Spoorbouwmaterieel van Van Welzenes
Advertentie post before
- Peter_S
- Forumlid
- Berichten: 8005
- Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
- Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)
Spoorbouwmaterieel van Van Welzenes
Beste allen,
Inleiding
Niet iedereen zal het beseffen, de oudere "spoorbouwers" onder ons wel, maar tot de privatisering van de Nederlandse Spoorwegen in het midden van de 90-er jaren van de vorige eeuw kenden wij in Nederland een drietal spooraannemers. Naast Strukton, toen een 100% dochter van de Nederlandse Spoorwegen, kenden wij ook nog Railbouw Leerdam en Van Welzenes uit Dordrecht. Met de privatisering van de spoorwegen werd het toenmalige ElectroRail verdeeld over deze drie spooraannemers zodat ieder een volledig dienstenpakket kon aanbieden. Tot die tijd namelijk was het werk aan de bovenleiding exclusief in handen van ElectroRail waarbij Strukton divisie draagconstructies verantwoordelijk was voor het plaatsen van de masten en portalen. Van deze drie spooraannemers had Strukton verreweg het grootste marktaandeel. Buiten deze drie spooraannemers had NS ook een eigen onderhoudsdienst, de zogenaamde ploeg 901, met de nodige speciale onderhoudsmachines voor het spoor. Bij de opsplitsing van dit bedrijfsonderdeel, onderdeel van de privatisering, ging dit materieel na rato naar de drie Nederlandse spooraannemers.
Privatisering
Ten tijde van de privatisering van de Nederlandse Spoorwegen, waarbij het beheer en instandhouden strikt werd gescheiden van de dienstuitvoering, bleken de beide kleinere spooraannemers niet op eigen benen verder te kunnen gaan en werden opgenomen in grotere bouwconcerns die hun kans schoon zagen om ook in de spoorbouwsector, tot dan een zeer gesloten bedrijfstak, voet aan de grond te krijgen.
Railbouw werd ingelijfd door de Volker Stevin groep en ging, in eerste instantie, verder door het leven als Volker Stevin Rail & Traffic. Na een aantal jaren werd de naam verander in VolkerRail zoals wij die nu nog kennen.
Van Welzenes spoorbouw werd ingelijfd door het NBM-Amstelland concern maar liet de naam nog wel voortbestaan. Pas na de overname van de NMB-Amstelland groep door de BAM groep verdween de naam Van Welzenes van het spoor om te worden opgevolgd door BAM rail.
In dit topic wil ik wat plaats inruimen voor het materieel van Van Welzenes tot en met de NBM-Amstelland periode. Gedurende de jaren dat ik foto's maakte van werkzaamheden aan het spoor heb ik ook van deze aannemer de nodig plaatjes geschoten die ik hier een plaatsje wil geven. Materieel van de opvolger, BAM rail, hoort hier wat mij betreft niet in thuis.
Inleiding
Niet iedereen zal het beseffen, de oudere "spoorbouwers" onder ons wel, maar tot de privatisering van de Nederlandse Spoorwegen in het midden van de 90-er jaren van de vorige eeuw kenden wij in Nederland een drietal spooraannemers. Naast Strukton, toen een 100% dochter van de Nederlandse Spoorwegen, kenden wij ook nog Railbouw Leerdam en Van Welzenes uit Dordrecht. Met de privatisering van de spoorwegen werd het toenmalige ElectroRail verdeeld over deze drie spooraannemers zodat ieder een volledig dienstenpakket kon aanbieden. Tot die tijd namelijk was het werk aan de bovenleiding exclusief in handen van ElectroRail waarbij Strukton divisie draagconstructies verantwoordelijk was voor het plaatsen van de masten en portalen. Van deze drie spooraannemers had Strukton verreweg het grootste marktaandeel. Buiten deze drie spooraannemers had NS ook een eigen onderhoudsdienst, de zogenaamde ploeg 901, met de nodige speciale onderhoudsmachines voor het spoor. Bij de opsplitsing van dit bedrijfsonderdeel, onderdeel van de privatisering, ging dit materieel na rato naar de drie Nederlandse spooraannemers.
Privatisering
Ten tijde van de privatisering van de Nederlandse Spoorwegen, waarbij het beheer en instandhouden strikt werd gescheiden van de dienstuitvoering, bleken de beide kleinere spooraannemers niet op eigen benen verder te kunnen gaan en werden opgenomen in grotere bouwconcerns die hun kans schoon zagen om ook in de spoorbouwsector, tot dan een zeer gesloten bedrijfstak, voet aan de grond te krijgen.
Railbouw werd ingelijfd door de Volker Stevin groep en ging, in eerste instantie, verder door het leven als Volker Stevin Rail & Traffic. Na een aantal jaren werd de naam verander in VolkerRail zoals wij die nu nog kennen.
