Strukton divisie draagconstructies en haar kranen

Post hier alles over spoorbouwmaterieel!

Moderators: Wilco, Bart

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Strukton divisie draagconstructies

Bericht door Peter_S »

Terwijl de rechtse kraan aan het worstelen is met een draagbalk plaatst de linker kraan een nieuwe mast. De mist speelde mij die nacht behoorlijk parten, heb weinig goede nachtplaatjes kunnen maken, en zorgde voor een wonderbaarlijke reflectie van de aanwezige grafitty op de relaiskast. Mede door de mist overstralen de aanwezige lampen enigzins.
Bijlagen
13488_edited-1.jpg
13488_edited-1.jpg (55.64 KiB) 4143 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Strukton divisie draagconstructies

Bericht door Peter_S »

De nieuwe portalen staan er bijna tewijl het oude portaal nog gesloopt dient te worden. Normaliter zou er hier een balk worden gebruikt die alle vier de sporen overspant maar omdat er ook een afspanmast nodig was in het midden van de vier sporen werd er hier voor gekozen om twee 2-sporige portalen te plaatsen die in het mdden overigens een, verzwaarde, gezamenlijke staander hebben.
Bijlagen
13511_edited-1.jpg
13511_edited-1.jpg (67.96 KiB) 4144 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Strukton divisie draagconstructies

Bericht door Peter_S »

Volop actie op weinig vierkante meters. In de huidige tijd is het ondenkbaar dat de mensen middels ladders in de portalen en masten zouden klimmen. Bij dit soort werkzaamheden in het verleden zorgden Strukton voor de werkzaamheden aan de draagconstructie, mast(voet)/paal/balk, en was Electro Rail verantwoordelijk voor de werkzaamheden m.b.t. de draagkabels, hangdraadjes en rijdraden. Uiteraard gebeurde dit, in de meeste gevallen, in goede onderlinge samenwerking en hielp men elkander daar waar het nodig was.
Bijlagen
13512_edited-1.jpg
13512_edited-1.jpg (67.93 KiB) 4143 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Strukton divisie draagconstructies

Bericht door Peter_S »

Laden van een overbodig geworden afspanblok. De spoorsecties op de voorgrond, onderdeel van een wisseloverloop, zouden in de loop van de dag worden geplaatst. Bij een ombouw operatie zoals deze is het vaak noodzakelijk dat eerst de bovenleiding wordt gewijzigd, alsof de duivel er mee speelt staan de oude masten en palen altijd op een plek waar een nieuw wissel moet komen, alvorens men met het spoorwerk kan beginnen.
Bijlagen
13517_edited-1.jpg
13517_edited-1.jpg (82.69 KiB) 4140 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Strukton divisie draagconstructies

Bericht door Peter_S »

Verwijderen van een oude mastvoet. Duidelijk is te zien dat het nieuwe bovenleidingportaal verder uit het hart van het spoor komt te staan dan het oude portaal.
Bijlagen
13520_edited-1.jpg
13520_edited-1.jpg (84.09 KiB) 4140 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Strukton divisie draagconstructies

Bericht door Peter_S »

Onder het motto "opgeruimd staat netjes" diende ook de oude palen te worden opgeruimd. Levert trouwens nog het nodige oud ijzer op zo'n ombouw operatie.
Bijlagen
13522_edited-1.jpg
13522_edited-1.jpg (94.77 KiB) 4138 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Strukton divisie draagconstructies

Bericht door Peter_S »

De werkzaamheden vorderen gestaag.
Bijlagen
13530_edited-1.jpg
13530_edited-1.jpg (82.07 KiB) 4138 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Strukton divisie draagconstructies

Bericht door Peter_S »

Poging tot het plaatsen van een draagbalk. Nu zou het ondenkbaar zijn dat er iemand op de rijdraad zou gaan staan om de zaak naar beneden te drukken. Om over het (niet) dragen van een helm maar te zwijgen. Wat mij in de loop der jaren wel opviel was dat de naleving van de regels behoorlijk werd aangescherpt en bij de werkzaamheden tussen Boxtel en Eindhoven, zo rond de eeuwwisseling, hoefde je bij Strukton niet meer aan te komen zonder helm.

Tot zover voorlopig mijn bijdrage aan dit topic. Ben nog op zoek naar enkele plaatjes van deze kranen in transport opstelling die ook ergens in mijn fotoarchief rondzwerven. Ik hoop dat jullie BMF-ers nu enig idee hebben gekregen hoe "vroeger" de draagconstructies voor de bovenleiding werd aangelegd. Dit is trouwens een kleine impressie uit de jaren negentig van de vorige eeuw. Bij de aanleg van de bovenleiding, in de 30er en 50er jaren van de vorige eeuw, ging het er nog primitiever aan toe maar daar heb ik zelf helaas geen foto's van. Ik ken wel enkele mensen, net zoals ik spoorliefhebbers, die daar foto's van hebben en ik zal ze bij gelegeheid eens vragen of ik hun plaatjes hier op het BMF mag plaatsen.
Bijlagen
13543_edited-1.jpg
13543_edited-1.jpg (95.26 KiB) 4135 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
atlaskiller
Starter
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 15 jan, 2007 9:24
Locatie: standdaarbuiten

Re: Strukton divisie draagconstructies

Bericht door atlaskiller »

Peter_S schreef:
boertje schreef:hoi peter,elke keer zie ik net een stukje atlas op je foto,s :D .van de liebherr,s zijn er meer gebouwd,volker en de bam kregen er ook 1 met de verdeling.als je ging hijsen op de demel en je ging zwenken ging de demel aan een kant door ze veren,eerste keer dat ik bij de machinst (luk) op de treeplank stond dacht ik dat ie om ging......


Bam heeft de coles kraan gekregen, met gerard als machinist, volker kreeg 2 liebherrs met frans en jan als machinist, de rest is naar strukton gegaan met luc als machinist, voor zover ik weet zijn momenteel al deze machinisten niet meer werkzaam, luc is laatst met pensioen gegaan en frans is helaas enkele jaren terug overleden.

Volker heeft de liebherrs verdeeld, één staat in polen en één staat op een eiland om afsluiters en pompen e.d te verwisselen
IK SPOOR WEL!

Gebruikersavatar
boertje
Forumlid
Berichten: 2459
Lid geworden op: do 3 apr, 2008 15:48
Locatie: purmerend

Re: Strukton divisie draagconstructies en haar kranen

Bericht door boertje »

je vergeet hans bij strukton,atlas killer.

Plaats reactie

Terug naar “Spoorbouwmaterieel”