Asfaltmenginstallatie

Post hier de algemene zaken over wegenwerken, en de wegenbouwbedrijven.

Moderator: André

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Asfaltmenginstallatie

Bericht door Vetpot »

Bouwen we verder?

Op de eerste plaats, bedank voor jullie reacties en aanvullingen.

Oké dan, onder de zeefstraat krijgen we de warme voorraadbunkers waar het uitgezeefde mineraal wordt opgeslagen, ik dacht meestal 5 stuks plus een bunker 'buiten het zeef om'.
In deze opslag bunkers bevinden zich een niveau meetsysteem wat belangrijk is voor de productie maar ook om tijdig een bepaald soort mineraal te kunnen verminderen of vermeerderen, afhankelijk van de behoefte. Hier onder zijn de doseerkleppen gemonteerd die de mineraal hoeveelheid doseren naar de weegbak, meestal in twee stappen, grof en daarna fijn afweging. Als dus alle mineralen cumulatief zijn ingewogen en de menger vrij is, word alles in de menger gelost en de bitumen gedoseerd ingespoten evenals de vooraf afgewogen hoeveelheid vulstof. Dan kan het mengen beginnen.

Maar toch wil ik hier even stilstaan bij de verschillende constructies.
Wat ik vooraf al aangaf is de opstelling van de menger t.o.v. de voorraadbunkers zeker van invloed. Als je namelijk de menger-assen in dezelfde lijn hebt als de doseerkleppen betekent dat, dat de mineralen via de weegbak, over elkaar heen vallen en over de volle breedte verspreid worden, wat al een redelijke voor menging geeft. Staan de menger-assen haaks t.o.v. doseerkleppen en de weegbak loskleppen, dan zal het verschillende mineraal in een hoek van de menger vallen en minder voormenging geven waardoor er langer gemengd moet worden, dit systeem had bijvoorbeeld Alfelder. Als je ook nog een product moet draaien met een twee fase menging, dan kom je tijd te kort. Denk hier bij aan b.v. Fixtone of het KGO-systeem
Als je mengarmen en schoepen goed zijn opgesteld zal het mineraal met de toeslagstoffen een rond wandelende beweging maken in de menger.

De vulstof afweging geschiet op gewicht.
Maar voor de bitumen hebben we verschillende systemen. Vroeger hadden we de volume meting via een soort omgekeerde schottenpomp, het grote nadeel hiervan was dat dit systeem ook lucht kon meten, waardoor je bij een lek in de zuigleiding van je pomp ook het luchtvolume waarde gaf. Of bij een lege tank je vrolijk verder draaide, alleen de asfalt kwam zonder bitumen uit de menger. Daarna kregen we afweging via een weegbak die werd gevuld door de bitumen circulatiepomp, met een aparte inspuitpomp die tijdelijk per charge draaide om het weegvat te lossen en de bitumen in de menger te injecteren. Met dit systeem heb ik wel de beste ervaring. Hierna kwam ook nog een doorstroom meetbuis systeem dat de trilling in een buis kon meten en hierdoor doseerde. Dit heeft zeker in het begin veel smerigheid en kopzorgen gegeven. Persoonlijk ben ik van dit systeem gespaard gebleven.

Intussen hebben we alles voldoende gemengd en wordt de menger gelost, meestal in de ophaalbak, soms in een tussen bunker of op een schraapladder.
Maar wordt wel even de temperatuur gemeten en alles word geregistreerd en opgeslagen en/of geprint.

De ophaalbak had je ook verschillende systemen van.
Er was een systeem van de compleet kippende bak met het frame, maar ook de kippende bak waarvan het frame doorliep en de bak werd opgevangen door een stel armen die de bak deed kiepen. Ook de onderlosser, die de bodem vasthoudt en de bak nog even doorloopt, waardoor alles op het juiste moment lost. Het nadeel van dit systeem was als de bak te koud was of de bodem niet helemaal sluit, je het mengsel onder de menger kon wegscheppen, omdat alles zo door de bak op de grond viel. Bij de kiepende bak gebeurde het nogal eens dat er wat op de voorkant bleef kleven waardoor de bak op zijn kop bleef staan en dan bij terugkeer vast liep onder de menger, met de nodige schade.