Van Welzenes spoorbouw werd ingelijfd door het NBM-Amstelland concern maar liet de naam nog wel voortbestaan. Pas na de overname van de NMB-Amstelland groep door de BAM groep verdween de naam Van Welzenes van het spoor om te worden opgevolgd door BAM rail.
In dit topic wil ik wat plaats inruimen voor het materieel van Van Welzenes tot en met de NBM-Amstelland periode. Gedurende de jaren dat ik foto's maakte van werkzaamheden aan het spoor heb ik ook van deze aannemer de nodig plaatjes geschoten die ik hier een plaatsje wil geven. Materieel van de opvolger, BAM rail, hoort hier wat mij betreft niet in thuis.
- Peter_S
- Forumlid
- Berichten: 8005
- Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
- Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)
Re: Spoorbouwmaterieel van Van Welzenes
Als eerste wat foto's van een klusje van Van Welzenes ten zuiden van Boxtel zoals ik die gemaakt heb in het weekeinde van 30 en 31 maart 1996. Het betrof hier het plaatsen van enkele wissels in het kader van de sporenuitbreiding tussen Boxtel en Liempde. Een uitgebreid verslag van deze klus vind je viewtopic.php?f=174&t=27240&start=30
Uitnemen van een oude spoorsectie met behulp van een van de twee SRW kranen van Van Welzenes.
Uitnemen van een oude spoorsectie met behulp van een van de twee SRW kranen van Van Welzenes.
- Bijlagen
-
- 17698 verkleind.jpg (194.62 KiB) 3745 keer bekeken
- Peter_S
- Forumlid
- Berichten: 8005
- Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
- Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)
Re: Spoorbouwmaterieel van Van Welzenes
Helaas hadden de mannen van Van Welzenes "pech" want er stond een bovenleidingsmast in de weg bij het uitnemen van deze sectie die hier in de takels van de tweede SRW kraan hangt.
- Bijlagen
-
- 17710 verkleind.jpg (149.88 KiB) 3744 keer bekeken
- Peter_S
- Forumlid
- Berichten: 8005
- Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
- Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)
Re: Spoorbouwmaterieel van Van Welzenes
Enkele uren later, de kranen waren inmiddels omgelopen naar een ander spoor, was het ballastbed zodanig uitgevlakt/vernieuwd dat er al een nieuw wisseldeel kon worden aangevoerd.
- Bijlagen
-
- 17719 verkleind.jpg (184.02 KiB) 3741 keer bekeken
- Peter_S
- Forumlid
- Berichten: 8005
- Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
- Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)
Re: Spoorbouwmaterieel van Van Welzenes
Met tamelijk rasse schreden werden de diverse wisseldelen aangevoerd en geplaatst.
- Bijlagen
-
- 17724 verkleind.jpg (173.66 KiB) 3740 keer bekeken
- Peter_S
- Forumlid
- Berichten: 8005
- Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
- Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)
Re: Spoorbouwmaterieel van Van Welzenes
Poging tot het plaatsen van een wisselsectie waarbij beide kranen dezelfde kant uitwijzen. Normaal staan de gieken van de SRW kranen alijd schuin naar elkaar toegericht zodat de machinisten elkaar kunnen zien.
- Bijlagen
-
- 17729 verkleind.jpg (185.7 KiB) 3736 keer bekeken
- Peter_S
- Forumlid
- Berichten: 8005
- Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
- Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)
Re: Spoorbouwmaterieel van Van Welzenes
Verplaatsen/verslepen van een stuk spoorstaaf met behulp van een kraan op lorries.
- Bijlagen
-
- 17731 verkleind.jpg (144.44 KiB) 3733 keer bekeken
- Peter_S
- Forumlid
- Berichten: 8005
- Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
- Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)
Re: Spoorbouwmaterieel van Van Welzenes
Soms zit het mee en soms zit het tegen. De bovenleidingsmast achter de tweede SRW kraan staat wel heel hinderlijk in de weg.
- Bijlagen
-
- 17739 verkleind.jpg (144.36 KiB) 3731 keer bekeken
- Peter_S
- Forumlid
- Berichten: 8005
- Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
- Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)
Re: Spoorbouwmaterieel van Van Welzenes
Na het neerleggen, losmaken, om de paal heen gaan en weer vastmaken kon er verder worden gegaan met het plaatsen van deze wisselsectie.
- Bijlagen
-
- 17741 verkleind.jpg (155.09 KiB) 3728 keer bekeken
- Peter_S
- Forumlid
- Berichten: 8005
- Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
- Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)
Re: Spoorbouwmaterieel van Van Welzenes
Echt handig ging het plaatsen van deze wisselsectie niet maar dat hoort er nu eenmaal bij bij dit soort klussen.
- Bijlagen
-
- 17743 verkleind.jpg (157.32 KiB) 3727 keer bekeken