekker blijven plakken he?
- Bart
- Beheer van forum & site
- Berichten: 18897
- Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
- Locatie: Heeten
- Contacteer:
Re: Over kleef gesproken
Ging dit altijd al zo secuur Wup?
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.
Lees de Forumregels eens door.
- Peter_S
- Forumlid
- Berichten: 8005
- Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
- Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)
Re: Over kleef gesproken
Wat denk je zelf Bart?Bart schreef:Ging dit altijd al zo secuur Wup?
Dit soort controle metingen heeft vast en zeker te maken met de steeds strenger worden bestekseisen bij het aanbesteden van werkzaamheden. Vroeger, toen alles beter was volgens sommige forummers, kon je nog wat sjoemelen met het een en ander en om dat te voorkomen worden de bestekseisen gewoon steeds strenger. Zonder strikte norm kun je namelijk moeilijk controleren.
Trouwens je bent een dief van eigen portemonnee als je het niet goed doet want vaak zit er een clausule in de heden daagse aanbestedings contracten waarbij de uitvoerende aannemer ook tot zoveel jaar na aanleg verantwoordelijk is voor het onderhoud van het geleverde werk. Werk van onvoldoende kwaliteit levert dan wel werk op bij het herstel maar of er dan voldoen voor wordt betaald waag ik te betwijfelen.
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden
- Wup
- Starter
- Berichten: 265
- Lid geworden op: za 28 apr, 2007 15:41
- Locatie: Bleskensgraaf
- Contacteer:
Re: Over kleef gesproken
Bart schreef:Ging dit altijd al zo secuur Wup?
Meestal niet. Het blijft tevens een momentopname.
Onze auto's hebben geen spuitcomputer, dus wij bepalen d.m.v. druk, temperatuur en rijsnelheid de te spuiten dikte van de kleef. We hebben wel een boek van Burtec waarin richtlijnen staan m.b.t. druk en rijsnelheid en de gespoten hoeveelheid. Dit klopt aardig moet ik zeggen. Op het moment dat de laborant de tegels neerlegt spuit je precies wat hij wil dat je spuit en de rest spuit je dunner bij wijze van. Het is dus zo fraudegevoelig als het maar kan.
De Schäfer auto's (Esha, LAtexfalt enz) hebben een computer waarin ze precies instellen hoeveel ze willen dat de auto spuit. De computer berekent automatisch de pompsnelheid en de max. rijsnelheid en de afgelegde meters. Aan het eind van het werk draaien ze een bon uit waarop de hoeveelheid versproeide emulsie staat en de gemiddelde dikte. Dit is dus veel nauwkeuriger en minder fraudegevoelig.
Op de A15 wordt 0,35 kg/m2 voorgeschreven op nieuw asfalt! Mijn collega's kunnen beamen dat dit behoorlijk dik is op nieuw asfalt. Normaal spuit je tussen de 0,15 en 0,20 kg/m2 op nieuw asfalt.
Nu een concreet antwoord op je vraag:
Er is in het verleden natuurlijk maar wat aangerommeld met kleef.
Dat gebeurde overal wel eens. Het is makkelijk verdienen als je dunner spuit. Rijkswaterstaat heeft hier ook van geleerd denk ik en eist gewoon dat we kunnen aantonen hoe dik we gespoten hebben.
Wel lekker blijven plakken he?
- Bart
- Beheer van forum & site
- Berichten: 18897
- Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
- Locatie: Heeten
- Contacteer:
Re: Over kleef gesproken
Niet.Peter_S schreef:Wat denk je zelf Bart?Bart schreef:Ging dit altijd al zo secuur Wup?
Ik heb in het verleden geregeld met de mobiele graafmachine bij asfaltploegen gestaan, machine laden, aanzetjes maken. Niet aan Rijkswegen overigens, maar daar werd nooit de dikte van de kleeflaag gemeten. Vandaar mijn vraag dus en ik vind het niet vreemd. Hoe raakte je in bouwputten met boorpalen van het puin af? Begraven tussen de boorpalen. Net zoiets, spaart ook weer afvoerkosten.
@ Wup: bedankt voor je antwoord.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.
Lees de Forumregels eens door.
Re: Over kleef gesproken
Morgen gaan wij hier 2 nieuwe kleefwagens calibreren. Computers ? dat gaat iets te gek voor mijn lokale broeders. Elke 2500m2 meten we hier, al decennia gewoon een kwestie van routine op meeste grotere werken in Afrika en het Midden Oosten. En wij mengen alle kleef zelf.