Asfaltmenginstallatie

Post hier de algemene zaken over wegenwerken, en de wegenbouwbedrijven.

Moderator: André

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Asfaltmenginstallatie

Bericht door Vetpot »

Zo vrienden ik ben een beetje aan het snuffelen geweest maar kan nergens de “Asfaltmenginstallatie” vinden op het forum.

Het is dacht ik toch wel een behoorlijke machine, of tegenwoordig ook wel fabriek genoemd. Dus denk ik voldoende belangrijk om er een topic aan te wijden. Zal ik de start maken, en hopen op een goed bezocht onderwerp met vele aanvullingen, mijn kennis hierover is ook al gedateerd, zoals ik zelf.

Toen ik in begin november 1970 ongewild zonder werk kwam, solliciteerde ik bij Heijmans, en na een gesprek kreeg ik de keuze, menger” op de Molen, zoals de installaties toen werden genoemd, in Zwijndrecht of op de laadschop bij de Molen in Roosendaal. Het laatste werd mijn keuze, dat menger spelen, nee te veel knoppen en altijd binnen, dus kwam ik op de Michigan 75A III die na later bleek een bak had die erg klein was voor de installatie, ik kon er ongeveer 2 ton in mee nemen, als je dan 120 ton per uur draait moet je wel snel zijn. Maar goed daardoor werd je wel handig, ik kon hem na twee dagen schakelen zowel met het hydraulische als het mechanische schakel gedeelte. Zodat ik als een zombie over de werf vloog om de doseurs gevuld te houden.

Maar hier leerde ik dus ook de molen kennen, het was een Alfelder ik dacht type Amsterdam. Alfelder is later overgenomen door Ammann. Deze had een uur productie van 120 ton als alle winden vanuit de goede richting waaide. In de beginnen hadden we 4 doseurs boven een verzamelband die het materiaal op een invoerband draaide en vandaar in de trilgoot de droogtrommel in. Die werd verwarmd door een twin Benninghoven brander op zware olie gestookt.

Deze branders moest je eerst opstarten met lichte diesel olie om daarna over te schakelen op de stookolie, die dan wel de juiste temperatuur moest hebben, dus vloeibaarheid anders had je een hoop gelazer. Want dan viel de ene of de andere brander uit, en soms alle twee, het ging dan ook gepaard met de nodige zwarte rook uit de schoorsteen.Deze trommel had een gietstalen brander wand, wat vrij uniek is in deze industrie.

Van hier uit liepen de mineralen via de uitstroomgoot de warme ladder in, na eerst de temperatuur voeler gepasseerd te zijn, dit was een Ferro Constataan taster, die je nooit goed had, het tast gedeelte zat in een schermhuls, als die te dun was versleet je voeler en als de huls te dik was reageerde de voeler te laat.

De elevator (warme ladder) om het mineraal omhoog te draaien was vrij simpel, een stalen kast met een onder en boven wielenset elevatorbakken gekoppeld met gewone schalmenketting. En hierna kwam het zeefdek, dat over dwars gespannen werd, met er in de onbalans om het tril effect op te wekken. Met er onder de droge voorraad bunkers en de weegbak.

De menger had een nadeel, de menger assen stonden dwars t.o.v. de weegbak en droge bunkers. Hierdoor moest je relatief lang mengen, omdat het systeem cumulatief afweegt blijf het afgewogen mineraal in dezelfde fracties bij elkaar en valt dus volledig gescheiden in de menger. Die op zijn beurt weer loste in de ophaalbak, van het kantel systeem, met boven een keuze trechter op een voorraadsilo met vier compartimenten.

Het afzuigsysteem bestond toen nog uit een multi cycloon met er achter een rookgas wasser, oftewel een water injectie systeem ook in een cycloon, waardoor het fijn stof uit de rookgassen werd gehaald, hoopten we. En als laatste de afzuiger van de rookgassen die de hele installatie onder vacuüm moest houden om stoffen naar buiten toe te voorkomen.

Het spoelwater werd opgevangen in een betonnen spoelbak met onder en overloop schotten.Maar moest regelmatig worden schoongemaakt en ververst, hiervoor hadden we een soort indicatie papier waar de vervuiling (zwavel) op te zien was.

Zoals jullie al begrepen hebben spreken we hier over een charge menger, omdat het proces per charge wordt uitgevoerd.
Er bestaan ook nog doorstroom oftewel continu mengers die dus een constante asfaltstroom produceren. En de meest simpele is de trommelmenger, die eigenlijk een verlengstuk is van de droogtrommel.

De voor en nadelen t.o.v. deze systemen wil graag in de groep gooien, want ik ga er wel vanuit dat er toch ook productie mensen op ons forum zitten.

Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
bvvoorst
Forumlid
Berichten: 1829
Lid geworden op: di 25 mar, 2008 19:23
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Asfaltmenginstallatie

Bericht door bvvoorst »

Chargemenger.jpg
Chargemenger.jpg (50.42 KiB) 7121 keer bekeken
Om het beeldend te maken voeg ik maar even een schematische voorstelling van zo'n molen toe.
Ik heb in het verleden regelmatig op/bij de molen van Eembrugge gewerkt, heb het altijd een fascinerend gebeuren gevonden.

Groet, Ben
Veni Vidi Excavati

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Asfaltmenginstallatie

Bericht door Vetpot »

Mooi schema Ben, hierdoor word het al een stuk duidelijker,bedankt
Als je van techniek houd, kan je,je hartje ophalen bij een asfaltmolen,omdat alle techniek er wel in zit.
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Asfaltmenginstallatie

Bericht door Vetpot »

Zo vrienden, gezien het aantal bezoeken op dit onderwerp wil ik toch de moeite nemen om er verder op in te gaan, en dan de productie volgen.
Helaas kan ik alleen maar mijn eigen ervaring met jullie delen, maar misschien krijgen we aanvulling van collega’s.

Dus beginnen bij de voordoseurs, die er in verschillende uitvoering zijn geweest.
Zo had Alfelder het schommelsysteem, omdat er een klep onder de trechter zit die heen en weer schommelde, die via een verstelbare slag de hoeveelheid mineraal doseerde. Het nadeel van dit systeem vond ik het mineraal morsen aan de achterzijde van de klep, dat je altijd met de schop moet opruimen.
Zodat je regelmatig op je knieën zat te scheppen.

Hierna hadden we de trilgoot die door een regelbaar trilelement het mineraal liet uitstromen, werkte niet verkeerd, maar als je er zand in had, vooral als het een beetje nat was, lade de goot aan en was de opbrengst nogal variabel. Ook het verenpakket waar de goot op ruste moest nogal eens ontroest worden, omdat dat sterk van invloed was op opbrengst.

Toen kregen we de doseerband, dat was het, maar de variomatiek in de oude vorm, dus met V snaar en de verstelbare snaarschijven gaf ook de nodige zorgen, met onderhoud. Dus werd dat weer vervangen door de aandrijving met de regelbare 'wervelstroom koppeling'.
Het werd steeds beter, maar met dit systeem kreeg je soms last van warmte ontwikkeling, waardoor de aangedreven schotel krom trok en dan contact maakte met de aandrijfzijde waardoor de doseur op de hol sloeg en niet meer te regelen was.

De opvolger was de wervelstroomkoppeling met het kom systeem, die liep soms vol met stof zodat die ook vast kwam te zitten en onregelbaar was.
Dus was ik echt blij dat ik het kon ombouwen met de frequentie gestuurde opsteekmotoren. Lekker simpel met een klembus op de as en goed regelbaar.

Nu hebben we het mineraal op de verzamelband, onder de doseurs, die vraagt ook aandacht met name, de schraper op de koprol.
Zorg eerst voor een ronde gesloten koprol, dus geen spijlenrol, want daar krijg je nooit een schraper goed op aangesloten. Dan de schraper zodanig monteren dat het afgeschraapte zand altijd in de opvangbak valt. Een gedeelte valt namelijk achter de schraper, niet veel, maar na een dag is het niet prettig scheppen met de hand.

Ook het rechtlopen van de transportband is een kunst op zich. Dit stuur je namelijk voor een gedeelte met de keerrol, maar ook voor een groot gedeelte met de trogrollen en dan wel in geladen toestand, omdat de stand van de trogrol de band sterk kan beïnvloeden, naar links of rechts.

Ook wilde ik altijd graag zoveel mogelijk dezelfde aandrijfmotoren zodat het mogelijk was om er een op reserve te hebben en voor de opvoerband naar de droogtrommel geld natuurlijk hetzelfde.

Nu zijn we al bij de droogtrommel, dat is naar mijn mening het meest gecompliceerde van de hele installatie.
Voor een groot gedeelte omdat we er vele variabele mee willen maken. Dus de hoeveelheid per uur, maar ook de verschillende soorten mineralen er in om te drogen. De droogtrommel staat onder een kleine hoek opgesteld en wil dus naar beneden lopen, dit wordt begrensd door de twee dwangrollen die dus de axiale loop begrenzen.

Maar om dat met zo weinig mogelijk wrijving te doen, voor het behoud van de trommeloopringen en de loop/aandrijfrollen, moeten we de looprollen een beetje 'opstuwend’ plaatsen en alle vier evenveel, maar dat is erg moeilijk. Meestal gebruikte ik een spuitbus wegenverf, spoot een dwars streep op de trommelring en kon dan de draagvlakken / contactvlakken zien op de draagrollen, en dan een klein beetje voor beetje corrigeren naar de meest ideale stand. Hoewel... dat zie je het beste aan het metalen slijtstof onder de rollen, dat geeft de beste indicatie.

