Werklust G-serie

Plaats hier foto's, informatie etc. van alle Werklust laadschoppen.

Moderators: Wilco, Bart

Advertentie post before
Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Werklust G-serie

Bericht door Sjanzo »

Het is nu 5 jaar geleden dat Werklust met de productie en engineering van wielladers gestaakt is, dat is inmiddels gevoegelijk bekend in de branche, dus zal het geen mensen op het verkeerde been zetten als ik een tipje van de sluier oplicht, over de plannen voor de Werklust G serie, die in 2012 gemaakt zijn voordat het personeel werkzaam in productie en engineering ontslag kreeg per 31 December 2012, en Werklust met het personeel van de verkoop en service verderging als Ljungby dealer.

De WG35F had reeds een chassis update gekregen in de F serie: de positionering van de hefcilinders, met de kenmerkende Werklust trunnion constructie (twee astapjes aan weerszijden van de hefcilinder, zodat de slag van de hefcilinder niet meer de draaipunten van cilinder en hefarm hoeft te bepalen) werd verder geperfectioneerd: Belangrijkste reden was dat de bodems van de hefcilinder hoog op kwamen wanneer de bak aan de grond stond, bij kniksturen zouden ze de kabine ophangpunten raken, dus was er een behoorlijke tussenruimte tussen kabine en voorframe. De draaipunten zijn zo aangepast dat de cilinderbodems onder de kabine ophanging door draaide, en tevens het punt van grootste hefkracht niet meer op 1 meter boven maaiveld lag, maar precies op het maaiveld, waar je het meeste hefkracht nodig bent om de bak te kunnen heffen tijdens het dozeren, wanneer je tegelijk met de wielkracht de hefarm schuin naar beneden in de grond drukt.

De WG45F was op dit concept gebaseerd, en zou ook niet veranderen.

Wat de WG18G betreft stonden er wel chassis aanpassingen op het programma: In vergelijking tot de 35 en 45F had de WG18 van 1998, nog steeds een vrij lange kont, die de grond kon raken tijdens het opschuiven van depot, of het aanrijden van silage. Om aan dit puntje tegemoed te komen, zou met de 18G binnen dezelfde machinelengte, geschoven worden met knikpunt en de assen: De wielbasis zou worden verlengd van 2800 naar 2870mm, waarbij het knikpunt ook 35mm naar achter gezet zou worden, zodat voor- en achteras exact in hetzelfde spoor zouden lopen, en dus geen onnodige wrijving door draaicirkelverschil van voor- en achteras zou ontstaan (dit klinkt volstrekt logisch, maar toch veel shovelfabrikanten hebben het knikpunt niet in het midden omdat ze dat gemakkelijker uit komt) In verhouding tot de 35 en 45 stond bij de 18 de kabine redelijk ver naar achter, dus deze wijziging was mogelijk zonder de machine uit verhouding te trekken.

Met deze chassiswijziging zou tevens de knikhoek van 40 naar 45 graden gebracht worden, (net als de 35E/F en 45F) zodat de draaicirkel zo kort zou worden als die van een 8 tonner, echter door de langere wielbasis met behoud van stabiliteit.
G serie lineup.jpg
G serie lineup.jpg (326.26 KiB) 3807 keer bekeken
Overige kenmerken van de G serie: Er zou waarschijnlijk een FPT (Iveco) motor zonder EGR en roetfilter in komen, want klanten wilden beslist geen roetfilter meer, terwijl John Deere alleen maar meer EGR regelkleppen, koelers, een extra turbo om die EGR lucht erin te krijgen, en roetfilters ging monteren voor Stage 4 final. (onder andere Scania stapt nu, 5 jaar later, ook weer zoveel mogelijk van de EGR af, omdat de motor zn eigen stront vreet, waardoor het kwetsbare roetfilter meer te verstouwen krijgt en dure onkosten met zich meebrengt)
Een ander nadeel van gekoelde EGR is dat de motor veel meer koeling nodig heeft: een John Deere tier 4 interim motor met gekoelde EGR, moet 50% meer warmte afvoeren via het koelwater, dan een Tier 1 Cummins van hetzelfde vermogen: zonder EGR voer je die warmte gewoon via de uitlaatpijp af, zonder dat je een grotere koeler, hoger koelvin toerental (meer herrie, hogere motorkappen) nodig zou zijn.

Ook de ZF Ergopower vijfversnellingsbak met lock-up op versnelling 2 t/m 5 zou optioneel worden, hiermee kan een forse brandstofbesparing bereikt worden omdat de hydrodynamische koppelomvormer ermee overbrugd kon worden, dus de 10 a 15% energieverlies in de koppelomvormer geelimineerd wordt.

