PPM spoorkranen

Post hier alles over spoorbouwmaterieel!

Moderators: Wilco, Bart

Advertentie post before
Gebruikersavatar
J Witteveen
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 13220
Lid geworden op: zo 7 jun, 2009 18:51
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

PPM spoorkranen

Bericht door J Witteveen »

te koop bij azi barneveld

PPM 18.08 bouwjaar 1982
max 20 ton op 4m
5,25T op 10 m
Bijlagen
PPM%20kraan.jpg
PPM%20kraan.jpg (25.99 KiB) 5787 keer bekeken
vroeger waren we jong en draaiden we op antieke kranen. Nu zijn we antiek en draaien op jonge kranen

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: PPM

Bericht door Peter_S »

witkraan schreef:te koop bij azi barneveld

PPM 18.08 bouwjaar 1982
max 20 ton op 4m
5,25T op 10 m
Heeeeeeeeeee, dat is een van de twee PPM spoorkranen die Strukton in gebruik heeft gehad. Zal binnenkort hier eens een paar plaatjes in volle actie van deze machines plaatsen.
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: PPM

Bericht door Peter_S »

Peter_S schreef:
witkraan schreef:te koop bij azi barneveld

PPM 18.08 bouwjaar 1982
max 20 ton op 4m
5,25T op 10 m
Heeeeeeeeeee, dat is een van de twee PPM spoorkranen die Strukton in gebruik heeft gehad. Zal binnenkort hier eens een paar plaatjes in volle actie van deze machines plaatsen.
Beste medeforummers m/v,

Enkele dagen geleden schreef ik hier dat in nog wat "actieplaatjes" zou plaatsen van de beide PPM kranen van Stukton. Bij deze los ik mijn belofte in. Strukton heeft, als enigste aannemer van de "club van drie", twee van zulke kranen gehad. In eerste instantie zullen ze gefungeerd hebben als aanvulling op de vier WMG kranen die ze hadden en nadat deze kranen vervangen waren door de welbekende Gottwald kranen vulde ze deze kranen aan. De kranen opereerde altijd in een setje van twee en beschikte over een eigen aandrijving, net zoals de Gottwald kranen. Dit in tegenstelling tot de WMG kranen die geen eigen aandrijving hadden en middels een locomotor werden verplaatst tijdens de werkzaamheden.

De eerste vijf plaatjes die ik van deze kranen hier plaats zijn gemaakt in Valkenburg, op 18 september 1994, tijdens een spoor en wisselvernieuwing aldaar. Inmiddels hebben de beide PPM kranen een oude spoorsectie uitgenomen om ze af te voeren naar het depot waar de oude spoordelen gesloopt zullen worden.
Bijlagen
12861_edited-1.jpg
12861_edited-1.jpg (135.95 KiB) 5578 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: PPM

Bericht door Peter_S »

De volgende oude sectie hangt inmiddels ook al in de takels van de PPM kranen. Van de voorste kraan is de giek helemaal ingeschoven terwijl de achterste kraan zijn giek gedeeltelijk heeft uitgeschoven.
Bijlagen
12866_edited-1.jpg
12866_edited-1.jpg (138.84 KiB) 5845 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: PPM

Bericht door Peter_S »

Om nodeloos heen en weer rijden tussen werkplek en depot te voorkomen worden er vaak twee oude secties op elkaar gestapeld en dan gezamenlijk, naar het soms behoorlijk ver weg gelegen depot, te worden afgevoerd. Hier ligt de op de vorig foto uitgenomen sectie op een andere nog uit te nemen sectie.
Bijlagen
12867_edited-1.jpg
12867_edited-1.jpg (134.46 KiB) 5845 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: PPM

Bericht door Peter_S »

Inmiddels is de dageraad aangebroken, zijn de oude spoorsecties verwijderd en is ook de ballast al vernieuwd. De kranen bezig met het leggen van een spoorsectie welke aansluit op het nieuw ingebrachte wissel.
Bijlagen
12887_edited-1.jpg
12887_edited-1.jpg (144.81 KiB) 5846 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: PPM

Bericht door Peter_S »

Voor het plaatsen van de wisselsecties zelf wordt er veelal gebruik gemaakt van een evenaar om de wisselsectie zo goed mogelijk vast te kunnen pakken. Bij deze spoor en wisselvernieuwing vond er een uitgebreide machine inzet plaats en ik zal binnenkort hiervan een reportage gaan maken om op het BMF te zetten.
Bijlagen
12891_edited-1.jpg
12891_edited-1.jpg (142.75 KiB) 5846 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: PPM

Bericht door Peter_S »

Een van de andere inzetten die ik heb gefotografeerd van dit setje kranen was het plaatsen, in vele delen, van een "hogesnelheidswissel" met een hoekverhouding van 1:34,7. Dit is een wissel die in de afbuigende stand met 160 km per uur kan worden bereden. Deze opnames zijn gemaakt op 6 juli 1997 ergens tussen Boxtel en Liempde op het baanvak Boxtel-Eindhoven dat toen werd omgebouwd van twee naar vier sporen. Op de voorgrond is de tongbeweging van het wissel zichtbaar, gelegd m.b.v. de Fassetta portalen, en op de achtergrond zijn de PPM kranen bezig met het leggen van een aansluitende spoorsectie.
Bijlagen
24438_edited-1.jpg
24438_edited-1.jpg (121.94 KiB) 5845 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: PPM

Bericht door Peter_S »

De beide kranen bezig met het leggen van een spoorsectie die aansluit op de tongbeweging van het wissel. Vanwege de grote hoekverhouding liggen de tongen van het wissel behoorlijk ver verwijderd van het bijbehorende puntstuk en is het nodig het tussengelegen stuk in meerdere secties te plaatsen. Bij een wissel met een hoekverhouding van 1:15 ligt de tongbeweging van het wissel pal tegen het puntstuk aan.
Bijlagen
24442_edited-1.jpg
24442_edited-1.jpg (123.83 KiB) 5845 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: PPM

Bericht door Peter_S »

De beide kranen in actie met volledig uitgeschoven giek bij het plaatsen van een aansluitende spoorsectie. Het wissel ligt er al in en ik ga nu met rasse schreden door dit werk heen. Ook het leggen van dit wissel loont zich de moeite om er een fotoreportage van te maken maar omdat ik pas iets van het project Boxtel-Eindhoven (1e honderdurige van Boxtel viewtopic.php?f=174&t=19898) hier op het BMF heb geplaatst zal deze reportage nog op zich laten wachten. Mijn streven bij het plaatsen van reportages is erop gericht om zowel de aard van de werkzaamheden af te wisselen alsmede de plaatsen waar ik allemaal gefotografeerd heb.

Tot zover mijn bijdrage aan dit PPM topic. Het ligt in mijn bedoeling om ooit nog eens een overzicht te maken van de, door de 3 Nederlandse aannemers, gebruikte railgebonden spoorkranen.
Bijlagen
24496_edited-1.jpg
24496_edited-1.jpg (132.55 KiB) 5843 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Plaats reactie

Terug naar “Spoorbouwmaterieel”