De schuine trommelstand is natuurlijk om mineraal verplaatsing in de trommel te krijgen. Als je te langzaam verplaatst loopt je trommel vol, ga je te snel, is je mineraal niet droog wat sterke afkoeling geeft in het eind product. Soms nog wel eens dat er restvocht tussen de steen en de bitumenfilm zit wat resulteert in een heel slap mengsel, omdat het vocht dan een smerend effect geeft tussen de bitumen en de steen, hierdoor valt je asfalt als een koeien vlaai op de wagen en wil de afwerkbalk niet dragen.

Om dan met alle variabele omstandigheden nog een mooie rookgastemperatuur te houden, is praktisch onmogelijk.
Want je moet altijd boven de waterdamp grens zitten om je filter water vrij te houden en niet te warm om je filter niet te verbranden. Ik probeerde er meestal inzicht te krijgen door met een webcam een filmpje te maken van het schoepen strooipatroon, met een flinke lamp bij de invoerzijde en een lamp achter de webcam, kan je mooi je mineraal invoeren en zonder brander een goed inzicht krijgen hoe het verloop is. En met de opname op een labtop kan je het naderhand goed analyseren waar het strooipatroon moet worden aangepast.

Ik weet ook dat er nogal is geëxperimenteerd met variabele trommel snelheden. Persoonlijk kan ik dat niet goed rijmen, omdat als je langzamer draait, je wel meer mineraal in de trommel houdt, maar ook gaten in het strooipatroon creëert. Draai je sneller, krijg je wel een mooier strooipatroon, maar te weinig trommelinhoud en te korte verblijftijd.

Persoonlijk denk ik dat een trommelhoek verstelling tijdens het draaien het meest ideale zou zijn, omdat je de trommelinhoud (dus verblijftijd) kan beïnvloeden met een constant strooipatroon. Hiermee beïnvloed je de rookgastemperatuur, de warmte overdracht op het mineraal, maar zonder afbreuk te doen aan het strooibeeld in de trommel.

Zo ik vind het even genoeg voor vandaag. Wil je door maak het kenbaar, ben je het zat, haal het maar van de site.

Foto’s van deze onderwerpen vind je voldoende op internet.

Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Asfaltmenginstallatie

Bericht door Bart »

Interessant om te lezen Rinus. (Y)
Dus van mij mag je gerust meer plaatsen.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Asfaltmenginstallatie

Bericht door Vetpot »

Zo, dan hier ben ik weer met een beetje aanvulling.

Graag wil ik nog even bij de droogtrommel blijven, omdat die niet alleen voor het drogen en verwarmen werd gebruikt. Even tussendoor, ik bedoel dus de 'witte trommel' dus de droogtrommel die alleen nieuwe ongebruikte mineralen droogt. Deze witte trommel, werd soms ook gebruikt om d.m.v. een verlenging alles te mengen, dan spreken we dus van een 'continu menger' wat ik denk in Nederland niet meer voorkomt.

Omdat alle grondstoffen al bij de doseurs goed moeten worden afgesteld.
Het grote voordeel is natuurlijk dat dan de zeefstraat, weegbak en menger niet aanwezig zijn. Het Amerikaanse merk Astec bouwt nog van deze installaties, waarvan ik er een heb gezien in Duitsland. Deze systemen worden meestal gebruikt voor grote producties, zodat stoppen en starten zo weinig mogelijk voorkomt. Meestal word er dan achter de trommel een schraapladder gebruikt die het asfalt omhoog in de (ronde)voorraadsilo stort met erbij een keuze schraapladder, om de verschillende silo’s te vullen.

Dan hadden we ook nog de trommel met verlenging wat gebruikt werd als zeefstraat.
Dus gewoon zoals het bekende systeem, alleen dan een soort trommelzeef als verlengstuk. Met hieronder de verschillende warme bunkers voor de verschillende zeeffracties.

Verder hebben we nog de trommel gehad die als continu systeem werkte maar het laatste gedeelte dubbelwandig was om tussen de twee wanden recycle asfalt te verwarmen, bij mij weten werd dit ook alleen maar in Amerika toegepast.