Toen de WG45F op de TKD stond in Mei 2012, kwam ik de maandagochtend erop kotsend het kantoor binnen, en moest van de Arbo arts een poosje vakantie opnemen: Tegen de tijd dat ik weer volledig inzetbaar was, was de beslissing om te stoppen al gevallen, dus is het wat betreft de G serie bij plannen gebleven. ;)

Dus bij deze, iets dat al geschiedenis was voordat het geschiedenis kon worden ;)
Laatst gewijzigd door Sjanzo op ma 25 dec, 2017 13:44, 2 keer totaal gewijzigd.

Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Re: Werklust G serie

Bericht door Sjanzo »

Waar we verder mee bezig waren, was de 15G en 15GZ: De 17F zwenklader woog 13.6 ton en kostte 30 a 40.000 euro meer dan zijn tegenhanger, de AZ150.
Veel bedrijven waren op zoek naar een wendbare prijsgunstige en toch degelijke machine: Het zwenken was voor veel mensen niet eens een vereiste, maar prijs en wendbaarheid gaven de doorslag. Daarom was de gedachte om eerst een 15G te introduceren met 45 graden knikhoek, 2650mm wielbasis, 17.5 inch banden, en verder een vergelijkbare aandrijflijn als de WG17 echter in een veel compacter en lichter chassis, voor de prijs van een zwenklader, echter met de kwaliteit van een "echte" wiellader, dus hardstalen pennen en bussen en geen plastic, om maar iets te noemen. Later zou dan de WG15Gz daaraan toegevoegd kunnen worden tegen een meerprijs van 15 a 20.000 euro. (Wil je een zwenklader bouwen met de 20.000 uur levensduur van een echte shovel, dan hangt daar ook het prijskaartje van een echte shovel aan)

Om de bekende Werklust kwaliteit te kunnen bieden en toch qua kostprijs gunstiger uit te komen, was de oplossing simpel: Gewoon minder van die dure pennen en bussen toepassen. De parallelkinematiek met enkele cilinder bekend van de WG17F zou ook toegepast worden op de knikladervariant van de 15G: Vergelijkbaar met de oude WG20, echter nog simpeler, en zonder de constructieve zwakheden waardoor de WG20 al gauw vervangen werd door de WG18 (met het oude laadframe van de oud maar vertrouwde VL1500)
15G zijkant.jpg
15G zijkant.jpg (226.49 KiB) 3807 keer bekeken

Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Re: Werklust G serie

Bericht door Sjanzo »

Een aanvullend voordeel van deze kostprijsbesparing door het aantal scharnierpunten te verminderen met de centrale kipcilinder, zou de uitmuntend goede zichtlijn zijn over de hefarm heen: Het probleem met parallelkinematiek is dat de kipcilinders op de hefarmen zitten, die zicht op de hoeken van de bak ontnemen. Bij Z kinematiek zit er altijd een bocht in de hefarm, waardoor de hefarm zelf, je het zicht op de hoeken van de bak ontneemt.

Bij deze parallelkinematiek met een centrale cilinder konden beide voordelen gecombineerd worden: De dwarsbalk waar de Z arm op scharniert hoeft niet hogerop gebracht te worden dus de bocht in de hefarm was niet nodig, en de kipcilinder zit in het midden, bevestigd aan een slanke zuil die weinig zicht wegneemt, zodat je heel goed zou kunnen zien hoe kort je langs de stoeprand werkt.
15G zichtlijn.jpg
15G zichtlijn.jpg (315.13 KiB) 3805 keer bekeken

Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Re: Werklust G serie

Bericht door Sjanzo »

Door de korte wielbasis van 2650mm gecombineerd met een knikhoek van 45 graden, zou een uiterst wendbare machine ontstaan voor het straatwerk: Vanwege het ultragoede overzicht over het laadframe (wat een zwenklader per definitie niet kan bieden) dachten we hiermee een serieuze niche te kunnen bedienen op de Hollandse thuismarkt, waar bijvoorbeeld Volvo met de L50E uitgestapt is. (De L50E was nog een compacte productieklasse machine, de 50F is een grote compactmachine, duidelijk voor een andere inzet geconstrueerd)

Ik heb geen plaatjes van de WG15Gz omdat ik daar nog in het schets-stadium was, maar het idee achter de WG15G en Gz was: Wil je de kwaliteit van een productiemachine in een stratenmakersmachine, dan kun je kiezen voor de 15G en voor een vergelijkbare prijs een VEEL beter zicht op je werk hebben dan op een zwenklader, en een stabieler rijgedrag door de 40cm langere wielbasis. Wil je echt niet zonder zwenken, dan kies je de Gz voor een meerprijs van 15 a 20.000 euro.
15G geknikt.jpg
15G geknikt.jpg (211.54 KiB) 3801 keer bekeken

nobo
Starter
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 5 okt, 2011 15:37

