Diverse soorten wagons

Post hier alles over spoorbouwmaterieel!

Moderators: Wilco, Bart

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Diverse soorten wagons

Bericht door Peter_S »

Na gedane arbeid, viewtopic.php?f=174&t=32108 voor een compleet verslag van het klusje waar de kranen werden ingezet, wordt de materiaalwagen in de juiste positie van de werktrein gerangeerd.
Bijlagen
18075 verkleind.jpg
18075 verkleind.jpg (176.14 KiB) 3436 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Diverse soorten wagons

Bericht door Peter_S »

Een zeer bekend verschijnsel op het vaderlandse spoor wordt gevormd door de blauwe Fccpps wagons voor het vervoer van schone ballast. Als ik mij niet vergis zijn er hier in totaal meer dan 1.000 van geweest waarbij zij opgemerkt dat de speciale bovenbouw, een eigen NS ontwerp, veelal op onderstellen werd geplaatst die eerst als commerciële goederenwagon dienst hadden gedaan. Zo kan het dus gebeuren dat de basis van dit soort wagons 40 of 50 jaar oud is.

Op 23 februari 1989 was ik in de gelegenheid om een kijkje te nemen in de toenmalige Hoofdwerkplaats Amersfoort, speciaal toegelegd op goederenwagons, waar net een ombouwactie op gang was voor de bouw van enige honderden Fccpps'n. Een nog kale bak nadert zijn voltooiing merk op dat er nog geen buffers aan het onderstel zijn bevestigd.
Bijlagen
08496018-5311 verkleind.jpg
08496018-5311 verkleind.jpg (189.13 KiB) 3342 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Diverse soorten wagons

Bericht door Peter_S »

Voor het trekken van de draden van de bovenleiding werd er, nu in veel mindere mate dan in het verleden, veelal gebruik gemaakt van speciale wagons waarop de rollen met koperdraad stonden opgesteld. Op 2 augustus 1990 trof ik deze haspelwagen aan op de nieuwe sporen van de om te leggen sporen ter hoogte van de Gaasperdammerweg Aansluiting. Achter de haspelwagen staan nog twee materiaal annex verblijfswagens van ElectroRail. De werkzaamheden voor het verleggen van de Gooilijn, tussen het Amsterdam Rijnkanaal en station Diemen, waren nodig in het kader van de aanleg van de Zuidtak die hier aansloot op de zogenaamde Gooilijn. Het viaduct waar de wagons deels onder staan is bestemd voor de treinen van Weesp naar Schiphol die op deze manier ongehinderd de Gooilijn kunnen kruisen.
Bijlagen
08499201-6965 verkleind.jpg
08499201-6965 verkleind.jpg (185.71 KiB) 3178 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Plaats reactie

Terug naar “Spoorbouwmaterieel”