Maar het waren allemaal tegenstroom trommels, oftewel de mineralen liepen naar de branderzijde toe.
Met er in een aantal rijen strooischoepen en zodanig gemonteerd dat er een gesloten strooi gordijn ontstaat van mineralen. Maar bij de brander enkel meters vlam beschermschoepen, wat betekend dat deze doosvormige schoepen het mineraal opneemt, en mee rond neemt zodat de vlam niet verstoord wordt, maar tevens de trommelwand beschermt tegen oververhitting. Omdat dit systeem als het ware als hitteschild functioneert, maar tevens geeft het een goede warmte overdracht.
Ook heeft de trommel inwendig nog een lossysteem om de mineralen na ongeveer 4 min. Uit de trommel te draaien, de losgoot in.

Dan de trommeluitloop.
Met hierin de eerste temperatuur controle, wat tegenwoordig contactloos gebeurt, d.m.v. infrarood wat een enorme vooruitgang is met het oude FE Constataan of PT 100, omdat infrarood gelijk reageert. Ik meen zelfs dat er tegenwoordig systemen zijn die ook half in de trommel kunnen meten, maar dat is mij helaas niet bekend.

Hierna krijgen we de 'warme ladder' het spreekt vanzelf dat deze verticale elevator het warme mineraal omhoog brengt naar de zeefstraat.
De elevator bestaat uit een grote kast met er in onder een as met keerwielen en boven een aangedreven as, ook met een of meerdere wielen. Die afhankelijk van het systeem bestaan uit 'nestenschijven' of een simpel glad wiel. Ammann bijvoorbeeld, gebruikt een simpel glad wiel wat heel goed bevalt, omdat er geen ingrijpslijtage in voor komt, maar toch door het gewicht van de ketting met bakken niet doorslipt en eigenlijk zorgeloos werkt. Met hier onder de ladder uitloop die de mineralen verdeelt voor het zeef. Hierna vallen de mineralen op de zeven en word het uitgezeefd op de verschillende fracties.

Wat belangrijk is in een zeefstraat, de verhouding van het gewicht van het trillende deel met de zeven en de onbalans die de trilling te weeg brengt evenals de opgestelde afloophoek. Ook moet er voor gezorgd worden dat de zeven altijd op een beetje gebold frame liggen, omdat bij een vlak frame de zeven zullen gaan klapperen en stuk slaan. Ook mag men niet onbeperkt de zeefdoorlaat en draaddikte veranderen, omdat bij een zeef met kleine doorlaat het percentage opening tot de draaddikte sterk wordt beïnvloed. Als ik b.v. een zeef van 3.5 mm doorlaat kies met een draaddikte van 2 mm is het doorlatende gedeelte heel anders 3.5 bij 2.5, maar hier zijn wel tabellen voor zodat je kan zien wat je doet.

Bij een verkeerde keuze zal er te veel mineraal over de zeven lopen naar de verkeerde bunker, waardoor je een verkeerde mengselsamenstelling krijgt.

Hier wil ik het voor deze week bij laten.

Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
wirtmag
Starter
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 11 nov, 2007 12:44

Re: Asfaltmenginstallatie

Bericht door wirtmag »

@ vetpot.

Als ik het goed heb is de acb(bam) in Amsterdam nog een doorstroommenger.

grtn Wirtmag
MAAK JE NIET DRUK, DAAR HEBBEN ZE COMPRESSORS VOOR

Gebruikersavatar
dirk29
Starter
Berichten: 485
Lid geworden op: ma 23 apr, 2007 19:29
Locatie: Uithoorn

Re: Asfaltmenginstallatie

Bericht door dirk29 »

wirtmag schreef:@ vetpot.

Als ik het goed heb is de acb(bam) in Amsterdam nog een doorstroommenger.

grtn Wirtmag
Anton,

Dat heb je goed, was vroeger de DTI ( dubbele Trommel Instalatie) na de splitsing van de APNH is het de ACB ( Asfalt centrale BAM ) geworden. Deze molen is goed voor de grote hoeveelheden.

mvg Dirk

freesmachinist
Starter
Berichten: 696
Lid geworden op: vr 7 nov, 2008 19:59
Locatie: giessenburg

Re: Asfaltmenginstallatie

Bericht door freesmachinist »

ze hebben mij wel eens verteld dat bij de dti de kwaliteit van het geproduceerde mengsel optimaal is als de installatie volop draait zo is het gewoon dat bij deze installatie de eerste geproduceerde tonnen asfalt direct worden weggegooid ,en is de installatie inderdaad alleen geschikt voor veel en hetzelfde ,(verbeter me maar als het niet klopt )
groet dirk
wirtgen w 150

Gebruikersavatar
dirk29
Starter
Berichten: 485
Lid geworden op: ma 23 apr, 2007 19:29
Locatie: Uithoorn

Re: Asfaltmenginstallatie

Bericht door dirk29 »

Het is ongeveer 5 ton wat ze weg gooien, per opstart. Door andere software kunnen ze nu ook kleine hoeveelheden draaien, is net hoe handig de menger is. :D

mvg dirk

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”