Re: Werklust G serie

Bericht door nobo »

Mooi verhaal en leuke informatie, zijn er toevallig nog meer foto’s van de ontwerpen en de schetsen? Ben wel benieuwd, het blijft nog steeds zonde dat de productie is stil gelegd.........
werklust zonder lust is als een bierfles zonder bier

Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Re: Werklust G serie

Bericht door Sjanzo »

nobo schreef: vr 12 okt, 2018 12:24 Mooi verhaal en leuke informatie, zijn er toevallig nog meer foto’s van de ontwerpen en de schetsen? Ben wel benieuwd, het blijft nog steeds zonde dat de productie is stil gelegd.........
Het zit allemaal nog in Apeldoorn in n computer. En verder ideeen in mijn hoofd (A)

Gebruikersavatar
bvvoorst
Forumlid
Berichten: 1829
Lid geworden op: di 25 mar, 2008 19:23
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Werklust G-serie

Bericht door bvvoorst »

Dit wordt een hele trage conversatie zo... :D
Veni Vidi Excavati

Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Re: Werklust G-serie

Bericht door Sjanzo »

Ik vond nog meer plaatjes

WG15Gz zwenklader: het laadframe volgens hetzelfde concept als de 17Fz, echter kleiner zodat het bij een 11 tons machine past.

Om op een machine met een smallere breedte over de banden, toch redelijk te kunnen zwenken met de bak vlak op de grond, is gekozen om het laadframe hart op hart 900mm te maken zoals de VL1500, niet 1000 zoals de rest van de WG serie.
Het achterframe zou dezelfde breedte houden als de WG18 zodat dezelfde kap over dezelfde radiator gebouwd kon worden, alleen de chassishoogte (dus de hoogte van de "opstaande randen") was lager, en het stukje vaste motorkap tussen opklapbare motorkap en kabine was anders.
FB_IMG_1681666637816.jpg
FB_IMG_1681666637816.jpg (47.9 KiB) 665 keer bekeken
Hier een langsdoorsnede van de WG15G
FB_IMG_1681666634364.jpg
FB_IMG_1681666634364.jpg (66.14 KiB) 665 keer bekeken
Motorisatie was hetzelfde gepland als de 17Fz, namelijk 135-140pk viercilinder, Ergopower 4 of 5WG130, MT-L 3065 assen. Dus heavy duty componenten, niet de lichtere assen zoals ZF aanbiedt voor lichtere shovels.

Hier een detail van het 15G laadframe. Wat duidelijk opvalt is de vlakke lage hefarm zoals een conventionele machine met parallelkinematiek in combinatie met een centrale kipcilinder, echter zonder de bochel (met hoog liggende dwarsbuis) van een machine met Z kinematiek
FB_IMG_1681666631654.jpg
FB_IMG_1681666631654.jpg (52.14 KiB) 665 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Sjanzo op di 25 apr, 2023 13:29, 3 keer totaal gewijzigd.

Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Re: Werklust G-serie

Bericht door Sjanzo »

Hier nog een vergelijk:

De WG18G: wielbasis 2870mm is +70mm, kont iets korter dus de kont minder snel aan de grond bij het opdrukken van bulten, veranderde positionering hefcilinders voor meer hefkracht tijdens dozeren, en knikhoek naar 45 graden voor ultrakort draaien. De 18 zou dus een fysiek grotere machine worden, met een kortere draaicirkel. De hele 18 komt daarmee meer in de optimale verhoudingen.

En de WG15G, een nieuw chassis (niet een ongekorte 18 met n viercilinder erin zoals de 17 was) die qua wielbasis precies tussen de 18A/B/C en de 18D/E/F in zou liggen, maar dankzij de 45 graden knikhoek nog iets wendbaarder zijn als de 18C.

Hier in het plaatje de 15 met een bak van de 18C, in de juiste verhouding tot de machinegrootte.
FB_IMG_1681666641948.jpg
FB_IMG_1681666641948.jpg (48.41 KiB) 664 keer bekeken

cjsiku
Forumlid
Berichten: 2854
Lid geworden op: wo 11 jan, 2006 10:58

Re: Werklust G-serie

Bericht door cjsiku »

Leuk om te zien zeg !!! Echt top. Zijn er nog CAD tekeningen van of alleen deze renders ?
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...

Plaats reactie

Terug naar “Werklust”