En met de asfaltvoorraad silo, ja dat waren ook nog al wat verschillende uitvoering van.
Vroeger hadden we er met draaibare keuze trechter, waar dikwijls een dikke korst asfalt in achter bleef. Deze stond boven een siloblok van vier. Dan hadden we nog de op lijn opgestelde met de verschillende lospunten, voor mij wel het beste, met weinig gezeur. Maar had je bijvoorbeeld een blok van vier dan moest je al met een X en Y-as tussen hopper werken. En alles vraagt zijn aandacht en onderhoud, dus hoe minder hoe liever. Een van de grootste problemen met de voorraadsilo, was eigenlijk de veroudering t.o.v. het te laden voertuig, die werden steeds groter en hoger, terwijl de silo jaren bleef staan op een verouderde doorrijhoogte. Dat gaf in de praktijk de nodige gevaren en problemen, zoals achteruit er onder rijden, en soms de silokleppen er onderuit rijden.

Ik vind het weer genoeg voor vandaag.

Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

N2800DAF
Starter
Berichten: 183
Lid geworden op: za 10 apr, 2010 11:32

Re: Asfaltmenginstallatie

Bericht door N2800DAF »

Vetpot schreef:Bouwen we verder? Ik vind het weer genoeg voor vandaag.
OKE dan, Rinus.
Vooral zo deurgaon. (Y)

Ik heb HIER helemaal geen verstand van.
Er komt wel een hele hoop bij kijken, voordat het uit zo,n fabriek komt en het op de weg ligt.
Interessant !
Vond ik vroeger al leuk als de firma Van Essen, bij ons in het dorp de weg aan het (nat)teren was en ik soms in de "split"kipper mee mocht rijden.

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Asfaltmenginstallatie

Bericht door Vetpot »

Kees het ''nat teren,, van jou noemen we tegenwoordig,, opervlakte behandeling,, en er wordt geen teer maar bitumen voor gebruikt.
En de bitumen wordt niet meer uitgezwaberd, maar met grote preciesie gespoten, maar er zijn zeker mensen op het forum die hier alles van af weten.
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

freesmachinist
Starter
Berichten: 696
Lid geworden op: vr 7 nov, 2008 19:59
Locatie: giessenburg

Re: Asfaltmenginstallatie

Bericht door freesmachinist »

Teer en bitumen zijn twee begrippen die vaak door elkaar worden gehaald.
Teer is gemaakt uit steenkool en sinds 1992 mag het niet meer worden toegepast, doordat teer PAC-stoffen bevat. Bitumen is gemaakt uit aardolie.
wirtgen w 150

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Asfaltmenginstallatie

Bericht door Bart »

En onterecht wordt te vaak 'teer' gebruikt.

Ze zijn de weg aan het teren met de asfalteermachine... dan hoor ik toch liever asfaltafwerkmachine.
Is bij de kleefmannen ook geregeld het geval. Ze zijn van die zwarte teer aan het spuiten, dat-zijn-ze-nie-hieieiet!
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

piktjetoe
Forumlid
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 6 feb, 2007 20:48
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Asfaltmenginstallatie

Bericht door piktjetoe »

Bart schreef:En onterecht wordt te vaak 'teer' gebruikt.

Ze zijn de weg aan het teren met de asfalteermachine... dan hoor ik toch liever asfaltafwerkmachine.
Is bij de kleefmannen ook geregeld het geval. Ze zijn van die zwarte teer aan het spuiten, dat-zijn-ze-nie-hieieiet!
Ik denk dat het streek gebonden is, wij zijn veel in Amsterdam en NoordHolland aan het werk, en daar word het woord "teer" veel gebruikt.

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Asfaltmenginstallatie

Bericht door Vetpot »

In het Brabantse spraken we van'' pekken.
Oftewel, goan jullie pekke manne,
Ik heb iemand gekend die in de polderwegen de gaten uitvulde met koudasfalt en split,zijn bijnaam was ,,pokke de pekker,,
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

N2800DAF
Starter
Berichten: 183
Lid geworden op: za 10 apr, 2010 11:32

Re: Asfaltmenginstallatie

Bericht door N2800DAF »

Beste asfalt-specialisten,

In het BMF-Topic: GWW Materieel > Overige > Wegenbouwmachines > Sproeiauto's, lees ik over kleefwagens :? en lakwagens .

Wat = het verschil tussen Kleef en :? Lak ?

En worden deze 2 producten dan ook in zo,n Asfaltfabriek geproduceerd ?

Groet, Kees.
Laatst gewijzigd door N2800DAF op ma 3 dec, 2012 17:12, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Asfaltmenginstallatie

Bericht door Vetpot »

Zo we kunnen er ook nog wel even een ontstoffing bij bouwen, die hebben we ook nodig.

Meestal wordt er vanuit de warme ladder een buis gemonteerd naar de voorafscheider en naar de zeef, om de zeef en menggroep onder een onderdruk te houden zodat er geen stof naar buiten komt.
Deze voorafscheider bestond vroeger uit een of meerdere cyclonen om het grove stof af te vangen. Wat hieruit vrij komt wordt rechtstreeks met schroeftransporteurs naar de warme ladder getransporteerd en in het proces mee genomen. Maar het fijne stof wat hier passeert moet ook worden af gevangen, en dat geeft de grootste moeilijkheid. Vroeger werd dat met een natte ontstoffing gedaan. Er werd water in het afzuigsysteem gespoten, zodat het stof met water werd gebonden en ergens als slijk werd gedumpt. Dit is natuurlijk niet de fraaiste manier, maar wel de gemakkelijkste. Als je maar zorgde voor voldoende water en spoeling had je geen verstopping door stof, olie of zwavel resten.

Maar het moest netter, dus kwam er de droge ontstoffing.
Dat bestaat in principe allemaal uit een aantal filterdoeken opgesteld op een gaas korf tegen het dicht zuigen. Alles te samen in een grote filterkast, met hierna de afzuigventilator. Er is natuurlijk veel geëxperimenteerd met deze filtersystemen, en vele malen het wiel opnieuw uitgevonden. Maar het komt er in feite op neer dat de proceslucht van de complete installatie incl. de verbrandingsgassen, door dit filtersysteem wordt gereinigd en schone lucht met de waterdamp, van het droog proces en verbrandingsgassen met de afzuiger worden afgezogen en via de schoorsteen worden geloosd.

Deze filterdoeken zijn de zwakke schakel in het systeem.
Omdat bij het passeren van de lucht waterdamp mee komt, kunnen deze filters nat slaan of vet, van de bitumendampen of slecht brandende brander bij oliestook. Bij gas is dit probleem niet aan de orde natuurlijk. Maar bij een gedeeltelijke verstopping van de filters wordt de filterweerstand groter, hierdoor word het steeds moeilijker om de filters schoon te blazen, waardoor een opeenstapeling van het probleem komt. Er is geprobeerd met meer grof stof door te laten, zodat dit de filters zou schoon schuren, maar het nadeel hiervan is dat de filters sneller doorslijten en gaan lekken. Ook is er geprobeerd om het probleem op te lossen met fijn stof te injecteren in de filterkast, om de verontreiniging beter te binden met stof.

Maar we willen juist zoveel mogelijk het stof kwijt om een zo laag mogelijke filterweerstand te krijgen.
Kortom een goede filter is nog niet zo gemakkelijk de construeren en in stand te houden. Het filtermateriaal, wat meestal Nomex is, voldoet redelijk aan de eisen. Het is niet licht brandbaar, maar pas op, krijg er geen boombladeren of iets bij wat wel brand, want dan ben je je filter zo kwijt.

Brandbare verontreiniging wordt in de trommel ontstoken en door de afzuiger afgezogen tot aan het filter, dat is je lont.
Olie resten of iets dergelijks worden verdampt in de trommel en slaan als smurrie neer op je filter doeken, die je dan meestal moet vervangen. Ter plekke uitspoelen met vetoplosser geeft weinig effect.

Dan hebben we nog de verschillende filterdoek opstellingen, de ene fabrikant zweert bij verticaal en de andere bij horizontaal. Ik heb met beide systemen gewerkt en het verticale was voor mij een grote droevenis, omdat er altijd wel ergens een klein stof lekje zit in het systeem, wat dus stof mee trekt naar de schone ruimte dat meestal een grote ruimte is aan de bovenzijde van de filters in dit geval, wel nu als je een grotere ruimte krijgt valt de lucht snelheid weg, waardoor het stof valt. In dit geval dus valt het stof in de filterdoeken en alle ruimte naast het filter lek. En dat geeft echt een verstopping van je filtersysteem en bij het wisselen van de filters zijn die met stof gevulde filters niet meer te handelen. Te zwaar om te demonteren en je kan ze alleen nog lek prikken zodat het stof eruit loopt, maar dan moet je die ook weer vervangen.

Al met al, geef mij maar een horizontaal enveloppen filter, zoals men dit noemt, als ik hierbij een filter lek heb zie ik dat wel op de schone plek binnen op de deur tegenover het lek, want die wordt wel schoon gestraald.
Dat betekent dan simpel het lekke filter wisselen klaar. Wat ook belangrijk is, is de grote van het filter oppervlak. In het verleden is hier altijd op geknepen, het kost nogal wat, je kan er hele mooie en dure berekeningen op los laten, maar simpel reken ik 5 M.² netto per ton asfalt p/uur productie.

Ik spreek hier van netto, omdat het gedeelte wat gereinigd word, is afgesloten van filtering wat meestal door een spoelwagen gebeurd en dikwijls twee spoelwagens. Dat betekent dan wel dat zo 2x 3 rijen filters niet gebruikt worden en als je geen zin hebt om filter onderhoud te plegen, valt van zelf je afzuigventilator wel in tweeën.

Het kan wel even duren, maar door het lek stof slijt je systeem wel, dus kijk regelmatig even in het filter en controleer het dan op lekken. De afzuiger geeft meestal weinig problemen zeker als die met frequentie geregeld is. Maar let wel dat je de drain van de schoorsteen open houdt. Zo niet, dan komt er wel snel veel water in te staan, vooral bij een koude start.

Dan hebben we nog schroeftransporteurs in het systeem, ook voor de vulstof.
Evenals de lamellensluizen geven die weinig problemen, maar ik had altijd graag een omkeerschakelaar als werkschakelaar voor als de worm dan eens vast liep. Dan kon ik altijd eens een keer anders om laten draaien en komt hij meestal wel los.

Ik vind het weer genoeg voor vandaag en zie graag wat reacties en commentaar tegemoet.

Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Asfaltmenginstallatie

Bericht door Vetpot »

Om meer duidelijkheid te geven in de verschillende systemen even een tekening opgezocht van internet.
Gelijk een van de bekenste filterbouwers in de asfalt industrie.
Groetjes Rinus
Bijlagen
Dit is dus het horizontale systeem, zoals hier boven beschreven
Dit is dus het horizontale systeem, zoals hier boven beschreven
1_Flachschlauchfilter_elemt_horizontaler%20Einbau_gb.jpg (134.57 KiB) 3394 keer bekeken
Beter in een keer goed gedaan.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”